Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MAALISMASU VIIKONLOPPUUN

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mites mä sen np-ultran sitten ajotan? Kun arviot heittää rv6+2:sta rv7+5:n...siinä on kuitenkin 10pv:n heitto.

Jos ymmärsin oikein niin se np-ultra pitäis saada muilutettua viikoille 12 tai 13...varaanko sen nyt ensalkuun rv7+5:n mukaan, sillon voi kyllä olla liian aikaista? Jos toisen mukaan niin voikin olla jo viikko 14 menossa kun sinne pääsen, ja silloin se ei enää kenties näytä kaikkea mitä pitäis?

Laittaakohan ne uudestaan jos menee liian aikaisin?

Siis voiko tää nyt olla ees näin vaikeeta?? Lääkäri aika on vasta ens kuun lopulla joten siltäkään en voi kysyä..kuitenkin aika pitäis saada varattua ä-polilta jo hyvissä ajoin elo-syyskuun vaihteeseen..käskivät vielä varata hyvissä ajoin.

Vierailija
22/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä uusi maalisvauvan odottaja! En meinannut löytää teitä täältä Vauvan- nettiviidakosta. No suunnistustaidossani on siis hiomisen varaa. Viikko sitten tuli tikkuun kaunis sininen viiva ja malttamattomana täällä odotellaan tulevaa. Ensimmäinen neuvolakin on vasta 11.8. Meni mielestäni omituisen pitkälle, mut kai tää on sit jotain ruuhka-aikaa...

Mulla ei ole vielä ollut mitään oireita pahoinvoinnista ( koputtaa puuta), mutta outoa himoa vihanneksia ja hedelmiä kohtaan huomasin tänään kaupassa. En kuulu rehunsyöjiin eli harvemmin tulee ostettua. Mut sekin varmaan tässä muuttuu, kun käyn neuvolassa " ripittäytymässä" , heh! Mutta tomaattia ja kurkkua tuli oikein kotio asti.. Ja tomaateista ei ole enää tietoakaan... tää outoa on...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papu:ei saa vielä menettää toivoa, päivät on niin erilaisia... ja onhan sulla kuitenkin pahoinvointi edelleen selkeä oire...

Liinukka: Hurjalta kuulostaa noin suuri painonpudotus odotusaikana. Mulle on kanssa kyllä aiemmissa raskauksissa sanottu että paino ei saisi nousta, kun lähtöpaino on jo kovin korkea, ja verenpaine on joka kerralla kohonnut.Varmaan samanlaiset ohjeet saan tälläkin kertaa, jahka sinne äitiyspolille asti ehdin. Ja kyllä tiukkaa ruokavaliota noudattamalla, ja säännöllisillä kävelylenkeillä oon saanu pidettyä, niin ettei painoa ole tullut kuin muutama kilo ja sekin vasta ihan loppumetreillä. Mutta kuten sanoin ihan tarpeeksi painoa on jo ennestään:)

mä oon tämän viikkoa ollu kurkkukivun kiusaama, eilen kävin sit nieluviljelyssä mut vastaus valmistuukin kuulemma vasta maanantaina, jaiks jos tää onkin angiinaa eikä apua saa ennenku maanantaina. No täytyy sit mennä päivystykseen jos tulee niin kipeeksi ettei enää pärjää. Etova olo vaivaa jos ei muista syödä säännöllisesti, mut muita raskausoireita ei oikeestaan ole.

Gallup: Monesko vauva perheeseenne on tulossa, ja minkä ikäisiä on isoveljet ja -siskot?

Meille tämä vauva on siis neljäs, ja isommat on kaikki poikia 14-, 12- ja 2-vuotias.

petriina rv 7+4

Vierailija
24/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papu: Älä oireettomuudesta masennu! Mullakin oli tuossa ennen akuraskauden ultraa tavallista oireettomampia päiviä, mutta ultrassa silti oli kaikki hyvin (paitsi se hematooma sieltä löytyi, mutta se ei liity oireettomuuteen vaan siihen, että mulla oli alkuraskauden verenvuotoa, mutta se on ohi). Minusta tuntuu, että välillä oireita on enemmän ja välillä vähemmän, mutta ylipäätään minulla on aika vähän oireita sekä nyt että viime raskaudessa. Pientä kuvotusta välillä ja ylävatsan turvotusta. Rinnatkaan eivät olleet juri kipeät viime raskaudessa eikä oikeastaan nytkään.

