Naapurin lasten kylässä ravaaminen
Te, joilla paljon naapureita, joilla samanikäisiä lapsia kuin teillä. Miten selviydytte siitä, että kylässä/pihassa ravaa jatkuvasti jonkun naapurin lapsi. Soittaa ovikelloa ja kärttää meidän lapsia ulos leikkimään. Meidän 8-v on suosittu, MUTTA ei itse kyllä aina haluaisi mennä ko. lasten kanssa leikkimään kun viihtyy hyvin kotosallakin. Erityisesti yksi 5-vuotias olisi jatkuvasti tänne tulossa ja hermot menee meillä... Sanomisetkaan eivät tunnu auttavan. Lasten vanhemmille puhuminen?? No kerran sanoin että ei nyt sovi ja ei meidän lapsi aina halua, mutta ei ole auttanut. Onko kellään ollut tätä ongelmaa?
Kommentit (46)
Meidän naapurustossa on samanlainen 5v tyttö joka änkeää hakemaan 8v tyttöä ja muitakin isompia lapsia leikkimään. Kun se niin kovasti tykkää "niin kun äiti kuvailee".
Eräs naapuri hoiti homman niin, että sanoi kerran ihan suoraan tälle äidille ja 5v tyttärelle, että "Maija on sen verran isompi tyttö jo, että haluaa viettää aikaansa muiden koululaisten kanssa".
Siihen loppui sen 8v:n piinaaminen.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:19"]
Voi ei, melkein kuulostaa meidän 5-vuotiaalta... Poika on tosi kova menemään naapuriin leikkimään, hoidosta tultuaan suurin piirtein ryntää autosta suoraan naapuriin. Olen kyllä aina sanonut naapureille, että jos alkaa käydä ongelmaksi, niin sanokaa suoraan se meille. Asia vaan on niinl, että poika on äärimmäisen sosiaalinen luonne ja kun pikkusisko on 1,5v, niin leikkiseuraa ei kotona oikein ole. Ymmärrän kyllä hyvin, että jatkuva ravaaminen voi olla tosi rasittavaa ja kyllä me mieheni kanssa välillä mietimme, onko pojasta vaivaa naapureille. Mutta uskon, että he kyllä sanoisivat sen meille, koska olen nimenomaan itse niin pyytänyt. Sinuna ap, puhuisin tämän lapsen vanhemmille asiasta, eihän tuo muuten lopu. Kyllä he varmasti ymmärtävät, että lapsesi haluaa olla välillä myös rauhassa yksin.
[/quote]
ihanko oikeasti päästät muksusi joka päivä naapuriin? Eikö ole käynyt mielessä että voit vasta vuoroisesti vahtia myös naapurin muksua teillä? Mä yritän kyllä lähestenkin naapurien kanssa pitää suurinpiirtein tasapainossa kyläilyjen määrän, koska kyllähän siinä aina oma hässäkkä on ja ne naapuritkin varmaan välillä arvostaisi rauhallisempaa hetkeä päivässä.
Vierailija kirjoitti:
No ongelma on se, ettei mun lapsi halua niin paljon leikkiä tän 5-vuotiaan kanssa!! On kypsä 8-vuotias, joka mieluiten leikkii isompien kanssa.
Ongelma on myös se, että tää 5-vuotias on tosi vilkas ja kekseliäs ja sitten se jää mun kontolle tän lapsen vahtiminen. HÄNEN vanhempiaan ei tietysti tuossa pihalla näy!!
ja mä teen töitä kotoa, joten ei todellakaan ole aikaa alkaa vahtia muiden muksuja.
ap
Yleensä kai kaikki lapset leikkii mielummin itseään vanhempien kanssa.
Lapset ovat muutakin kuin ikänsä. 3 vuoden ikäero ei välttämättä leikeissä paljoakaan näy, riippuu todella paljon lapsesta!
Miten suhtautuisitte, jos joku naapuruston lapsi (kouluikäinen) olisi tunkemassa teille jatkuvasti kylään? Kyseinen lapsi on ns. kyläluuta eli käy koputtamassa ovea ja soittamassa ovikelloa monta kertaa viikossa, lähes päivittäin. Lapsi ei tahdo uskoa selkeää puhetta. Kun lapselle sanoo "EI" tai "Tänään EI käy", lapsi alkaa kitistä, mankua ja marista "Miksi ei?" Sama ralli jatkuu huomenna tai ylihuomenna. Ovikello soi välillä kello 9 aamulla, välillä kello 20 illalla ja tällä välillä päivällä.
Lapsi yrittää jopa tunkea sisälle puoliväkisin milloin milläkin tekosyyllä. Lapsi keksii tarinoita, että "vanhemmat eivät ole kotona", vaikka tosiasiassa äiti tai isä tai molemmat ovat kotona. Olen ajatellut ottaa asian puheeksi lapsen vanhempien kanssa. Mistä jatkuva kylään tunkeminen johtuu? Omilla lapsilla on kavereita, he leikkivät ja pelailevat ulkona kavereitten kanssa ja käyvät kavereilla kylässä. Omat lapset eivät juokse mankumassa kylään kenenkään ovella monta kertaa viikossa.
Tarkemmin mietittynä en avaisi edes ovea ja yrittäisin päästä siitä tenavasta eroon. Eihän 5v. kuulu edes ylittää tietä yksistään. Varmaan äiti sellainen et kakara poissa niin saa olla rauhassa.