Isovanhemmat haluavat pelästyttää ylivilkkaan lapsen
Lapsellamme on keskittymishäiriö ja hän on ylivilkas. Hän pärjää koulussa ihan hyvin kun vain jaksaa keskittyä, mutta välillä ongelmia tulee. Hänen kanssaan käydään jo terapiassa. Nyt oli taas vähän ongelmia koulussa ja kun kerroimme siitä isovanhemmille niin kuulin kuinka miehen isä sanoi miehelleni, että "xxxxx" täytyy pelästyttää niin, että oppii käyttäytymään. Pojalle pitäisi sanoa, että seuraavasta häiriöstä joutuu vankilaan tai vanhemmat viedään putkaan, jos hän käyttäytyy huonosti.
Siis mitä?! Oliko ennen muka tuollainen kasvatuskulttuuri? Itse olen yksinhuoltaäidin kasvattama eikä meillä kyllä tuollaisella uhkailtu. Onko tuo ihan normaalia? Nyt mietityttää, että uskallanko päästää lapsia enää isovanhempien luokse lainkaan, jos tuollaista puhuvat...
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Mut kasvatettiin uhkailulla ja pysyin kyllä ruodussa. Helkutin ahdistunut aikuinen sillä tosin tuli.
Tämä. Kävin muutama vuosi sitten terapiassa burnoutin vuoksi ja siellä tuli aika selväksi miksi en uskalla kyseenalaistaa mitään ja pelkään aina tekemieni asioiden lopputulemia. En uskaltanut lähteä huonosta suhteesta, koska pelkäsin juuri vanhempieni reaktioita, vaikka olin jo yli 30-vuotias. Töissä pelotti tehdä virheitä, vapaa-ajalla pelotti tehdä mitään "hullua" vaan aina mietin vain seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nykypäivän ADHD-tapaukset johtuvat lepsusta ja/tai huonosta kasvatuksesta. Tämä on karu fakta. AP:n kannattaisikin aluksi miettiä onko lapselle asetettu rajat ja opetetettu mitä saa tehdä ja mitä ei. Nimittäin kirjoitustyylisi perusteella syntyi heti epäilys, että kasvatuksessa on löysäilty aj tuossa on tulos.
Kyllä lapselle on asetettu rajat ja asioista keskusteltu monta kertaa. Hänen käytöksensä on parantunut paljon, mutta ei ole vielä täydellistä. Tosin sinun kirjoitustyylisi on jo sen verran syyttävä, että tuskin tiedät tästä aiheesta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, oletko kokeillut tukkapöllyä?
Meillä ainakin nuorimmainen rauhoittui kummasti, kun otettiin tämä käyttöön.EIkö tukkapölly ole kielletty laissa?
Rikosoikeudellisesti kyseessä on lievä pahoinpitely.
T: Sossu
No niin varmaan onkin, mutta aivan sama.
Kovapäiset lapset tarvii välillä kovia otteita, niin yksinkertaista se on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nykypäivän ADHD-tapaukset johtuvat lepsusta ja/tai huonosta kasvatuksesta. Tämä on karu fakta. AP:n kannattaisikin aluksi miettiä onko lapselle asetettu rajat ja opetetettu mitä saa tehdä ja mitä ei. Nimittäin kirjoitustyylisi perusteella syntyi heti epäilys, että kasvatuksessa on löysäilty aj tuossa on tulos.
Kyllä lapselle on asetettu rajat ja asioista keskusteltu monta kertaa. Hänen käytöksensä on parantunut paljon, mutta ei ole vielä täydellistä. Tosin sinun kirjoitustyylisi on jo sen verran syyttävä, että tuskin tiedät tästä aiheesta yhtään mitään.
Seuraavaksi teille ehdotetaan lääkkeitä. Ne on kuitenkin esim. morfiinijohdannaisia. Eli kyllä minä suosittelisin kokeilemaan kaikkia muita laillisia konsteja ennen kuin otatte lääkehoidon vastaan. Lääkkeillä turrutettuja oppilaita on nykyään todella paljon.
Ennen varmasti ollut noin. Minua peloteltiin 70-luvulla milloin poliisilla, milloin romaneilla milloin milläkin. Varsinkin mummo harrasti tätä, mutta kyllä vanhemmatkin välillä. Aina kun poliisiauto ajoi ohi, luulin että tulevat hakemaan minua. Mummoni kaupungilla ollessamme sanoi aina kun poliisiauto oli jossain, että ovat tulossa hakemaan minua (olin 4-5 v ehkä). Kun poliisiauto sitten ajoikin ohi, olin helpottunut ettei minua viety. Välillä mummo myös kaatui maahan makaamaan ja leikki kuollutta, kun en "totellut".
