Tytär 19 kiukuttelee, kun ei saa poikkista mukaan joululomalle
Olemme siis vuokranneet mökin pohjoisesta viikoksi ja vietetään joulu siellä. Olemme lähdössä neljästään, eli minä, mieheni ja molemmat tyttäremme 17v ja 19v. Vanhempi tytöistä on seurustellut pari vuotta ja haluaisi ottaa poikaystävän mukaan joulunviettoomme, mihin en suostu. Perheenä mennään ja perheenä ollaan. En voi tyttöä pakottaa mukaan mutta haluaa tulla koska jouluksi yksin kotiinjääminen olisi hänestä kamalian asia ikinä. Harmittaa, että menee yhden joulu nyt piloille tämän takia.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävä on tervetullut perheeseemme ja viettääkin paljon aikaa kanssamme. Joulu on kuitenkin minulle niin suuri ja tärkeä juhlapyhä, että sen vietän hartaudella vain rakkaimpieni kanssa. Katsotaan sitten jos he muuttavat jossain vaiheessa yhteen ja yhteinen tulevaisuus on varmempaa.
Ap
Oletan, että tämä on jouluprovo etkä oikeasti ajattele noin?
Joulu on suuri ja tärkeä juhlapyhä sinulle, mutta sanoitko, että vietät sitä hartaudella? En miellä sitä ainakaan kristilliseksi hartaudeksi, joten tarkoitatko kuitenkin, että vietät joulua esim. suomalaisten muinaisuskon hengessä? Eihän se tavanomaista ole, mutta en usko, että tyttäresi poikaystävä pitää sitä kauhean outona, koska kuitenkin on tulossa. Varmaan he ovat keskustelleet asiasta, joten se ei tule yllätyksenä.Ei tuo sana hartaus sitä tarkoita!
En ole ap mutta meille ei tule yksikään tyttöystävä tai poikaystävä tai vihitty miniä tai vävy. Koska jouluna en palvele ulkopuolisia ja haluan olla rennosti. Siis pyjamassa, tehdä mitä tahdon, olla ilman stressiä vieraiden hyysäämisestä ja viihdyttämisestä.
Jos sen myötä se oma lapsi sitten ei tule jouluksi niin se on ihan ookoo. Ei ole pakko. Vieraita en ota ja sillä sipuli.
Meille on entiset naapuritkin tervetulleita jouluna. Pyjamahaahuiluja ehtii tekemään muutenkin nyt koronakaranteenissa.
Vierailija kirjoitti:
Viikko pohjoisessa tarkoittaa varmaan laskettelua ym maksullista ajanvietettä, ravintolasyömustä ym. Reissu voi olla todella kallis. Siihen vielä joku 500€ ylimääräistä rahaa poikaystävän ylläpitoon.
Poikaystävä lienee ihan aikuinen ihminen, joka maksaa itse elämisensä, mukaan lukien aktiviteettinsä lomalla ollessaan. Ainakin näin olettaisin, kun tytärkin jo täysi-ikäinen, tuskin kovin paljon nuoremman kanssa seurustelee.
Vierailija kirjoitti:
Tässä jäi nyt yksi täky huomioimatta! Siis menette Espoosta pohjoiseen viemään koronan koko Lappiin!
------------
Katotaan ny mitä rajoituksia tulee huomenna. Voi olla et me kaikki istutaan kiltisti omissa kodeissamme eikä matkusteta yhtään mihinkään.
terv. myös mökki varattu jouluksi, ja sitten tapellaan varausmaksuista vakuutusyhtiöitten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävä on tervetullut perheeseemme ja viettääkin paljon aikaa kanssamme. Joulu on kuitenkin minulle niin suuri ja tärkeä juhlapyhä, että sen vietän hartaudella vain rakkaimpieni kanssa. Katsotaan sitten jos he muuttavat jossain vaiheessa yhteen ja yhteinen tulevaisuus on varmempaa.
Ap
Joulu on suuri ja tärkeä juhlapyhä sinulle, mutta sanoitko, että vietät sitä hartaudella? En miellä sitä ainakaan kristilliseksi hartaudeksi, joten tarkoitatko kuitenkin, että vietät joulua esim. suomalaisten muinaisuskon hengessä? Eihän se tavanomaista ole, mutta en usko, että tyttäresi poikaystävä pitää sitä kauhean outona, koska kuitenkin on tulossa. Varmaan he ovat keskustelleet asiasta, joten se ei tule yllätyksenä.Ei tuo sana hartaus sitä tarkoita!
En ole ap mutta meille ei tule yksikään tyttöystävä tai poikaystävä tai vihitty miniä tai vävy. Koska jouluna en palvele ulkopuolisia ja haluan olla rennosti. Siis pyjamassa, tehdä mitä tahdon, olla ilman stressiä vieraiden hyysäämisestä ja viihdyttämisestä.
Jos sen myötä se oma lapsi sitten ei tule jouluksi niin se on ihan ookoo. Ei ole pakko. Vieraita en ota ja sillä sipuli.Meille on entiset naapuritkin tervetulleita jouluna. Pyjamahaahuiluja ehtii tekemään muutenkin nyt koronakaranteenissa.
Kiva juttu joo. Mulla on eri meininki. Pidä omasi, minä pidän omani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos sen myötä se oma lapsi sitten ei tule jouluksi niin se on ihan ookoo. Ei ole pakko. Vieraita en ota ja sillä sipuli.Meille on entiset naapuritkin tervetulleita jouluna. Pyjamahaahuiluja ehtii tekemään muutenkin nyt koronakaranteenissa.
Kiva naapuri olet naapuri kylään 24/7!
Uskokoon ken haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tytär ja poikaystävänsä mene sitten poikaystävän vanhempien luo jos teille ei sovi?
Ilmeisesti poikaystävällä ei ole vanhempia kun ap ei vastaa tähän.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni puhui juuri samasta asiasta. Tyttärentyttö on seurustellut noin vuoden, asuvat kaukana toisistaan. Kun poika tulee käymään kertoi tytär, että on helpotus kun nuoripari menee mökille kahdestaan (talviasuttava, matkaa vain 15 km). Viettävät kyllä aikaa paljon myös nelistään (ainoa lapsi) mutta nyt etätyön aikaan on aika kurjaa jos viikon on perheen ulkopuolinen koko ajan läsnä. Kyllä se erilaista on. Voisin kuvitella, että lomallakin tunnelma ei ole niin ”vaaraa” kuin vain oman perheen kesken.
Sittenhän kumppanista tulee perheenjäsen ja tuttu kun siihen tutustuu. Jos ette koskaan vaivaudu niin jääkin oudoksi ja vieraaksi.
Miksi tyttäresi ei voi jäädä kotiin sinne Porvooseen POIKKIKSEN kanssa kahdestaan ja te muut menette Lappiin levittämään koronaa? Aika outoa, jos poikkis on valmis lähtemään koko perheen mukana Lappiin, mutta ei halua jäädä tyttöystävänsä kanssa kahdestaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikko pohjoisessa tarkoittaa varmaan laskettelua ym maksullista ajanvietettä, ravintolasyömustä ym. Reissu voi olla todella kallis. Siihen vielä joku 500€ ylimääräistä rahaa poikaystävän ylläpitoon.
Poikaystävä lienee ihan aikuinen ihminen, joka maksaa itse elämisensä, mukaan lukien aktiviteettinsä lomalla ollessaan. Ainakin näin olettaisin, kun tytärkin jo täysi-ikäinen, tuskin kovin paljon nuoremman kanssa seurustelee.
Harva 19 v maksa itse elämisensä. Saati sitten satojen eurojen loman.
Rahallisesti ymmärrän tilanteen kyllä: on kallista kustantaa pitempi matka yhdelle aikuiselle lisää, vaikka mökissä olisikin nukkumapaikka. Ruoat, rinteet yms maksaa, ja harva 19v lukiolainen on niin varakas että pystyy itse tuota kustantamaan. Tarjoisin siis mahdollisuuden tulla omakustanteisesti mukaan joko koko ajaksi tai osaksi viikkoa, jos pystyy.
Perhetapahtuma-toiveen ymmärrän myös ap:lta - on kiva olla välillä vain perheen kesken. Näissä tilanteissa pitäisi kuitenkin myös miettiä kokonaisuutta: tytär muuttaa kohta muualle eikä välttämättä vietä enää kovin montaa joulua kotosalla, niin olisiko parempi kuitenkin pitää välit kunnossa tässäkin vaiheessa?
Mikäli sisarukset tulevan hyvin toimeen keskenään voi myös miettiä jäisikö nuorempi sisar täysin ulkopuolelle jos kaveri hengaakin poikkiksen kanssa koko joulun.
Sen sijaan tuo kylmä asenne sulkea poikkis täysin perheen ulkopuolelle ihmetyttää hieman. Kyse on kuitenkin tyttärelle rakkaasta kumppanista, joka saattaa jäädä sukuun vuosiksikin. Kannattaisiko kuitenkin tässä vaiheessa yrittää pitää välit kunnossa eikä itsepäisesti ajatella vain omaa napaa? Itse muistan lämpimästi kuinka oman ekan poikaystäväni perhe toivotti minut mukaan jouluja viettämään ja koen että näitten takia välit olivatkin aina kovin lämpimät ja hyvät hänen perheensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta vuotta meinasit pitää poikaystävän erillään teidän perheestänne?
Ikuisesti, mutta ei se perkele onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyttäresi ei voi jäädä kotiin sinne Porvooseen POIKKIKSEN kanssa kahdestaan ja te muut menette Lappiin levittämään koronaa? Aika outoa, jos poikkis on valmis lähtemään koko perheen mukana Lappiin, mutta ei halua jäädä tyttöystävänsä kanssa kahdestaan..
Luultavasti tältä "poikkikselta" ei ole edes kysytty mitään.
Sano sille tyttärelles että jättää sen sian.
Laita viestiä voin tulla pitämään tyttärestä huolta, myös siitä nuoremmasta.
-Laphilainen
19-vuotias ei saa tuoda puolisoaan mökille mukaan? Aika suora viesti teiltä poikaystävälle, että häntä ei tänne haluta....
Vierailija kirjoitti:
Hmm, mä ymmärrän kyllä aloittajaa. Kyse on kuitenkin viikosta jossain mökissä joka ehkä pienehkö. Parikymppinen kundi niihin oloihin viikoksi passattavaksi ei kuulosta houkuttelevalta. Aloittaja ehkä haluaa myös lomailla? Eri asia jos kyse olisi vaan parista päivästä, mutta viikko on pitkä aika..
Ehkäpä sitä olisi kannattanut miettiä kun varasi mökkiä...
Eipä tulisi pieneen mieleenkään että äitini olisi ilmoittanut minulle kun olin täysi-ikäinen, että poikaystäväni ei voi tulla kanssamme juhlimaan joulua. Toki asuimme yhdessä, mutta olimme seurustelleet vähemmän aikaa kuin ap:n lapsi. Isot sukujoulut on minusta parasta ja siinähän sitä tutustuu kunnolla.
Opetus: varatkaa tarpeeksi isot mökit, että kaikki mahtuvat.
Vierailija kirjoitti:
Oma poikaystävä oli aina tervetullut perheeni mukaan ja perhejuhliin, seuristelin 19-vuotiaana 3 vuotta saman pojan kanssa ja 21-vuotiaana tapasin jo nykyisen mieheni, joka myöskin on ollut aina tervetullut perheen mukaan.
Nyt toki yhdessäoloa takana jo 20 vuotta ja edelleen vietetään joulu perheeni kanssa, samoin poikieni tulevat puolisot aion toivottaa tervetulleeksi perheeseen. Onpa meillä ollut jouluja viettämässä myös muita yksinäisä, joilla ei ole ketään joulun, aina on mukaan mahtunut, eikä tunnelma ole siitä kärsinyt.
98 jatkaa... (jostain syystä kommentti leikkautui pois).
Tämä on täysin off-topic, mutta tulipa hyvä mieli sinun kommentistasi. Mahtavaa, että on ihmisiä joilla on tuollainen asenne. Respect!
Ei kai missään sanottu että tämä "poikkis" on 19 v. lukiolainen? Voihan se olla vaikka 22 v. työtön tai 18 v. ammattikoulussa opiskeleva. Täällä ihmiset tekee oletuksia sen mukaan, millaista heidän oma ja tuttavapiirin elämä on.
Perheitä ja sukuja ja tapoja on erilaisia. Mun lapsuudenkotiin ei saanut mennä poikaystävät jouluna eikä kyllä koskaan muutenkaan, edes silloin kun olin 25 en saanut mennä käymään kotona niin että miesystävä olisi ollut mukana.
Itse aion olla vähemmän ehdoton ja jyrkkä kun lapseni tulevat kohta teini-ikään.