Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi elokuvaa 50 shades of grey niin haukuttiin?

Vierailija
25.11.2020 |

Satuin puolihuolimattomasti seuraamaan eilen leffaa ja ihan hyvähän se oli. Ei nyt mikään mestariteos tietenkään, mutta ihan laatuviihdettä. Kuitenkin sekä kirjaa että elokuvaa on kovasti haukuttu. Onko siinä kyse jonkinlaisesta torjuntareaktiosta?

Kommentit (211)

Vierailija
41/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaat taideteokset herättävät voimakkaita tunteita - puoleen ja toiseen.

Kyllä. Olen täysin samaa mieltä. Haluaisin vain nähdä että kenen mielestä tämä ko kirjasarja tai elokuvasarja on sitten äärimmäisen onnistunut, laadukas ja mahtava? Jo näyttelijät halusivat lopettaa kesken ja haastatteluissa eivät keksi mitään hyvää sanottavaa koko leffoista. Mitä se kertoo itse teoksesta?

Vierailija
42/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni elokuvat (kirjoja en ole lukenut) kuvaavat ja glorifioivat hieman vaarallisella tavalla BDSM -suhdetta.

Minä en näe elokuvissa hyvää parisuhdetta tai turvallista ja suostumuksellista dominointia vaan henkistä väkivaltaa ja liiallista omistushalua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä oikeudella täällä jotkut asettuvat miljoonien ja miljardien katsojien ja lukijoiden yläpuolelle?

Kannattaa miettiä asiaa siltäkin kannalta. Jos osaa...

Vierailija
44/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas sanon niin, että jos joku taideteos on oikeasti huono, se ei löydä yleisöään.

Tämä on löytänyt, valtavissa mitoissa.

Mitkä ovat kritisoijien omat saavutukset?

Minun saavutukseni on se, ettei minun tarvitse laittaa nimeäni moisen roskan kanteen. Olen tästä hyvin ylpeä.

Vierailija
45/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu siltä, että vain humoristista ja ronskimpaa äijäkontaminoitua ihmissuhdesoppaa arvostetaan, mutta tyttötyypillistä romantiikkaa halveksivat jopa naiset itse. Ikään kuin ei olisi lupa sellaiseen höttöön ja fantasiaan, vaan ainoastaan urbaaniin ja ironiseen chick litiin. Juuri naiset ovat innolla haukkuneet matalaksi tuon Twilightinkin, koska se ei esitä muodinmukaisia sukupuolirooleja, vaan Bella on liian passiivinen, liian perinteinen naiskuva.

Taidanpa alkaa lukea mahdollisimman imeliä harlekiineja tai vaikka Anni Polvaa :-)

ap

Mitä ihmettä on tyttötyypillinen romantiikka? Miksei voi lukea sellaista romantiikkaa jossa on panostettu oikeasti henkilöhahmoihin ja sen lisäksi kirjalliseen ulosantiin? Esimerkkinä nyt vaikkapa Matkantekijä -sarja.

Tottakai voi lukea. Tarkoitin lähinnä elokuvia, mutta toki Twilightin osalta kirjaakin.

Tosiasia on, että perinteisten sukupuoliroolien esittäminen hyväksyvässä tai romantisoivassa valossa on nykyään paheksuttua. Halutaan kieltää uusilta sukupolvilta se malli kerta kaikkiaan.

ap

Vierailija
46/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäraja 16v, ennemminkin vaikutti siltä että käsikirjoituksen on tehnyt joku 16v. Kökkö kaikenkaikkiaan.

Vierailija
47/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies muuttui rakstumisen myötä seksisuhteita suosivasta hekilöstä perheenisäksi. Välillä oli vaikeuksia, mutta ne menivät pois. Tässä kolmen surkean elokun juoni tiivistettynä.

Vierailija
48/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaat taideteokset herättävät voimakkaita tunteita - puoleen ja toiseen.

Se, että jokin on jonkun mielestä kuraa eli yksinkertaisesti paskaa ei ole mikään tunnereaktio. Se on yksinkertaisesti mielipide, ilman tunnelatausta. Kyseisen leffan ja kirjan kohdalla kyse on vain ja pelkästään paskasta, eikä tämä ole mielipide vaan fakta. Fanfictionin yksi "määritelmistä" taitaakin olla, että se on lähtökohtaisesti paskaa eikä korkeakulttuuria.  

Jonkun mielestä 50shades on viihdyttävä ja jännittävä. Jos tykkäät tollasta kuraa katsoa niin anna palaa, Frank. Minä valitsen toisenlaista kuraa katsottavaksi ja luettavaksi.  Jos kuraa haluan katsoa tai lukea.

Vierailija
49/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun saavutukseni on se, ettei minun tarvitse laittaa nimeäni moisen roskan kanteen. Olen tästä hyvin ylpeä."

Niinpä niin. Menestyskirjoilla ja -leffoilla on sitten ihan omat luojansa...

Vierailija
50/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä oikeudella täällä jotkut asettuvat miljoonien ja miljardien katsojien ja lukijoiden yläpuolelle?

Miten niin millä oikeudella? Kaikenlaisen taiteen ilo on siinä että siitä saa olla mielipiteitä ja tehdä tulkintoja. Tosiasia kuitenkin on, että tuo kirja on surkeasti tehty. Tarinassa ei ole mitään uutta, teksti on surkeaakin surkeampaa ja kirjailija ei taida minkäänlaisia kerronnallisia taitoja. Se, missä hän onnistui aivan järjettömän hyvin oli markkinointi, sekin ehkä semivahingossa, mutta onnistui joka tapauksessa. Se oli aidosti upeaa ja hän ansaitsee joka ikisen sentin jonka on onnistunut saamaan.

Vierailija
51/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni elokuvat (kirjoja en ole lukenut) kuvaavat ja glorifioivat hieman vaarallisella tavalla BDSM -suhdetta.

Minä en näe elokuvissa hyvää parisuhdetta tai turvallista ja suostumuksellista dominointia vaan henkistä väkivaltaa ja liiallista omistushalua.

Niin minäkin näen, henkistä väkivaltaa. Minusta elokuvassa ei ihannoida alistavaa suhdetta, mutta siinä näytetään se, mikä moisessa kiehtoo ja houkuttelee. Se voi aluksi tuntua jännittävältä ja romanttiselta, mutta vaatii itsensä kieltämistä ja tukahduttamista ja sisältää hyväksikäyttöä. Minusta se näkyi elokuvassa hyvin. Ja olen siis nähnyt vain yhden elokuvan, mutta sen lopusta päätellen jatkoa seuraa. Mahdollisesti alistamisen ihannointi näkyy sitten niissä?

ap

Vierailija
52/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta olisi voinut saada ihan hyvänkin, kun olisi rankasti työstänyt tekstiä ja ottanut oikeasti sadistisen alistussuhteen keskiöön. Dornan teki upean dominoijan (to the extreme) The Fallissa, joten paukkuja kyllä löytyy. Minusta tuntuu, että halusi tehdä The Fallin roolin vain näyttääkseen, että pystyy. 50 Shades selvästi hävetti häntä.

Vierailija
53/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään kannata tosiaankaan nähdä vaivaa lukea tai katsoa 100-prosenttista kuraa.

Mutta niinpä vain kritisoijatkin näkevät sen vaivan.

Jostain sekin kertoo. Itse asiassa se kertoo kaiken olennaisen.

Vierailija
54/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten mua ärsyttää tässä ja muissa vastaavissa se, että sankaritar on aina ei niin kaunis, kömpelö ja rimpula, kalpea ja vähän outo. Kaverinsa on sitten uhkea blondi, jolla on myös sosiaalisempi persoona, osaa pukeutua paremmin jne. Silti mies ei vaan kerta kaikkiaan voi saada silmiään irti tuosta kompuroivasta hupsusta sankarittaresta. Miljonäärimies, joka voisi saada kenet vaan, valitsee köyhän ja ruman tyttösen. Aikuisten Disney-prinsessasatuja nää on, seksillä höystettynä.

Tämä!

Kaikenkaikkiaan kökkö elokuvasarja. Että vihasin tän naisnäyttelijän suunvääntelyä :D

Jamie Dornan on kyllä hottis, sille ei voi mitään mut leffat on kamalaa skeidaa..

Vierailija
55/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menikö tunteisiin? Kannattaisi opetella olla ottamatta nettikirjoitteluja liian tosissaan ja henkilökohtaisessti. Juttele tästä vaikka äitees tai terapeuttisi kanssa.

Vierailija
56/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies muuttui rakstumisen myötä seksisuhteita suosivasta hekilöstä perheenisäksi. Välillä oli vaikeuksia, mutta ne menivät pois. Tässä kolmen surkean elokun juoni tiivistettynä.

Ahaa. Tämä leffa, minkä näin, päättyy vain välirikkoon. Ehkä se olisi saanut jäädäkin siihen. Ei nimittäin mielestäni täysin pska tekele.

ap

Vierailija
57/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vain yrittämään perässä tekemään "Fifty Shades Of Greyt"...

Ei onnistu?

Niinpä niin...

Vierailija
58/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minun saavutukseni on se, ettei minun tarvitse laittaa nimeäni moisen roskan kanteen. Olen tästä hyvin ylpeä."

Niinpä niin. Menestyskirjoilla ja -leffoilla on sitten ihan omat luojansa...

Niin on. On oikeasti menestyneitä kirjailijoita, on oikeasti hyviä kirjailijoita jotka eivät ole menestyneet ja sitten on E.L. James joka on menestynyt vaikkei ole oikeasti hyvä kirjailija. Sellaista sattuu. Jokainen voi tuosta copypastetusta tekstinpätkästä ihan itse todeta kuinka osaava kirjailija on kyseessä.

Vierailija
59/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä vain yrittämään perässä tekemään "Fifty Shades Of Greyt"...

Ei onnistu?

Niinpä niin...

Ei onnistu koska en todellakaan ole sen lajin markkinointivelho. Mutta tuon tasoista tekstiä osaa tuottaa ala-asteikäinenkin. Jopa sinä.

Vierailija
60/211 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten mua ärsyttää tässä ja muissa vastaavissa se, että sankaritar on aina ei niin kaunis, kömpelö ja rimpula, kalpea ja vähän outo. Kaverinsa on sitten uhkea blondi, jolla on myös sosiaalisempi persoona, osaa pukeutua paremmin jne. Silti mies ei vaan kerta kaikkiaan voi saada silmiään irti tuosta kompuroivasta hupsusta sankarittaresta. Miljonäärimies, joka voisi saada kenet vaan, valitsee köyhän ja ruman tyttösen. Aikuisten Disney-prinsessasatuja nää on, seksillä höystettynä.

Tämä!

Kaikenkaikkiaan kökkö elokuvasarja. Että vihasin tän naisnäyttelijän suunvääntelyä :D

Jamie Dornan on kyllä hottis, sille ei voi mitään mut leffat on kamalaa skeidaa..

Minä taas en pidä tyyppiä hottiksena, mutta kyllä hän roolinsa veti ihan hyvin, kun en lopuksi inhonnut hänen pärstäänsä enää yhtä paljon kuin alussa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän