Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsevätkö (lapsi)matkustajat vielä lennoilla käymään ohjaamossa?

Vierailija
30.03.2014 |

Silloin kun olin itse lapsi, niin aika usein tarjottiin lapsimatkustajille mahdollisuutta käydä kurkkaamassa lentokoneen ohjaamoon. Nyt kun perheessä on lentokoneista kiinnostunut 5-vuotias ja tiedossa lomamatka, pohdin, että vieläkö tällaista tapahtuu, vai onko sekin kielletty joidenkin turvamääräysten tmv. perusteella? Lomalle lennämme Finnairilla, mikäli sillä on mitään merkitystä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun tyttö pääsi kyllä käymään muutama vuosi sitten ohjaamossa, oli tuolloin joku 5-6 vuotias, mutta en kyllä yhtään muista oliko kotimaan- vai ulkomaanlento. Oltiin vessasta tulossa ja lentoemäntä tiedusteli, että haluaisiko tyttöni käydä katsomassa, millaista ohjaamossa on. Tietysti halusi. :) Pyysivät odottaa hetken siinä "keittiössä" ja sitten ohjaamon ovi jo avattiinkin ja sinne meni tyttö ihmettelemään. Ovi jätettiin auki, joten minäkin pääsin kuikuilemaan sinne ohjaamoon. Siinä oli muistaakseni jotenkin sellainen rauhallinen hetki tarjoilujen jälkeen, eikä ketään vessajonossa ja muistaakseni ketään muuta ei sinne kutsuttu. Tyttö oli tietysti iloinen, että hänellä kävi sellainen tsägä. :) 

Vierailija
2/23 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:41"]

No näin ajattelinkin, että 9/11 vei tämänkin pienen ilon. Kysyinpähän täältä kuitenkin.

Joo, luen kyllä lehtiä, mutta jostain syystä aika vähissä on olleet artikkelit lasten ohjaamovierailuista. Ehkä sinulla, 3, olisi sitten linkata niitä tähän enemmänkin?

Eikä tähän mun tai lapsenkaan maailma kaadu, kyseessä on vain yksi niitä omasta lapsuudesta jääneitä mukavia muistoja, joita olisi ollut kiva tarjota omillekin lapsille.

-ap

[/quote]

Et lue sanomalehtiä jos tätä et tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:37"]

Kerran ollaan koneesta pois lähdettäessä nähty ohjaamoon sisälle, mutta tämä johtui siitä, että mulla jalka paketissa ja odoteltiin pyörätuolia joten lentäjätkin ehtivät ruveta tekemään lähtöä. .

[/quote]

No kyllä reittilennolla ohjaamoon näkee ihan joka kerta, kun tulee sisään ja menee ulos koneesta. Siinähän ne istuu ovi auki hymyilemässä. Ihan vaikka olen omin jaloin kävellyt joka kerta.

[/quote]

me ollaan kato niin wt eettei mennä reittilennoilla, ihanaa että teille aina hymyillään, kyllä olet sen ansainnut

Vierailija
4/23 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustamossa saa nykyäänkin käydä vierailemassa joko ennen lentoa tai sen jälkeen :). Kannattaa kysyä lentoemänniltä (jos sopiva hetki tulee) että saisiko lapsi käydä matkustamossa pikaisesti lennon jälkeen.

Vierailija
5/23 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 23:36"]

Matkustamossa saa nykyäänkin käydä vierailemassa joko ennen lentoa tai sen jälkeen :). Kannattaa kysyä lentoemänniltä (jos sopiva hetki tulee) että saisiko lapsi käydä matkustamossa pikaisesti lennon jälkeen.

[/quote]

Oletko nyt täysin varma, ettei onnistu. Meidän lapsi sai kyllä lennon aikana lähteä ruumasta matkustamoa katsomaan.

Vierailija
6/23 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 23:39"]

Oletko nyt täysin varma, ettei onnistu. Meidän lapsi sai kyllä lennon aikana lähteä ruumasta matkustamoa katsomaan.

[/quote]

Me laitettiin kerran lapset ulos siivelle leikkimään Biskajan lahden yllä kun alkoivat riehua matkalla Teneriffalle. Äkkiä rauhoittuvat kylmässä, palasivat paikoilleen ja kiltisti olivat loppulennon.

Vierailija
7/23 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hauskoja vastauksia :)

Asiaan: ohjaamon ovi on useimmiten auki kun koneeseen mennään eli silloin voi kurkata. Ja kerran on poikani päässyt finskin lennolla ohjaamoon, lento oli puolityhjä ja lentoemolla samanikäinen poika + istuimme ekalla rivillä. Poikani pääsi ohjaamoon ja ovi suljettiin, minä en siis päässyt mukaan. Poika oli ihan innoissaan, hänelle oli näytetty kaikki toiminnot ja ohjaamiset, lentäjä oli jopa erikseen tehnyt pienen mutkan ja selittänyt kaiken samalla. Sitä muistellaan vieläkin, poika nyt jo murrosikäinen :)

Vierailija
8/23 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeutumisen jälkeen pääsee aikuisetkin, jos kohteliaasti kysyy hyvissä ajoin ja sopiva miehistö osuu kohdalle.

Vierailija
9/23 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla homma meni niin, että isä kävi kysymässä minun puolestani asiaa ja sai suostumuksen mutta miehistö nihkeili ja perui homman kun selvisi että olin tyttö.

Vierailija
10/23 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan päästy jos lentäjänä joku tuttu.

Vierailija
11/23 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Ohjaamoon ei nykyään pääse kukaan.

Vierailija
12/23 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?

Etkö yhtään ole lukenut lehtiä viimeiseen 10 vuoteen?

9/11 muutti kaiken.

Vierailija
13/23 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaamoon ei ole asiaa, pankit eivät halua lapsesi säästämiä senttejä, ketään ei kiinnosta mikään paitsi raha.

Tervetuloa 2010-luvulle.

Vierailija
14/23 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset pääsi kolme vuotta sitten Finnairin lennolla ohjaamoon lentoemon kanssa, mua ei huolittu mukaan :) Lento oli Hkistä Norrköpingiin pienellä potkurikoneella, jossa oli ehkä n. 20 matkustajaa.

Vierailija
15/23 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ollaan koneesta pois lähdettäessä nähty ohjaamoon sisälle, mutta tämä johtui siitä, että mulla jalka paketissa ja odoteltiin pyörätuolia joten lentäjätkin ehtivät ruveta tekemään lähtöä. .

Vierailija
16/23 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse enää. Menkää pienkonelennolle, jos haluatte päästä.

Vierailija
17/23 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näin ajattelinkin, että 9/11 vei tämänkin pienen ilon. Kysyinpähän täältä kuitenkin.

Joo, luen kyllä lehtiä, mutta jostain syystä aika vähissä on olleet artikkelit lasten ohjaamovierailuista. Ehkä sinulla, 3, olisi sitten linkata niitä tähän enemmänkin?

Eikä tähän mun tai lapsenkaan maailma kaadu, kyseessä on vain yksi niitä omasta lapsuudesta jääneitä mukavia muistoja, joita olisi ollut kiva tarjota omillekin lapsille.

-ap

Vierailija
18/23 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:37"]

[/quote]

No kyllä reittilennolla ohjaamoon näkee ihan joka kerta, kun tulee sisään ja menee ulos koneesta. Siinähän ne istuu ovi auki hymyilemässä. Ihan vaikka olen omin jaloin kävellyt joka kerta.

Vierailija
19/23 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kone onpysähdyksissä ja maassa ja putki on kiinni tai portaat paikoillaan, lebtokone on käytännössä osa lentokenttää ja ohjaamoonkin pääsee luvalla tutustumaan. Sitten kun ovet on laitettu kii ja rullataan kiitotielle, lentokoneen kainki säännökset palautuu

Vierailija
20/23 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin koko perhe finskin ohjamossa. Otin oikein kengät pois ja levittäydyin ohjaamoon ja mittariston ylle. Taisi nuorimmainen puklata johonkin mittariston uumeniin,lieneekö vaarallistakin, en tiedä.

Oli mukava jutella ohjaajien kanssa päivän politiikkaa. Milteu lennettiin määränpään ohi kun oli niin kivaa juteltavaa.

Ei tokikaan häiriöksi ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän