Miten saada mies suostumaan pikkukoiran hankintaan?
Meillä mies harrastaa isoja koiria. Haluaisin itselleni oman koiran, oikeasti pienen (chihu tms), joka olisi sitten minun projektini. Tykkään kyllä isoista koiristamme (2 kpl ja kolmas tulossa kesällä), mutta ne ovat selkeästi enemmän mieheni koiria.
Mies on sitä mieltä että meillehän ei rotan kokosta koiraa tule. Miehen nykyiset koirat ovat valkoinenpaimenkoira ja nöffi, kesällä tulee tanskandoggi. Vastustaa periaatteesta pikkukoiria..
Anteeksi sekava sepustus, kirjoitan kännykällä..
Kommentit (42)
Luvattu jo moneen kertaan mutta mies on niin jumalattoman itsepäinen "periaatteensa" kanssa.
Ihan se ilo että on oma, mieluisa koira jonka kanssa puuhailla ja kevyesti harrastaa. Ei jyrsijä vastaa koiraa millään tavalla. Chihu on pieni mutta haastava kouluttaa.
Liikaa koiria? Mies harrastaa valkkarin kanssa tokoa, nöffin kanssa vesipelastusta ja tanskiksen kanssa en tiedä mitä aikoo harrastaa. Jokainen koira saa päivittäin omaa aikaa, plus pari kertaa viikossa lenkin vain miehen kanssa. Minäkin ulkoilutan koiria, joten huomiota saavat kyllä. Lisäksi treenit ovat koirille omaa aikaa isännän kanssa.
Isot rodut nyt yleensä ovat lyhytikäisiä, ei sille mitään voi. Enkä nyt ole kysymässä neuvoa miehen koirista, vaan siitä miten suostutella mies mun omaan koiraan.
13, miten suostuttelit miehen? Kuulostaa todella samalta kuin omani, pikkukoira on jotenkin nolo eikä miehen mielestä sen kanssa voi tehdä mitään... :D
Ap
No on tuo projekti JA perheenjäsen. Kun on ensin kuluttanut vuosia erinomaisen yksilön löytämiseen, maksanut siitä auton hinnan rahaa, teettänyt jalostustarkastukset ja pevisa -tutkimukset, näyttelyttänyt useamman maan- ja kansainväliseksi valioksi, kouluttanut, kilpaillut eri lajeissa, niin kyllä sitä voi projektiksi kutsua.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 20:38"]Eläin projektina. Kuulostaa jotensakin oudolta asetelmalta. Eikö eläin olekaan perheenjäsen vaan joku ohimenevä projekti?
[/quote]
Ovat tietenkin perheenjäseniäkin, mutta selvästi meidän ihmisten alapuolella. Ja koska ovat harrastus/treenikoiria, niitä voi kutsua myös projekteiksi.
Ap
Ottaisin nöffin nimikkolemmikikseni. Nöffit ovat ihania :D Tai sitten siitä tanskandoggista kasvattaisin kaikessa hiljaisuudessa mammankoiran...
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 20:48"]
Luvattu jo moneen kertaan mutta mies on niin jumalattoman itsepäinen "periaatteensa" kanssa.
Ihan se ilo että on oma, mieluisa koira jonka kanssa puuhailla ja kevyesti harrastaa. Ei jyrsijä vastaa koiraa millään tavalla. Chihu on pieni mutta haastava kouluttaa.
Liikaa koiria? Mies harrastaa valkkarin kanssa tokoa, nöffin kanssa vesipelastusta ja tanskiksen kanssa en tiedä mitä aikoo harrastaa. Jokainen koira saa päivittäin omaa aikaa, plus pari kertaa viikossa lenkin vain miehen kanssa. Minäkin ulkoilutan koiria, joten huomiota saavat kyllä. Lisäksi treenit ovat koirille omaa aikaa isännän kanssa.
Isot rodut nyt yleensä ovat lyhytikäisiä, ei sille mitään voi. Enkä nyt ole kysymässä neuvoa miehen koirista, vaan siitä miten suostutella mies mun omaan koiraan.
13, miten suostuttelit miehen? Kuulostaa todella samalta kuin omani, pikkukoira on jotenkin nolo eikä miehen mielestä sen kanssa voi tehdä mitään... :D
Ap
[/quote]
Mä vaan sanoin sille, että jokusen viikon päästä meille tulee koira ja että kasvattaja tarjoaa nyt sitä täydellistä yksilöä mulle, mitä mä olen jo vuosia odotellut. Lupasin vielä miehelle lohdutuspalkinnoksi kaljapäkin. Mies kertoi omat ehtonsa, että hän ei aio osallistua koiran elämään millään muulla tavalla, kuin marisemalla mulle sen tekemistä tuhoista. Sovittiin, että jos koira tekee tuhoja miehen talolle, niin minä korjaan tai kustannan korjaukset. Toistaiseksi on pitänyt maksaa vain yhdet ovenkarmit ja yksi saunan ovi. Mies on tehnyt itse ne omat myönnytyksensä, eli silloin tällöinen ruokinta kun itse olen estynyt ja se iltaisin tapahtuva sylittely/rapsuttelu. Koira on ihan rakastunut mieheen ja niin on mieskin koiraan (vaikka ei sitä mulle kehtaa myöntää, on jopa kaksi kertaa siivonnut lattialle tulleen kakkavahingon).
Juuri näin 16! Meille ei olla koiria otettu ensimmäiseltä pentutehtailijalta joka vastaan tuli, vaan oikeasti etsimällö etsitty menestyneiden, terveiden vanhempien pentueita. Ja maksettu koirista paljon. Koirien ruokiin menee kuussa melkein saman verran rahaa kuin meidän ihmistenkin. Näyttely ja koemaksut, terveystarkastukset, kaikki. Yhdet pennut on nöffillä teetetty, sekä valkkaria käytetty astutukseen.
Taas vähän eksyttiin aiheesta, vaikka eipä se haittaa kun koirista on kyse :D
Ap
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 20:24"]
Tuolle joka epäili chihun pärjäämistä isoille koirille: Cesar Millanin ohjelmassa oli kerran chihu, joka piti kurissa ja herran nuhteessa talouden useampaa pittbullia, että kyllä sen on mahdollista pärjätä.
[/quote]
No kaikki eivät ole Cesar Millaneita, ja chihuissa on juurikin tuota "suurta egoa", ja pittbulleissa taas tottelevaisuutta, kun tas pentuvaiheisessa tanskandogissa on vaan vauhtia ja voimaa. Mutta jos on tilat pitää chihu (jonka olet nähvästi valitsemassa mahdollisimman terveestä sukutaulusta) erillään isoista, ja itselläsi on kokemusta aiemminkin... Siinä vaiheessa on vaan mies voideltavana ;) parisuhde on kahden tango, jos toinenkin ottaa harrastuskoiria, niin samat oikeudet sinullakin ovat.
Tottakai sun pitää saaha oma koira jos mies saa ostella itelleen on se perhana kumma että akat suostuu tuollee alistettavaksi! Mies saa tehä ja mies on tyytyväinen tämä ei siis aplle vaan monelle vastaajalle
Miehesi on itsekäs idiootti, jos kuvittelee voivansa määrätä minkärotuisen koiran saat hankkia. Luulisi, että aikuiseen ihmiseen toimisi ihan järjen puhuminen.
Otat vaan sen koiran etkä välitä miehen mielipiteistä. Ostat sen, viet kotiin ja hoidat sen. Mitä siinä on miehellä valittamista?
Meillä menee onneksi asiat niin, että jos minä jotain haluan niin sen poikkeuksetta myös saan. Eli mies ei ole esteenä millekään, esim. sille, että meille on tulossa lähiviikkoina toinen kääpiöpinseri. Kun olen miehelle selväksi tehnyt, että minun koirani - minun velvollisuuteni.
Miten olisi jokin järkevä pikkukoira sitten? Meillä on isojen kaverina kääpiöpinseri, hyvin miellyttävä ja oppivainen rotu. Ei ole pikkukoiran ärsyttävää tyhmyyttä pinnassa.
Ei miestä saa pakottaa yhteistalouteen pikkuräksyn kanssa. Hänellä on ne isommat koirat jo olemassa, ja jos hän ei kerran pikkukoiria halua, niin ei muuta kuin jotain vähän isompaa ja siedettävää etsimään.
Mitä chihuahuan kanssa voi ees harrastaa? Jos haluat pienen koiran niin ota vaikka kleinspitz tai kääpiösnautseri (tai vastaava). Ovat pieniä, mutta "ihan oikeita koiria" harrastusmahdollisuuksineen kaikkineen.
Tilat tosiaan antaa mahdollisuuden ottaa chihu isoista köntyksistä huolimatta, ainut ongelma tosiaan on miehen asenne ;)
Ihan siksi olen alistunut miehen toiveeseen että tähän saakka että en ole turhaan halunnut vängätä, mutta nyt kun kerran miehelle 3 koira tulee niin haluan minäkin taas oman pitkästä aikaa :D
Minulla on ollut sekä chihuja että pinsereitä, mutta jotenkin chihun äksyys ja tavallaan hankaluus on niin parasta, en tykkää koirista jotka tekevät kaiken miellyttämisen halusta.
Chihun kanssa voi harrastaa tokoa, tosin vain ihan harrastusmielessä. Se on vain paljon vaativampaa kuin miellyttämishaluisella koiralla. Myös agility toimii aivojumppana, hyppyjä ei suositella paitsi aivan matalilla esteillä mutta putket, kiikut yms ovat hyviä :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:16"]Ei miestä saa pakottaa yhteistalouteen pikkuräksyn kanssa. Hänellä on ne isommat koirat jo olemassa, ja jos hän ei kerran pikkukoiria halua, niin ei muuta kuin jotain vähän isompaa ja siedettävää etsimään.
[/quote]
Mutta miksi mieheni saa harrastaa isoja koiria minulta kysymättä, mutta saa silti päättää myös minun koirani rodun? :)
Ap
Ja miten ajattelit pienen chihun soveltuvan jättikoirien keskelle? Tanskandoggi on pentuna kuin hessuhopo höyryveturin ruumissa. Chihu vaan lentää pisin seiniä sen jaloissa....
Eläin projektina. Kuulostaa jotensakin oudolta asetelmalta. Eikö eläin olekaan perheenjäsen vaan joku ohimenevä projekti?