Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko välttää sokerirasitustestin näin?

Vierailija
01.04.2014 |

En ymmärrä miksi neuvolan täti minut koko testiin määräsi kun suvussa ei ole sokeritautia enkä ole ylipainoinen. Verensokerit olleet aina ok:t. Ajatuskin testiin joutumisesta ahdistaa, kammoan verikokeenottoa :(

Sain diabetesta sairastavalta kaverilta sen verensokerimittauslaitteen ja piikkikoneen lainaan, (hänellä on uudet laitteet, sain siis vanhat) joilla aion mittailla sokereitani joka päivä ensi neuvolakäyntiin asti, joka on 7.4. Ottaisin vihkosen mukaan jonka näyttäisin neuvolatädille ja hän näkisi että sokerini ovat normaalit.

Mitä luulette, saankohan näin armahduksen sokerirasitustestistä, eikös tuo viikon ajan sokereiden mittailu ennen ruokaa ja tunti ruoan jälkeen anna osviittaa siitä mitä sokerirasitustestissä katottais?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta haittaa raskausdiabeteksestä on, kuin riski makrosomiseen vauvaan? Ja tietysti äidin kohonnut riski kakkostyypin diabetekseen?

Radilla kovasti pelotellaan äitejä

Vierailija
2/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kotimittauksilla ei ole MITÄÄN merkitystä.

Sokerirasitus on ihan eri juttu kuin lyhyt kotiseuranta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittana on esimerksi vastasyntyneen keuhkojen kypsymättömyys ja matalat verensokerit.

Vierailija
4/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen testiin ole mikään pakko mennä. En minäkään mennyt, vaikka ikäni takia suositeltiin. Syön muutenkin niin kuin suositellaan raskkausdiabeteksen tapauksessa (karppaan) joten eipä siinä mitään ihmeempää olisi tehty vaikka olisikin raskausdiabetes.

Vierailija
5/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:55"]

Jotkut neuvolat lähettävät ietyn ikäiset automaattisesti testiin.Ikäräjää alennettiin vuodenvaiheessa. Voit toki kieltäytyä, mutta samalla sanot hei hei vauvavakuutukselle.

[/quote]

Mielenkiintoista, minä sain lapselleni raskaudenaikaisen vauvavakuutksen vaikka en mennyt neuvolan suosittelemaan sokerirasituskokeeseen. Ei vakuutusyhtiö edes kysynyt asiaa.

Vierailija
6/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani myös niin, ettei suvussa diabetestä eikä kuulunut edes riskiryhmään (22-23v odotusaikana). Hänelle tuli raskaudiabetes ja vauvakin oli liki viisikiloinen.

Minulle sokerirasitusta ei ole edes ehdotettu (olen myös samanikäinen), itse tiedustelin joskus alkuraskaudessa että tuleeko se kaikille vastaan. Olisin mennyt tietenkin, jos olisi tarvinnut, vauvaahan siinä mietitään. Samoin kuin käyn neuvolassa ja ultrissa.

Vierailija
7/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin 19 sait? Nyt kun ikärajoja on muutettu, niin ehtoja on kiristetty. Ylipainoisilta vaaditaan sokerirasitus automaattisesti.

Vierailija
8/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tyhmä kysymys, mutta sokerirasitustestiin ei varmaan joudu, jos on jo diabetes? Mua ei pistäminen ja verikokeet hetkauta pätkääkään, niitä on ollut niin paljon, mutta olen kuullut että toi sokerirasitustesti on tosi ällö. Ekaksi pitää paastota ja sitten juoda hirveästi sokerista litkua. Vai olenko ihan väärässä?

Vierailija
9/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle neuvolantäti sanoi että jos en pysty oksentamatta testissä juomaan sitä litkua (oon ollut aika pahoinvoiva ja etenkin tyhjällä vatsalla olo on kaamea varmasti jo ennen sokerijuomaakin) saan kotiin niitä liuskoja, joilla voin itse mitata.

Vierailija
10/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne.

Ehkä ajattelin sitten typerästi vain itseäni ja sitä miten inhottavaa on joutua olemaan ensin pitkään syömättä, sitten joutua verikokeisiin ja juomaan sokerista litkua ja taas verikokeisiin.

