Lapsen päiväkodissa olevan lapsen vanhempi on käsittämättön rasittava.
Satun usein viemään lasta samaan aikaan päiväkotiin yhden toisen äidin kanssa ja haemmekin usein samaan aikaan kotiin.
Joka ikinen päivä tuo äiti valittaa jostain. Aivan turhanpäiväisistä asioista ja pyytää (käskee) tekemään henkilökuntaa mitä ihmeellisimpiä asioita päivän aikana.
Sekä oma lapseni että tuon naisen lapsi on aloittanut tammikuussa päiväkodissa. Tuon naisen lapsi on 3-vuotias. Tähän mennessä kuultua:
- oletteko te tehneet lapselleni jotain eilen, kun sanoi tänään, ettei halua tulla päiväkotiin
- älkää menkö sateella ulos, ettei lapseni vilustu
- voitteko katsoa, ettei lapseni olisi suorassa auringonpaisteessa pihalla, sillä on niin herkkä iho
- me yritämme opettaa lapselle aakkosia, joten voisitteko täälläkin lukea aapiskirjoja tai aakkoskirjoja - lapsen repussa on pari hyvää aakkoskirjaa mukana
- voisitteko pyytää siivoojaa pyyhkimään ja pesemään lattioita useammin, lapsen valkoiset sukat olivat eilen ihan hirveän likaiset
- lapsen talvihaalarin lahkeissa oli eilen kuraa, voisitteko laittaa kurahaalarit talvihaalarin päälle niin, ettei haalareihin menisi kuraa
- lapsi nukkui viime yönä tosi levottomasti, voisiko hänet laittaa päiväunille johonkin eri paikkaan yksinään, että saisi varmasti nukuttua levollisesti
- eilen, kun hain lasta, se istui yksin hiekkalaatikolla kun muut olivat keinuissa tai liukumäissä - onko tämä teillä yleinen käytäntö, että lapset saavat olla ihan yksin
En tajua, miten henkilökunta jaksaa joka ikinen päivä selvittää näitä asioista. Tosi fiksusti ovat aina hoitaneet asiat, kukaan ei ole koskaan hermostunut. Ovat perusteellisesti selvittäneet, miksi eivät voi toimia niin kuin äiti haluaa, mutta aina vaan tulee jotain valitettavaa.
Välillä ylitsepääsemättömän hämmentävää.
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:57"]
Ap:n esimerkit voi kertoa 21 lapsella/perheellä. Ja sitten jokainen voi realistisesti miettiä kuinka kohtuullisia nämä "toiveet" ovat. Kyse on kuitenkin päiväkotihoidosta joka on laitoshoitoa vaikka sen miten kääntäisi. Lapsia hoidetaan ja kasvatetaan ryhmässä. On selvää ettei tällöin nykyisillä henkilömitoituksilla voida hoitaa kovin montaa henkilökohtaista toivetta. Eikä pidä. Jos haluaa parempaa palkkaa kotiin hoitajan.
[/quote]
Aika merkillinen kannanotto ettei pidäkään ottaa huomioon yksilöllisiä tarpeita koska kyse on ryhmähoidosta. Koska laadukas päivähoito edellyttää taaperon kohdalla juuri läheistä ja yksilöä huomioivaa työtapaa niin on aika merkillistä (jos kirjoittaja hoitaja) esittää tällainen kannanotto. Jos kyse vanhemmasta niin aika merkillistä on talloa oman lapsen ja omat tarpeet.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:10"]
Eli täällä kyllä ollaan lähtökohtaisesti hyvinkin joustavia ja otetaan yksilölliset tarpeet huomioon. Lapsia myös valokuvataan joka päivä ja haettaessa kuvat on jo liimattu kirjaan selostusten kera, että voi vanhemmat lukea mitä on tehty sen päivän aikana. Vauva ryhmässä kirjataan jokainen kakkavaippa ja syömiset ja nukkumiset ylös...
[/quote]
Onko se joku ihme, kun vanhemmat eivät kerran ole näkemässä lastensa ensiaskeleita, noin nuorena kun pitää aloittaa..
[/quote]
Toki näinkin, mutta täällä Hollannissa pienten lasten (molemmat) vanhemmat tekevät yleensä lyhennettyä työviikkoa, jolloin lapsella usein vain kolme hoitopäivää, joista yhden on vielä jos vain mahdollista isovanhempien luona...
Lasteni päiväkodissa on yksi suorastaan kuvottava äiti. Sellainen, joka vie muiden aikaa jokaisessa vanhempainillassa nillittämällä kadonneista collareista, siitä, ettei hänen Mikapetterinsä saa ajaa tarhan pihalla kolmipyöräisellä, koska "mediassakin sanotaan, että siitä voi tulla päävammoja" ja muutenkin urputtaa kaikesta ikityytymättömänä ja vihamielisenä.
Nyt nainen on saanut vauvan ja Mikapetteri jatkaa entisestäänkin ruuhkautuneessa isojen ryhmässä täysipäiväisesti. Itse asiassa Mikapetteri haetaan usein viimeisenä, isä kurvaa laittomalle paikalle tarhan viereen. Äiti voi näin mukavasti pesiä kotona vauvan kanssa. Olen miettinyt, että onkohan Mikapetterin täysipäiväisellä tarhailulla ja Mikapetterin äidin raivostuttavalla mulkkuudella jotain tekemistä sen kanssa, että äiti on todella rajusti ja vaikeasti ylipainoinen. Ehkä tuohon kuvioon liittyy joku psyykkinen häiriö, vahva lääkitys tms, jonka takia äiti ei jaksa hoitaa lastaan kotona. Ja ei, en tarkoita mollata kenenkään ylikiloja (itseltäkin löytyy), obesiteetti on vaan niin huomiotaherättävä, että väistämättä miettii, mitä taustalla on.
Siis oletteko te kommentoijat (jotka olette sitä mieltä että asioista sanominen on "järkyttävän rasittavaa") itse aina hajuttomia ja mauttomia hymistelijöitä, joilla ei ole mitään mielipidettä? En usko.
Olen itse ammatissa jossa ihmisillä nyt vaan on mielipiteitä ja niitä pitää kuunnella. Mun psyyke kyllä kestää sen että ihmisellä on asioihin sanottavaa, varsinkin näin pienissä asioissa kuin aloituksessa. Kaikki toimintamallit kun pitää olla perusteltavissa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:26"]
Lasteni päiväkodissa on yksi suorastaan kuvottava äiti. Sellainen, joka vie muiden aikaa jokaisessa vanhempainillassa nillittämällä kadonneista collareista, siitä, ettei hänen Mikapetterinsä saa ajaa tarhan pihalla kolmipyöräisellä, koska "mediassakin sanotaan, että siitä voi tulla päävammoja" ja muutenkin urputtaa kaikesta ikityytymättömänä ja vihamielisenä.
Nyt nainen on saanut vauvan ja Mikapetteri jatkaa entisestäänkin ruuhkautuneessa isojen ryhmässä täysipäiväisesti. Itse asiassa Mikapetteri haetaan usein viimeisenä, isä kurvaa laittomalle paikalle tarhan viereen. Äiti voi näin mukavasti pesiä kotona vauvan kanssa. Olen miettinyt, että onkohan Mikapetterin täysipäiväisellä tarhailulla ja Mikapetterin äidin raivostuttavalla mulkkuudella jotain tekemistä sen kanssa, että äiti on todella rajusti ja vaikeasti ylipainoinen. Ehkä tuohon kuvioon liittyy joku psyykkinen häiriö, vahva lääkitys tms, jonka takia äiti ei jaksa hoitaa lastaan kotona. Ja ei, en tarkoita mollata kenenkään ylikiloja (itseltäkin löytyy), obesiteetti on vaan niin huomiotaherättävä, että väistämättä miettii, mitä taustalla on.
[/quote]
Varmaan on Sinulla paineita omassa elämässäsi kun näin koet tarvetta haukkua toista äitiä jonka taustaa tai motiiveja tuskin tunnet. Ei silti on paljon ihmisiä joiden käytös harmittaa ja on myös tarvetta vuodattaa omaa pahaa oloa. Harmi vaan että palstat joissa voitaisiin keskustella vanhemmuuteen liittyvistä kysymyksistä ovat täpötäynnä toisten äitien arvostelua.
Olen täällä Hollannissa aina hehkuttanut päiväkotihoitajien korkeaa koulutustasoa Suomessa, mutta ei se taida niin paljon merkitä tämän jutun valossa. Minun 8,5kk ikäinen lapseni aloitti jokin aika sitten täällä päivähoidossa. Olen itse hyvin joustava enkä siis ollut miettinyt mitään 'vaatimuksia' valmiiksi. Mutta täällä kyseltiinkin hyvin tarkkaan, että miten nukkuminen, miten nukahtaa parhaiten, miten tykkää syödä, miten reagoidaan itkuun, miten on tottunut saamaan lohdutusta jne. Ryhmässä n. 14 lasta 1-4 vuotiaita (minun lapseni siis nuorin), kaksi varsinaista lastenhoitajaa ja kaksi harjoittelijaa. Minun lapseni nukkuu vielä kahdet päiväunet (isommat yhdet), mutta ei alkuun nukkunut millään, niin sitä hyssyteltiin sylissä ja annettiin tarpeen tullen nukkua sohvalla (päiväkodissa sekä ulkona 'sänkykoppeja' että yksittäisiä tai muutaman sängyn huoneita + babyfone -lapset laitetaan yksitellen nukkumaan ja heräilevät omaan tahtiin, kuitenkin tietyn ajan sisällä). Ruokailu yhdessä, mutta alkuun lapseni söi huonommin, mutta osoitti selvästi että halusi hoitajan eväänä olleen banaanin -ja saikin sen., jne. Eli täällä kyllä ollaan lähtökohtaisesti hyvinkin joustavia ja otetaan yksilölliset tarpeet huomioon. Lapsia myös valokuvataan joka päivä ja haettaessa kuvat on jo liimattu kirjaan selostusten kera, että voi vanhemmat lukea mitä on tehty sen päivän aikana. Vauva ryhmässä kirjataan jokainen kakkavaippa ja syömiset ja nukkumiset ylös...
[/quote]
jösses sentään! kuulostaa jo ihan ahdistavalta
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 15:34"]
Olen täällä Hollannissa aina hehkuttanut päiväkotihoitajien korkeaa koulutustasoa Suomessa, mutta ei se taida niin paljon merkitä tämän jutun valossa. Minun 8,5kk ikäinen lapseni aloitti jokin aika sitten täällä päivähoidossa. Olen itse hyvin joustava enkä siis ollut miettinyt mitään 'vaatimuksia' valmiiksi. Mutta täällä kyseltiinkin hyvin tarkkaan, että miten nukkuminen, miten nukahtaa parhaiten, miten tykkää syödä, miten reagoidaan itkuun, miten on tottunut saamaan lohdutusta jne. Ryhmässä n. 14 lasta 1-4 vuotiaita (minun lapseni siis nuorin), kaksi varsinaista lastenhoitajaa ja kaksi harjoittelijaa. Minun lapseni nukkuu vielä kahdet päiväunet (isommat yhdet), mutta ei alkuun nukkunut millään, niin sitä hyssyteltiin sylissä ja annettiin tarpeen tullen nukkua sohvalla (päiväkodissa sekä ulkona 'sänkykoppeja' että yksittäisiä tai muutaman sängyn huoneita + babyfone -lapset laitetaan yksitellen nukkumaan ja heräilevät omaan tahtiin, kuitenkin tietyn ajan sisällä). Ruokailu yhdessä, mutta alkuun lapseni söi huonommin, mutta osoitti selvästi että halusi hoitajan eväänä olleen banaanin -ja saikin sen., jne. Eli täällä kyllä ollaan lähtökohtaisesti hyvinkin joustavia ja otetaan yksilölliset tarpeet huomioon. Lapsia myös valokuvataan joka päivä ja haettaessa kuvat on jo liimattu kirjaan selostusten kera, että voi vanhemmat lukea mitä on tehty sen päivän aikana. Vauva ryhmässä kirjataan jokainen kakkavaippa ja syömiset ja nukkumiset ylös...
[/quote]
jösses sentään! kuulostaa jo ihan ahdistavalta
[/quote]
Siis mikä ahdistaa, tarkalleen?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 15:11"]
Siis oletteko te kommentoijat (jotka olette sitä mieltä että asioista sanominen on "järkyttävän rasittavaa") itse aina hajuttomia ja mauttomia hymistelijöitä, joilla ei ole mitään mielipidettä? En usko.
Olen itse ammatissa jossa ihmisillä nyt vaan on mielipiteitä ja niitä pitää kuunnella. Mun psyyke kyllä kestää sen että ihmisellä on asioihin sanottavaa, varsinkin näin pienissä asioissa kuin aloituksessa. Kaikki toimintamallit kun pitää olla perusteltavissa.
[/quote]
On mulla mielipiteitä mutta mielipiteeni on järkeviä. En esim. ole koskaan sanonut päiväkotiin että meidän Minnapetteri on nyt kiinnostunut numeroista ja nyt täytyy lukea repusta löytyvää numerokirjaa. Ja siitä huolimatta meidän minnapetteri on oppinut numerot ennen eskaria! Ollaan kotona nääs luettu sitä!
Toisekseen mun lapsella on auringossa herkästi palava iho. Kertaakaan ei ole päiväkodissa palanut koska osaan laittaa lapselle oikeanlaiset vaatteet, pään suojaavan lakin ja aurinkovoiteen päiväkotiin. Ja päiväkodissa kyllä ymmärtävät ettei kuumimman paahteen aikana painuta pihalle.
Jännä juttu ei kaikken tyytyväisimpiä päivähoitoon on ne jotka luottaa siihen että päiväkodissa on järkeviä aikuisia töissä joille ei tarvitse 15-sivuista opusta meidän Antti-jannican hoitamiseksi antaa. Ja kaikista tyytymättömämpiä on ne joiden ohjeistukset on tasoa Antti-jannicalle ei saa laittaa punaisia sukkia sinisten housujen kanssa.
Tämä lto suosittelee kaikille vanhemmille viikon vierailua lapsen päiväkotiryhmässä. Olen itsekin vanhempi, mutta en edes kehtaisi esittää tuollaisia vaatimuksia.
omassa työpaikassa hoidan monesti yksi 20 3-5- vuotiasta. Kyllä lasten ja aikuisten suhdeluku saa ylittyä tilapäisesti ja esim. Helsingissä sijaisia ei juuri palkata. Tällöin tärkein tehtäväni on varmistaa että kenellekään ei satu mitään. Ryhmään mahtuu toki muutama suomea osaamaton maahanmuuttaja, muutama diagnosoitu adhd-lapsi kja lauma niitä joissa ei vanhempien mielestä ole mitään vikaa. Eilenkin yksi tällainen 5-v tyttö puri kaveria käteen kun ei saanut haluamaansa tavaraa.
minulle on silloin aivan sama onko jonkun lapsen sukat likaiset, itseasiassa kaikilla ei ole edes sukkia jalassa kun lapset tykkäävät olla paljain jaloin. Tai oppiiko joku aakkosia tai ei.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:49"]
Niin tuttua, niin tuttua myös vanhempien lasten kohdalla. Olen alakoulun opettaja. Minulta ovat vanhemmat kirkkain silmin pyytäneet, että voisin laittaa joka aamu tekstiviestin heille, että lapsi on päässyt kouluun. Tai että voisin joka tunnin jälkeen erikseen laittaa vanhemmille Wilma-viestin, miten tunti on sujunut ja oliko jotain erityistä. Olisi myös tosi kiva, että antaisin henkilökohtaisen kännykkänumeroni vanhemmille, että voisivat vaikka viikonloppuna soittaa lapsen tärkeistä asioista paremmalla ajalla. No en anna, 23 lapsen vanhempaa soittelisi illat ja lomat ja viikonloput aina kaikista "tosi tärkeistä " asioista, ei jäisi yhtään aikaa omalle perheelle ja työasiat olisivat jatkuvasti mielessä. Vanhempainvartit, Wilma-viestit riittävät ja tarvittaessa voivat soittaa opettajainhuoneeseen kiireellisissä asioissa.
[/quote]
No joo, onhan tuossa jotain pointtia. Toisaalta ymmärrän kyllä niitä ekaluokkalaisen vanhempia, jotka haluavat tiedon siitä, että lapsi on tullut kouluun. Meillä toi tosin on hoidettu ihan pyytämättä siten, että opettaja laittaa myöhästymis/poissaolomerkinnän Wilmaan heti ensimmäisen tunnin aikana. Tällöin vanhempi saa kohtalaisen nopeasti tiedon siitä, onko lapsi tullut kouluun. En kyllä opettajana itsekään lähtisi tekstarilinjalle.
Meillä kyllä on opettajan kännykkänumerokin tiedossa.
[/quote]
Näin se menee kun lapset kasvavat päiväkodeissa eivätkä omien vanhempinsa opastuksella opi kantamaan vastuuta ja saavuttamaan kouluikäisen kehitysaskelija. Joko lapsella nämä puuttuvt tai sitten vanhemmat aivan toisella aatopituudella. Vanhempien tatsi lapsen kehitykseen katoaa jo päiväkodissa ja vanhemmat jatkavat huolehtimista ikään kuin lapsi olisi vielä alle kouluikäinen. Ei kuulu opettajan rooliin asettua vanhemman korvikkeeksi, lapsen pitäisi kouluiässä jo pärjätä kouluaika ilman äitiä.
[/quote]
JA NYT haluaisin kuulla kyllä kannanoton tältä kirjoittajalta, koska toistuvasti täällä sanotaan, että USEIMMISSA muissa maissa on täysin lainvastaista jättää alle 12-vuotias yksin kotiin tai huoltamatta, siitä saa rangaistuksen ja lapsi itsenäistetään aivan liian aikaisin. Ja useimmissa muissa maissa koulupäivä åpenillä lapsilla on paljon pidempi.
Eli tämän kirjoittajan mukaan lapset pitäisi hoitaa kotona, ok, siihen kouluikään saakka? Eli varmaan 12-vuotiaiksi tai ylikin sen. Mutta miten hemmetissä he voisivat kasvaa sitten ja olla kouluikäisenä kykeniviä päätöksiin, joista tämä kirjoittaja päivähoidettujen kykeneväisyyttä kykenemättömyyteen syyttää? Oletan kuitenkin kyseessä olevan niiden normaalien vaikkapa 3. luokkalaisten, joiden tulisi osata päättää, että huomenna mennään luokkaretkelle, tarvitaan päälle tavallinen koulupuku eikä liikuntapuku? Tai ei sittenkään, ehkä nämä kotihoidetut 12-v ovat sellaisia, joille äiti on aina laittanut vaatteet valmiiksi, kutakin päivää varten. Tässä nää alkkarit, sukat, sortsit, paita ja lippis. Repussa on omena paloiteltuna ja viilennetty vesipullo.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 16:30"]
Tämä lto suosittelee kaikille vanhemmille viikon vierailua lapsen päiväkotiryhmässä. Olen itsekin vanhempi, mutta en edes kehtaisi esittää tuollaisia vaatimuksia.
omassa työpaikassa hoidan monesti yksi 20 3-5- vuotiasta. Kyllä lasten ja aikuisten suhdeluku saa ylittyä tilapäisesti ja esim. Helsingissä sijaisia ei juuri palkata. Tällöin tärkein tehtäväni on varmistaa että kenellekään ei satu mitään. Ryhmään mahtuu toki muutama suomea osaamaton maahanmuuttaja, muutama diagnosoitu adhd-lapsi kja lauma niitä joissa ei vanhempien mielestä ole mitään vikaa. Eilenkin yksi tällainen 5-v tyttö puri kaveria käteen kun ei saanut haluamaansa tavaraa.
minulle on silloin aivan sama onko jonkun lapsen sukat likaiset, itseasiassa kaikilla ei ole edes sukkia jalassa kun lapset tykkäävät olla paljain jaloin. Tai oppiiko joku aakkosia tai ei.
[/quote]
Turha on takertua oireisiin kun varsinainen huoli ei liity näihin epäolennaisiin yksityiskohtiin. Jotenkin aivan innoissaan ollaan palstalla torpeediomassa mammaa jonka huolen omasta lapsestaan kaikki ampujat varmasti jakavt.
Mä en näe tossa mitään ihmeellistä. Mun lapsi on 2 v, ja sil on refluksia, hän aloittaa kohta tarhassa , ja mua mietyttää aika monikin kysymys. Aion tädeille kertoa lapsesta mahdollisimman paljon , koska hän on todellakin erilainen kun muut. Näen ku menen ohi lähipäiväkotiinsa aina rupattelevis tätejä, samaan aikaan lapset syö likasta lunta, niin huomauttelen asiasta, vaikka ei ole oma lapsi kyseessä. Huonenna on angiina lapsella. Töissä pitää tehdä töitä, jutella kerkii työn jälkeenkin.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 10:01"]
Mitä ihmettä, luin koko listan odottaen sitä kohtuutonta pyyntöä joka olisi APn pointti, eikä löytynyt?
Minusta ihan aiheellisia huomautuksia, päiväkoti on työpaikka hoitajille ja lapset/perheet asiakkaita!
[/quote]
Jokunen yksittäinen huomautus voikin olla järkevä, mutta eiköhän ap:n pointti ollut tuossa kokonaisuudessa ja siinä, että niitä on joka ikinen päivä. Ei voi olla niin huonosti, että joka päivä löytyy jotain huomautettavaa. Eikä varmasti olekaan, jos ongelmien suuruus on tuota tasoa.
Esim. auringonpaisteen välttäminen yksistään voisi olla järkevä aihe mainita, mutta sekin kannattaisi ensisijaisesti hoitaa vaatteilla ja voiteella, aurinkoisella pihalla hoitajien voi olla paha pitää lapsi ainoan puun varjossa kaikki ulkoilut. Jos on poikkeuksellisen herkkä palamaan, eikä mikään auta, silloin olisi varmaan pidempi keskustelu toimintatavoista tarpeen.
[/quote]
Ei se auringonpaisteen valttaminenkaan ole mikaan tarkea asia. Eikos ap sanonut etta molemmat lapset ovat aloittaneet paivakodissa tammikuussa. Tuskin edes herkkaihoisimmat lapset palavat tammikuun ja maaliskuun valissa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:49"]
Niin tuttua, niin tuttua myös vanhempien lasten kohdalla. Olen alakoulun opettaja. Minulta ovat vanhemmat kirkkain silmin pyytäneet, että voisin laittaa joka aamu tekstiviestin heille, että lapsi on päässyt kouluun. Tai että voisin joka tunnin jälkeen erikseen laittaa vanhemmille Wilma-viestin, miten tunti on sujunut ja oliko jotain erityistä. Olisi myös tosi kiva, että antaisin henkilökohtaisen kännykkänumeroni vanhemmille, että voisivat vaikka viikonloppuna soittaa lapsen tärkeistä asioista paremmalla ajalla. No en anna, 23 lapsen vanhempaa soittelisi illat ja lomat ja viikonloput aina kaikista "tosi tärkeistä " asioista, ei jäisi yhtään aikaa omalle perheelle ja työasiat olisivat jatkuvasti mielessä. Vanhempainvartit, Wilma-viestit riittävät ja tarvittaessa voivat soittaa opettajainhuoneeseen kiireellisissä asioissa.
[/quote]
No joo, onhan tuossa jotain pointtia. Toisaalta ymmärrän kyllä niitä ekaluokkalaisen vanhempia, jotka haluavat tiedon siitä, että lapsi on tullut kouluun. Meillä toi tosin on hoidettu ihan pyytämättä siten, että opettaja laittaa myöhästymis/poissaolomerkinnän Wilmaan heti ensimmäisen tunnin aikana. Tällöin vanhempi saa kohtalaisen nopeasti tiedon siitä, onko lapsi tullut kouluun. En kyllä opettajana itsekään lähtisi tekstarilinjalle.
Meillä kyllä on opettajan kännykkänumerokin tiedossa.
[/quote]
Näin se menee kun lapset kasvavat päiväkodeissa eivätkä omien vanhempinsa opastuksella opi kantamaan vastuuta ja saavuttamaan kouluikäisen kehitysaskelija. Joko lapsella nämä puuttuvt tai sitten vanhemmat aivan toisella aatopituudella. Vanhempien tatsi lapsen kehitykseen katoaa jo päiväkodissa ja vanhemmat jatkavat huolehtimista ikään kuin lapsi olisi vielä alle kouluikäinen. Ei kuulu opettajan rooliin asettua vanhemman korvikkeeksi, lapsen pitäisi kouluiässä jo pärjätä kouluaika ilman äitiä.
[/quote]
JA NYT haluaisin kuulla kyllä kannanoton tältä kirjoittajalta, koska toistuvasti täällä sanotaan, että USEIMMISSA muissa maissa on täysin lainvastaista jättää alle 12-vuotias yksin kotiin tai huoltamatta, siitä saa rangaistuksen ja lapsi itsenäistetään aivan liian aikaisin. Ja useimmissa muissa maissa koulupäivä åpenillä lapsilla on paljon pidempi.
Eli tämän kirjoittajan mukaan lapset pitäisi hoitaa kotona, ok, siihen kouluikään saakka? Eli varmaan 12-vuotiaiksi tai ylikin sen. Mutta miten hemmetissä he voisivat kasvaa sitten ja olla kouluikäisenä kykeniviä päätöksiin, joista tämä kirjoittaja päivähoidettujen kykeneväisyyttä kykenemättömyyteen syyttää? Oletan kuitenkin kyseessä olevan niiden normaalien vaikkapa 3. luokkalaisten, joiden tulisi osata päättää, että huomenna mennään luokkaretkelle, tarvitaan päälle tavallinen koulupuku eikä liikuntapuku? Tai ei sittenkään, ehkä nämä kotihoidetut 12-v ovat sellaisia, joille äiti on aina laittanut vaatteet valmiiksi, kutakin päivää varten. Tässä nää alkkarit, sukat, sortsit, paita ja lippis. Repussa on omena paloiteltuna ja viilennetty vesipullo.
[/quote]
Ei ole tämä kirjoittaja sitä mieltä välttämättömästi että alle kolmevuotiaiden tulisi kasvaa kotona. Hyvä olisi jos pystyisi mutta näin ei kuitenkaan nyky yhteiskunta toimi. Jos vanhemmat eivät pysty tarjoamaan kasvuympäristöä joka mahdollistaa normaalin kehityksen tässä ikävaiheesa tulee se järjestää kunnolla jollakin muulla tavalla. Alle kolmevuotiaan kehityksessä tapahtuu paljon sellaista joka antaa perustan oppimisen ja itsestähuolehtimisen taidoissa ja tämä kehitys on riippuvainen toimivasta suhteesta vanhempiin ja riittävän läheisestä suhteesta hoitajaan. Juuri itsenäistyminen ja itseen ja omiin taitoihin luottaminen kytkytyy läheisesti vanhempien suhtautumiseen ja apuun. Päiväkoti yksinään pystyy tähän varsin huonosti .
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 10:25"]
Kyllä lapsen tarpeista on huolehdittava, muuten mielestäni toiveet ok paitsi aapiset ja erikseen nukuttaminen.
Kyllä kurahousut on puettava kunnolla, ja ulkona on katsottava lasten perään etteivät ole yksin yms. Ja jos on vilustumassa tai toipilaana ei mennä turhaan sateella ulos. Ja kyllä on päiväkodin hygieniassa puutteita jos sukista tulee mustat!
Ihmettelen näitä väheksyviä kommentteja, kyse on kuitenkin paikasta jossa lapset viettävät merkittävän määrän aikaa.
[/quote]
Vilustuneena ja toipilaana ei pitaisi menna paivakotiin ollenkaan. Se ei ole oikea paikka sairaalle lapselle.
Varmasti löytyy niitä päiväkoteja, joissa ns itsestäänselvyydet ei ole kunnossa (ei pueta kuravaatteita, katsotaan kiusaamista läpi sormien jne..), mutta silti sanoisin että enemmän löytyy niitä vanhempia ketkä eivät vain koe yksinkertaisesti mitään kyllin hyvänä. Puututaan lähtökohtaisesti ihan kaikkeen. Tälläiset elämäntapavalittajat vievät pohjan niiltä, ketkä ihan aiheesta sitten jostakin päiväkodille huomauttavat.Tokihan varmasti löytyy ihan oikeitakin virheitä, ihmisiä ne hoitotäditkin kuitenkin on ja inhimillisiä erehdyksiähän nyt sattuu kaikille. On kuitenkin täysin eri asia huolehtia yleisistä linjauksista kuin vaatia tiettyä (ja ylimitoitettua erityiskohtelua omalle lapselleen) Esim 'ettehän ulkoile täällä liian kylmällä'' kuin ''minun lapseni jää sitte tänään jonkun hoitajan kanssa yksin sisälle kun muut menee ulos (suomeksi= lapseni on edelleen kipeä mutta kun töihin pitäisi päästä), tai kiinnittää huomiota koko päiväkodin yleiseen siisteyteen (siis suorastaan törkyinen ) vrt siihen että oman lapsen sukat ovat mustat.
Ja niinkuin on täällä ketjussa tullut jo useampaankin kertaan esille - päiväkoti on sitä laitoshuoltoa. Mikäli haluaa erityisen yksilöllistä ja omalle lapselle räätälöityä palvelua, niin kannattaa satsata ihan omaan hoitajaan, tai edes pp-hoitajaan. Pienemmissä ryhmissä on varmasti aikaa paneutua jokaisen ERITYISlapsen ERITYISIIN tarpeisiin (jotka todellisuudessa aiheuttaa yksi erityisvanhempi...)
Tuskallisia ovat myös vanhempainillat, joissa yksi tai kaksi äitiä jauhavat VAIN omaa lapseaan koskevista asioista, ei niistä kaikkia koskevista mistä on tarkoitus puhua. Olen ollut yhdessäkin vanhempainillassa missä Merituuli-Viljapellon keliakiasta on puhuttu kolmeen otteeseen... Me muut vanhemmathan tuota tietoa tarvitsemme suunnattomasti.... Hoitajat esim. kertoivat että käyvät pienryhmissä vuoropäivin leipomassa såmpylöitä laitosapulaisen kanssa - MERITUULI-VILJAPELTO EI SAA OSALLISTUA!! Tämä oli siis se kolmas kerta puolen tunnin sisällä kun kertoi keliakiasta.
Naapurissa asuu tällainen täti jonka 5-vuotias Paula-Britney ei saa tehdä mitään lapsille normaalia ettei vaan satu mitään. Äiti valitsee kaverit. Lapsen vaatteet eivät saa likaantua. On tosi rasittava asenne tällä äidillä. Säälittää se tyttö. Äiti tuntuu syyllistävän lasta tosi paljon eikä lapsi voi viettää huoletonta lapsuutta. Siltä se näyttää ainakin ulospäin.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 17:54"]
Tuskallisia ovat myös vanhempainillat, joissa yksi tai kaksi äitiä jauhavat VAIN omaa lapseaan koskevista asioista, ei niistä kaikkia koskevista mistä on tarkoitus puhua. Olen ollut yhdessäkin vanhempainillassa missä Merituuli-Viljapellon keliakiasta on puhuttu kolmeen otteeseen... Me muut vanhemmathan tuota tietoa tarvitsemme suunnattomasti.... Hoitajat esim. kertoivat että käyvät pienryhmissä vuoropäivin leipomassa såmpylöitä laitosapulaisen kanssa - MERITUULI-VILJAPELTO EI SAA OSALLISTUA!! Tämä oli siis se kolmas kerta puolen tunnin sisällä kun kertoi keliakiasta.
[/quote]
Ehkä vanhempainiltojen epäonnistumiset eivät ole pelkästään "vaikeiden vanhempien"syytä. Vanhempainillat,kuten sanoit pitäisivät olla kaikkia vanhempia varten. Vanhempainiltoja tulisi myös johtaa joko johtaja tai lto jolla homma hanskassa. Vanhemmat tarvitsevat tietoa siitä työstä mitä päiväkodeissa tehdää heidän lastensa kanssa. Sellaista yhteistä tietoa joka kaikkia vanhempia kiinnostaa. Tässä sitä päiväkodin ammattiosaamista erityisesti tarvitaan, tämän arvioinnissa ja vanhempainiltojen toteuttamisessa.
Ei ole ihme jos vanhempia jotka alkavat rönsyillä. Jokaiselle vanhemmalle se oma lapsi ja sen tarpeet ovat ne tärkeimmät. Tarve on siis omasta Petteristä puhua mutta vanhempainillat eivät tietenkään ole tätä varten. Ehkä vanhemmat eivät saa arjessa riittävästi mahdollisuutta keskustella hoitajien kanssa?
Mä oon ollut monta kertaa hämmentynyt meidän nykyisen päiväkodin tasosta, nimittäin hyvästä sellaisesta.
Kertaakaan ei ole tarvinnut huomauttaa kuravaatteiden pukemisesta, pukevat ne ihan automaattisesti. Kokemusta myös parista muusta päiväkodista ja pph:sta, ja aina on ollut ennen jotenkin vaikeaa saada lapsille ne kurahousut kurakelillä jalkaan... Ja kun niitä rapaisia lapsia piahalta hakiessani estän lasta likaamasta vaatteitani, pahoitellaan mulle heti lapsen kuraisuutta O.O Eikö kurassa leikkivän lapsen pidäkin olla kurainen! Aika monta kertaa olen saanut sanoa, etten mä sitä lasta siksi estä mua sotkemasta, etteikö lapsi saisi kurainen olla.
Joskus väsyneenä lasten ilta- ja yöhärdellistä kerroin, että meillä on yöt nyt olleet vähän vaikeita. Tarjosivat heti, että herättävät lapsen aiemmin päiväunilta. Ei, en mä sitä pyytänyt, kunhan kerroin, etteivät ihmettele, jos toinen on tavallista ärtyneempi.
Jos meillä on muksu kiinnostunut aakkosista, väreistä, numeroista, niin tietysti kerron sen päiväkotiin. Yhtälailla kerron tulossa olevat lääkärireissut ja mummolakyläilyt, kaikki ne vaikuttaa lapsen käytökseen.
Jos muksu on ulkona yksin (ulkona kavereiden leikeistä), niin tietenkin kysyn, että onko sattunut jotain. Ihan yhtälailla kuin ysyn silloin, jos lapsi yhtäkkiä rupeaa vastustamaan päiväkotiin lähtöä. Kysyn niistä naarmuista poskissa. Tottakai!
Mutta muuta en ole päiväkodilta toivonut kuin että kertovat heti, jos jotain on heidän mielestään vialla, olipa se sitten puuttuvat villasukat tai jotain isompaa. Ilman avointa tiedonkulkua on ihan mahdotonta tarjota lapsille turvallinen ilmapiiri ja jatkuvuus kodin ja hoidon välille.
Monta kertaa olen pahoitellut olevani se hankala vanhempi... ja monta kertaa on sanottu, että näin sen just pitäisi mennä. Mutta tästä ketjusta päätellen ilmeisesti hoidosta tuleva viesti onkin vain pelkkää puhetta...