Tuleeko teille köyhä vai rikas joulu?
Kommentit (58)
Millaisia määriä teillä laitetaan lahjoihin? Lähetetäänkö lahjat niillekin joita ei nyt tänä jouluna pääse tapaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Köyhä joulu tulee. Ei ole edes varaa ostaa jouluruokia, lahjoista puhumattakaan. En kyllä silti valita. Tähän on jo tottunut.
Miksi et tee asialle jotain?
Minulla opettajan pitkä joululoma, ainoa toive on että säilymme kaikki terveenä sinne asti. Omassa kodissa olemme oman pienen perheemme kesken. Rahaa on ostaa kaikkea mitä tarvitsemme, mutta ökyilyyn ei ole tarvetta. Aito kuusi tulee, ja paljon joulukukkia. Kirjoja ja pelejä ostamme niin että puuhaa on joululoman ajan. Ruoaksi sekä perinteistä että kaikkea sitä mistä itse pidämme. Toisaalta ihanaakin kun ei tarvitse lähteä kotoa yhtään minnekään ❤
Vierailija kirjoitti:
Köyhä, koska vuokrat, ruoka jne. niin kalliita, joka sentti pitää säästää että pysyy
hengissä.
Oletko hakenut jouluapua tai käynyt jossakin vapaaehtoisvoimin järjestetyssä juhlassa?
Materiaa en tänä jouluna ajatellut hankkia, sillä kirjahyllyssä on useampia lukemattomia kirjoja ja edellisjoulusta on jemmassa kokoamaton palapeli. Joulukoristeita on tarpeeksi, joten eipä niitäkään tarvitse hankkia. Joulupöydässä arvokkaimmat ruuat ovat savukala ja kokoliha (kinkku ja karjalanpaisti), muuten pidämme aika perinteisistä joulupöydän antimista eikä niiden valmistus maksa paljoa. On keitettyä perunaa, sipulisilliä, maustekurkkua ja sipulia erillisissä kipoissa, porkkanalaatikkoa, appelsiini-sipulisalaattia sekä vihersalaattia. Jälkkäriksi ajattelin tehdä marenkipesiä.
En koe viettäväni köyhää joulua, sillä saan syödä ruokia, joista pidän, ja pystyn itse valitsemaan sen, etten osta materiaa. Olen budjetoinut joulupöytään 100e, mikä sisältää kahdelle ihmiselle ruuat, herkut, holittomat juomat ja alkoholin. Puolet summasta menee yleensä lihaan ja kalaan sekä kaikkiin juomiin. Opiskelijapariskunta ollaan, joten eipä sitä rahaa määrättömästi ole käytettävissä. Joulu on kuitenkin kummallekin tärkeä juhla varsinkin ruuan osalta, joten siinä emme pihistele. Harvoin sitä on yhtä aikaa pöydässä useampaa sorttia lihaa ja kalaa sekä tarjolla jälkiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuon nyt ottaa, köyhiä ollaan kai jollakin mittapuulla eli mieheni on sairaspäivärahalla ja itse tällä hetkellä kuntoutustuella. Me ei vain tosin olla koskaan vietetty joulua joten samalla tavalla se menee kuin muutkin päivät. Tosin itse emme miellä itseämme köyhiksi.
No eihän teille sitten joulua tule, ei rikasta eikä köyhää, jos sitä ei mitenkään noteerata.
Rikas joulu anoppilassa. Anoppi on jouluhullu ja laittaa talon kauniiksi, pöytä notkuu herkkuja ja kuusen alla on älyttömästi lahjoja. Rikas myös sen kannalta että viihdymme kaikki yhdessä, pelailemme lautapelejä, keskustelemme ja laulamme joululauluja kälyn säestäessä.
No rahaa olisi ostaa about mitä vaan mutta tuskin ostetaan kun ei tarvita mitään. Jotkut pikku lahjat toisillemme. Lapsi on 1-vee niin ei vielä tajua toivoa mitään erikoista.
Jouluruuat laittaa äitini. Viedään ehkä viiniä ja jotain kalaa tms.
Hopen kuusesta voisi käydä yhden lahjatoiveen toteuttamassa.
Aineellisesti köyhä,henkisesti rikad.
Sopiva varmaan. Liiallista emme ole koskaan kaivanneet, nyt vielä vähemmän.
Yhdessäoloa perheenä jouluna vähemmän, kun vuorottelemme töissä (tänä vuonna näin, ensi vuonna toisin).
Aika köyhä varmaan, mutta omasta tahdosta. Ollaan lähes aina oltu jossain reissussa jouluna.
Nyt erittäin todennäköisesti vain oman perheen kanssa omassa kotona. Hyvin erilainen joulu on tulossa, mutta itse odotan jo innolla. Rauhassa, ajan kanssa saunomista, jotain ihan tavallista ruokaa, ulkoilua. Ei mitään sählinkiä, ei mitään aikatauluja, ei sukulaisia.
Lapsille varmaan muutama lahja per pää. Mutta vaatimatonta kaikkinensa.
Valitsen 'köyhän' joulun. En aio laittaa lahjoja juurikaan, muutamalle nuorelle ainoastaan. Ruokiin ei mene paljoa rahaa. Koristeet jo ovat. Joululaulut, muut joulupuuhat ilmaisia. Joulu ei parane rahalla, joulun sanoma on jokaiselle ilmaiseksi tarjolla.
Olen menettänyt lyhyen ajan sisällä neljä elämäni tärkeintä läheistäni, joten aatto tulee olemaan aika lailla yksin olemista ja kynttilöiden polttelua. Rikasta se on siinä mielessä, että hyvä ystäväni halusi tarjota minulle joulupäivänä jouluaterian ja valmistelemme sen sitten yhdessä silloin kotonani.
Joululahjat teen pääosin itse eli jotakin pientä käytännöllistä kotiin. Muistan myös minua tukeneita ihmisiä, joten joulua ennen on ns "rikasta" ajankulua. Ei tarvitse ihan koko ajan kaivata omissa oloissaan.
Tällä haavaa sanon kaikille, että jos sinulla on hyvät välitä läheisiin ja rakkautta mukana ei sen rikkaampaa joulua voisi ollakaan.
Raha ei tee onnelliseksi ja sen verran, että pärjää, Suomessa saa rahaa vaikka sossusta.
Rikas. En ikinä voisi viettää köyhää joulua.
Rikas joulu tulee, olemmehan hyvätuloinen perhe. Minä tienaan 110.000€ vuodessa ja mieskin puolet siitä eli aineellisesti meiltä ei mitään puutu
Onko se ”rikkaus” sitten se asia joka onnen tuo, minulle ei ole tuonut