Miksi vapaasieluiset ihmiset herättävät niin paljon vihaa kanssaihmisissä?
Kommentit (147)
Riippuu mitä vapaasieluisilla tarkoitetaan. Mutta varmaan siksi että eivät itse uskalla erottua massasta ja pelkäävät muiden tuomitsemista jos jättävät noudattamatta sosiaalisia normeja.
Vapaasieluisena ja ajoittain muita luultavasti ärsyttävänä ymmärrän kyllä hyvin.
Viemme normaalia enemmän tilaa ja energiaa, sekä pelkkä olemassaolomme saattaa ajaa muut totutulta mukavuusalueella. Elämä on varmaan aika helppoa jos pystyy elämään normien mukaan, eikä siitä poikkeavia ihmisiä haluttaisi sotkemaan sitä.
Sitten on eräs tuttu joka on päivänselvästi ja puhtaasti kateellinen ja siksi niin ilkeä. Olen kaikkea mitä hän halusi joskus olla, mutta sairaus tuli tielle. Yritän olla myötätuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Onko taas sitä vapauspuolue fasismia jossa saa olla vapaa vain yhdellä mielipiteellä
Näitten sananvapaus on siinä että itse saa olla kuuman marokkolaisen kanssa mutta samaa eivät muut saa tehdä.
Ja sitä että vain heillä on sananavapaus jota kovastikin hörhötetään mutta heti kun joku muu kertookin heistä mielipiteitä niin uhkaillaan. Joo, on nähty.
Kun ei itse saa olla vapaa ja suhtautua asioihin mielensä mukaan niin se suututtaa niitä jotka elävät tiukkoihin sääntöihin kahlittuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
haluaisivat itse olla yhtä vapaita
Ihminen joka puhuu noin ei ole vapautta nähnytkään
Eihän tässä mitään sellaista ole edes väitetty?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät itse viitsi pistää voimiaan sielujensa vapauttamiseen ja heijastavat tietyt jutut näihin ziisuksiin.
Ymmärtämättä toisen eletystä elämästä yhtään mitään.
Sam Sara
mitä tämä tarkoittaa?
Pelko erilaisuutta kohtaan, joku kontrollin menettämisen. pelko kai myös. Ihmiset ja yhteiskuntakin voivat ottaa silmätikukseen jonkun, joka poikkeaa normeista, vaikka erilainen ajattelu toisi uusia näkökulmia ja kehitystä yhteiskuntaan. Monet taiteilijat ja julkisuuden henkilöt saavat kohtuutonta rapaa niskaansa elinaikanaan, kunnes kuolemansa jälkeen pikku hiljaa aletaan ymmärtää näiden arvo ja ajatukset.
Voi olla ettei liitytään vapauteen. Voi liittyä vaikka ylimielisyyteen. Esimerkiksi velaus ja väkinäinen wnb-taitelijuus ei ole vapautta. Ei se myöskään kuulu muille ellei ole itseään täynnä oleva muiden vähättelijä. Lisätään ominaisuuksiin tuomitsevuus, yksinkertaisuus ja kapeakatseisuus ni 😪
Tuomitsevat ihmiset luulevat muidenkin olevan yhtä tuomitsevia, eivätkä itse uskalla siksi poiketa normeista.
Vierailija kirjoitti:
omien polkujen kulkijaa kadehditaan
On ihan viihdyttävää seurata kun individualisti tekee omaa uraa umpihangessa.
Tuota... minusta on mahtavaa, että ihmiset ovat erilaisia, pitävät eri asioista ja luovat elämästään omansa laista.
Se on valtavan hyvä juttu ja rikastuttas yhteiskuntaa, että elämiselle on monenlaisia tapoja. Siten syntyy uusia ideoita, uusia ajatuksia.
Mutta. Tuo on ok niin kauan kuin ei tallota kanssaihmisten oikeuksia ja mahdollisuuksia MYÖS elää omanlaistaan elämää. Eli ei, en hyväksy yli-ihmisajattelua tyyliin "minä se olen niin erityinen ja tärkeä, että voin hyväksikäyttää ja huijata muita, pikkusieluisten moraali ei koske minua". Valitettavasti jotkut "vapaat sielut" kuvittelevat juuri noin ja se on väärin. Kaikilla pitää olla samanlaiset oikeudet, ja se pitää kyllä silloin sisällään, että lakeja on kunnioitettava, eikä muita saa lytätä.
Eli kyllä saa vaikkapa elää hippikommuunissa, mutta ei saa myydä huumeita tai varastaa.
Jälkimmäiset vahingoittavat muita ja muiden mahdollisuuksia elää ja toteuttaa itseäänkin loppupeleissä, koska varkauksien takia hinnat nousevat ja rehelliset ihmiset joutuvat ponnistelemaan töitä enemmän voidakseen ostaa tarvitsemansa.
Riippuu ihan siitä mitä tarkoitat vapaasieluisuudella. Jotkut itsensä vapaasieluiksi julistavista eivät näytä ymmärtävän miksi yhteiskunnassa on tiettyjä sääntöjä. Säännöt ovat siksi että maailma olisi kaikille mahdollisimman mukava paikka elää. Mitkä säännöt ovat oikeasti hyödyllisiä vaatii pitemmän keskustelun.
Jos ajatellaan että mitään lakeja ei olisi, ihmiset saattaisivat elää hyvin pitkälle kuten nytkin, eli joku öykkäri yksinkertaisesti suljettaisiin ryhmän ulkopuolelle kunnes osaa käyttäytyä. Tai sitten tämä öykkäri onnistuisi kampeutumaan valtaan ja alkaisi laatia vain itseään hyödyttäviä lakeja.
Olla vapaa sielu tarkoittaa usein ettei ymmärretä että kaikki oma touhu kuitenkin koskettaa kanssaihmisiä. Sitten on tietenki aidosti älykkäitä vapaita sieluja jotka osaavat itse vetää itselleen rajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fasisti taitaa joutua meillä umpihankeen. Ja hyvä niin. Meneehän se elämä noinkin.
Saat samaa takaisin mitä itse heijastat eli vihaa, arvostelua ja kyräilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna kyllä on tehty polkua umpihankeen ja itketty samalla niin että kyyneleet ja räkä jäätyy poskiin. Se ei ole helppoa ja joskus ainakin itse haaveilen siitä, että pystyisin elämään tyytyväisenä ”kunnon kansalaisena” muotin mukaan.
Omalla kodalla oman polun kulkeminen ei ole täysin puhdas valinta, vaan se on palo jota on pakko seurata tai muuten lähtee henki.
Eti
Riippuu aikalalla siitä mitä sillä vapaasieluisuudella tarkoitetaan. Itse arvostan sitä että uskaltaa ja osaa elää omanlaistansa elämää ja ajatella omilla aivoillaan, kuitenkin haluan kunnioittaa muiden tunteita ja tehdä valintoja joilla en tietentahtoen loukkaa toisia välittämättä heistä lainkaan. Jos vapaasieluisuus tarkoittaa opportunismia on se vastenmielistä.
Miksi vapaana sieluna kulkeva käy meedioilla kyselemässä kuolleilta asioita?
Niin. Esimerkiksi on ihanaa vapautua sosiaalisista säännöistä ja normeista. Ei tarvitse noudattaa muitten vaatimuksia, voi elää hetkessä. Se on ihanaa.
Sitten jos joku muu vapauttaa itsensä muiden vaatimuksista, se tarkoittaa että odotat puoli tuntia sateessa kaveriasi joka päätti vapautua sosiaalisista normeista ja jäikin kahvitreffien sijaan maalaamaan taulua. Eikä vaivautunut ilmoittamaan sinulle kun se olisi luonut negatiivista energiaa.