Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintotuesta, selittäkää miten tämä voi olla oikeudenmukaista?

Vierailija
28.03.2014 |

Opiskelet alkuvuoden tammi-toukokuu, jolloin valmistut ja saat kesäkuun alusta työpaikan, ansaitset loppuvuonna hikiset 18000 brutto ja kela ottaa koko kevään opintorahat takaisin, koska olet vuoden aikana tienannut liikaa. KUItenkin olet syönyt kevään opintotuet viimeistä senttiä myöden jo keväällä. Eli maksat kuukauden palkkatulosi määrän opintotukia takaisin, missä muussa kelan etuudessa toimitaan samoin, jo syödyt rahat peritään takaisin?

Toimeentulotuessa on toki sama periaate, mutta näenkin sen "hätäapuna"

Toki oikeiston pyllynnuolija Jutalle vinkkinä voihan työttömän peruspäivärahaankin tehdä saman takaisin maksuperiaatteen, se kyllä edistäisi valtion hyvinvointia, mitä kansasta

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tienaamisraja määräytyy sille vuodelle, ei vain opiskeluajalle. suurin osa amkinkin tutkinnoista saadaan loppuun jossain vaiheessa kesken vuotta, joten kyllä tällainen pitäisi itse osata laskea. jos olet nostanut x määrän tukikuukausia ja sitten loppuvuoden tienaat tavallisessa palkkatyössä on hyvinkin mahdollista, että joudut tukia takaisin maksamaan. kela kun ei mieti koska olet koulussa koska töissä tai koska valmistunut. kelan vuosituloraja määräytyy sen mukaan miten monta tukikuukautta olet nostanut. jos tienaat liikaa, maksat takaisin. yksinkertaista. tosi monelle kun käy näin ja ottaahan se päähän niitä maksella. kela katsoo vain tienatun rahan ja tukikuukaudet, ei niitä kiinnosta muut selitykset. osiin saat sen laskun toki jos et kerralla kykene sitä maksamaan. en ole kelantäti, mutta ottaa päähän kun kaikki valittavat tästä ja haukutaan kelaa kun ite ollaan kämmätty. olisit vaan tyytyväinen, että joku maksaa sinulle yhtään mitään opiskeluaikana, se on aika hieno systeemi, jota monessakaan maassa ei ole. 

Vierailija
22/29 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmmm, oletko opiskelun yhteydessä samaan aikaan myös käyny töissä?

Kysy kelalta miten he ovat laskeneet päätöksen, heiltä puuttuu varmasti jokin faktatieto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 20:15"]

hmmm, oletko opiskelun yhteydessä samaan aikaan myös käyny töissä?

Kysy kelalta miten he ovat laskeneet päätöksen, heiltä puuttuu varmasti jokin faktatieto.

[/quote]

Tottakai puuttuu faktatieto, kun Kela saa verottajalta tiedot vain koko vuoden kokonaisansioista. Se on ihmisen ihan itte tehtävä Kelaan selvitys, koska on ne tulonsa ansainnut.

Vierailija
24/29 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 20:09"]

se tienaamisraja määräytyy sille vuodelle, ei vain opiskeluajalle. suurin osa amkinkin tutkinnoista saadaan loppuun jossain vaiheessa kesken vuotta, joten kyllä tällainen pitäisi itse osata laskea. jos olet nostanut x määrän tukikuukausia ja sitten loppuvuoden tienaat tavallisessa palkkatyössä on hyvinkin mahdollista, että joudut tukia takaisin maksamaan. kela kun ei mieti koska olet koulussa koska töissä tai koska valmistunut. kelan vuosituloraja määräytyy sen mukaan miten monta tukikuukautta olet nostanut. jos tienaat liikaa, maksat takaisin. yksinkertaista. tosi monelle kun käy näin ja ottaahan se päähän niitä maksella. kela katsoo vain tienatun rahan ja tukikuukaudet, ei niitä kiinnosta muut selitykset. osiin saat sen laskun toki jos et kerralla kykene sitä maksamaan. en ole kelantäti, mutta ottaa päähän kun kaikki valittavat tästä ja haukutaan kelaa kun ite ollaan kämmätty. olisit vaan tyytyväinen, että joku maksaa sinulle yhtään mitään opiskeluaikana, se on aika hieno systeemi, jota monessakaan maassa ei ole. 

[/quote]

Voit kuitenkin lähettää Kelalle palkkakuteista kopiot ja selvittää tulot, jotka ovat tulleet valmistumisen jälkeen.

Vierailija
25/29 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin aikoinani (2001) maksamaan just samanlaisessa tilanteessa. Eikä ollut apua vaikka selvitin kuinka. Oikein pisti ketuttamaan, olin nimittäin opiskellut todella vähin rahoin, hoitanut ja elättänyt kaksi pientä lasta siinä samalla ja vielä onnistunut saamaan paperit ulos määräajassa sekä siihen työpaikan päälle. Palkaksi ihan järjettömästä aherruksesta sain maksaa opintotuet takaisin.

Vierailija
26/29 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli, valmistun nyt huhtikuussa, saan paperit silloin käteen amk:sta. Olen nostanut tukia vielä tämän vuoden tammi-maaliskuu. En nosta huhtikuussa. Olen tienannut alle tonnin per kuukausi (tammi-maaliskuu) sitä aiemmin 0-pari sataa kuussa. Jos ilmoitan kelalle heti toukokuussa että olen nyt valmistunut, voivatko he periä multa takaisin tukia, mikäli tienaan loppuvuonna niin paljon kuin mahdollista.. 

Vierailija
27/29 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 20:09"]

[/quote]

Täh, no täähän ei nyt taas ole totta. Jos valmistuu, niin valmistumisen jälkeisiä tuloja ei oteta huomioon. Piste. Jos sen sijaan nostaa tukea vaikka 5 kk mutta on koko vuoden opiskelijana kirjoilla, tulovalvonta yltää koko vuoteen. Samoin tuo, että ap nosti tukia toukokuulle mutta valmistui elokuussa, tulovalvonta yltää sinne elokuulle asti vaikka tukia ei koko ajalta nostant.

Kela lähettää joka vuosi tuhansille valmistuneille ton karhukirjeen ja luulen että suurin osa maksaa sen turhaan mukisematta, kun eivät osaa toimittaa palkkakuittejaan todisteeksi, että tulot on valmistumisen jälkeiseltä ajalta.

Vierailija
28/29 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 20:25"]

Eli, valmistun nyt huhtikuussa, saan paperit silloin käteen amk:sta. Olen nostanut tukia vielä tämän vuoden tammi-maaliskuu. En nosta huhtikuussa. Olen tienannut alle tonnin per kuukausi (tammi-maaliskuu) sitä aiemmin 0-pari sataa kuussa. Jos ilmoitan kelalle heti toukokuussa että olen nyt valmistunut, voivatko he periä multa takaisin tukia, mikäli tienaan loppuvuonna niin paljon kuin mahdollista.. 

[/quote]

Ei auta ilmoitella, kun verottajalta ei joka tapauksessa tule kuukausikohtaisia palkkatietoja Kelalle. Pidät palkkakuitit tallessa ja sitten kun tulee takaisinperinnän päätösehdotus, toimitat Kelalle ne palkkakuitit ja he sitten laskevat uudelleen, mikä tilanteesi on.

Vierailija
29/29 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 20:25"]

[/quote]

Eli valmistumisen jälkeiset tulot ei vaikuta. Kela saa tiedon sun koko vuoden tuloista kun tämän vuoden verotus valmistuu syksyllä 2015. Ja valmistumisestasikin saa tiedon koulultasi, ainakin yliopistoilta saa. Kelahan ei kuitenkaan verotuksen perusteella tiedä, mihin aikaan vuodesta tulosi olet tienannut. Joten saat takaisinmaksukehoituksen kelalta helmikkuussa 2016. Säästä KAIKKI tämän vuoden palkkakuitit, jotta voit kahden vuoden päästä todistaa, missä kuussa olet mitäkin tienannut.