Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri vastaa kysymyksiinne hetken aikaa

Vierailija
30.03.2014 |

kysy jos haluat

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hlk apuvastauksistasi.

Ja epäijälle, ihan olen virassa 20v ollut ja pidetty hml kunnassani.

En vastaa enää. Jos joku vastaa, en ota vastuuta hänen ammattitaidostaan.

Vierailija
82/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä hampaalle on tapahtunut kun 2 ylähammasta kuollu,ikenessä mätäpäise,lääkäri avasi hampaat ja puristi mädät pois.Kuulemma iso tulehdus siellä.

Sain lääkepaikan ja lähetteen eteenpäin.Minkä niminen vaiva? vaarallinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten, miksi ja minkä ikäisenä päädyit alalle? Luitko lukiossa pitkän ma,fy,ke,bi? Koetko että työsi on monipuolista ja tarpeeksi haasteellista? Oliko yliopisto-opiskelu rankkaa ja millainen opiskelija olit aiemmissa opinnoissa sekä yliopistossa. Koetko että perustallaaja pärjää hml-opinnoissa?

t. Shg

Vierailija
84/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lähti hampaasta pala joku kuukausi sitten, ei häiritse eikä ole kipeä. Pitääkö käydä hammaslääkärissä?

Voiko syvän reiän syvenemisen estää pesemällä hampaita oikein urakalla?

Vierailija
85/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vasta hampaat tutkittu ja tarvittavat porattu ja paikattu, niin miksi silti henki haisee edelleen? :( Pesen hampaat kaksi kertaa pv (plus kielen), ja käytän hammaslankaa.. Hävettää.

Paljonko maksaa esteettisen syyn takia hampaiden oikominen? (Yksi etuhammas toisen päällä osittain.)

Vierailija
86/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kunnassa ei anneta kaikkia hoitoja, jos pt (potilas) ei itse sitoudu ja toimi ohjeiden mukaan. Eli saavat siis huonompaa hoitoa, mutta ovat itse valinneet"

Tää paljasti APn valehammaslääkäriksi. :D Kaikkea sä ap voit toivoa mutta noin ei missään toimita!

Vierailija
87/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai vielä useammasta reiästä lapsella ls-ilmoitus. Joojoo... Höpöhöpö.

Vierailija
88/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

75: Onkohan ne päässeet reikiintymään? Toisena vaihtoehtona olet voinut kolauttaa joskus hampaasi siten, että ydin on päässyt kuolemaan. Jossain vaiheessa pöpö alkaa sitten tekemään mätää. Tarvitset siis juurihoitoa. Kyseessä periapikaalinen parodontiitti, erittäin yleinen vaiva.

76: Jos hlk vastaus kelpaa... pääsin sisään 24v, lukiossa en jaksanut lukea mitään. Työelämän kautta sitten hain motivaatiota ja luin kaikki aineet ja pääsykoekirjan ite. Työ vaikuttaa todella haasteelliselta ja vaihtoehtoja on useita. Yliopistossa on ihan perkeleellisen rankkaa. Päivät 8-10 tuntisia, päälle lukuhommia kotosalla. Onneksi kohta pois.Sitkeä pitää olla, niin pärjää.

77: On niin vaikea tietää, että miten osaat palan arvioida. Kyseessä voi olla läpeensä reikiintynyt hammas, josta lohkesi nyt pala tai sitten voi olla vain pieni kiilteen hippunen.

77: Kyllä. Voit huonontaa bakteerien ravinteiden saantia, samalla hammas yrittää puolustautua tekemällä hammasluuta. Kuitenkin hyvin hankala saada pieni koko sisältä puhtaaksi.

78: Osaathan puhdistaa oikein? Käy tekniikat läpi. Tärkeintä olla huolellinen. VUotavatko ikenet verta? Usein ientulehdus ja parodontiitti löyhkäävät. Risoissa voi olla myös proppuja tai poskionteloissa tulehdusta. KNK-lääkärille jatkotutkimuksiin, jos hammaslääkäri ei löydä vaivaa. Olen kuullut huhuja, että joitakin tonneja on oikominen.

t. hlk, ei ap

Vierailija
89/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotaanko tätmä potilaalle? Että jos et pese kahta kertaa, emme hoida.

Kunnassa kyllä terveydenhuollossa muuten hoidetaan lihavat, alkholistit jne. Missäköhän kunnassa esittämälläsi lailla toimitaan? Lienee laitonta.

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 17:50"]

3: valitettavasti noin puolet potilaista sanoo pesevänsä vain kerran päivässä. Sanon aika suoraan, että miksi et pese kahta kertaa? Kunnassa ei anneta kaikkia hoitoja, jos pt (potilas) ei itse sitoudu ja toimi ohjeiden mukaan. Eli saavat siis huonompaa hoitoa, mutta ovat itse valinneet

[/quote]

Vierailija
90/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä mieltä olet suuvesien käytöstä? Itsellä tulee herkästi ientulehdus tyyliin yksi ilta jää lankaamatta lihat hampaidenväleistä, niin seuraavana on jo ikenet arat. Tällöin käytän lankauksen ja pesun lisäksi purskutteita. Jos menee pahaksi, niin klooriheksidiiniä. Mutta mua on alkanut mietityttämään, että onko suuvesillä yhteyttä suusyöpään...??

Vierailija
91/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

76: pääsin suoraan lukiosta 18-v, valmistuin 23-v. Lukiossa melkein 10 paperit, pitkä ma, fy, ke. Ei valmennuskursseja. Opinnot yliopistossa oli rankkaa. Työssä viihdyn ja haastetta on edelleen.

Vierailija
92/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 19:28"]

Ap, mitä mieltä olet suuvesien käytöstä? Itsellä tulee herkästi ientulehdus tyyliin yksi ilta jää lankaamatta lihat hampaidenväleistä, niin seuraavana on jo ikenet arat. Tällöin käytän lankauksen ja pesun lisäksi purskutteita. Jos menee pahaksi, niin klooriheksidiiniä. Mutta mua on alkanut mietityttämään, että onko suuvesillä yhteyttä suusyöpään...??

[/quote]

Ap lähti muualle porailemaan. Alkoholin aineenvaihduntatuotteilla on havaittu yhteys syöpiin. Siksi olisi paras valita suuvesi, jossa ei ole alkoholia.

t.hlk

Vierailija
93/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei hlk miten kauan sulla meni pääsykokeisiin lukuun ja miten opettelit pääsykokeessa vaadittavan oppimäärän (itsenäisesti, valmennuskurssi jne..) ja piditkö lukion jälkeen välivuosia ennen kuin menit yliopistoon. Oliko sulla kokoajan tähtäimessä hammaspuoli eikä yleinen? Pohdin vaan kun itseä on mietityttänyt hammaslääketiede jo muutaman vuoden ja kaikki pääsykoemateriaalit olen hankkinut mutta amk- opinnot vielä kesken. t nro.76

Vierailija
94/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

76: ei pärjää perustallaaja, jos on rima korkealla kuin minulla oli.

Vierailija
95/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

79:pakko tähän vielä vastata. Miksi ei pt oma motivaatio vaikuttaisi hoitosuunnitelmaan. Voi kyllä varata kerran vuodessa shg hammaskiven poisto-ajan, mutta esim. hammaslääkärille ei oteta tarkempaan jatkohoitoon, jos itse ei sitoudu noudattamaan ohjeita. kunnan tarjoama palvelu pitää olla myös kustannustehokasta. Sitä se ei ole, jos pt ei itse pese hampaitaan 2x.

Vierailija
96/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hampaat pitäisi pestä ennen aamupalaa eikä sen jälkeen?

Vierailija
97/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 19:46"]

79:pakko tähän vielä vastata. Miksi ei pt oma motivaatio vaikuttaisi hoitosuunnitelmaan. Voi kyllä varata kerran vuodessa shg hammaskiven poisto-ajan, mutta esim. hammaslääkärille ei oteta tarkempaan jatkohoitoon, jos itse ei sitoudu noudattamaan ohjeita. kunnan tarjoama palvelu pitää olla myös kustannustehokasta. Sitä se ei ole, jos pt ei itse pese hampaitaan 2x.

[/quote]

Valitettavasti tuo nyt on vaan laitonta. Hoidetaanhan kunnallisella myös lihavia ja alkoholisteja, narkkeja jne. Toivottavasti joku tajuaa tehdä teistä valituksen.

Vierailija
98/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 19:42"]

Hei hlk miten kauan sulla meni pääsykokeisiin lukuun ja miten opettelit pääsykokeessa vaadittavan oppimäärän (itsenäisesti, valmennuskurssi jne..) ja piditkö lukion jälkeen välivuosia ennen kuin menit yliopistoon. Oliko sulla kokoajan tähtäimessä hammaspuoli eikä yleinen? Pohdin vaan kun itseä on mietityttänyt hammaslääketiede jo muutaman vuoden ja kaikki pääsykoemateriaalit olen hankkinut mutta amk- opinnot vielä kesken. t nro.76

[/quote]

Lukio oli kohdallani yhtä vetelehtimistä. Vasta sen jälkeen innostuin opiskelusta. Luin ja laskin ensin kaikki lukion tarvittavat kurssit itsenäisesti läpi. Samalla olin insinööripuolella AMK:ssa, jossa luin insinöörifysiikat läpi. Samalla jatkoin valmennuskurssien materiaaleilla, jotka ostin käytettynä ja kopioin kirjastosta. En kursseille osallistunut. Luin silloisen pääsykoekirjan (Galenos) perusteellisesti läpi ja tein muistiinpanot. Lopussa sitten kävin muistiinpanoja läpi ja laskin edelleen. Projektiin meni yli vuosi, koska pohja oli huono. Aluksi mietin yleistä, mutta käsillä tekeminen vei voiton.

Vierailija
99/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olet fluorin haittavaikutuksista? Esim nämä väitteet

http://www.elinahytonen.fi/2011/01/fluori-suuri-valhe-2/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan