Jatkuva köyhyys
Onko muita köyhyydessä eläviä? Meillä neljä lasta ja koko ajan venytetään penniä. Nyt ei riittänyt viikonlopuksi rahat kauppareissuun. Leivottiin sämpylöitä ja tehdään hernekeittoa ja pannaria. Meillä nettotulot 5800 eur/kk eli periaatteessa pitäisi selvitä, mutta ei vaan selvitä. Asuntolainaan menee 1300eur/kk ja nyt meni noin 3000 eur vakuutusmaksuihin (auto+kotivakuutukset). Niistä selvittiin jotenkin niin tuli sähkölasku 300 eur ja autovero 600 eur. Ollaan koko ajan laskemassa joka penniä. Ei ole mitään mistä säästää. Ei tule lehtiä, ei käydä leffoissa/baareissa, syödään tarjousten mukaisia halvimpia ruokia, ei käytetä alkoholia, ei harrasteta, paitsi lapset joiden harrastuksiin menee noin 100 eur/kk. Miten muilla? Raskasta tämä kituutus ja nyt jos lapsilisätkin vielä alenee. Vaatteet ostetaan kirppareilta.
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 13:27"]
Ja mulla ei oo koskaan ollu kotivakuutusta.[/quote]
Kotivakuutus pitäisi olla pakollinen. Oikeasti.
Mun ystävällä on myös 4 lasta ja iso omakotitalo. Me ei enää nähdä usein kun sitä valitusta tulee koko ajan. Vanhin lapsista aloitti lukion ja nuorin meni nyt kouluun . Äiti tekee lyhennettyä työvuoroa, jotta pääsee aikaisin kotiin.
Rahanhallinta ihan hukassa, esim kaikki lukion kirjat piti ostaa uutena.
minä jopa kopioin yhden kirjan työpaikallani kummitytölle ja viime syksynä joku opiskelija oli tehnyt e-kirjoja monesta kirjasta, kopion sai 5 euroa per kirja.
Ei tämäkään laillista ole, mutta olenkin huomattavasti huonommassa taloudellisssa tilanteessa.
Samaa olen kyllä mieltä lasten vakuutuksista. Olen todella onnellinen että ex-appivanhemmat ovat ne aikoinaan hommanneet ja vieläkin ne maksavat. Nimimerkillä pihanaapuri kertoi 6 h päivystysjonosta
Lapset harrastaa tennistä, laskettelua, uintia ja jalkapalloa mutta näihin ei mene paljoa rahaa koska isovanhemmat maksavat. Joudun työni takia panostamaan pukeutumiseen eli kotona oon verkkareissa. Täytyy todeta että yhden lapsen ylläpito maksaa aivan eri summan kuin neljän. Saati neljän lapsen kanssa matkustaminen ja tarhamaksut. Periaatteessa tulojen mukaan olla keskikastia, mutta ei meillä ole rahaa mihinkään. Ap
Lapset harrastaa tennistä, laskettelua, uintia ja jalkapalloa mutta näihin ei mene paljoa rahaa koska isovanhemmat maksavat. Joudun työni takia panostamaan pukeutumiseen eli kotona oon verkkareissa. Täytyy todeta että yhden lapsen ylläpito maksaa aivan eri summan kuin neljän. Saati neljän lapsen kanssa matkustaminen ja tarhamaksut. Periaatteessa tulojen mukaan olla keskikastia, mutta ei meillä ole rahaa mihinkään. Ap
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 12:59"]Montako autoa teillä on jos noin iso autovero? Mun autossani se on 100e/vuosi.... ja ihmeen kalliit vakuutusmaksut teillä????
[/quote]
Diesel autossa meilläkin 600€. Bensa käyttöisessä tuota satasen luokkaa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 13:00"]Mihin vakuutuksiin teillä menee 3000 euroa?
[/quote]
Meillä menee vakuutuksiin 9500€/v
Omakotitalo
2 autoa + moottoripyörä
2 koiraa
Pariturva
Tapaturmavakuutukset
Toiminimen vastuu ym vakuutukset jne...
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 13:00"]Mihin vakuutuksiin teillä menee 3000 euroa?
[/quote]
Meillä menee vakuutuksiin 9500€/v
Omakotitalo
2 autoa + moottoripyörä
2 koiraa
Pariturva
Tapaturmavakuutukset
Toiminimen vastuu ym vakuutukset jne...
Ei yrityksen vakuutuksia lasketa perjeen kuluihin. Daa.
Oon 15 vuotias tyttö, jolla kans samat tunnelmat. Vanhemmat käy kummatkin töissä, tosin isää jatkuvasti kiusataan töissä, ja pomo teki täs pari kk semmosen tempauksen et liittokin puuttui siihen, sillä se oli laitonta. Nyt isä on töissä, mutta saa vähemmän palkkaa kuin ennen, ja isä on aika maassa ja käykin nykyisin psykiatrilla. Rahaa ei ole vaatteisiin, matkoihin, tai edes harrastuksiin. Lääkkeet vievät paljon rahaa, vaikka kelalta saadaan korvauksiakin. Pelkään syksyä, sillä ammattikouluni tulee käymään varmasti kalliiksi, ja tulee olemaan tiukat ajat kaurapuuron ja vellin äärellä. Vuokra nousee kokoajan, vaikka asumme syrjäisällä seudulla niin pienessä talossa kuin mahdollista (kotona 5 henkeä, vanhemmat, minä + 2 pienempää) niin vuokra on 1200 paikkeilla. Teen jatkuvasti oman osani että säästyisi rahaa, ja ensikesänä teenkin kesätöitä että minuun ei uppoaisi niin paljon rahaa.
Itkettäähän tämä minuakin kun näkee kuinka isä valvoo yöt ja väsyneenä painaa duunia pomonsa haukkuessa. Äidistäkin sen näkee että haikailisi eri asioiden perään, mutta ei ole rahaa. Pienet onneksi ei näe tilannetta ja ovat aika huolettomia vielä toistaiseksi. Yritän menestyä tällä hetkellä runoilijana, ja minulla on suhteita kuuluisien runoilijoiden ja laulajien kanssa. Ehkäpä siitä tulisi rahaa. Ärsyttää kuitenkin etten nyt saa tehtyä mitään oikeasti hyödyllistä työtä mistä tulisi enemmän palkkaa.
Kuitenkin unelmana olisi saada niin paljon rahaa, että voisin ostaa itselleni ja vanhemmilleni omat talot. Aika suuri unelma, mutta aina saa uneksia.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 13:46"]
Ei aina onnistu omaisuuden realisointi. Esim. taloon laitettu rahaa ja myytäessä ei saisi edes lainaa pois kun on huono myyntitilanne maaseudulla. Autosta myös saisi ehkä vaan autoalainan pois jne. Vakuutukset pitää olla jos vaikka sairastuu ja menee työkyky niin miten lyhennät lainaa. Lapsilla pitää olla sairasvakuutus jos yhtäkkiä tuleekin krooninen vakava sairaus ja jatkuva lääkitys. Autovakuutukset on pakollisia. Ehkä emme olle köyhiä, mutta rahattomia kuitenkin. Meillä ei ole lemmikkejä ja lapset kulkevat huutis ja lidlin vaatteissa. Itsellä yhdet talvikengä, jotka nekin jo rikki.
[/quote]
Nyt on hyvä aka vkierrellä kirppiksillä ja kaupoill aostamassa itselle uudet talvikengät. Laatua saa halvalla.
Jos on kaksi hienoa autoa ajossa ja neljä lasta päiväkotimaksuineen niin meneehän siihen rahaa. Mutta olisit missä työssä tahansa niin omiin vaatteisiin 200 eur/kk? Tai lasten harrastuksiin 100 eur/kk? Kyllä teillä on paljon vielä mistä voi karsia. Kilpailuttakaa vakuutukset ja alkakaa käyttää julkisia jos mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 15:26"]Oon 15 vuotias tyttö, jolla kans samat tunnelmat. Vanhemmat käy kummatkin töissä, tosin isää jatkuvasti kiusataan töissä, ja pomo teki täs pari kk semmosen tempauksen et liittokin puuttui siihen, sillä se oli laitonta. Nyt isä on töissä, mutta saa vähemmän palkkaa kuin ennen, ja isä on aika maassa ja käykin nykyisin psykiatrilla. Rahaa ei ole vaatteisiin, matkoihin, tai edes harrastuksiin. Lääkkeet vievät paljon rahaa, vaikka kelalta saadaan korvauksiakin. Pelkään syksyä, sillä ammattikouluni tulee käymään varmasti kalliiksi, ja tulee olemaan tiukat ajat kaurapuuron ja vellin äärellä. Vuokra nousee kokoajan, vaikka asumme syrjäisällä seudulla niin pienessä talossa kuin mahdollista (kotona 5 henkeä, vanhemmat, minä + 2 pienempää) niin vuokra on 1200 paikkeilla. Teen jatkuvasti oman osani että säästyisi rahaa, ja ensikesänä teenkin kesätöitä että minuun ei uppoaisi niin paljon rahaa.
Itkettäähän tämä minuakin kun näkee kuinka isä valvoo yöt ja väsyneenä painaa duunia pomonsa haukkuessa. Äidistäkin sen näkee että haikailisi eri asioiden perään, mutta ei ole rahaa. Pienet onneksi ei näe tilannetta ja ovat aika huolettomia vielä toistaiseksi. Yritän menestyä tällä hetkellä runoilijana, ja minulla on suhteita kuuluisien runoilijoiden ja laulajien kanssa. Ehkäpä siitä tulisi rahaa. Ärsyttää kuitenkin etten nyt saa tehtyä mitään oikeasti hyödyllistä työtä mistä tulisi enemmän palkkaa.
Kuitenkin unelmana olisi saada niin paljon rahaa, että voisin ostaa itselleni ja vanhemmilleni omat talot. Aika suuri unelma, mutta aina saa uneksia.
[/quote] oisko sun vanhempien kans pitänyt käyttää kortsua, kun on elämänhallinta hukassa
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 12:56"]Onko muita köyhyydessä eläviä? Meillä neljä lasta ja koko ajan venytetään penniä. Nyt ei riittänyt viikonlopuksi rahat kauppareissuun. Leivottiin sämpylöitä ja tehdään hernekeittoa ja pannaria. Meillä nettotulot 5800 eur/kk eli periaatteessa pitäisi selvitä, mutta ei vaan selvitä. Asuntolainaan menee 1300eur/kk ja nyt meni noin 3000 eur vakuutusmaksuihin (auto+kotivakuutukset). Niistä selvittiin jotenkin niin tuli sähkölasku 300 eur ja autovero 600 eur. Ollaan koko ajan laskemassa joka penniä. Ei ole mitään mistä säästää. Ei tule lehtiä, ei käydä leffoissa/baareissa, syödään tarjousten mukaisia halvimpia ruokia, ei käytetä alkoholia, ei harrasteta, paitsi lapset joiden harrastuksiin menee noin 100 eur/kk. Miten muilla? Raskasta tämä kituutus ja nyt jos lapsilisätkin vielä alenee. Vaatteet ostetaan kirppareilta.
[/quote]
Oikeesti? Meillä nettotulot n.3500e ja lainan lyhennys samanverran ja hyvin riittää rahat! Lapsia tosin 2.
ap:n aloitus kuvastaa kaiken ns. keskiluokan hyvin yleisestä ajattelumallista: minä mulle, minusta minuun... ilmainen koulutus itselle+4:lle muksulle sekä ilmainen erikoissairaanhoito jos sairaus yllättää, nettopalkat yht yli 5000eur/kk ja korkovähennykset verotuksessa jostain ylisuuresta okt:sta. Kaksi autoa ja moottoripyörä omakotitalon pihassa, trampan ja uima-altaan vieressä, mutta köyhältä jotenkin tuntuu... kun me myself ja I haluttais vielä jotain minulle...
todellista osattomuutta on olemassa, mutta ap:n kuvailema ajatusmaailma on oksettava. Että maksan tässä itselleni tätä 400 000eur taloa, ja tuntuu niin pahalta etten sen lisäksi pääse Thaikkuihin lomailemaan.... öö, jos asuisinkin "vaan" 200 000 eur talossa, voisin matkustella joka vuosi 2krt Thaikkulaan ja ostaa vaikka toisenkin moottoripyörän pihamaalle ja bensaakin siihen...
t. joku, joka ei asu kalliissa talossa, ei käy Thaikuissa eikä omista moottoripyörää ja silti tunnen itseni rikkaaksi ja tunnen saavani yltäkyllin kaikkea ja voidaan käydä kylpylässä lillumassa ja maksaa lasten harrastusmaksut ja syödä aina hyvin ja terveellisesti. vähäiset rahamme myös kiertävät kivasti kulutuksessa työllistämässä kahvilanpitäjää, kylpylän porukoita ja polkupyöräkauppiaita, kun kaikki ei ole seinissä kiinni...