Tappert: Hieno juttu, ettei sitä kystaa ollutkaan! Mitäs ne lääkärit nyt tolleen sekoilee!?! Noista viikoista en osaa sanoa, itse kävisin ehkä tuollaisessa tilanteessa jollain toisella asiantuntijalla vielä kysymässä asiasta, jos se vaivaisi. Vai tulisiko sieltä taas kolmas eri tulos... Mullakin lääkäri antoi ihan omituiset viikot ultrassa tai siis laskettu aika oli oikein, mutta viikot oli kirjattu väärin mun äitiyskorttiin. Sain siis eri viikot netistä Tekayn laskurista ja sit tuolta ultralääkäriltä, vaikka kummassakin oli sama laskettu aika, eikä kummankaan viikot olleet oikein. Voisiko joku vielä valaista, että jos mulla on la 2.3, niin onko nyt tasan 9+0?

Tervetuloa uudet joukkoon! Emmi: kaikkea hyvää sulle! Meilläkin odoteltiin esikoista tosi monta vuotta ennen kuin tärppäsi, tiedän miltä tuntuu. Toivottavasti kaikki sujuu nyt hyvin.

Ja sitten omaa napaa:

Viimeisiä kesälomapäiviä vietetään. Ens viikolla töihin ja tiedän että siellä kiirettä piisaa. Ylävatsan turvotus senkun jatkuu vaan ja lievää kuvotusta on, mutta eipä juuri muuta. Välillä tuntuu, että pinna palaa herkästi (esim. tänään postissa yhtä nuortamiestä meinattiin palvella ennen minua, jolloin sanoin, että ANTEEKSI MINÄ OLIN KYLLÄ JONOSSA AIEMMIN. Höh, en minä yleensä tälleen...)

Kysyin jo aiemmin, että onko kukaan menossa 4D-ultraan? Minä mietin, eka raskaudessa kävin kyllä. Siellä saisi varmemmin sukupuolen selville kuin ennustajilta ;-)

Vierailija
25/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... soita ens viikolla sinne äitiyspolille sitä ultra-aikaa, ja kerro ettet tiedä mitä viikkolukemia pitäisi seurata, eiköhän ne siellä osaa sanoa järkevimmän ajankohdan sille np-ultralle.

Petriina

Vierailija
26/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalaisen hyvä perjantai ollut olojen kanssa :) Mitään makeaa ei tee mieli ja esim. näkkäristä tulee sellainen ällötys jälkimakea suuhun, samoin jogurteista ja se jos joku etoo sitten ja pitkään!!

Tisseistä: Kyllähän ne mullakin ehkä vähemmän kipeet on kuin esim. viikko sitten mutta ovat kuites sellaiset hieman arat, että eiköhän tässä pikkuhiljaa ala nämä tietyt oireet jo helpotellakkin!

Masu: Tuntemuksia on vaikka millaisia aina väliin ja välillä tuntuu ettei siellä mitään tapahdu..mutta eipä erikoisia oloja! Nälkä yllättää vähän väliä ja se tulee heti eikä vasta hetken kuluttua, ruokaa siis välittömästi mutta sitä ei sitten saatakaan syödä aivan hirveesti, pienestä tulee täyteen! Kaikki nestemäinen, suolainen maistuu..nuudelit ja kasvissosekeitot ja arvatkaa mikä..Silli!! Abban valkosipuli silliä vedin eilenkin salaatin kera iltapalaksi! Mutta sitten kaikki pihvit, jauheliha..yööök! En voi edes paistaa jauhelihaa joka nyttenkin tuolla kaapissa odottaa miestä kotiin sitä paistelemaan :)

Ultraan tekis mieli varailla sitä aikaa mut mua vähän jänskättää et ne sanoo siellä et viikkoja on vasta 5-6.. Kun siis laskurin mukaan " jo" 7+6

ja sit taas tää alkuraskauden eto-olo-aika vaan pitenee :( No tokihan se kestää sen minkä kestää kävi siellä ultrassa tai ei ;) Mut ehkä nyt odottelen vielä rauhallisin mielin ja keräilen viikkoja ja katselen että tämä nyt tästä kehkeytyisi vielä kunnolla koko raskaus!

Päikkäreille lähtee hän :) Sinna 7+6

Vierailija
27/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Tappert; Luin kirjoituksesi sikiön koosta, ja raskausviikoista. Kävin itse viime viikolla alkuraskauden ultrassa. Sikiö oli silloin 17.0mm pitkä ja kone antoi raskausviikoiksi rv 8+6. Joten kylläpä nuo koko ja viikko arviot heittää paikkakunnittain!!

Nyt täällä menkkojen mukaan rv 8+4, ja ultran mukaan 9+3. Huono-olo on ja vatsa arka. Vatsan turvotus komeaa. Kohta ei tätäkään raskautta enää salata..harmi. Tarkoitus on piilotella vielä tovi. Tällä haavaa näin lyhkäisesti kirjoitan, kun pitää mennä hellan ääreen :))

T Caius

Vierailija
28/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt sitten ilmoittaudun tuonne maalismassujen esittelypinoonkin. Eilen kävin siellä alkuraskauden uä:ssa ja sieltähän se pikkuruinen aarre löytyi, sydän pompotteli hurjaa vauhtia. Kokokin (täydet 1cm!) vastasi viikkoja.

Täälläkin ollaan kärsitty huonovointisuudesta ja väsymyksestä välillä voimakkaammin ja välillä lievemmin riippuen mielialasta ja siitä ennättääkö syödä ja levätä riittävästi. Olisiko vähän korvien välilläkin väliä, sillä juuri ennen ultraan menoa jännitti kauheasti, olo oli epävarma ja vointi ihan surkea. Mutta heti ultrakuulumisten jälkeen ja tänään vointi on ollut mitä loistavin ja mieliala katossa. Jopa kahvia olen tänään pystynyt juomaan.

Töissä käyn päivisin ja iltaisinkin riittää puuhaa, joten harvakseltaan kaiketi ennätän täällä piipahdella. Ainakin lukemassa käyn aina kun mahdollista.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Minnis

Vierailija
29/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin kommenteja....

Papu: Ei niitä oireita kannata liikaa seurailla =) Mä eilen neuvolassa valitin, että kun on ihan kauheesti kaikkia oireita, siis esikoisesta mulla ei ollut muutakun hiukan väsytti. Terkkari vaan sano, että älä niitä mieti jokainen raskaus on erilainen! Että eiköhän siellä masussa hyvin voida =)

Tappert: Mä varmaan varaisin sen ultra-ajan menkkojen mukaan. Mulle oli ainakin terkkari varannut valmiiksi ajan. Ja kyllä ne sitten varmaan uudelleen pyytää, jos on liian vähän viikkoja. Mutta liian pitkällehän sitä np-ultraa ei pitäisi päästää!

Sitten omia oireita.... Aamulla oli kamala olo. Tuntui, kun olisi alavatsaan löyty puukolla. Siis aivan järkyttävä kipu, ei tiennyt olisiko istunut vai seissyt.... Kestikin melkein pari tuntia. Olin ihan varma, että alan vuotamaan. Mutta nyt on kaikki ihan normaalisti...

Sitten oli muuten galluppia... Eli meille on toinen tulossa, tai siis miehelle tämä tulokas on ensimmäinen... Mutta siis esikoinen on 1v4kk

Tämä mamma onkin sitten viikonlopun nettipimennossa, eli mukavaa viikonloppua kaikille

mammma rv8+3

Vierailija
30/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilokseni tein positiivinen testi reilu viikko sitten ja maalisvauva tulossa. Viikkoja 7+4 ja eka neuvolakäynti vasta 14.8... inhoan odottamista!!

Haluisin todella paljon tehdä ultra ja nähdä että sielä todellakin on jotain masussa muuta sitäkin saan odottaa vielä muutama viikko. Olen jopa harkinnut mennä ykstyislääkärille jos hän tekis ultran, se vaan maksaa niin pirusti. Pakko tässä on odottaa....

Pikkasen pahoinvointia on havaittavissa ja rinnat ovat todella kipeät, pientä nipistelyä vatsassa mutta se vissin kuuluu asiaan neuvolatädin mukaan.

Tämä on toinen raskaus ja jonkun verran oireet ovat samat ja toisaalta ei. Viime kerralla ei ollut yhtään pahoinvointia, olo oli kuin prinsessa koko raskauden!

Viikonloppuja!

:-)

mymlis

Vierailija
31/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas tämän päivän on vaivannut etovaolo.Ja edelleen olen kuin zombie ku väsyttää niin vimmatusti.

Kun joku kyseli montako lasta ennestään ja minkäikäisiä, niin täältä löytyy 2 ennestään. Esikoinen on poika ja täytti kesäkuun alussa 3vuotta ja kakkonen on tyttö ja täyttää nyt elokuussa 2 vuotta. Eli pojan tytön väliin jäi 1v2kk ikäeroa ja hyvin on mennyt.

Huomenna tulee rv 7+ täyteen eli siirrytään jo 8rv ihanaa!

Vierailija
32/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tappert, liinukka, möhkis, petriina, esmis ja mammma tuesta (toiv. en ketään unohtanut..?). saitte hymyn kasvoilleni ja jopa silmäkulmani kostumaan. :) tuntuu yleensä niin yksinäiseltä tämä odottaminen, kun ei ole paljoakaan ystäviä, jotka samassa tilanteessa olisi, mutta täällä ei koskaan tunnu olo turhalta ja yksinäiseltä, kun on teidän kaltaisia ihmisiä täällä juttelemassa kaikesta ja vaihtamassa päivän kuulumisia. ootte kyllä tosi ihania. kaikki maalismasut. :)

Galluppiin vastaankin sitten samalla, että kolmatta ootellaan. ennestään on 9v. poika ja 6v. tyttö ja miehen 6v. tyttö. että tavallaan tämä jo neljäs, mutta mun masuasukkina kolmas.

senpä takia varmasti olenkin paaaljon epävarmempi, kun siitä edellisestä on jo jonkun aikaa. en edes muista edellisestä raskausajasta mitään!

mutta.. mä lähden tästä reissuun taas, kun kerran oksennus ei lennä. saa vähän pujohappea, kun menee ulkoilemaan. :D palailen taas, varmasti jo illalla.

HYVÄÄ VIIKONLOPPUA KAIKILLE TEILLE ja vointeja masuasukeille! :)

Vierailija
33/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappert:

neet;

meille annettiin ekan nla käynnin yhteydessä numero josta voi tilata sen ultran sitten jossain välissä...eli suoraan ä-polilta tilataan...millähän viikolla tilais, pitäis kuitenkin hyvissäajoin tilata että mahtuu niille viikoille, mutta kun mä oon aina vaan viikolla 6...

Vierailija
34/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

liinukka2006:

ps. tiedättekö muita joille ilmoitettu, että painoa ei saa tulla raskauden aikana..

Epäilen että minulle sanotaan samaa. Ylimääräistä jäi kahdesta ensimmäisestä raskaudesta n. 15kg, joten juurikaan ylimääräistä ei saisi tulla. Koitetaan olla nollalinjalla. Saa nähdä onnistuuko... ?

Kamos 6+1

Vierailija
35/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ollut kiireitä eikä ole ehtinyt tänne!