Minulle on todellakin tärkeintä, että vauvalla on kaikki hyvin ja kaikki muut mahdollisiin testeihin olenkin suostunut mukisematta.

Sain vain erään kaverini puheista sen käsityksen, että tuo itse sokerien mittaillu ajais periaatteessa saman asian ja minun sokereista saataisiin hyvä käsitys, mutta vauvan hyvinvointi on tärkeintä, joten menen testiin vaikka ajatuskin siitä kammottaa.

Kiinnostaisi vielä tietää, että mikä hyöty tuolla testillä on? Ok, siinä mahdollisesti huomataan jos on sairastunut raskausdiabetekseen, mutta käsittääkseni sitä ei aina edes hoideta mitenkään, vai?

-ap

Vierailija
11/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radia hoidetaan sillä ruokavaliolla, vain tosi pahoissa tapauksissa tarvitaan insuliinia

Vierailija
12/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausdiabetesta hoidetaan joka dieettihoitoisesti, eli ruokavalio ja liikuntaohjauksella tai arvoista riippuen insuliinihoitoisesti.

Vierailija
13/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausdiabetesta sairastavien vauvoja seurataan tiheämmin, painoa kontrolloidaan ultraäänimittauksin äitiyspoliklinikalla. Äidin verensokereita hoidetaan diabetesruokavalion ja sokerien seurannan avulla. Eli takuulla hoidetaan (ainakin yritetään hoitaa). Raskausdiabetes altistaa vauvan paitsi keuhkojen kehittymättömättömyydelle ja liialliselle kasvulle, myös verensokerin säätelyn ongelmille syntymän jälkeen. Minä sairasti ko. tautia viimeisessä raskaudessa, vauva joutui syntymän jälkeen teholle hengityskoneeseen (c-pap), nenämahaletkuun ja sokeritippaan raskausdiabeteksen hoidosta huolimatta. En edes halua ajatella mikä tilanne olisi ollut jos en olisi hoitanut r-diabetesta!

Vierailija
14/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verensokerin mittaus ei kerro sitä, onko sun sokerin sieto normaali. Raskausdiabeetikko pystyy ruokavaliolla pitämään verensokerin normaalina.

Tärkeintä on tietää rd:stä vauvan vuoksi, seurataan kasvua ja vointia muutenkin mahassa sekä sokereita synnytyksen jälkeen.

Vierailija
15/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu?

Vierailija
16/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvii mittailla eikä mennä sokerirasitukseen, ei sinne ketään pakoteta. Sanot vain ettet halua mennä. Miksi muuten itse pistelisit itseäsi joka päivä jos kammoat pistämistä??

Vierailija
17/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole pakollinen. Sanot vain että kieltäydyt. Niin mäkin tein, ilman mitään ongelmia.

Vierailija
18/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut neuvolat lähettävät ietyn ikäiset automaattisesti testiin.Ikäräjää alennettiin vuodenvaiheessa. Voit toki kieltäytyä, mutta samalla sanot hei hei vauvavakuutukselle.

Vierailija
19/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa, mä oon luullu että se on pakollinen, voi hyvänen aika. Tosin oon tänään pistäny itteeni vasta neljästi eli ei tässä kauheeta vahinkoa tai ylimäärästä vaivaa oo sattunu.

Ja ei mua pieni nipsasu sormenpäähän kammota mutta isolla neulalla paljon verta ottaminen kyllä.

Vierailija
20/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko täys pöljä? Kaverisi mittarilla saat vain hetkellisen arvon, kun taas kätilö todennäköisesti haluaa paastoarvon, pitkän arvon vai mikä se nyt onkaan nimeltään. Eikös kätilö neuvolassa sanonutkin, että kokeeseen tullaan tullaan syömättä ja juomatta (8 tai 12 tuntia). Etkö muka tiedä, että terveelläkin  sokeriarvot saattavat heitellä raskauden aikana. Jotain merkkejä kätilö on varmaankin havainnut, koska kokeeseen lähetti.

En malta olla puuttumatta asiaankuulumattomaan seikkaan: neuvolassa ei todellakaan ole tätejä vaan kätilöitä ja terveydenhoitajia työssä. Pienelle lapselle voi vielä puhua neuvolan tädistä, mutta sinät olet aikuinen ja puhut ja kirjoitat myös aikuisten kieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi