Oletteko puolisosi kanssa suunnilleen samalla koulutustasolla ja työssä samalla tasolla?
Onko palkkanne suunnilleen samat?
Voiko eri lähtökohdista olevien parisuhde onnistua, esim. duunari ja akateeminen?
Vastaan itselleni, että toki voi, mutta koetteko että siitä erosta on ollut jotain haittaa?
Kommentit (51)
Eukko on vanhempi ja viisaampi ja tienaa enemmän. Voiko parempaa toivoa?
Kyllä, kyllä ja kyllä.
Ja siitä on pelkkää hyvää sanottavaa.
t. 2 x DI, yksityisellä molemmat
Ollaan samantasoisia, yliopiston käyneitä. Myös lapsemme ja heidän puolisonsa ovat kaikki akateemisia. Samoissa piireissä pyörii, niin sieltä löytyy.
Minulla asteen korkeampi koulutus, kuin miehellä. Kuitenkin ihan tavis ammatti. Mies tienaa kolme kertaa enemmän.
Ei olla koska olen mieheni esimies, vai pitäisikö sanoa esinainen tai kenties esihenkilö, kauppistausta molemmilla. Luonnollisesti minulla on korkeampi palkka. 10 vuotta naimisissa ja kivasti menee.
N34
Mites sen ottaa. Molemmilla pohjalla yo-merkonomin tutkinto, mutta mulla myöhemmin hankittu tietojenkäsittelyn trade siihen päälle. Minä olen asiantuntijahommissa IT-alalla, mies on muulla alalla päällikkötehtävissä. Mies tienaa enemmän, mutta itsekin yli keskipalkan.
Onko noissa nyt sitten eroa kamalasti vai ei?
minulla korkeampi koulutus kuin miehellä sekä johtotehtävät. Mies duunaritasolla. Palkka minulla hieman suurempi muttei paljon.
Joitain eroja huomaan ihan ajatusmaailmassa, kun toinen selvästi työntekijäpuolella ja minä työnantajapuolella, mutta itse parisuhteeseenhan tuo ei vaikuta.
Olen yliopiston käynyt ja mies ammattikorkeakoulun. Miehellä on silti melkein 2 x tulot kuin minulla ja tällä hetkellä olen työtön. Silti minulla on säästöjä enemmän kuin miehellä, koska hän pistää kaiken menemään minkä tienaa. Tilanteita voi siis olla vaikka minkälaisia.
Lukio-Opiskelijoita oltiin kun tavattiin.
Nykyään molemmat korkeakoulutettuja, erityisasiantuntijatöissä.
Minä tienaan tuplat siitä mitä kumppani.
Hän julkisella sektorilla, minä yksityisellä.
Kimpassa 20v, ei tarvi rahasta kinata.
Vierailija kirjoitti:
Minulla asteen korkeampi koulutus, kuin miehellä. Kuitenkin ihan tavis ammatti. Mies tienaa kolme kertaa enemmän.
Meillä sama, mutta minä olen se mies.
Meillä on sama koulutus, mutta minä aloitin vuosi sitten jatko-opinnot. Me teemme samaa työtä, mutta minulla on parempi palkka. Tämä johtuu siitä, että minä olen aloittanut tällä alalla, kumppani tullut alanvaihtajana, joten hänellä on vähemmän työkokemusta. Hyvin menee.
Eksän kanssa oltiin samalla tasolla palkkoja myöten. Oli helppoa, kun kaikki maksettiin vaan puoliksi eikä tarvinnut miettiä palkkaeroja.
Vierailija kirjoitti:
Olen yliopiston käynyt ja mies ammattikorkeakoulun. Miehellä on silti melkein 2 x tulot kuin minulla ja tällä hetkellä olen työtön. Silti minulla on säästöjä enemmän kuin miehellä, koska hän pistää kaiken menemään minkä tienaa. Tilanteita voi siis olla vaikka minkälaisia.
Siis tarkoitan, että miehen palkkatulot oli isommat kuin minun palkkatulot vaikka minä olen korkeammin koulutettu. Silti minulla on enemmän rahaa, koska olen säästeliäämpi.
Joo sama koulutus ja joo sama taso työssä. Miehen palkka on kyllä vaan kolme kertaa isompi kuin mun...
Molemmilla on ylempi korkeakoulututkinto, toinen on päällikkötason tehtävissä ja toinen yrittäjä. Puolison tuloja en tiedä mutta elintaso ja elämäntapa ovat samanlaiset.
Tavatessamme koulutuseroa ei ollut, mies on yrittäjä ja hyvin menestynyt sellainen, mutta ei kouluttautunut lukiota pidemmälle. Itse kouluttauduin suhteemme aikana akateemisesti, mutta en ole päivääkään tehnyt töitä. Mies johtaa yritystään ja tienaa erittäin hyvin, minulla on jotain pääomatuloja mieheni minulle tekemistä sijoituksista, mutta muuten tulot ovat pyöreä 0. Ei suhteessa voisi olla kahta supermenestyjää, eli toisen on joustettava. Meille sopii tämä ja on sopinut jo 16 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kyllä ja kyllä.
Ja siitä on pelkkää hyvää sanottavaa.
t. 2 x DI, yksityisellä molemmat
Silti haluaisit alemman koulutason kumppanin?
Miehellä on ammattikoulukoulutus ja minä olen maisteri. Tienaan noin tuplasti sen mitä mieheni. Ei ole koulutus- tai palkkaeroilla mitään merkitystä meillä, rahatkin on yhteiset (yhteinen tili).
Vierailija kirjoitti:
Joo sama koulutus ja joo sama taso työssä. Miehen palkka on kyllä vaan kolme kertaa isompi kuin mun...
Olet julkisella suojatyöpaikassa ja miehellä yksityisellä tulosvastuu, eikö niinkin?
Mistä erosta?