Nyt iskä ja tytär (2v7kk) lämmittävät ulkosaunaa ja on hetki hiljaista... Kohta pitää mennä laittamaan hevosille ruokia valmiiksi, että ehtii ne hoitaa ennen saunomista. Saa sitten illan vain olla. Mies haki leffan illaks, mutta jotenkin tuntuu siltä että kun tyttö nukkuu, nukkuu sen vanhemmatkin ;-)

Mulla on ollut tänään aika ok päivä ja oikeestaan eilenkin. Välillä tulee, etenkin nälkäisenä tosi etova olo, mutta juominen tai syöminen auttaa. Pitää vain vahtia tota syömistä, kun ensimmäisestä on jäänyt 8kg ylimääräistä eikä tarttis kyllä enempää tulla :-P

Minä en sitten saa mistään mitään ultra-aikaa! Kaikki yksityiset gynet ovat lomalla tai ajat ovat toisessa kaupungissa keskellä päivää. Ei sinne töistä noin vain lähdetä, enkä mä viitsi töissä sanoa lähteväni gynelle naapurikaupunkiin.. Mulla on vasta 29.8. kalenterissa ' omalle' gynelle aika ja pidän sitten sen. Pääsenpä johonkin ultraan ennen NP ultraa.

Neuvolaankaan en ole vielä soittanut, mutta ehtiihän sitä.

Jonkun laskurin mukaan mulla olis nyt viikkoja 5+2. LA olis joka tapauksessa ihan maaliskuun lopulla eli uskotaan nyt tota ja katsotaan ultrassa (jos sinne joskus pääsen) mikä olis oikea päivä. Eli ihan alkumetreillä ollaan!

terkuin Telma, lähes lähtöviivalla...

Vierailija
36/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo on ihmeen hyvä näin iltaisin, mitä nyt tuli syötyä liikaa... kauhea nälkä ja sitten ei voi syödä kuin vähän tai tulee ahdistava olo. Minullekkin varmaan tulee neuvolasta toivomus, ettei paino nousisi ja sitä toivon itsekkin. Mutta tällähetkellä paino on heitellyt samoin kuin aina ennenkin eli +/- 4kg/viikko, aika isot heitot mutta se on aina ollut niin.

Joku kirjoitteli että makea ällöttää, niin minuakin... jos mehuakin menee juomaan niin siitä jää ällöttävä jälkimaku. Aamulla on tosivaikeeta keksiä mitään mikä maistuisi. Mies tosin keitti puurot tänä aamuna ja se meni jotenkin alas, eikä ällöttänyt jälkeenpäin. Olen aina ollut himona kaikkeen makeaan, mutta nyt ei vain saata, en voi laittaa edes kahviin sokeria niinkuin ennen.

galluppiin sen verran, että tuleva vauva on minulle toinen ja miehelle ensimmäinen. Tuleva isoveli on vm-96.

Ai niin ja ne ennustajat...toinen sanoi, että poika 20.3.07 ja tyttö 14.6.2012 ja toinen sanoi, että tyttö 18.3.07, eikä enempää lapsia, joten jään odottelemaan, että kumpi on lähempänä totuutta.

Nyt lepäilemään, huomenna tulee talkooväkeä ja on pakko yrittää pysyä mukana kun nekin on niin innoissaan.

Hauskaa viikonloppua kaikille masuille ! Ja kiitos kun saa lukea teidän juttuja, tulisin hulluksi tässä miesvaltaisessa lähiympäristössäni, jos ei teitä olisi täällä. Miehen mielestä on liian aikaista puhua vauva-asioista :D

Vierailija
37/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten kanssa on aina niin vaikea puhua vauva-asiaa ;). Joko on aikaista, joko ootellaan nyt ihan rauhassa tai kyllä se sitten aikanaan syntyy.

Onneksi on vauvapalstat, jonne voi purkaa ajatuksia. Ja vertaistukea.

Jäin muuten yks päivä miettimään sitä, että esikkoakin odotellessa täällä pyörin ja palstailin, mutta en muista kävinkö edes ilmoittamassa vauvan syntymästä muille! Ehkä en niin aktiivi kuitenkaan ollut, että tuskin kukaan peräänkään huhuili ;-D

Nyt olis hummat hoidettu, saunottu ja odottelen että kaksi muuta tulisivat saunomasta. Jäivät sinne puuhaamaan kun itselläni tuli huono olo kuumassa saunassa...

Syömisistä muuten vinkiksi: mansikat ovat ihan mieletön juttu!! Niiden kanssa kaurapuuroa (hätäisimmille esim. Elovenan pussipuuroa). Mansikoita siis puuron joukkoon ja kyllä maistuu!

Vierailija
38/68 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tallilta tulin juuri, olin pitkästä aikaa taas ihan kunnolla ratsastamassa ja jopa käytiin vähän maastoesteitä kokeilemassa. ;)

mä olen sitä mieltä, että tämä masu-matkaaja saa tottua hevosen askeliin jo äidin masussa, niin saadaan siitä sitten perheeseen urheilija. ;)

äh, ei nyt sentään. hankkikoot itse harrastuksensa, sitten kun. tosin täällä äitiliini vienosti toivoo, että tulisi lapsesta kenttäratsastaja. heppakin on jo valmiiksi katottu. ;)

tänään on ollut aiempaa parempi päivä olon suhteen, tosin nyt alkaa paha olo nostaa päätään. huoh.

huomenna polttarit, pelottavaa.

t. sikkis ja papunen, 7+5

Vierailija
39/68 |
29.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään onkin mielenkiintoinen päivä tuloillaan. Ajattelin mennä poimimaan punaherukoita pari pensasta tyhjäks ja mehua keitellä niistä pakkaseen. :) jos sen kaiken kykenen tekemään oksentamatta kertaakaan niin mähän oon kyllä aikast hyvä.. :D

Oma napa sanoo, että kaikki on varmastikin ennallaan. Oksua on, etovaa oloa myös, pissihätää ja nälkää on kuten ennenkin. Tuntuu, ettei aika mee mihinkään tai siis ettei päivät vaan kulu ja viikot on pitkiä ja neuvolaankin vielä ikuisuus eli pari viikkoa.

Päivänjatkoja taasen kaikille. :)

Papu ja 7+1

Vierailija
40/68 |
29.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAPU;

hyvä että olet jo luottavaisemmin mielin :) onnea mehunkeittoon...mä söin eilen pahaan olooni anoppilan mustaherukkapuskan melkein tyhjäksi...voisin elää pelkillä mustaherukoilla, punasiin en kyllä koske.

NEET; joo, varsinainen Murmelinpäivä...ikuisesti viikolla 6+, ei hyvältä näytä ei.

LIINUKKA; siitä painosta, mulla on ylimäärästä jo valmiina sellaset 15kg, takana syömishäiriöitä - viimeinen about reilu vuosi kuivilla kaikesta sekoilusta. Terkkari antoi määräyksen että paino ei saa missään tapauksessa alkaa laskea, mutta ei sen tarvi paljoa noustakaan...erityistarkkailuun laittoi kuitenkin - hyvä niin.

Hoijakkaa, tein aamutyöt navetalla anoppilassa ja nyt taas väsyttää...olis varmaan pian päikkäreitten aika.

Onko muilla masun kasvamista havaittavissa?

Me naureskeltiin miehen kanssa eilen illalla, että jos tietäis ni osais katsoa masua jo...se näkyy, iltasin on niin turvoksissa että löysätkin housut kiristää alamasun kohdalta, varsinainen pömppö - eikä se aamullakaan mikään littana ole, ei tosin ole muutenkaan, mutta selvästi pömpöttää. En usko silmiäni, uskoisin jos olis menossa ne terkkarin antamat 7+6, mutta eikai nyt sentään 6+3 ala masu kasvaa!! Ei herttinen sentäs...mähän olen valas jo muutaman kk:n kuluttua tätä menoa!

Lapsigalluppiakin oli; meillä ei ole vielä yhtään, ensimmäistä odotellaan, siksipä olenkin kaikesta niin pihalla...koiria 2, mut niitä ei voi lapsiksi kai laskea vaikka vähän " lapsenkorvikkeita" tavallaan ovatkin.

Tappert - viikot jossain 6+3:n ja 7+6:n välimaastossa