MAALISMASU VIIKONLOPPUUN
Kommentit (68)
Talkooporukka lähti hommiin ja mie lähen ihan just kohta perässä ;)....
Hevosista.... aktiivista hevostenhoitoa/ratsastusta on takana yli 12v(silloin nuorena) sen jälkeen olen yrittänyt aina silloin tällöin päästä heposen selkään. Edellistä odottaessani kävin ratsastamassa ja loppuajasta kävin vain kävelemässä maastossa tuttavan hevosella. En tiedä vaikuttiko tämä poikaan, mutta hän viihtyy hevosen (ei siis ponin) selässä. On se kai isommalla kaakilla se askel erilainen ku sellasella pikkuponilla. Siellä se istuis tuntikausia, mutta kun nuo satunnaiset ratsastusmahdollisuudet on olleet lähinnä jotain puistoja yms ja muita lapsia on jonossa selän takana odottamassa. Poika haluais jutella ja taputella yms hevosten kanssa, mutta eihän niillä ole aikaa. Täälä mihin nyt muutettiin on muuten hevostalli, jonne olen ajatellut pojan kanssa mennä tutustumaan, tuntihinnat vaan on aika hirveitä, kun on jossain välissä ollut sukulaisten hevonen vapaassa käytössä, eikä ole tuota maksupolitiikkaa tarvinut seurailla. Itse kun viihdyn hevosen kanssa maastossa paremmin kuin kentällä.
Mutta nyt hevoset pois mielestä ja maalaamaan talkoo porukan kans... jos sitä vaikka sitten ehtis sinne tallille kurkkimaan joku kerta kun tuo talo on valmis.
Hauskaa viikonloppua kaikille !
Pitkästä aikaa pahoinvointi hieman helpottanut, välillä tulee sellasta pientä kuvotusta, mutta muuten olo suhteellisen hyvä. Väsymys vaan painaa edelleen, plaah.
Aia (toivottavasti meni oikein), jos mikään ei pysy sisällä kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin. Itse olin viittä vaille menossa Kättärille, kun mikään ei pysynyt 1½ vuorokauteen sisällä. Onneks sitten kekkasin kokeilla jääkaappikylmiä säilykehedelmiä(mies ihanuus oli niitä ostanut mulle), niistä koitu meikeläisen pelastus. Vauvahan kyllä ottaa kaiken tarvitsemansa, mutta tärkeää että äitikin voi hyvin.
Gallup: meille tulossa neljäs, edelliset 11, 7 ja 2 vuotta (tää on mun kolmas raskaus, meillä on tällänen uusperhe).
Jaa, jospa lähtis kokeilemaan jotain ruokapuolta (kun mitään ei vaan oikeen tee mieli).
-m- rv 8+3
Eilisiltana taas oli tosi huono olo kun heräsin parin tunnin unilta illalla.... ja nyt tuntuu etten ole herännyt vieläkään, nukuttiin 12h yöunet ja voisin vaan maata koko ajan. Plääh. Kaikenlisäksi alavatsa on TOSI ARKA, tuntuu ettei voi edes koskea kun on niin arkana ja särkee. Taas ahdistaa mutta kai se tästä helpottaa.
Tiistaina eka neuvola edessä ja ens viikosta alkaa myös työt 4 vkon loman jälkeen. Mitenköhän sitä jaksaa?
TSEMPPIÄ vielä olikos se nyt AIAlle (?) jolla kamalaa pahoinvointia. Toivottavasti helpottaa , varmaan järkyttävää olla tarjoilemassa ruokia kun koko ajan oksettaa :-(
7+4 vai 7+5, ei aavistustakaan ja saas nähdä miten neuvola laskee, varmaan sen mukaan antavat mulle 8+4 viikot :-)
Papu: Minusta varsinkin rintojen kipeys vaihtelee reilusti. Välillä ovat aivan pehmeät ja sitten taas niin kipeät, ettei voi esimerkiksi nukkua mahallaan.
Tappert: Tekayn sivulla np-ultralle suositellaan 10.-14. raskausviikkoa ja laskurilla viimeiseksi päiväksi sivusto ehdottaa päivää rv 13+5. Laskurin mukaan sinulle sopiva np-ultra olisi 23.8-8.9 (alaraja siten, että nyt olisi rv 6+3, jolloin 23.8 olisi rv 10+0 ja yläraja siten, että nyt olisi 7+6 ja 8.9 olisi rv 13+5). Käytännössä minusta näyttää, että ultra tehdään yleensä rv 12+, joten sinuna tähtäisin aikaa varatessani viikkoon 36 (4.-8.9), jolloin on n. rv 11+5-13+5.
Caius: En ole tosiaan asiantuntija, mutta parista kolmesta lähteestä katsoessani 17 mm alkio on noin 41-44 päivän ikäinen eli vastaisi viikkoja 7+6-8+2. Tekayn sivulla mm. lukee, että rv 7 alkio on 16 mm ja rv 8 23 mm. 17 mm vastaa minusta täysin menkoista laskemiasi viikkoja ja luulen, että ultraaja lisäsi " vahingossa" viikon viikkoihisi.
Esmerelda: Minusta olet laskenut oikein. Jos la on 2.3, niin tänään on (Tekayn laskurin perusteella) rv 9+1 (eilen 9+0)
Gallup: Ensimmäinen on tulossa.
En tiedä, mitä painosta tullaan sanomaan, mutta ylipainoa on, joten ainakin sokerirasituskokeisiin tulen joutumaan.
ON; Pahoinvointi on vienyt lähes kaikki ajatukseni. Lähes jatkuvasti kuvottaa ja päivässä on vain muutamia tunteja, jolloin voin suhteellisen hyvin. Oksentamaan olen joutunut noin kerran päivässä viikon ajan, mutta en rajusti; olo helpottaa jo parilla yökkäyksellä. Rinnat ovat myös keskimäärin aremmat sekä suurentuneet selvästi.
Pinja rv 8+1
Tämä päivä alkoi kyllä tosi huonosti, kuopus herätti jo kuudelta ja kaupassakin olin jo heti klo 9.. Miehelle piti tuoksuja käydä ostaan, on iltamenoa ja kaikki finaalissa..no siellä haistelin eri hajuja ja voi taivas kun tulin huonovointiseksi!
Tulin kotiin ja laitoin nukkumaan, tuntui että pitää mennä suihkuun ensin ne hajut pesemään mut menin kuites nukkumaan puoleks toista tunniksi ja siittä asti olenkin ollut mielettömän väsynyt!
Kävin kärryjen kans pikku kävelylenkin siis ihan tosi pienen mutkan niin musta tuntui etten jaksa kotiin asti, suu kuivasi ja olo oli tosi huono enkä kävellyt reippaasti vaan todella rauhallisesti! Uskomaton kun tuntuu aivan rapakuntoiselta olo!
Kohtalaisen öllö olo ollut taas mut tässä se menee..illalla oli eilen pääkipee taas kerran vaihteeksi!
Kaveri tulee ehkä illalla käymään, saapa nähdä joudunko paljastamaan tilanteen..ei olla nähty pariin viikkoon ja luulen että ei mene läpi jos en juo kahvia vaan selittelen ;) Olen kuitenkin kahvin suurkuluttaja normaalisti ja oikein vahvan kahvin :)
Yöunia odotellen ;) Sinna vk 8
Täällä ei vielä pahoinvoinnista tietokaan. Pitää toivoa ettei tulekaan kuten edellisten raskauksien aikana. Sitä pahoinvointia riitti sellaiset 10 viikkoa. *yök* Eli peukut ylhäällä ettei pahoinvointia tule, vaikka todennäköisesti tulen kärsimään siitä ihan yhtä lailla kuin edellisilläkin kerroilla. :(
Gallup: Meillä odotellaan kolmatta lasta.
Kamos 6+2 (vasta)
Pinjaanahan on ollu ahkera laskeskelemaan! Tein iteki tuolla Tekayn sivuilla pari laskutoimitusta, jotta saisin np-ultran oikeille viikoille, ku mulla oli omien laskujeni mukaan 38-päivänen kierto tuo, josta raskaus alko, ja nehän laskee ainaki Treella neuvolassa vaan sokeesti kuukautisten mukaan la:n. Tuommonen 10 päivän heitto jo onneksi merkataan papereihinki.
Onko täällä muuten muita, joilla epäsäännölliset kierrot? Mulla ollu aina. Ekaa yritettäessä vaihteluväli 27-50, eikä ikinä kahta samanpitusta kiertoa peräkkäin ees kahen päivän heitolla. Oviksen perusteella oon sitte aina menkkojen alkua ennustellu ja suht hyvin osunu oikeaan. Tämä raskaus alko neljännestä kierrosta synnytyksen jälkeen, ja ikäeroa esikoiseen tulee 1v11kk (tämä sinne gallupiinki tiedoksi).
Mullaki on nyt hirmu oireeton vaihe menossa, ellei väsymystä oteta lukuun. Tais osua samoille viikoille viimeksiki, joten en oo kummemmin huolissani. Koko ajan pitäis olla syömässä, mutta kaikkea ei tee mieli, vaikken pahoinvoinnista kärsikään. Mulle maistuu karviaiset suoraan puskasta, puolukkarahka vähällä sokerilla, ruisleipä metvurstilla ja ruskee nautapihvi (, tää himo taitaa olla raudanpuutoksesta kielivä?). Jokohan uskaltais alkaa omin päin popsiin rautatabletteja, vai pitäiskö oottaa siihen asti, että hemppa mitattu neuvolassa? Jospa vaikka varais ajan ens viikolla.
Kuluuhan ne viikot, hitaasti mutta varmasti.
Udidi rv 5+6 (neuvolan mukaan 7+2)
Täällä podetaan huonoa oloa :(
Pari päivää menikin tosi hyvin, kun sai nukuttua täydet yöt ja aamulla herätä virkeänä... nyt sitten tuli tuo kuopus kipeäksi ja kuumeessa oli toissayön (oltiin mökillä kaikenlisäksi eikä tietenkään suppoja mukana...)
tänään mies käytti lääkärissä kun alkoi epäilyttää jospa korvat vaivaavat ja pieni tulehdus siellä olikin muttei lääkettä määrätty. Voi kuulemma olla viruksen aiheuttamakin ja odotellaan nyt viikonlopun yli ja suppoja annetaan tarvitaessa. Oli muuten eka kerta meidän pienemmällä herralla kun sairasti eikä esikoinenkaan ole sairastanut 1,5 vuoteen ollenkaan. Ihmeen tervettä sakkia ollaan kyllä oltukkin :)
Galluppia: 3 lapsi siis tulossa, esikoinen täyttää kolme ensi viikolla ja kuopus on 9kk.
En ole vielä varannut aikaa neuvolaan. Meinasin varata samalla kun mennään tuon esikoisen 3v neuvolaan ensi viikolla. Saas nähdä mitä neuvola täti tuumaa kun TAAS ilmottaudun sinne äitiysneuvolan puolelle :)
Uuden oireenkin olen tässä saanut itselleni... kamalan kipeät rinnat!! kummastakaan aikaisemmasta raskaudesta ei ole rinnat kipeytyneet, mutta nyt vissiin sitten senkin edestä ;) Liekkö vaikuttaa kun lopetin imetyksen vasta pari viikkoa sitten...
mutta nyt pitänee kömpiä nukkumaan kun kovasti jo nukuttaakin.
t. K@tju
Olenko mä ainoa, joka täällä koneella viitsii vaivautua kykkimään jo heti aamusta, jopa vkl?? :D Uutiset täytyy lukea heti herättyään, sekä ilttiksistä että täältä.. ;)
O N sanoo, että ehkäpä sitä ollaan sittenkin Erittäin raskaana taas.. :) ei meinaa oksentamisesta tulla loppua ja rinnat jomotteli niin, ettei oo unta meinannu yöllä saada ja masua nippaillu ekan kerran varman viikkoon. :) voiko näistäkin nyt sit olla onnellinen, kun vointi on rutkasti huonompi mitä aiemmin..? :D
Kiitoksia Tappert. :) Tuli hyvät mehut. Oikeestaan tosi hyvät. en ois uskonu, että noin hyviä tän kesän kuivista herukoista saakaan. :) Mä tykkään punaherukoista vaan mehuna, kun niist saa hyvät kiisselipohjat jne.. ja onhan se hyvää juotavanakin, mut mustat on parempia pelkästään popsittuna. Punasista tulee itku ja irvistys.. ;)
Hyvää päivänjatkoa taas vain kaikille.. :D
mä olen täällä kans...piti vaan käydä töissä ensin :) nyt olis aamutyöt tehty ja luppoaikaa hetkinen...paitsi että koira pitäis viedä lenkille eikä yhtään jaksais - olis vaan sopivan viilee pvä että jaksais lenkkeillä. Mutta kun nukuttaa.
SINÄ jonka nimimerkkiä en nyt just taas muista; olit laskenut mulle sopivan ajan siihen np-ultraan, kiitos siitä!! En olis moista laskurijuttua huomannutkaan. Ajattelin maanantaina soitella ä-polille ja varailla aikaa :)
Mä syön aina liikaa, nytkin aamupalalla ahdoin huomaamattani niin paljon että tuli öklö ähky olo - muhun ei taida enää mahtua normaalia määrää ruokaa! Ens vkosta ajattelin alkaa tarkkailla oikein kunnolla mitä nassuuni tungen, ettei tuo paino ihan hirmusti sitten joskus nouse, kun ylipainoakin vähän on.
Mun hormoninuhan lisäks on tainnu iskeä ihan kunnon kesälentsu, aika kamala olo..väsyttää, nenä on ihan tukossa ja tuntuu että lima jumittuu keuhkoputkiin - tuntuu ettei henki kunnolla kulje, välillä ihan vinkuu jos vetää keuhkoja täyteen ilmaa suun kautta. Zyrtek auttaa kyllä allergiseen nuhailuun mutta tää taitaa olla ihan letsua - vähän vilusteleekin. Toivottavasti jaksan vielä ens viikon lauantaihin tehdä navettatyöt anoppilassa, niin sitten olis kolme vapaata...
Njoo, nyt täytyy suunnitella meniskö sinne lenkille vai ensin vähän nukkumaan.
Tappert 6+4/8+0??
Täällä taas vaihteeksi hieman oireettomampi aamupäivä. Väsyttää ja ihan pikkasen kuvottaa. Eilen kaupassaolo oli aivan kamalaa, koko ajan oli sellanen olo että kohta lentää. Ihmiset katteli kun otin kylmäkaapista limua ja korkkasin sen heti. Ja patonkikin sai aikamoista kyytiä, hih.
Pitäis keksiä jotain tekemistä tälle päivälle, huoh. Mä mielelläni nukkuisin ja olisin vaan.
Joku kyseli pitkistä kierroista, mulla on aikaisemmin ollut 28-50, mutta viime vuosina tasoittunut 28-37. Esikoisen aikaan oli tosiaan noi huiput 50, toisaalta eipä sillon ollut mitään varsinaista yritystäkään.
Tiistaina eka työpäivä ja keskiviikkona neuvola, siinäpä ne ens viikon kohokohdat onkin.
-m- rv 8+4
Siihen gallupiin vastailen nyt minäkin eli meille on tulossa toinen lapsi. Ensimmäinen on vielä vauvaiässä.
Joku (Tappert?) taisi kysyä mahan kasvusta. Mulla tämän jo huomaa ihan selvästi! Ekaa odottaessa huomasi vasta raskauden puolivälin jälkeen eikä silloinkaan kovin selvästi mutta nyt maha on ihan turvoksissa. Omat housut ei taida enää mahtua kauan.
En ajatellut ruveta vielä äitiysvaatteita pitämään, vaan suunnitelmissa olisi ostaa sellainen masutuubi omiin housuihin. Olisiko kellään kokemusta, toimiiko se?
Minulla on eka neuvola vasta parin viikon päästä. Kuvotuksen ja mahaturvotuksen lisäksi ei ole muita oireita vielä. Viimeistä sunnuntaita vietetänä ennen töiden alkua ja kesäloman loppumista. Nyyh.
-esmeralda- rv 9+2
Olipa tullut pitkä ketju! Laiskana olen ollut enkä jaksanu käydä lukemassa. Ärsyttää kun huono olo on siirtynyt iltaan ja selkäkin on alkanut kipeytymään taas ihan pikku asioista! Tiistaina olis viimeinkin neuvola. Lähettääkö ne sieltä sinne ultraan vai pitääkö varata ite aika? Täällä systeemit muuttunu paljon enkä enää muista. Onneks tulee viikoks lomittaja ni saa levähtää!!!! Nyt syömään.
T:Tanja-77 ja 9+0!!!
Taas tuli vedettyä 12h yöunet, huoh...
kuten jo monta päivää, taas oli eilen ILLALLA öklö olo, mutta koko päivä oli ihan ok. Rinnat aristavat päivä päivältä enemmän. Nenä on aamuisin ihan tukossa, voi kökkö, muistan miten esikoisestakin se alkoi heti plussattua ja kesti KOKO RASKAUSAJAN toi nenän tukkoisuus!
Mullakin ens viikon kohokohdat on samat kuin Masuli68:lla eli tiistaina eka työpäivä lomien jälkeen ja samana päivänä myös eka neuvola :-)
7+6 (ja menkkojen mukaan jo varmaan 8+6 menossa, saa nähdä miten neuvola noi viikkoni sumplii....)
odottaako enää vai ei. Eli ihan sitä itseään, verta, on vuotanut muutamana päivänä. Ei mitään kummempia kipuja, mutta melko paljon verta. Pääasiassa rusehtavaa, mutta myös kirkasta.
Mitään isompaa en ole havainnut ja pelkäänkin, että kyseessä on jonkinlainen keskeytynyt keskenmeno. Huomenna äippäpolille suuntaan,, yritin tänäänkin soitella päivytävälle, mutta kun ei ole kipuja juuri nyt eikä mahdotonta vuotoa, niin pitää odotella virka-aikaa..
Ärsyttää jos muhun suhtaudutaan huomenna äippäpolilla kuin johonkin joka haluaa ilmaisen alkuraskauden ultran..
Edellisessä raskaudessa oli nimittäin myös vuotoa tismalleen samoihin aikoihin ja 40 viikkoa raskaus kesti. Mutta nyt sitä on ollut enemmän - ja epätietoisuus on kai pahinta tässä kaikessa..
Hiukan väsynein mielin Kaneli
Eilen iltapäivällä huomasin jonkinverran ruskeaa paksua " möhnää" . Kipuja ei ole, eikä sen suurempia vuotoja. Pari tippaa lisää tullut tänään. Pelästyin ihan älyttömästi eilen kun luulin heti että keskenmeno. Ensimmäinen raskaus niin en ole perillä mikä on normaalia ja mikä ei. Kun kuulin että tälläinen vähäinen vuoto on normaalia, niin kivi vierähti sydämmeltä. Silti rauhallisemmin otan nytten ja yritän olla stressaamatta. Viikkoja nyt 7+3
Viikko sitten viimeks kirjottelin ja lupasin olla ahkerampi kirjottelija.. No eihän siitä mitään tullu. Aluks oli netti epäkunnossa ja sit oon vaan ollu sairaan LAISKA. Paitsi että ´muitten jutut taas oon lukenu joka päivä miljoona kertaa..
Tänään on olo ollu ERITTÄIN huono :( Luulin jo, että alko helpottaa, kun viime viikko meni niin hyvin. Nyt kun vihdoin tajusin, että syömällä tasaisesti (eli koko ajan) pysyy huono olo poissa. Vaan eikös tänään oo sitten ollu ihan päinvastoin. En jaksa... Ja piti vielä lähtee kattoo serkun vastasyntynyttä vauvaakin. Nyt oon ihan jumissa kotona, kun kaikki tekee niin pahaa. En todellakaan voi kuvitella, että ajaisin autoa. Pelottaa, jos se oksu yllättää kun on ratissa...
Huomenna alkaa työt. Kai sitä alitajuisesti stressaa töitten alkua ja voi sen takia pahoin. En sit tiiä..
Tietääks kukaan Espoon neuvola-käytännöistä mitään? Oon netistä yrittäny katella jotain numeroita, että varaisin aikaa... niin onks tosiaan niin, että pitää soittaa suoraan terkalle? *ihan pihalla*
Niin ja mistähän sitä tietää mihin neuvolaan soittelee...? Viime viikolla soittelin vähän joka numeroon, mutta mistään ei kukaan vastannu. Ekaks saatto olla varattuna, mut sit ei ees vastattu.
Tällasia höpinöitä täältä.
~Branco rv 8+2
YÖK!!!!
Oikeesti,nyt alkaa tuntua ttei enää jaksais ollenkaan tätä kuvotusta!! Tuntuu,ettei pysty iloita koko raskaudesta. Ja tuntuu et masentaa koko elämä ku tää pahoinvointi vie voimat. En oo kyllä oksentanu kertaakaan,tuntuu et se helpottais ees vähän. ja mun pahoinvointi ei siis oo mitään aamupahoinvointia, vaan koko päivän olkaa hyvä.
Kysyisinkin teiltä rakkaat maalismasut,
masentaako teitä muita tää pahoinvointi / viekö fiiliksiä odotusajasta???
Kaiholla muistelen niitä alkuaikoja,ku plussatesti tehtiin ja onnenkyyneleet vuodatettiin...nyt on olleet onnenkyyneleet kaukana ;) Olen totta kai kiitollinen tästä raskaudesta ja toivon todella että kaikki menee loppuun asti hyvin,mutta välillä meinaa ihan itku tulla ku olo on aivan karmea!
Rv 8+2
Nimen omaan.. pahoinvointi vie välillä ilon koko raskaudesta. Mulla ainakin. Tietysti meillekin tämä on todella toivottu tapaus. Mutta innolla odottelen pahoinvoinnin loppumista. Tänään oon todellakin vaan itkeskelly tätä oloani... Mut ehkä se tästä.
Branco rv 8+2, näyttää olevan samat viikot kuin sulla cucci
Kirjoitinkin tossa jo erillisin aloituksenkin eilen....
ELi olo on niiiiiiiiiiiiiiiiiin huono että eilen oksensin varmaan 5-6 kertaa ja mikään lämmin ruoka ei todellaakaan pysy sisällä, edellisenä päivänäkin laatta lensi (töissäkin) kiitettävää tahtiin. Mä oon palveluhommissa, joten on hiukan hankalaa oksentaa ja työskennellä samaan aikaan. Ja nyt oon viikonlopun saikulla ( ei vaan pysty olemaan oksentelematta). Vai haluaisitteko itsellenne tarjoilijan, joka laattaa kesken annoksenne tuomista;)
Aia rv 7+