Jouluperinteet korona-aikana
Niin, minkälaisia perinteitä teillä on? Entä ovatko jotkut asiat jo poissuljettuja koronan takia? Käykö tänä vuonna esim. joulupukki???
Meillä ainakin käy.
Kommentit (100)
Meillä ei käy pukki, koska lapsi 7 v ymmärtää nyt, että se on vain semmoinen joululeikki. Aikaisemmin miehen sisko vaatimalla vaati pukin paikalle ja aikaisemmat joulut on aina pitänyt viettää miehen sukulaisissa. Aikaisemmat "perinteet" ovat olleet miehen ja hänen sukulaisensa sanelemia. Kellään ei oikeastaan ole edes kivaa, kun keskenään on ihmiset, jotka ovat aivan eri taajuudella.
Nyt voi lopultakin viettää itselle Mielekkään Joulun. Kotona, omalla aikataululla. Luultavasti mieskin tajuaa, että näin on parempi kuin stressata toiselle puolelle Suomea riitelemään.
Ilman koronaa olisimme joulun matkoilla tai jos jostain syystä emme voisi olla matkoilla niin puolisoni menisi luultavasti jouluksi omille sukulaisilleen ja minä olisin yksin kotona. Nyt olemme kaksin, koska hänkään ei halua riskeerata osallistumalla pks:lla sukujouluun. Perinteitä ei ole koska tämä on ensimmäinen yhteinen kotijoulumme. Kotona asuvia lapsiakaan ei ole kummallakaan ollut enää vuosiin.
Meillä sovittiin, että pukki tulee käymään pihalla. Muuten perinteiseen tapaan. Aikoinaan tuli käytyä joulukirkossa, mutta lasten myötä sekin on jäänyt. Joten kirkkoon en olisi mennyt jos se edelleen olisi ollut ohjelmassa. Sukulaiset asuu kaikki ihan lähellä ja nähdään muulloinkin kuin jouluna. Ei ole ollut mitenkään perinteenä aikaisemminkaan käydä jouluna kyläilemässä, lähinnä on viety joulukukkia ns. oven taakse.
Meillä on joulusuunnitelmat tehtynä ja kaikki tehdään, kuten muutenkin tehtäisiin.
Ehkä korkeintaan kirkko jää pois, jos siellä on pakko pitää maskia. Mutta se ei ole niin tärkeää mulle.
Ei muuta meillä mitään.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään perinnettä, emme ole uskonnollisia joten miksi viettäisimme joulua. Tarkoitus on tänä vuonna juhlia festivusta siihen kuuluvine perinteineen.
Samoin, festivus for the rest of us!
Vierailija kirjoitti:
Joulupukki on immuuni kaikille maailman taudeille! Virukset ja basillit eivät myöskään pysty kiinnittymään Pukkiin tai Pukin vaatteisiin.
T: Joulupukki
Palailetko joulun jälkeen täsmentämään, menikö kuten kuvittelit..... Niinpä.
Kerrankin saan hyvällä syyllä jättää sukuloinnit väliin. Olen jo vuosikausia inhonnut sitä, mutten kehdannut jättää.
Onko "jouluttaja" -sanaa alettu käyttää tänä vuonna?
En muista muina vuosina törmänneeni termiin.
Jätän sukuloinnit väliin. Ihanaa.
Isä vetää kännit ja ja ajaa perheen kirveellä lumihankeen. Perinne on arvossaan tulevakin jouluna, mutta maskien kera ja turvavälit huomioiden.
Matkustan kotipuoleen pohjoiseen rauhallista joulua viettämään pienessä porukassa. Minulle joulunaika on siitä tärkeä, että pääsen Lappiin ja näkemään muutamaa lapsuudenystävää. Matkaa ennen olen pari viikkoa tiiviisti kotona ja etätöissä muutenkin, etten vie viruksia mukanani. Uusimaahan nyt meneekin ”kiinni”, joten kotona pysyminen on helpompaa, kun harrastuksetkin lakkavat. Matka taittuu mukavasti ja turvallisesti yöjunassa omassa hytissä.
Kauneimmat joululaulut jää väliin 😭
Muuten ei muutosta 🤷🏼
Taidan koronan varjolla olla vain kaveriporukalla ja skipata lapsuudenkodissa käynnin kokonaan. Vaikka täällä koronaa onkin ollut aika vähän (joku 70 koko maakunnassa). Mutta todellakin käytän sitä tekosyynä, ettei tarvitse sukuloida.
N31
Meillä joulu kuten ennenkin. Tai sen verran poiketaan että sisko ei miehensä kanssa tule tänä vuonna ja jos jotain rajoituksia tulee niin ei minun vanhemmatkaan tule. Ollaan kaikki sellaisia koti-ihmisiä niin ei se ketään haittaa vaikka joulu oltaisiin kotona kukin tahoillaan. Lähekkäin asutaan niin nähdään usein muutenkin.
Pukkiakaan ei tänä vuonna tule. Tosin sekään ei poikkeus varsinaisesti ole koska joka joulu ei pukki ole käynyt.
Eli kotijoulu. Ollaan vaan ja rentoudutaan sekä syödään hyvin.
Olen jouluihminen ja nautin joulun tunnelmasta. Kuusen ajattelin tuoda jo nyt viikonloppuna kun juhlitaan pikkujoulua oman peeheen kesken. Siitä voikin sitten joulun odotus alkaa.
Samat perinteet kuin aiemmin, joulurauhan julistus , nyt vain kotoa tai ohi kävellen kuultuna, tuttu pukki poikkeaa, isovanhemmat tulevat meille jo viikkoa aiemmin Lapista, toiset isovanhemmat Helsingistä, ruoka, yhdessä olo ja yhdessä laulaminen sekä vielä metsäkirkko omalla mökillä.
Jännä, miten jotkut vieläkin elää, kuin koronaa ei olisikaan. Ei ihme, että tauti leviää ja ihmisiä sairaalassa kohta enemmän kuin pystytään vastaanottamaan
Videopuhelu aattona lapsille ulkomaille
Videopuhelu isovanhemmille +80 vee
Ei tuu koronapukkia meille. Aika lapsellista näinä aikoina.