MAALISMASU VIIKONLOPPUUN
Kommentit (68)
Aluksi, joku täällä kysyi espoon neuvoloista, niin täältä löytyy espoon neuvolat alueittain:
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10074&… Eli sieltä vain valitaan oman asuinalueen mukainen neuvola. Tai jos ei vieläkään tiedä tarkkaan mihinkä neuvolaan kuuluu, kannattaa soittaa johonkin oman alueen neuvolaan, neuvovat kyllä sieltä eteenpäin. Niin tein minäkin tuon esikoisen kanssa, kun olin ihan ulkona kaikesta :)
Sitten omaa napaa. Pieniä vuotoja täälläkin on tullut. Yleensä siis pyyhkiessä saattanut jäädä paperiin pientä valkovuotoa, jossa tuhrua, tai ruskeaa " mönjää" . Mutta alkuraskauden ultrassa oli kaikki hyvin. Rusina vastasi päivää vajaa viikkoja, eli menkkojen mukaan oli 8+1, ultran mukaan tasan 8+0. Ja tietenkin se tärkein, pieni sydän pumpputti siellä :D Itse olin varma, että masussa ei mitään ole , kun raskausoireet päättyivät kuin seinään viikolla 6. Mutta heti gyne löysi Rusinan ja näytti sydämen sykkeen sieltä.
Ja yllätyksekseni sain samalla myös neuvolakortin, johon merkittiin la: 5.3 ja toden näköisin laskettu aika kohtaan 6.3. Mistähän tämä ero johtuu? Esikoisen kortissa on molemmissa kohdissa sama päivä, eli 2.10.
Sunnuntaita!
Täällä myös yksi, jolta pahoinvointi vienyt ilon raskaudesta. Kotona vielä kaksi vilkasta pientä poikaa ( 3v ja 1v 5kk), jotka eivät anna äidin levätä pahoinvointiaan pois. Olen aina väsynyt, yökkäilevä (oksentaa ei ole tarvinnut), ja raskauteen kyllästynyt. Olenkin sanonut, että jos tämä raskaus menisi kesken (mitä en pahimmassa pahoinvoinnissakaan toivo!) en todellakaan jaksaisi edes ajatella uuden raskauden yrittämistä pitkään aikaan..on tämä niin raskasta voida pahoin. Kahden kuukauden krapula :( Mutta kokemuksesta tiedän, että tämä onneksi loppuu! Ja silloin sitä nauttii täysin rinnoin. pessimistinä sanon; kunnes maha on suuri, ja kaikki on vaikeaa, jopa vaatteiden pukeminen :)) Sitä kuitenkin täysin rinnoin odotan!
Että näin täällä lounais-suomessa tänään. Jotenkin tämä palsta auttaa..kun saa " valittaa" ja huomaa, että on kohtalotovereita, niin sitä lähtee tietokoneen äärestä aina " voimakkaampana" . Kiitos teille maalismasut!
T. Caius rv 8+6
Alkaa jo viikonloppu olemaan ohi, mutta on niin kovasti ollut kaikenlaisia kiireitä etten mukamas ole ehtinyt koneelle aiemmin. Ja ens viikon olen reissussa ja samalla nettipimennossa, joten musta ei ainakaan ennen lauantaita kuulu mitään.
Gallup: Ensimmäistä odotan, ja ehdittiinkin yrittämään jo vuosi ja 4kk, syksyllä oli tarkoitus mennä tutkimuksiin, mutta nyt ei onneksi tarvitse.. =) Täälläkin kierrot ovat olleet hyvinkin vaihtelevia 30-48..
(.) Eilen illalla oikein pelästyin, mua vihloi tai pikemminkin oikein viilsi mahan oikealta puolelta kylkeen asti sellaiselta n. 20 cm pitkältä matkalta ja siis aika ohuelta matkalta noin 15 minuutin aivan mahdottomasti, ekasta vihlaisusta painuin oikein kasaan, sattui siis todella paljon, niinkuin joku aiemmin kuvaili, ihan kuin joku olisi puukolla viiltänyt, sitä toistui noin 30 kertaa, kunnes meni ohi. Mitäköhän se mahtoi olla? Ja tänään aamupäivällä on muutaman kerran vihlaissut myös, mutta huomattavasti hiljemmin, tai siis ei ole sattunut niin paljoa. Tissit ovat erittäin arat ja kipeät, joka päivä ihmettelen kun ne tuntuvat kipeämmiltä kuin eilen, vaikka tuntui että se ei ole edes mahdollista. Ja mahaa nippailee muutamia kertoja päivässä, ja sitten on vielä ollut sellaista menkkamaista jomotusta alamahassa, niin ja vessakin olen nyt saanut ravata jopa yöllä (normaalisti en ikinä käy yöllä vessassa ja pystyn pidättelemään vaikka kuinka kauan jos ei ole vessaa lähellä, nyt ei tule kyllä mieleenkään). Pahoinvointia ei ainakaan vielä ole, mutta muutaman kerran on käynyt niin että en vaan yksinkertaisesti ole saanut syötyä jotain ruokaa loppuun, kun on alkanut etomaan ajatus että söisin sen.
Olipas tänään omanapaista.. =) Mutta viikonpäähän rakkaat maalismasut! Koittakaahan pärjäillä! =)
sohvi84 + vaavi 6+1
Aloin vanhaa äitiyskorttia lueskelemaan, kun joku siitä lasketusta ajasta jotain mainitsi.... Siinä näet lukee LA:n kohdalla 4.6. ja todennäköisin LA 2.5., että sen verran nekin voi heittää. Olen aina joutunut syömään lääkkeitä, kun menkat on olleet niin voimakkaat, joten kierron merkitys ( siis tasan 28 päivää) laskettuun aikaan ei liene ihan suoraan verrannollinen. (poika muuten silloin kauan sitten syntyi huuhtikuun lopulla ja kätilö sanoi, että oli yliaikainen) Että kuka sitten oli oikeassa ja kuka ei ? Minun on siis vaikea uskoa tuohon laskettuun aikaan, oli se sitten mikä tahansa, minkä tahansa laskurin mukaan.
Muuten päivä on mennyt rattoisasti, hidas aamu, sunnuntain kunniaksi... ( ja sen kun mies otti eilen kaljaa talkooväen kanssa ;)), raksallakin käytiin vain vähän pyörähtämässä....
Huomenna kuitenkin paluu arkeen, ajattelin kuitenkin sinne neuvolaan soitella :) Jos sais ajan ennen miehen loman loppumista, niin sen ois pakko tulla mukaan. Noh sen näkee huomenna... moneltakohan siine voi soittaa... seitsemältä
Eli pari kertaa oksusin aamusta. Syödä pitää koko ajan jotakin, muuten tulee huono olo. Pieniä määriä kerrallaan, mutta jatkuvasti kuitenkin. Hampaat on kovilla, jos samanlaiseksi menee oksentelutahti kuin esikoisella (20 x vrk). Painokin tippui 5kg. Mut se loppuu kyllä aikanaan. Onneksi mies on lomalla ja hoitaa hienosti lasta ja kotia. Aika hienosti oon saanu levätä pahaa oloa pois. Kiitos miehelle!
Suolaista tekee mieli ja kaakaota.
Rimma rv 7+4
Täällä sairastettiin viime viikko vatsatautia ja r-oireet sekoittuivat siihen. Pikkuista pahoinvointia onja jotain masunnippailuja. Ja niin vuotaa täälläkin jotain rusehtavaa. Viime raskaudessahan mulla vuoti verta aina viikolle 16 saakka noin kerran viikossa. Se oli ihan kamalaa, pelätä jatkuvasti. Kaikki kuitenkin päättyi hyvin ja syynä oli eteisistukka ja hematooma kohdussa. Silti taas pelottaa...
Neuvolan varasin ja se on 9.8. Kauhean pitkä aika jännittää. Verta jos alkaa tulla, niin vaadin päästä sitten aiemmin ultraan.
Mun ei tee mitään ruokaa mieli ja alas saan (nälkääni) ehkä kolmanneksen siitä, mitä normaalisti. Vatsataudin aikana lähti parikiloa painoa ja tarkkailen minäkin tiviisti syömisiäni, sill' ylipainoa on noin 10 kg. Yhtään ei tarvi tulla enempää.
G: Meille siis toinen lapsi, ensimmäinen on nyt 8 kk.
Nyt telkun ääreen
Ö+pikku-pampula 5+ tai 6+ tai jotain
Minullakin oli muutama viikko sitten niukkaa verenvuotoa yhtenä päivänä ja pelkäsin ihan hirveästi mennä alkuraskauden ultraan. Siellä oli kuitenkin pienellä kaikki hyvin, sydän sykki jne, mutta vuodosta näkyi merkkinä kohdussa pieni hematooma. Lääkäri sanoi, että se on aika tavallinen juttu ja yleensä siitä ei pitäisi olla sen isompaa harmia ja usein se kutistuu itsestään pois raskauden edetessä. Jostain luin, että pikkuisen se voi lisätä keskenmenoriskiä, mutta lääkäri rauhoitteli, ettei yleensä niin käy. Aika tavallisia nuo alkuraskauden vuodot ovat.
Kysyn tästäkin ketjusta vielä, että kuinka monella muulla teistä on vatsa turvoksissa jo näin alkuraskaudessa??? Minulla on siis ylävatsa ja olen vähän huolissani siitä, että liittyykö se varmasti tähän raskauteen.
sama vika täälläkin kuule, että olo on niin surkea, että itkua pukkaa ja masentaa. :( huomenna ois eka työpäivä sit viime tiistain ja jo ahistaa. tää päivä on ollut kyllä kaikista vaikein tähänastisista.. mukaan kuvioihin tuli vielä päikkäreiden jälkeen päänsärky eli hiphei ja hurraa! :,(
mä toivon silti yli kaiken, että tää ajan myötä helpottaa, että vois edes jossain vaiheessa Oikeesti nauttia tästä raskaudesta ja tulevasta papusta. ja kun ei sieltä töistäkään paranis olla kovin paljoa pois.. mulla on sellai duuni, ettei ne hommat etene mihinkään ellen mä ole itse talossa hoitamassa niitä, joten.. huomenna on kyettävä paikalle vaikka miten ois paha olo. voi, kun sais edes vähän tehtyä niin vois sit olla taas poissa vaikka koko loppuviikon. raskaita niistä päivistä vain siellä tulee, kun vähän väliä ramppaa oksentamassa ja sit syön ja juoksen taas oksentaa. joskus tää raskaus kyllä tosiaan kyllästyttää, vaikkei olla vielä tätä alkua pidemmälle päästy.. mut kyllä mä ihan luottavaisin mielin olen, että tämä tästä vielä paranee ja loppuu koko pahoinvointi. :)
tsemppiä ja voimia sulle. :) (ja kuten huomaat, tää olo laittaa valittamaan oikein urakalla..;-) )