Miksi lapsella on keskittymishäiriö? Onko todettu jokin neurologinen syy? Usein keskittymishäiriö syntyy kun vanhemmat eivät osaa/uskalla/viitsi olla aikuisia ja vilkas lapsi ohjaa vanhempia. Puhelimet ja pelit pois, säännöllinen uni- ja valverytmi, rajat lapselle. Näillä aika moni lapsi olisi ns normaali. Aikuisen käytöshäiriö kun tarttuu lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Ennen varmasti ollut noin. Minua peloteltiin 70-luvulla milloin poliisilla, milloin romaneilla milloin milläkin. Varsinkin mummo harrasti tätä, mutta kyllä vanhemmatkin välillä. Aina kun poliisiauto ajoi ohi, luulin että tulevat hakemaan minua. Mummoni kaupungilla ollessamme sanoi aina kun poliisiauto oli jossain, että ovat tulossa hakemaan minua (olin 4-5 v ehkä). Kun poliisiauto sitten ajoikin ohi, olin helpottunut ettei minua viety. Välillä mummo myös kaatui maahan makaamaan ja leikki kuollutta, kun en "totellut".
Lisään vielä, että olin kiltti ja alistettu lapsi, kasvatettu väkivallalla, häpäisemällä ja nujertamalla, ottamalla oma tahto pois. Nyt sitten terapiassa yritän hoitaa syntyneitä vaurioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin nuorimmainen rauhoittui kummasti, kun otettiin tämä käyttöön.EIkö tukkapölly ole kielletty laissa?
T: SossuNo niin varmaan onkin, mutta aivan sama.
Kovapäiset lapset tarvii välillä kovia otteita, niin yksinkertaista se on
Miten kovia otteita? En koskaan taipunut väkivallalle eikä se opettanut minulle mitään. Loppujen lopuksi isäni hakkasi minut tajuttomaksi enkä oppinut siitäkään.
Kumma kyllä sijaisperheen lempeä kasvatustyyli meni jakeluun kun asioiden syistä ja seurauksista keskusteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovapäiset lapset tarvii välillä kovia otteita, niin yksinkertaista se onMiten kovia otteita? En koskaan taipunut väkivallalle eikä se opettanut minulle mitään. Loppujen lopuksi isäni hakkasi minut tajuttomaksi enkä oppinut siitäkään.
Kumma kyllä sijaisperheen lempeä kasvatustyyli meni jakeluun kun asioiden syistä ja seurauksista keskusteltiin.
Mä opin lapsena väkivallasta sen, ettei keneenkään voi luottaa, koskaan. Mitään muuta ei hakkaaminen, joka ei perustunut mihinkään muuhun kuin vanhemman omiin mielenterveysongelmiin minulle opettanut. Minulta myös meni pahoipitelyssä taju 4-vuotiaana. Kukaan ei puuttunut 70-luvulla vaikka tiesi. Nyt aikuisena en luota keneenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla.
Mitä sitten???Joskus pehmeämmät keinot ei vaan auta
Vaikka haluaisinkin antaa tukkapöllyä niin en kyllä uskaltaisi. Äkkiäkös lapsi kertoo kaverilleen ja kaveri vanhemmilleen ja sitten tulee lasua ovista ja ikkunoista.
Oletko tosissasi? Sinä sekä muut tukkapöllyn kannattajat? Miten ihmeessä voitte perustella toisen ihmisen fyysisen koskemattomuuden loukkaamista itsellenne? Ja vielä oman rakkaan lapsenne satuttamista? Olisko ok, jos vaikka miehesi/vaimosi tukistaisi sinua, jos et tottele? Jos ei, miten ja miksi tilanne eroaa lapsen ja vanhemman suhteesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla.
Vaikka haluaisinkin antaa tukkapöllyä niin en kyllä uskaltaisi. Äkkiäkös lapsi kertoo kaverilleen ja kaveri vanhemmilleen ja sitten tulee lasua ovista ja ikkunoista.
Oletko tosissasi? Sinä sekä muut tukkapöllyn kannattajat? Miten ihmeessä voitte perustella toisen ihmisen fyysisen koskemattomuuden loukkaamista itsellenne? Ja vielä oman rakkaan lapsenne satuttamista? Olisko ok, jos vaikka miehesi/vaimosi tukistaisi sinua, jos et tottele? Jos ei, miten ja miksi tilanne eroaa lapsen ja vanhemman suhteesta?
Tätä mietin itsekin. Itse olen lapsena pahoinpidelty moneen otteeseen, tukistaminen oli väkivallan muodosita lievin mitä tapahtui, oli ihan raakaa hakkaamista, potkimista tms jotka jättivät jälkiä. Mietin samaa, miten joku haluaa satuttaa omaa lastaan?? En keksi mitään muuta selitystä siihen, että vanhempi teki niin, koska voi, kenkään estämättä ja puuttumatta. Jotain tyydytystä siitä on varmasti myös saanut, kun lapsen naama vääntyy itkuun ja hakkaaminen vaan jatkuu itkusta huolimatta. Oli varmaan mukavaa katsella, kun peloissaan olevalta lapselta tulee pissat housuun yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla.
Toivottavasti joku vetää sua itseäsi turpaan ihan opetusmielessä. Kun pehmeämmät arvot eivät näytä tehonneen, vaan on sulla silloin kiire nillitämään poliisille, kun minä, minä, minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi teille ehdotetaan lääkkeitä. Ne on kuitenkin esim. morfiinijohdannaisia. Eli kyllä minä suosittelisin kokeilemaan kaikkia muita laillisia konsteja ennen kuin otatte lääkehoidon vastaan. Lääkkeillä turrutettuja oppilaita on nykyään todella paljon.
No ei ole morfiinijohdannaisia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole morfiinijohdannaisia :D
Ei olekaan vaan amfetamiinijohdannaisia.
Huhhuh, en jättäisi enää lasta valvomatta isovanhempien luokse.
Minua peloteltiin lapsena milloin milläkin, uhkailtiin, kiristettiin jne. Opin vaan sen että yhteenkään aikuiseen ei voi luottaa, ei edes silloin kun esim kaveri r a i s k a t a a n tai joku muu kaveripiiristä joutuu jonkinlaisen rikoksen kohteeksi. Paikkailen vaurioita nyt terapiassa. Ja joo, itsehän sain sen ADHD-diagnoosini vasta aikuisena, kun eihän ennen tytöillä mukamas mitään tämmöisiä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole morfiinijohdannaisia. Esim. metyylifenidaatti (Concerta) on amfetamiinijohdannainen, mutta ei siinä mitään samaa ole. Jos ymmärtäisit hieman kemiaa, tajuaisit miten paljon yhden happiatomin paikan vaihtaminen tai lisääminen voi vaikuttaa lopputulokseen: H20 vs. H2O2...
Mutta koska höpiset morfiinista, ei kemia taida olla vahvimpia osaamisalueitasi. Morfiinijohdannaisia muuten kutsutaan opiaateiksi. Monet kipulääkkeet ovat sellaisia. Mutta niitä saa vain reseptillä. Sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovapäiset lapset tarvii välillä kovia otteita, niin yksinkertaista se onMiten kovia otteita? En koskaan taipunut väkivallalle eikä se opettanut minulle mitään. Loppujen lopuksi isäni hakkasi minut tajuttomaksi enkä oppinut siitäkään.
Kumma kyllä sijaisperheen lempeä kasvatustyyli meni jakeluun kun asioiden syistä ja seurauksista keskusteltiin.Mä opin lapsena väkivallasta sen, ettei keneenkään voi luottaa, koskaan. Mitään muuta ei hakkaaminen, joka ei perustunut mihinkään muuhun kuin vanhemman omiin mielenterveysongelmiin minulle opettanut. Minulta myös meni pahoipitelyssä taju 4-vuotiaana. Kukaan ei puuttunut 70-luvulla vaikka tiesi. Nyt aikuisena en luota keneenkään.
Mua myös hakattiin, potkittiin, kuristettiin, raahattiin tukasta lattiaa pitkin, vaikka olin kiltti lapsi joka kaikessa yritti miellyttää vanhempia. Mulla sama lopputulos etten luota keneenkään. Ja vihaan vanhempiani.
En ole tekemisissä.
En anna heidän edes vilaukselta nähdä lapsiani.
Sillä vanhemmat kiilusilmäisellä kurittamisella on sitten seurauksetkin. Lapsi ei voi vielä ailuiselle mitenkään antaa takaisin mutta aikuisena voi sitten valita onko hakkaajien kanssa missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla.
Tätä mietin itsekin. Itse olen lapsena pahoinpidelty moneen otteeseen, tukistaminen oli väkivallan muodosita lievin mitä tapahtui, oli ihan raakaa hakkaamista, potkimista tms jotka jättivät jälkiä. Mietin samaa, miten joku haluaa satuttaa omaa lastaan?? En keksi mitään muuta selitystä siihen, että vanhempi teki niin, koska voi, kenkään estämättä ja puuttumatta. Jotain tyydytystä siitä on varmasti myös saanut, kun lapsen naama vääntyy itkuun ja hakkaaminen vaan jatkuu itkusta huolimatta. Oli varmaan mukavaa katsella, kun peloissaan olevalta lapselta tulee pissat housuun yms.
Mulla tismalleen samat kokemukset, ja luonnevikainen isä joka oikeasti nautti lsten hakkaamisesta.
Oletko väleissä vanhempiisi?
Hohoijaa, kevyt tukkapölly on ihan eri asia kuin 4-vuotiaan hakkaaminen tajuttomaksi. Syy sille miksei työkaveria tai puolisoa tukisteta on siinä, ettet sinä ole vastuussa työkaverisi tai puolisosi kasvattamisesta yhteiskuntakelpoiseksi kansalaiseksi. Ihan typerä argumentti. Ei lapset myöskään ymmärrä samaa puhetta kuin aikuiset. Miten voisivatkaan ymmärtää?
Käsittämättömiä kommentteja taas täällä. Ap, joo, jotkut isovanhemmat (ja valitettavasti nykyisetkin vanhemmat) voivat olla tuollaisia. Hyvä, että keskustelitte asiasta lapsen kanssa. Tsemppiä teidän perheelleenne ja erityisesti lapselle!