Miksi kohtuun kuollut lapsi täytyy synnyttää alateitse?
Niin, miksi? Miksi kuollutta vauvaa ei oteta sektiolla ulos? Olen epätietoinen.
Kommentit (27)
Mulle sanottiin, että kuolleen vauvan sektiolla ulos ottamisessa on hyvin suuret infektioriskit ja siksi on turvallisempaa synnyttää tavalliseen tapaan alakautta. Ja onhan leikkaus jo sinänsä isompi riski äidin terveydelle kuin alatiesynnytys.
Synnytin kuolleen vauvani alakautta täysin kivuttomasti. Sain epiduraalin ja kaiken mahdollisen kivunlievityksen. Henkistä kipua se ei kuitenkaan poistanut. Itkin kuollutta vauvaani varmasti ensimmäisen vuoden päivittäin.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:15"]
Synnytin kuolleen vauvani alakautta täysin kivuttomasti. Sain epiduraalin ja kaiken mahdollisen kivunlievityksen. Henkistä kipua se ei kuitenkaan poistanut. Itkin kuollutta vauvaani varmasti ensimmäisen vuoden päivittäin.
[/quote]
Mulla sama, alatiesynnytys ei ollut ollenkaan iso juttu, vaikka vauva oli kuollut, kunhan siitä alkujärkytyksestä (ei kai mun todella oleteta synnyttävän kuollutta vauvaa) pääsi ensin yli. Ja henkinen puoli on tietysti ihan erikseen sitten.
edellinen
Alakautta synnyttäminen on äidin kannalta turvallisempaa. Miksi turhaan ottaa riskiä?
ihan siitä syystä että alatiesynnytys on turvallisempi, eikä siitä vastaavia arpia kuin sektiosta. Sektioarpi kuolleen vauvan vuoksi voi vaikeuttaa asian käsittelyä ja pitkittää henkistä toipumista. Kuolleen vauvan synnyttäminen on fyysisesti helpompaa kuin elävän, koska ei tarvitse olla huolissaan vauvan hyvinvoinnista; voidaan lääkitä ihan äidin tarpeen mukaan.
Haluaiditko nähfä joka kerta kun olet ilman paitaa sektio arven joks muistuttaa sinua keskenmenosta?
Haluaiditko nähfä joka kerta kun olet ilman paitaa sektio arven joks muistuttaa sinua keskenmenosta?
Voi alatiesynnytyksessäkin vammautua, jopa niin vaikeasti että joutuu käyttämään vaippaa loppuelämän ajan.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 14:01"]
Niin, miksi? Miksi kuollutta vauvaa ei oteta sektiolla ulos? Olen epätietoinen.
[/quote]
alatiesynnytyksessä on sekin etu että voi nopeammin yrittää uudestaan. Jos on synnyttänyt sektiolla, kestää n. vuosi toipua että voi yrittää uutta raskautta. Eli seuraavassa raskaudessa pienemmät riskit alatiesynnytyksen jälkeen. Tietysti yksilöllistä miten pian haluaa tämmöisen kokemuksen jälkeen uutta yritystä.
kuolleen lapsen alatiesynnytys on ihan eri kuin elävän. äitiä voidaan suojata kivulta ja vaurioilta eri tavalla kuin jos halutaan lapsi elävänä ulos.
Kai se synnytys on terapauttisempaa, kuin vain et se katoaa vatsasta.
Kuollut sikiö alkaa hajota kohdussa, joten sektion tekeminen olisi varsin suuri infektioriski.
Se on myös äidille terapeuttista saattaa asia loppuun, auttaa henkisessä toipumisessa ja tietysti kivunlievitystä voidaan antaa enemmän.
Pitäisikö persposkeen porata tunneli jos paska ei ole tullakseen ulos peräaukosta?
Onko kuollut vauva pakko synnyttää alakautta vai saako sektion jos välttämättä haluaa?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 14:32"]
[/quote]
Mulle olisi aivan sama tuntuuko se kipu vatsassa vai pillussa, kuollut mikä kuollut eikä se asiaa muuta.
T. Kyynikko
Entäs psyyke? Ei ehkä halua enää raskaaksi. Kärsimystentie..
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kuoleman kokeneena pakko sanoa tähän väliin että joku arpi olisi pienimpiä huolia siinä tilanteessa, ja asia tulee mieleen kyllä ilmankin arpea, vaatteet päällä tai ei, vaikka seisoisi päällään.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 15:19"]
Kuollut sikiö alkaa hajota kohdussa, joten sektion tekeminen olisi varsin suuri infektioriski.
Se on myös äidille terapeuttista saattaa asia loppuun, auttaa henkisessä toipumisessa ja tietysti kivunlievitystä voidaan antaa enemmän.
[/quote]
Mitäs sitten jos äidillä on kaksi sektiota jo takana? Kumpi on suurempi riski, tietääkö joku?