Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppivelvollisuuden nosto 17v ikään, hullua!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hullua. Kiinnostavaa olisi myös tietää mihin tungetaan ne 16 v. täyttäneet jotka eivät pääseet mihinkään muuhun opinahjoon? Ei oppivelvollisuusiän nosto tässä auta vaan ne menevät opiskelemaan jotka siihen kykenevät ja muille pitäisi järjestää vaikka kuntien apupoikien- ja tyttöjen hommia esim. päiväkodeissa, kouluissa, vanhustentaloissa, sairaaloissa, kunnanvirastoissa ja vaikka katupuolella. Ilmaista työvoimaa jonka tarkoitus olisi testata nuoren kykyjä eri aloilla. Vastineeksi nuori saisi työttömyyskorvausta ja matkakulut. Lisäksi esim. oppisopimuspaikkoja voisi rajusti lisätä ja palkita firmoja jotka työllistävät kouluttamattoman nuoren. 

Ei kaikkia ole tarkoitettu maistereiksi. Jonkun pitää ajaa roska-autoja, siivota, olla kaupassa töissä ja mitä niitä nyt muita hommia on jossa ei niin paljon koulutusta tarvita. 

Vierailija
2/5 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä nyt ole kyse siitä, että kaikista haluttaisiin maistereita, vaan se, että jokainen nuori saisi jonkinlaisen toisen asteen koulutuksen. Toisen asteen koulutustahan on myös ammattikoulu. Ongelmanahan on se, että osalla nuorista alkaa syrjäytymiskierre jo heti peruskoulun jälkeen, ja tällaisilla ratkaisuilla siihen yritetään puuttua. Eihän se välttämättä auta, mutta minusta tuo maisteri-argumentti on huono. Nykypäivänä nuo kakkosen mainitsemat ammatitkin vaativat yleensä edes jonkinlaisen ammattitutkinnon, ei peruskoulun juuri päättänyt tuollaisia saa edes ikänsä puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tuota, kyllä silloin 80-luvulla kun minä olin peruskoulussa, oli oppivelvollisuus 17 vuotiaaksi asti, tai siihen asti kun päättötodistuksen sai peruskoulusta. Nyt puhutaan kyllä ihan jostain muusta asiasta, eli sittä että peruskoulun käyminen ei riitä oppivelvollisuuden täyttämiseksi.

Vierailija
4/5 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 12:07"]

Minä en ymmärrä tuota, kyllä silloin 80-luvulla kun minä olin peruskoulussa, oli oppivelvollisuus 17 vuotiaaksi asti, tai siihen asti kun päättötodistuksen sai peruskoulusta. Nyt puhutaan kyllä ihan jostain muusta asiasta, eli sittä että peruskoulun käyminen ei riitä oppivelvollisuuden täyttämiseksi.

[/quote]

Juuri näin. Eli myös peruskoulunsa päättävä nuori olisi oppivelvollinen 17-vuotiaaksi asti, jolloin peruskoulun jälkeen olisi siis pakko saada joko paikka toisen asteen koulutuksesta (lukio tai ammattikoulu) tai jatkaa jollakin näihin valmentavalla linjalla, esimerkiksi ns. kymppiluokalla.

3

Vierailija
5/5 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei kotikaupungissamme olisi ollut kymppiluokkaa, niin meillä olisi täällä kasvamassa ilman opiskelupaikkaa jäänyt potentiaali syrjäytyjä. Kiitos kymppiluokan hänestä kasvoi lukiokelpoinen nuori mies, joka tähtää lukion jälkeen yliopistoon.

Omien kokemustemme perusteella kannatan lämpimästi ehdotusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi