Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri vastaa kysymyksiinne hetken aikaa

Vierailija
30.03.2014 |

kysy jos haluat

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enempää kysymyksiä, näihin vastaa nro 50 asti.

Vierailija
62/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paria alahammasta vihloo silloin tällöin, mun hammaslääkäri on sanonut, että on kulumaa (oon 35), eikä sille voi tehdä mitään. Onko näin? Eikö voi tehdä yhtään mitään? Käytän vihlovien hampaiden hammastahnaa ja jotain liuostakin oon laittanu. Mut ei auta. Joskus kun oon juonu viiniä, niin sit vihloo tositosi kamalasti ja se saattaa kestää viikon ja ylikin. Mitä tehdä vai eikö tosiaan voi tehdä mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hammaslangan käyttäminen on niin tärkeää? Joka kerta hammaslääkäri hätyyttää sitä käyttämään. Ostin hammaslankaa ja ikenet meni verille, en varmaan osaa tekniikkaa - vieläkään, ja siksi se on jäänyt pois rutiineista.

Kiitos hammaslääkäreille huipputärkeästä työstä - haluan säilyttää leegoni niin pitkälle kuin pysytyn :)

Vierailija
64/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

39: käytä annos mieluummin jaettuna kahteen kertaan, ja muista Xylitol päivän mittaan.

40: ehkä kannattaa kaikki vaihdattaa, tulee yhtenäinen rivi, kun teet samaan aikaan. Ei sitä mistään itse voi tietää, onko joku hyvä hml. Kysele kavareilta. En suos. ulkomaalaisia Suomessakaan.

23: ole hyvä, ensimmäinen, joka kiitit!

Vierailija
65/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

44: kyllä meillä laitetaan, en voi luvata muista kunnista

46: vihlovat, koska poskionteloissa on silloin räkää tai turvotusta ja po:t painavat ylähampaiden juuriin ja purennan kautta taas vaikuttavat alahampaisiinkin.

47: 2.5v on aika lyhyt aika. Jos sen katkasisi yhden hampaan verran lyhyemmäksi, jos eivät suostu uusimaan. Vai menetkö yksit. uusimaan koko langan?

48: tutkimusten mukaan ei ole mitään hyötyä, jos ovat kovin hankaavia, silloin tietenkin haittaa, kun kiille kuluu (ja kuluneena värjäytyy entistä  herkemmin). Itse käytän Parodontax-tahnaa.

Vierailija
66/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän myös vastauksesta! Olen aina tuota ihmetellyt, että mitähän vikaa mulla on hampaissa kun vihlonta alkaa aina flunssassa. Mutta hyvä tietää ettei olekaan vikaa :)

Vierailija
67/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

48: voi olla haittaa, jos hankaavat kiillettä, jolloin kiille kuluu (ja värjäytyy entistä enemmän) Mitään valkaisuhyötyä niistä ei ole. Itse käytän Parodontax-tahnaa, mutta vaihtelen

49: ole hyvä. Näin ammattilainen vastaa, kavereita ei kannata kuunnella tässä asiassa.

50: purskutus riittää, ei tarvi huuhdella. Ja tahnaa käytetään 2cm pötkö, ei riitä enää 2 herneen mittaa.

51. riippuu ihan, jos kovasti puret päivisin , ei välttis kestä silloinkaan.

Vierailija
68/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdin hampaistani tunnollisesti eikä reikiä ole koskaan ollut. Alaetuhampaisiin kertyy kuitenkin (sisäpuolelle) hammaskiveä. Voinko tehdä asialle jotain kotioloissa vai onko pakko vain mennä suuhygienistille? Hammaskiveä ei ole kovin paljoa, mutta itseäni häiritsee, kun olen niin tarkka hampaistani! Mikä on tehokkain keino ehkäistä hammaskiven syntymistä?

Vierailija
69/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä kysyä: mitä mieltä olet öljypurskuttelusta aamuisin?

Vierailija
70/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

52. en kyllä ole kuullut tuota

55: No jos noin kauan kestää, kysy, voisiko kulumiskuopat paikata? tarvittaessa juurihoitaa. Ei ole norm tommonen vihlominen, lyhyt, sekunneissa mitattava vihlominen, on ok, ja menee itse ohi, mutta jos viikon vihloo, ei sitä kukaan kestä...

Vierailija
71/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:25"]

Miksi hammaslangan käyttäminen on niin tärkeää? Joka kerta hammaslääkäri hätyyttää sitä käyttämään. Ostin hammaslankaa ja ikenet meni verille, en varmaan osaa tekniikkaa - vieläkään, ja siksi se on jäänyt pois rutiineista.

Kiitos hammaslääkäreille huipputärkeästä työstä - haluan säilyttää leegoni niin pitkälle kuin pysytyn :)

[/quote]

Onhan sen käyttö tosi tärkeetä, kun harjalla et voi välejä puhdistaa, josta reikiintyminen usein alkaa. Samoin ientulehduksen hoitamisen takia on tärkeä langata. Sinun ikenin vuoto johtuu juurikin ientulehuksesta. Kahdessa viikossa loppuu, kun jatkat.

t. hlk

Vierailija
72/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

56: Mun lempiaihe! Sulla on ientulehdus, joka johtuu hammaskivestä. jos et lankaa, hampaan 5 pinnasta jää 2 putsaamatta, plakki kovettuu hammaskiveksi, jossa bakteerit asuvat,  tulee ientulehdus, sitten ympäröivä luu katoaa, hammas alkaa heilua ja sitten se poistetaan. Tätä kutsutaan parodontiitiksi. Missään tilanteessa ei ole normaalia, että ikenistä tulee verta, siellä on silloin tulehdus. Hoitona on hammaskiven poisto ja  lankaus päivittäin

Vierailija
73/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

56: Ole hyvä vain.

62: mikä on öljypurskuttelu? Ei ole kuullutkaan. Luultavasti humpuukia.

Vierailija
74/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:42"]

52. en kyllä ole kuullut tuota

55: No jos noin kauan kestää, kysy, voisiko kulumiskuopat paikata? tarvittaessa juurihoitaa. Ei ole norm tommonen vihlominen, lyhyt, sekunneissa mitattava vihlominen, on ok, ja menee itse ohi, mutta jos viikon vihloo, ei sitä kukaan kestä...

[/quote]

kiitos kiitos! jotain pinnotusta mulle kerran laitettiin mut ei se auttanu, ja kirjoitin ehkä vähän väärin, ei niitä viikkoa ihan koko ajan vihlo vaan sit kun hampaisiin jotain osuu (ruoka, hammasharja) mut se tarkoittaa sitä, että syön silloin jotain litkuja, joita ei tarvii pureskella :( mut kiitos, oon ajatellu vaihtaa hammaslääkäriä, jos joku toinen osais hoitaa tuota paremmin kuin nykyinen!

55

Vierailija
75/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

59: ole hyvä

Vierailija
76/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuhygienisti poisti hammaskiveä ja sattui niin helv... nyt en enää pysty menemään hammaskiven poistoon. Eikö siihen saa puudutusta? Miksi se sattui niin paljon?

Vierailija
77/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos ap:lle

Vierailija
78/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:38"]

Pakko vielä kysyä: mitä mieltä olet öljypurskuttelusta aamuisin?

[/quote]

Itse olen kuullut, että herkille limakalvoille ja joskus kuivasuisille voi olla hyödyllistä joku öljypohjainen purskuttelu. Jos on herkästi ärtyvät limakalvot, voi kokeilla.

t. hlk

Vierailija
79/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

69: voi ja saa  puuduttaa, kaikki shg eivät vaan voi puuduttaa, vaan siihen tarvitaan erillinen kurssi tai sitten hml puuduttaa. Oliko shg vain kovakourainen tai sitten tulehduksen takia arat ikenet. Monestikin puudutetaan hk poistossa

Vierailija
80/99 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pidän esim viikon tauon hammaslangan käytössä, niin ikenet vuotavat verta heti kun alan taas käyttää hammaslankaa. Onko normaalia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme