Oletteko puolisosi kanssa suunnilleen samalla koulutustasolla ja työssä samalla tasolla?
Onko palkkanne suunnilleen samat?
Voiko eri lähtökohdista olevien parisuhde onnistua, esim. duunari ja akateeminen?
Vastaan itselleni, että toki voi, mutta koetteko että siitä erosta on ollut jotain haittaa?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sama koulutus ja joo sama taso työssä. Miehen palkka on kyllä vaan kolme kertaa isompi kuin mun...
Olet julkisella suojatyöpaikassa ja miehellä yksityisellä tulosvastuu, eikö niinkin?
Ihmeelliseltä tuntuu joidenkin käsitykset.. Julkisella on työssä myös mm. lääkäreitä jotka tekevät pitkää päivää, lastentarhanopettajia joiden vastuulla on ihan älyttömät olosuhteet. Näihin verrattuna tuntuu ihan absurdilta että jonkun rahanteko on jotenkin muka vastuullisempaa ja vaativampaa.
Ihmeellistä, että joku ei ymmärrä julkisen ja yksityisen sektorin eroa.
No millä tavalla työ on vaativampaa yksityisellä sektorilla jossa on tulosvastuu, kuin vaikka lastentarhanopettajalla joka joutuu tekemään työtään lähes epäinhimillisissä olosuhteissa?
Oletko oikeasti noin yksinkertainen, vai trollaatko?
Miksei voi vastata kysymykseen?
Näinpä. Osataan vaan öyhöttää, mutta yksinkertaiseen vastaukseen ei osatakaan vastata.
Eli av-mamma ei itse ymmärrä julkisen sektorin ja yksityisen sektorin eroa = muut öyhöttää?
Minä kysyin ihan asiallisen kysymyksen, siihen vastattiin vain vittuilevalla vastakysymyksellä. Se on öyhöttämistä.
Mies amk drop-out ja minä tohtori. Mies tienaa 5-10 % paremmin. Molemmat ylempiä toimihenkilöitä. Kokemusta on myös duunarista. Nykyinen elämä vaan on helppoa edelliseen yhteiselämään verrattuna.
Molemmat olemme tuplamaistereita, minä lisäksi tohtori. Teemme molemmat vaativia asiantuntijahommia. Miehen peruspalkka on 500 eur enemmän, mutta mun työaika lyhyempi plus saan lisiä. Käytännössä vuositulot ovat samat. Kivaa ja helppoa, kun ei ole eroja.
Molemmat maistereita, mies pörssiyhtiössä ja minä järjestössä johtotehtävässä. Arvatkaa kumpi tienaa > 100 000 vuodessa ja kumpi kolmasosan siitä.
Aika erikoista, että pariskunnilla on noinkin isoja koulutuseroja. Luulisi, ettei ole aivan valtavasti keskusteltavaa, kun toisella on akateeminen koulutus ja toinen ei osaa lukea edes sanomalehtien talous- ja kulttuurisivuja, kuten tuttavapariskunnan tapauksessa olen huomannut. No, onneksi rouvalla on edes työpaikalla arvoistaan seuraa :D ja keskustelukumppaneita.
En ole akateeminen, ainakaan vielä, en tiedä vielä tulenko tarvitsemaan akateemista tutkintoa. Mieheni ei ole akateeminen, on luovanalan yrittäjä ja tienaa naurettavan hyvin. Aika moninkertaisesti minuun verrattuna. Kiva työni tuleekin lähinnä omaa mielenterveyttäni ja eläkekertymää.. en niin hirvestä välitä rahasta kunhan siitä ei ole hirveä pula. Lapsia kuitenkin on niin elämäninen maksaa, lapsettomana vettattuna tarvitaan isompi asunto ja lämmintä vaatetta noin esimerkiksi. En välitä omistaa välttämättä edes sitä akateemista tutkintoa. Ei sen puuttuminen rajaa ajatteluani eikä ihan hirveästi mahdollisuuksianikaan. Yliopistoon taidan silti hakea ja luulen, että sitä kautta löytyy miekenkiintoisiakin ihmissuhteita. Veljeni on yliopistossa ja kyllä minäkin AMK:ta kävin. Tätä palstaa lukiessa alkaa allergisoitua akateemisuudelle. Jos se tosiaankin olisi vain elitististä pyrkyryyttä ja tunnustuksen tavoittelua. Toivottavasti ei ole.
Samalla tasolla ja samassa työssä, eri paikoissa. Miehellä on palkka hieman korkeampi, työskentelemme lukion opettajina eri kunnissa. Itse olen opiskellut määrällisesti enemmän, mutta maistereita olemme molemmat.
Miehen palkka on yli 5000, minulla about 2000. Mies käynyt ammattikorkean minä ammattikoulun. Ollaan molemmat duunariperheestä. Eipä ole palkkaerosta haittaa ollut.
Mies tekniikan tohtori, noin 7,5 ke/kk
Nainen lääkäri, noin 7 ke/kk
Onhan tässä yksi koulutustaso eroa, mutta myös toisella väikkäri työn alla.
Molemmilla DI pohjakoulutus. Itsellä lisäksi jatkotutkinto, Tekniikan tohtori.
Puoliso on yksityisellä sektorilla johtaja. Itse julkisella kuntapuolella johtaja. Puolison kuukausipalkka noin 2000 euroa/kk suurempi.
Molemmat tekevät valitsemaansa mielekästä työtä, ja koska molempien palkkataso korkea, niin palkkaero ei haittaa.
Minä olen DI yksityisellä toimihenkilönä, mies amispohjalta duunarihommissa tehtaassa. Tienaan vähän paremmin, yliopistoaikoina nettopalkat oli aika samoissa.
En koe, että koulutustason eroissa olisi kovasti merkitystä meidän suhteessamme, minulla on ehkä enemmän mielenkiintoa työtehtävien laajentumiseen ja uuden oppimiseen, mies haluaa pysyä ydintehtävässään ja kehittää omaa osaamistaan ja työtään siinä. Ero tuskin johtuu koulutustaustasta.
Ystäväpiirimme on pääosin korkeakoulutettua, vanhemmat sukulaiset matalasti koulutettuja.