Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 23-vuotias ikänsä puolesta kypsä äidiksi?

Vierailija
01.04.2014 |

Tuntuu ahdistavalta, oma ahdistuskin ahdistaa. Tyttäreni saa lapsen. Itse olen vasta 40, eli teininä sain tämän esikoiseni. Tyttö on fiksu, opiskellut ja vakiduunissa, mutta tuntuu niin lapselta vielä minulle. Onko tämä vaan jotain ahdistusta lapseni aikuistumisesta, vai onko 23-vuotias teidänkin mielestänne "teini" äidiksi?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ei kerro kypsyydestä mitään, toinen on valmis ja toinen ei. Mutta aika harva nainen on valmis äidiksi ensimäisen lapsen kohdalla, yhtälailla kypsymistä lapsen tulo vaatii 20-vuotiaalta kuin 40-vuotiaaltakin esikoisensa saavalta äidiltä.

Vierailija
2/8 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikänsä puolesta on, mutta enemmän se henkinen puoli merkitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Halusit tai et.

Vierailija
4/8 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu yksilöstä, mutta jos tyttäresi on ollenkaan fiksu ja vähänkin menestynyt (kuten mainitsit), ei syytä huoleen. Maailmansivu on väännetty lapsia tuossa iässä ja nuorempinakin - äidinvaistot ynnä muut ovat jo heränneet ja mikäs kouluttautuneella ja taloudellisesti toimeentulevalla on lasta kasvattaa.

Ongelma on vain sinun päässäsi, et ole vielä päästänyt tyttärestäsi irti. Ymmärrä, että hän on jo aikuinen - tietysti vähemmällä elämänkokemuksella kuin sinä, mutta kykeneväinen omaan elämäänsä.

Vierailija
5/8 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä normaali 23-vuotias on jo pitkälti aikuinen, ja ihan sopiva äidiksi.

Vierailija
6/8 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oli samanikäinen kun sain esikoisen, olin kyllä aikaisin kypsynyt, jo naimisissa, molemmilla hyvät työt, asunto hankittu. Kyllä minunkin vanhempiani jännitti, se kai kuuluu asiaan. Niin minuaki jännitti kun lapseni sai esikoisen kakskymppisenä aika kypsänä! Mutta selvisin siitä ja tulin mummoksi reilu nelikymppisenä kuin sinä nyt, nauti siitä! On ihanaa olla nuori mummo!

Vierailija
7/8 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 23 myös, koen olevani vielä melko lapsi ja niin ovat monet ikäiseni ystävänikin. Tämä ehkä johtuu siitä, että on opinnot kuitenkin vasta alkupuolella / keskivaiheilla, vakityötä ei ole, monilla ei parisuhdettakaan, taloudellinen riippuvuus vanhemmista on vielä suhteellisen suuri ja omilleenkin on muutettu vasta muutama vuosi sitten.

Tyttäresi sen sijaan on jo opiskellut ja vakiduunissa ja jos on vielä vakituisessa suhteessa lapsen isänkin kanssa (etenkin jos ollut pitkään) niin eiköhän hän nuoresta iästään huolimatta sitten ole ns. kypsempi kuin monet tämän ikäiset.

Vierailija
8/8 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin odottamaan esikoistani 21v ja ehdin juuri täyttää 22v kun hän syntyi :) menimme mieheni kanssa naimisiin esikoisen ollessa 6kk ja olimme olleet siis kuusi vuotta yhdessä ennen häitä. Kummankaan vanhemmat eivät olleet järkyttyneitä raskaudesta eivätkä häistä :) lähinnä olivat noita molempia uutisia odotelleetki kun hiukan kysymyksiä aina sateli :)

Esikoisen syntyessä molemmat olivat koulunsa käyneet, vakitöissä, omistusasunto yms eli ns ihanteellinen tilanne kaikinpuolin :)

Ymmärrän toki sun tilannetta, mutta muista olla tyttäresi tukena ja nauttia sitten pienokaisesta :)