Alkakaa laskea mihin rahat menee. Meillä on tulot samaa luokkaa ja kuluina sekä 1500 euron lainanlyhennys talosta että 1200 euron vuokra työpaikkakunnalla. Lapsia tosin vain kaksi ja kaikki mikä tulee niin menee aika tasan. Vaatteet halvimpia, ruoka lidlistä, ei heräteostoksia, ei ulkomaanmatkoja, ei kalliita harrastuksia.
Meillä tulot nettona 3000 euroa/kk. Perhe 5 henkilöä (2 aikuista + 2 lasta). Asumiseen menee noin 1000 euroa/kk (sis. vuokra, lämmitys, sähkö, vesi, netti, autopaikka, sauna, pesutupa).
Ap:n elintaso vaikuttaa korkealta. On luksusta, jos on varaa omaan omakotitaloon, kahteen autoon, henkilövakuutuksiin ja harrastuksiin. Toivottavasti Ap ymmärtää olevansa hyväosainen.
"Perhe 5 henkilöä (2 aikuista + 2 lasta)."
Siis perhe 5 henkilöä, 2 aikuista ja 3 lasta.
Väärin, tuo ei ole jatkuvaa köyhyyttä vaan jatkuvaa tyhmyyttä.
No minkäverran teillä menee noihin lapsten harrastuksiin,isovanhempien maksujen jälkeen?
Miksi kaksi autoa?
Mihin ihmeessä tarvitset koko ajan uusia vaatteita? Jos käytät verkkareita kotona, niin kyllähän ne työvaatteet säilyy hyvinä pitkään. Varsinkin jos ei ole missään suttaavassa työssä kuten päiväkodissa yms. tuskin olet, koska sinne ei tarvitse koko ajan olla ostelemassa niitä uusia vaatteita.
Ne koirat pois. Näin säästyy eläinlääkäreiltä, ruoalta, leluilta ja vakuutuksilta.
toinen auto pois.
Moottoripyörä pois.
Sitten niitä todellisiä säästökohteita, joissa säästää jokaisessa 5-30 euroon kuukaudessa: kasvata yrtit itse, kasvata vihanneksia itse, käy torilla ostamassa vihanneksia ja hedelmiä lauantaisin vähän ennen sulkemista. Olen itse saanut kotimaista kurkkua ison pussillisen (punnitsin kotona ja siinä oli 4,5kg) eurolla.
talouspaperi pois. Vanhoista vauvanharsoista ja pyyhkeistä ompelet noin 100 kappaletta 20x20 kokoisia lappuja. Näitä sitten käytät kerran tai kaksi ja sitten pyykkiin.
Vaipat kestovaippoja tottakai, jos niitä siis tarvitaan.
Käytätkö itse kuukuppia tai kestositeitä. Jos et vielä käytä, niin olisi jo aika. Kestositeet tietenkin teet itse vanhoista kulahtaneista vaatteista ja pyyhkeistä.
Kun lakanat ovat niin kuluneita, että menevät keskeltä rikki, niin lakana puoleksi ja ompele sivusaumat yhteen. Näin saa lakanoille vielä käyttöikää.
Vanhoista verskoista, jotka sinulla menee rikki haaroista yms. voi ommella lapsille verskoja.
Kun sukkahousuista menee toinen lahje niin rikki, ettei sitä voi käyttää, mutta toinen on ehjä, niin säästä rikkinäiset, Kun samanlaisesta parista hajoaa se toinen, niin saat näistä yhdet ehjät: Leikkaat kummastakin sen rikkinäisen sukan pois ja puet päällekkäin.
Siivousaineina voi käyttää etikkaa. On myös ympäristöystävällistä.
Asunnon lämmitystä 2-3 astetta alhaisemmaksi. Jos britit tulevat toimeen talvella 15-17 asteessa, niin kyllä suomalainen selviää 18 asteessa. osta kirppikseltä villasukkia ja villapaidat jokaiselle. Kun pidät huolta, että villapaidat ovat villaa, niin niitä ei tarvitse pestä kuin hyvin harvoin, vaan tuulettaminen puhdistaa ne.
Leivotte leivän itse tai ostatte edes poistomyynnistä leipomoista.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 13:27"] Ja mulla ei oo koskaan ollu kotivakuutusta.
[/quote]
Onnea vaan.. Toivottavasti ei tule eteen tilannetta, että tulee vesivahinko, talo palaa tai muuta yhtä ihanaa.