Harrastus 7-vuotiaalle tytölle. Vinkkejä?
Hei
Huomaan, että 7-vuotias tyttöni kaipaa jotain omaa juttua ja syksyllä olisi kiva aloittaa joku kiva harrastus.
Hän haaveilee ratsastamisesta ja huomaan, että luontaisia asioita hänelle on tanssiminen, temppuilu, kiipeily etc.
En halua mihinkään lajiin, jossa laihuus ja kauneus on tärkeitä arvoja.
Tyttö on myös jossain määrin riehakas, joku baletti ei ehkä olisi hänen lajinsa.
Poikien maailman joukkuelajit ja reilu henki ja treenien hauskuus puhuttelevat mua. Mutta mistä löytyisi vastaavaa ns. perinteisten tyttöjen lajien parista?
Hän ei ole kiinnostunut futiksesta tai mailapeleistä tms.
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 10:14"]
Ne lajit, joihin lapseni on osoittanut kiinnostusta, on perinteisesti yhdistetty ääritapauksissa hyvin ulkonäkökeskeisyyteen ja suorittamiseen, eikä niinkään hauskanpitoon. Ja sellaiseen en haluaisi kannustaa. Tietty jos nämä lajit olisi sellaisia, että lapsi kovasti niihin haluaisi, niin sitten saisi alkaa harrastamaan, tietysti. Toistaiseksi hän ei siis ole oikein osannut haluta harrastamaan mitään tiettyä.
[/quote]Eli siis baletti tai joku muu tanssi taikka voimistelu. Älä yritä laittaa tytärtäsi pojan muottiin. Ulkonäöstä huolehtimisessa ei ole mitään pahaa eikä turhamaista se on naisellista :)
Sirkus, telinevoimistelu, tanssi, trampoliinivoimistelu, uimahyppy?
Kuinka ulkopuolinen voisi keksiä lapsellesi harrastuksen? Kysy lapselta itseltään hyvänen aika, mikä kiinnostaa, mitä haluaisi kokeilla! Voihan eri lajeja kokeilla pari kertaa, ennenkiun ryntää suinpäin harrastuksen syövereihin ja ostamaan itselleen varusteet. Tarve pitää tulla lapsesta itsestään, ei vanhemmasta...
Vai kenen toiveita/haaveita tässä on aikomus toteuttaa?
Entä uinti?
Miksi pitää olla perinteinen tyttöjen laji? Menkää katsomaan tyttöfutiksen treenejä, voi olla että innostuu kun näkee että tytötkin voi olla futaajia..
No mikset sitten vie tanssitunnille tai ratsastamaan? Tai sirkuskouluun?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 09:27"]Hei
Huomaan, että 7-vuotias tyttöni kaipaa jotain omaa juttua ja syksyllä olisi kiva aloittaa joku kiva harrastus.
Hän haaveilee ratsastamisesta ja huomaan, että luontaisia asioita hänelle on tanssiminen, temppuilu, kiipeily etc.
En halua mihinkään lajiin, jossa laihuus ja kauneus on tärkeitä arvoja.
Tyttö on myös jossain määrin riehakas, joku baletti ei ehkä olisi hänen lajinsa.
Poikien maailman joukkuelajit ja reilu henki ja treenien hauskuus puhuttelevat mua. Mutta mistä löytyisi vastaavaa ns. perinteisten tyttöjen lajien parista?
Hän ei ole kiinnostunut futiksesta tai mailapeleistä tms.
[/quote]
Partio on monipuolinen harrastus! Ja joukkoon sopii hyvin reipas tyttö.
Hän haaveilee ratsastamisesta, näin sanot itse! Tallille siis:)
Paras harrastus lapselle on partio. Monipuolinen, kasvattava, ei niin kilpailuhenkinen vaan terveitä arvoja opettava. Suosittelen.
Oma tyttö harrastaa lentopalloa, jossa ainakin Power Cupiin (jokavuotinen lentopallon junnujen suurturnaus) osallistuvien joukkueiden määrän perusteella on tyttöharrastajia enemmän kuin poikaharrastajia. Lapseni ei myöskään pidä mailapeleistä eikä jalkapallosta, mutta lentopallosta tykkää.
Lisäksi tanssissa löytyy tanssikouluja, joissa ei harrasteta tavoitteellisesti. Tai saa harrastaa, jos haluaa ja rahkeet riittää, mutta voi myös käydä yhdellä viikkotunnilla oman tasonsa ja lajivalintansa mukaan. Sillä tanssikoululla, millä itse käyn, on 7-vuotiaille tarjolla jo ainakin discotanssia, showtanssia, breikkiä, hiphopia, lockingia. Tunteja voi ottaa vain yhden tai niin monta kuin haluaa, halutessaan voi hakea myös erikoiskoulutusryhmiin ja päästä kilpailemaan. Eli ei ole niin päin, että pitää kilpailla, jotta voi harrastaa vaan voi pelkästään harrastaa.
Seiska jatkaa vielä: löytyykö teidän lähistöltä sirkuskoulua? Siinä ainakin pääsisi kiipeilemään ja temppuilemaan.
hiphop tai muu tanssi
telinevoimistelu
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 09:30"]
Miksi pitää olla perinteinen tyttöjen laji? Menkää katsomaan tyttöfutiksen treenejä, voi olla että innostuu kun näkee että tytötkin voi olla futaajia..
[/quote]
Eihän lasta voi pakottaakaan jos hän ei tykkää vaikkapa jalkapallosta. Oma lapseni tietää tasan tarkkaan, että tytöt voi pelata jalkapalloa (luokkakaveri ja pari joukkuekaveria pelaa) tai jääkiekkoa (äiti eli minä olen pelannut), mutta ei vaan tykkää futiksesta. Ei ole siitä innostunut koskaan koulussakaan. Kuten ei esim. sählystäkään. Mutta koripalloa tykkää pelata koulussa ja lentopalloa harrastaa vapaa-ajalla.
Tottakai ennakkoluuloista irti pääseminen ja tyttöjen/poikien harrastuksiksi luokittelun lopettaminen on hyvä asia, mutta jos lasta ei kiinnosta, niin sitten ei kiinnosta.
-7
Sirkuskoulu, fudis?
Miksi pidät ns. poikien lajeja parempina? Ovatko pojat muutenkin mielestäni parempia kuin tytöt? Miten olet elänyt elämäsi kun reilu henki ja hauskuus eivät ole sulle tytöille ominaisia piirteitä? Onko oma tyttösi reilu ja hauska?
Ap kiittää vastauksista ja ottaa ehdotuksia mielellään lisää.
Totta kai aloite pitää tavallaan tulla lapselta itseltään. Mutta aina lapsi ei itse osaa keksiä mitä voi harrastaa.
Ratsastus joo, kun kerran haluaa, toisaalta kallis harrastus.
Kerran viikossa tanssitunnit olisi ihan hyvä. DCAn tunteja katsoin ja aika kallis oli sekin 45 min viikossa -> 200e kausi.
Sirkuskoulu voisi olla mainio. Espoossa asutaan. Joskus olen kuullut, että olisi pitkätkin jonot niihin. Tunteeko kukaan täällä päin toimivia sirkuskouluja.
Partio myös voisi olla sopiva harrastus, vaikka ehkä vasta n 8-vuotiaana.
Kuten sanoin, mielelläni kannustaisin tyttöfutikseen, mutta kun ei vaan ole yhtään kiinnostunut siitä.
Jos tyttö kokeilisi kuitenkin jääkiekkoa nyt ensin? Nythän jääkausi alkaa olla ohi ja on niin sanottu kuivan maan harjoittelu eli könytään ja temppuillaan tatamilla, pelataan leikkihenkisesti ulkona jne. Ota rohkeasti yhteyttä urheiluseuraan ja kysy mimmien valmentajalta koska kiekkotytöistä on huutava puute.
En ymmärrä miksei sitä tyttöä voi viedä ratsastamaan jos kerran haluaa sitä harrastaa? Ei se nyt niin kallis laji ole, että tavallisella ihmisellä ei olisi varaa käydä kerran viikossa ratsastamassa.