Lapsen päiväkodissa olevan lapsen vanhempi on käsittämättön rasittava.
Satun usein viemään lasta samaan aikaan päiväkotiin yhden toisen äidin kanssa ja haemmekin usein samaan aikaan kotiin.
Joka ikinen päivä tuo äiti valittaa jostain. Aivan turhanpäiväisistä asioista ja pyytää (käskee) tekemään henkilökuntaa mitä ihmeellisimpiä asioita päivän aikana.
Sekä oma lapseni että tuon naisen lapsi on aloittanut tammikuussa päiväkodissa. Tuon naisen lapsi on 3-vuotias. Tähän mennessä kuultua:
- oletteko te tehneet lapselleni jotain eilen, kun sanoi tänään, ettei halua tulla päiväkotiin
- älkää menkö sateella ulos, ettei lapseni vilustu
- voitteko katsoa, ettei lapseni olisi suorassa auringonpaisteessa pihalla, sillä on niin herkkä iho
- me yritämme opettaa lapselle aakkosia, joten voisitteko täälläkin lukea aapiskirjoja tai aakkoskirjoja - lapsen repussa on pari hyvää aakkoskirjaa mukana
- voisitteko pyytää siivoojaa pyyhkimään ja pesemään lattioita useammin, lapsen valkoiset sukat olivat eilen ihan hirveän likaiset
- lapsen talvihaalarin lahkeissa oli eilen kuraa, voisitteko laittaa kurahaalarit talvihaalarin päälle niin, ettei haalareihin menisi kuraa
- lapsi nukkui viime yönä tosi levottomasti, voisiko hänet laittaa päiväunille johonkin eri paikkaan yksinään, että saisi varmasti nukuttua levollisesti
- eilen, kun hain lasta, se istui yksin hiekkalaatikolla kun muut olivat keinuissa tai liukumäissä - onko tämä teillä yleinen käytäntö, että lapset saavat olla ihan yksin
En tajua, miten henkilökunta jaksaa joka ikinen päivä selvittää näitä asioista. Tosi fiksusti ovat aina hoitaneet asiat, kukaan ei ole koskaan hermostunut. Ovat perusteellisesti selvittäneet, miksi eivät voi toimia niin kuin äiti haluaa, mutta aina vaan tulee jotain valitettavaa.
Välillä ylitsepääsemättömän hämmentävää.
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:10"]
Olen täällä Hollannissa aina hehkuttanut päiväkotihoitajien korkeaa koulutustasoa Suomessa, mutta ei se taida niin paljon merkitä tämän jutun valossa. Minun 8,5kk ikäinen lapseni aloitti jokin aika sitten täällä päivähoidossa. Olen itse hyvin joustava enkä siis ollut miettinyt mitään 'vaatimuksia' valmiiksi. Mutta täällä kyseltiinkin hyvin tarkkaan, että miten nukkuminen, miten nukahtaa parhaiten, miten tykkää syödä, miten reagoidaan itkuun, miten on tottunut saamaan lohdutusta jne. Ryhmässä n. 14 lasta 1-4 vuotiaita (minun lapseni siis nuorin), kaksi varsinaista lastenhoitajaa ja kaksi harjoittelijaa. Minun lapseni nukkuu vielä kahdet päiväunet (isommat yhdet), mutta ei alkuun nukkunut millään, niin sitä hyssyteltiin sylissä ja annettiin tarpeen tullen nukkua sohvalla (päiväkodissa sekä ulkona 'sänkykoppeja' että yksittäisiä tai muutaman sängyn huoneita + babyfone -lapset laitetaan yksitellen nukkumaan ja heräilevät omaan tahtiin, kuitenkin tietyn ajan sisällä). Ruokailu yhdessä, mutta alkuun lapseni söi huonommin, mutta osoitti selvästi että halusi hoitajan eväänä olleen banaanin -ja saikin sen., jne. Eli täällä kyllä ollaan lähtökohtaisesti hyvinkin joustavia ja otetaan yksilölliset tarpeet huomioon. Lapsia myös valokuvataan joka päivä ja haettaessa kuvat on jo liimattu kirjaan selostusten kera, että voi vanhemmat lukea mitä on tehty sen päivän aikana. Vauva ryhmässä kirjataan jokainen kakkavaippa ja syömiset ja nukkumiset ylös...
[/quote]
Ja paljonko maksat tästä päivähoidosta? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Myös meillä kysyttiin nuo kaikki yksityisessä päiväkodissa Suomessa ja toiminta oli hyvin kodinomaista ja mikä ihaninta, henkilökunnan vaihtuvuus hyvin vähäistä kaikkien niiden yhteensä kuuden vuoden aikana kun 3 lastamme yhteensä tuossa päiväkodissa olivat. Ruoka tehtiin itse ja noissa nukkumisissa noudatettiin välillä yksilöllisiä tarpeita sen mukaan kun voitiin, päiväkodilla oli aika isot tilat erään taloyhtiön asukastiloissa, eli pystyttiin eriyttämään toimintoja paljonkin. Hankalina aamuina tuli usein töihin tekstiviesti, missä kerrottiin lapsen rauhoittuneen nopeasti, hyvää työpäivää. Valokuvat ja kertomukset toiminnasta löytyivät lapsen kasvukansioista. Ei toki päivittäin, mutta säännöllisesti.
Me maksoimme tästä viimeisen ollessa päivähoidossa n. 300 € /kk, korkeimmillaan hoitomaksu oli yhteensä lähemämpänä kuuttasataa (esikoinen oli silloin jo eskarissa) Ja edelleen iso osa hoitomaksusta oli kunnan kompensoimaa palvelurahana, koska paikkakunnalla sattuu olemaan huutava pula päivähoitopaikoista. Olen superkiitollinen tästä, mielestäni tarjosi lapsille erinomaista varhaiskasvatusta ja ennen kaikkea hyvää ja lempeää hoivaa.
Ymmärrän tosi hyvin ettei kunnallisessa päivähoidossa liikene hoitajaa katsomaan, että yksi pysyy poissa auringosta talvellakin (ensisijainen vstuu vanhemmilla asianmukaisina varusteina). Kurahousupyyntöä en ymmärrä, jos kuitenkaan sateella ei saa ulkoilla?
Yhden lapsen yksilöllisiä aakkoskirjatoiveita on mahdolton huomioida päivittäin, meillä kuitenkin oli aika usein oman kirjan päiviä, jolloin ne omat kirjat olivat mukana toiminnassa.
Ap:n mainitsemassa mittakaavassa noi valituksen aiheet on kyllä aika hysteerisiä. Jos vaatii yksityistä hoitoa, voi palkata yksityisen hoitajan ja maksaa siitä sen mukaisesti.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:30"]
Olen täällä Hollannissa aina hehkuttanut päiväkotihoitajien korkeaa koulutustasoa Suomessa, mutta ei se taida niin paljon merkitä tämän jutun valossa. Minun 8,5kk ikäinen lapseni aloitti jokin aika sitten täällä päivähoidossa. Olen itse hyvin joustava enkä siis ollut miettinyt mitään 'vaatimuksia' valmiiksi. Mutta täällä kyseltiinkin hyvin tarkkaan, että miten nukkuminen, miten nukahtaa parhaiten, miten tykkää syödä, miten reagoidaan itkuun, miten on tottunut saamaan lohdutusta jne. Ryhmässä n. 14 lasta 1-4 vuotiaita (minun lapseni siis nuorin), kaksi varsinaista lastenhoitajaa ja kaksi harjoittelijaa. Minun lapseni nukkuu vielä kahdet päiväunet (isommat yhdet), mutta ei alkuun nukkunut millään, niin sitä hyssyteltiin sylissä ja annettiin tarpeen tullen nukkua sohvalla (päiväkodissa sekä ulkona 'sänkykoppeja' että yksittäisiä tai muutaman sängyn huoneita + babyfone -lapset laitetaan yksitellen nukkumaan ja heräilevät omaan tahtiin, kuitenkin tietyn ajan sisällä). Ruokailu yhdessä, mutta alkuun lapseni söi huonommin, mutta osoitti selvästi että halusi hoitajan eväänä olleen banaanin -ja saikin sen., jne. Eli täällä kyllä ollaan lähtökohtaisesti hyvinkin joustavia ja otetaan yksilölliset tarpeet huomioon. Lapsia myös valokuvataan joka päivä ja haettaessa kuvat on jo liimattu kirjaan selostusten kera, että voi vanhemmat lukea mitä on tehty sen päivän aikana. Vauva ryhmässä kirjataan jokainen kakkavaippa ja syömiset ja nukkumiset ylös...
[/quote]
Myös meillä kysyttiin nuo kaikki yksityisessä päiväkodissa Suomessa ja toiminta oli hyvin kodinomaista ja mikä ihaninta, henkilökunnan vaihtuvuus hyvin vähäistä kaikkien niiden yhteensä kuuden vuoden aikana kun 3 lastamme yhteensä tuossa päiväkodissa olivat. Ruoka tehtiin itse ja noissa nukkumisissa noudatettiin välillä yksilöllisiä tarpeita sen mukaan kun voitiin, päiväkodilla oli aika isot tilat erään taloyhtiön asukastiloissa, eli pystyttiin eriyttämään toimintoja paljonkin. Hankalina aamuina tuli usein töihin tekstiviesti, missä kerrottiin lapsen rauhoittuneen nopeasti, hyvää työpäivää. Valokuvat ja kertomukset toiminnasta löytyivät lapsen kasvukansioista. Ei toki päivittäin, mutta säännöllisesti.
Me maksoimme tästä viimeisen ollessa päivähoidossa n. 300 € /kk, korkeimmillaan hoitomaksu oli yhteensä lähemämpänä kuuttasataa (esikoinen oli silloin jo eskarissa) Ja edelleen iso osa hoitomaksusta oli kunnan kompensoimaa palvelurahana, koska paikkakunnalla sattuu olemaan huutava pula päivähoitopaikoista. Olen superkiitollinen tästä, mielestäni tarjosi lapsille erinomaista varhaiskasvatusta ja ennen kaikkea hyvää ja lempeää hoivaa.
Ymmärrän tosi hyvin ettei kunnallisessa päivähoidossa liikene hoitajaa katsomaan, että yksi pysyy poissa auringosta talvellakin (ensisijainen vstuu vanhemmilla asianmukaisina varusteina). Kurahousupyyntöä en ymmärrä, jos kuitenkaan sateella ei saa ulkoilla?
Yhden lapsen yksilöllisiä aakkoskirjatoiveita on mahdolton huomioida päivittäin, meillä kuitenkin oli aika usein oman kirjan päiviä, jolloin ne omat kirjat olivat mukana toiminnassa.
Ap:n mainitsemassa mittakaavassa noi valituksen aiheet on kyllä aika hysteerisiä. Jos vaatii yksityistä hoitoa, voi palkata yksityisen hoitajan ja maksaa siitä sen mukaisesti.
[/quote]
Ei tarvita yksityistä kallista hoitopaikkaa ymmärtämään äidin hädän jättäessään pienen lapsensa päiväkodin hälisevään maailmaan! Ihan on paljon madollisuuksia auttaa päiväkodissa kuin päiväkodissa kunhan ymmärretään mistä äidin "epärealistiset"toivomukset peräisin!
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:49"]
Niin tuttua, niin tuttua myös vanhempien lasten kohdalla. Olen alakoulun opettaja. Minulta ovat vanhemmat kirkkain silmin pyytäneet, että voisin laittaa joka aamu tekstiviestin heille, että lapsi on päässyt kouluun. Tai että voisin joka tunnin jälkeen erikseen laittaa vanhemmille Wilma-viestin, miten tunti on sujunut ja oliko jotain erityistä. Olisi myös tosi kiva, että antaisin henkilökohtaisen kännykkänumeroni vanhemmille, että voisivat vaikka viikonloppuna soittaa lapsen tärkeistä asioista paremmalla ajalla. No en anna, 23 lapsen vanhempaa soittelisi illat ja lomat ja viikonloput aina kaikista "tosi tärkeistä " asioista, ei jäisi yhtään aikaa omalle perheelle ja työasiat olisivat jatkuvasti mielessä. Vanhempainvartit, Wilma-viestit riittävät ja tarvittaessa voivat soittaa opettajainhuoneeseen kiireellisissä asioissa.
[/quote]
No joo, onhan tuossa jotain pointtia. Toisaalta ymmärrän kyllä niitä ekaluokkalaisen vanhempia, jotka haluavat tiedon siitä, että lapsi on tullut kouluun. Meillä toi tosin on hoidettu ihan pyytämättä siten, että opettaja laittaa myöhästymis/poissaolomerkinnän Wilmaan heti ensimmäisen tunnin aikana. Tällöin vanhempi saa kohtalaisen nopeasti tiedon siitä, onko lapsi tullut kouluun. En kyllä opettajana itsekään lähtisi tekstarilinjalle.
Meillä kyllä on opettajan kännykkänumerokin tiedossa.
Ap, miksi SINÄ olet rasittunut muiden puolesta? Ethän tiedä ollenkaan, miten päiväkodin henkilökunta kokee tilanteen. Heillä voi olla aivan eri näkökulma kuin sinulla. Käsittääkseni sinulle ei kukaan ole valittanut yhtää mistään, ei edes tämä äiti? Joten asia ei edes koske sinua?
Ihmeellistä marttyyrimeininkiä, että suomeksi sanottuna rasittuu asioista jotka ei sitä omaa napaa kaiva mitenkään, eikä liity mitenkään omaan elämään. Saahan tuolla asenteella rasittua läpi elämänsä mitä ihmeellisimmistä asioista.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:40"]
Niin tuttua, niin tuttua myös vanhempien lasten kohdalla. Olen alakoulun opettaja. Minulta ovat vanhemmat kirkkain silmin pyytäneet, että voisin laittaa joka aamu tekstiviestin heille, että lapsi on päässyt kouluun. Tai että voisin joka tunnin jälkeen erikseen laittaa vanhemmille Wilma-viestin, miten tunti on sujunut ja oliko jotain erityistä. Olisi myös tosi kiva, että antaisin henkilökohtaisen kännykkänumeroni vanhemmille, että voisivat vaikka viikonloppuna soittaa lapsen tärkeistä asioista paremmalla ajalla. No en anna, 23 lapsen vanhempaa soittelisi illat ja lomat ja viikonloput aina kaikista "tosi tärkeistä " asioista, ei jäisi yhtään aikaa omalle perheelle ja työasiat olisivat jatkuvasti mielessä. Vanhempainvartit, Wilma-viestit riittävät ja tarvittaessa voivat soittaa opettajainhuoneeseen kiireellisissä asioissa.
[/quote]
No joo, onhan tuossa jotain pointtia. Toisaalta ymmärrän kyllä niitä ekaluokkalaisen vanhempia, jotka haluavat tiedon siitä, että lapsi on tullut kouluun. Meillä toi tosin on hoidettu ihan pyytämättä siten, että opettaja laittaa myöhästymis/poissaolomerkinnän Wilmaan heti ensimmäisen tunnin aikana. Tällöin vanhempi saa kohtalaisen nopeasti tiedon siitä, onko lapsi tullut kouluun. En kyllä opettajana itsekään lähtisi tekstarilinjalle.
[/quote]
Näin se menee kun lapset kasvavat päiväkodeissa eivätkä omien vanhempinsa opastuksella opi kantamaan vastuuta ja saavuttamaan kouluikäisen kehitysaskelija. Joko lapsella nämä puuttuvt tai sitten vanhemmat aivan toisella aatopituudella. Vanhempien tatsi lapsen kehitykseen katoaa jo päiväkodissa ja vanhemmat jatkavat huolehtimista ikään kuin lapsi olisi vielä alle kouluikäinen. Ei kuulu opettajan rooliin asettua vanhemman korvikkeeksi, lapsen pitäisi kouluiässä jo pärjätä kouluaika ilman äitiä.
Laitetaas tuohon ap:n tekstiin lapsen sijalle vanhus ja äidin sijalle tytär. KUKAAN ei tulisi tänne määkimään, että kiittämätön paskiainen siinä vaatii äidilleen prinsessakohtelua. Koska me ymmärtäisimme ja tajuaisimme sen tyttären huolen ja olisimme ihan valmiita tunnustamaan, ettei vanhusten laitoshoito nyt aina ole niin hääppöistä.
Mutta, kun kyse on lapsesta niin siitä lapsen saamasta hoivasta ei saa olla edes teoriatasolla huolissaan. Koska lapsi nähdään vaan objektina, jota säilötään jossain kunnes hän on sen näköinen että hänet voidaan nähdä ihmisenä jolla on tarpeita ja oikeuksia.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:30"]
[/quote]
[/quote]
Lapsi on vain 2 päivää viikossa hoidossa, ja pelkästään tämä maksaa jo n. 625 euroa kuukaudessa, johon saan kylläkin maksimi hoitotuen valtiolta 540 euroa, eli 85 euroa maksan itse. Hoitomaksut ovatkin täällä hyvin korkeat ja varsinkin normaalisti/ hyvin tienaaville jotka eivät ole oikeutettuja tukeen. He huokaisevatkin helpotuksesta kun koulut alkavat neljä vuotiaana (joka tietenkin ilmaista).
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:47"]
Ap, miksi SINÄ olet rasittunut muiden puolesta? Ethän tiedä ollenkaan, miten päiväkodin henkilökunta kokee tilanteen. Heillä voi olla aivan eri näkökulma kuin sinulla. Käsittääkseni sinulle ei kukaan ole valittanut yhtää mistään, ei edes tämä äiti? Joten asia ei edes koske sinua?
Ihmeellistä marttyyrimeininkiä, että suomeksi sanottuna rasittuu asioista jotka ei sitä omaa napaa kaiva mitenkään, eikä liity mitenkään omaan elämään. Saahan tuolla asenteella rasittua läpi elämänsä mitä ihmeellisimmistä asioista.
[/quote]
Näinhän se varmasti menee. Varsin on ymmärettävä apn reaktio. Asiat jotka itsellä mielessä, joita ei pysty purkamaan ja tuomitsee itsessään, juuri nämä asiat harmittavat muissa. Varmaan tapa saada omat epävarmuus tunteet kuriin, tuomitsemalla ne muissa. Varsin inhimmillistä!
Munkin lasten päiväkodissa kysytään noi kysymykset ja niiden mukaan hoidetaan ja ihan on kunnallinen päiväkoti. Jos lapsi ei ole ulkoilukunnossa niin lapsen paikka on silloin kotona sairastamassa/ toipumassa. Minusta on myös mielenkiintoista syyllistää hoitajia (mitä te olette täällä lapselle tehneet) jos lapsi ei halua lähteä joku aamu päiväkotiin. Jos pk:ta on taustalla 2-3kk niin eiköhän se ole selvää, että lapsi ei jonain aamuna halua sinne mennä jos kotona on suht' siedettävää. Noissa nukkumisasioissa on myös ero sillä onko lapsi sen 9kk vai 3v. Kyllä ne pienet minun kokemuksen mukaan nukutetaan varsin yksilöllisesti, mutta 3v ei voi enää saada omaa huonetta (ja hoitajaa seuraksi). Minun lapsella on ollut vaikeuksia vielä 3v:nä siellä nukahtaa niin kyllä sillä on ollut hoitaja vieressä pötköttämässä ja silittämässä. Ensin ovat toki nukuttaneet nuoremmat ja sitten on tämän isomman vuoro, joka ei enää niin paljon sitä unta tarvitse. Ja kaikki heräävät sitten kun heräävät, paitsi jos vanhemmat pyytää herättämään aiemmin. Minusta on hirveän huonoa hoitoa jos lapsi notkuu pk:n portilla yksin, mutta jos lapsi tekee hiekkakakkuja /leikki autoilla tyytyväisenä yksin niin entä sitten.
Että kyllä minusta hoito varsin yksilöllistä on ja lapsikeskeistä, mutta se on päiväkoti. Ei siellä ole jokaiselle lapselle omaa aikuista koko aikaa perässä kävelemään. Ja tuskinpa ne isommat lapset ainakaan sitä kaipaavatkaan, päin vastoin.
Tuo Hollannin juttu kuulostaa ihanalta, mutta meidän kasvatusfilosofia pk:ssa ja koulussa lähtee luottamuksesta koulutettuihin ihmisiin. Ei täällä ole tapana raportoida joka rasahdusta ja mitata tuloksia. Hyvä niin, tutkimusten mukaan liian tarkka skannaus/kyttäys johtaa huonompaan tulokseen.
Toinen juttu on se, että raportti ei ole aina totuus. Raporttiin kirjoitetaan se, mikä on sopivaa ja elämä on jossain muualla. Raporttien ja kirjausten laatiminen vie aikaa hoitotyöltä ja sen lisäksi niihin sisältyy ihan kaikkialla työelämässä asioiden tietyntyyppinen esittäminen, joka sisältää yksinkertaisen asian muotoilua hienoksi ja asioiden silottelua. Mä en tällä työkokemuksella osaa arvostaa jotain rutiiniraportteja yhtään.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:40"]
[/quote]
[/quote]
Näin se menee kun lapset kasvavat päiväkodeissa eivätkä omien vanhempinsa opastuksella opi kantamaan vastuuta ja saavuttamaan kouluikäisen kehitysaskelija. Joko lapsella nämä puuttuvt tai sitten vanhemmat aivan toisella aatopituudella. Vanhempien tatsi lapsen kehitykseen katoaa jo päiväkodissa ja vanhemmat jatkavat huolehtimista ikään kuin lapsi olisi vielä alle kouluikäinen. Ei kuulu opettajan rooliin asettua vanhemman korvikkeeksi, lapsen pitäisi kouluiässä jo pärjätä kouluaika ilman äitiä.
[/quote]
Ja kyllä aikamoista peetä.
Olen ollut todistamassa useampaa aivan kummallista puhelua silloin 4. ja myöhemmin 5.luokan luokanopettajalle sunnuntaina. Oltiin silloin aika usein yhdessä jomman kumman perheen luona syömässä sunnuntaisin. Puhelin alkoi soida n. klo 14. Ope (mies) oli niin kiltti, että oli antanut henkilökohtaisen kännykkänumeronsa vanhemmille.
Nämä muutamat äidit soittelivat sunnuntaisin ihmetelläkseen ihan kummallisia asioita: "Reetalla on huomenna merkattu olevan suunnistusta, tarvitaanko sinne kumisaappaat vai lenkkarit???" Selviäisi ehkä katsomalla ikkunasta ulos ja muistelemalla että jos eilen satoi ja tänään satoi, kumpparit voisivat olla ihan hyvä idea. Sen openko olis pitänyt juosta siellä metsässä ihmettelemässä, että kas kun tuossa on nyt lätäkkö. "Matille tuli lappu, että huomenna on luokkakuvaus. Onko se ja monelta se on? Jos laitan vaihtovaatteet mukaan, hoidatko niin, että se vaihtaa ne?" "Huomenna on viikkotiedotteen mukaan matematiikan koe. Anna sanoi että sivut 56-65, mutta varmistan vaan vielä että näin on?" "Joo, on. Sehän lukee siinä viikkotiedotteessa ja oppilaiden kanssa käytiin tää alue läpi..." "joo, mutta kyllähän se on hyvä näin vanhempana varmistaa".
Yhdellä äidillä oli kuulemma tapana soitella klo 17.30 perjantaisin ja käydä lapsen viikkoa juurtajaksain läpi, mutta siinä oli rivien välistä luettuani osuutta myös pienimuotoisella henkilökohtaisella ongelmalla, joka on taas eri asia.
Kyllä oman kokemukseni mukaan sekä kotihoidettujen että päivähoitoon pienenä menneiden ÄIDEISSÄ (harvemmin isissä) on näitä, jotka ei tajua sen lapsen jo selviytyvän itsekin jostain, vaan jokaisesta puuhun kiipeämisestä, läksystä, pyörällä kaatumisesta, kaverin luokse 300 m kävelemisestä, koulun retkestä ja tarpeeksi syömisestä tehdään kauhea haloo, johon aina tarvitaan joko se ope tai oma vanhempi assariksi. Kyseinen ihmistyyppi varmaan istuu inssiajossakin vieressä neuvomassa ja auttamassa ja pakkaa armeijaan kurkkuvoileivät ja villahousut mukaan.
Ja eikös tää ap:n esimerkin lapsi ollut sen 3 v, eli Keltikangas-Järvisittäin just oikeaoppisesti hoidettu kotona.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 10:25"]
Kyllä lapsen tarpeista on huolehdittava, muuten mielestäni toiveet ok paitsi aapiset ja erikseen nukuttaminen.
Kyllä kurahousut on puettava kunnolla, ja ulkona on katsottava lasten perään etteivät ole yksin yms. Ja jos on vilustumassa tai toipilaana ei mennä turhaan sateella ulos. Ja kyllä on päiväkodin hygieniassa puutteita jos sukista tulee mustat!
Ihmettelen näitä väheksyviä kommentteja, kyse on kuitenkin paikasta jossa lapset viettävät merkittävän määrän aikaa.
[/quote]
Jos on sairaana, ei mennä päiväkotiin. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että päiväkodissa ollaan vain silloin, kun on terve ja kykenee osallistumaan päiväkodin normaaliin toimintaan?
Valkoiset sukat on varmasti mustat, jos niillä käydään kerran eteisessä, jossa 40-60 lasta pukee sadepäivänä saappaat jalkaansa. Ei jokaisen saappaiden laittajan jäljiltä voi pestä lattiaa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:08"]
Tuo Hollannin juttu kuulostaa ihanalta, mutta meidän kasvatusfilosofia pk:ssa ja koulussa lähtee luottamuksesta koulutettuihin ihmisiin. Ei täällä ole tapana raportoida joka rasahdusta ja mitata tuloksia. Hyvä niin, tutkimusten mukaan liian tarkka skannaus/kyttäys johtaa huonompaan tulokseen.
Toinen juttu on se, että raportti ei ole aina totuus. Raporttiin kirjoitetaan se, mikä on sopivaa ja elämä on jossain muualla. Raporttien ja kirjausten laatiminen vie aikaa hoitotyöltä ja sen lisäksi niihin sisältyy ihan kaikkialla työelämässä asioiden tietyntyyppinen esittäminen, joka sisältää yksinkertaisen asian muotoilua hienoksi ja asioiden silottelua. Mä en tällä työkokemuksella osaa arvostaa jotain rutiiniraportteja yhtään.
[/quote]
Päin vastoin, luotettavat kansainväliset tutkimukset sekä lapsenkehityksen asiantuntijat ovat yksimielisä siinä että laadukas hoito päiväkodeissa alle kolmevuotiaiden kohdalla toteutuu ainoastaan silloin kun lapsella hoitaja joka pystyy riittävän läheltä seuraamaan ja ymmärtämään taaperoa päivän aikana sekä kommunnikoi riittävästi vanhemman kanssa ,näin mahdollistaen äidin jatkuvan empatian säilymisen taaperon tarpeille. Tässä vanhemman ja lapsen suhteen kannattelemisessa ja säilyttämisessä hoitaja ei koskaan voi antaa liikaa tietoa lapsesta. Juju onkin juuri siinä että hoitajalla läheinen suhde sekä vanhempaan että lapseen muuten todellakaan ei tiedoista ole paljoakaan hyötyä jos niitä ei yhdessä pystytä näkemään osana lapsen elämää ja kehitystä.
[/quote]
Sinä sotket nyt vauvan tähän, tietysti vauvan kanssa toimitaan eri tavalla kuin 3-4-vuotiaiden. Suomessa ei vain viedä pikkuvauvoja normaalisti päiväkotiin, he menevät yleensä perhepäivähoitajalle, jolla 3-4 lasta hoidettavana.
Kuulostivat pääsääntöisesti ihan relevanteilta toiveilta ja huomioilta. Minusta vanhemmat voivat osoittaa toiveita päiväkodille. Toiveita yritetään huomioida päiväkodin toimintatavoitteiden ja resurssien rajoissa. Ja joidenkin asioiden toteutuminen on kiinni ennemmin asenteista kuin resursseista.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:26"]
[/quote]
Sinä sotket nyt vauvan tähän, tietysti vauvan kanssa toimitaan eri tavalla kuin 3-4-vuotiaiden. Suomessa ei vain viedä pikkuvauvoja normaalisti päiväkotiin, he menevät yleensä perhepäivähoitajalle, jolla 3-4 lasta hoidettavana.
[/quote]
Niin kumma juttu on että Suomessa ihan oikeasti ollaan sitä mieltä että vauva kyllä tarvitsee läheisen jatkuvan suhteen äitiin/vanhempaan/hoitajaan koska on vielä niin pieni ja avuton eikä tarpeitaan vielä pysty ilmaisemaan ja siksi tarvitsee aikuisen joka lapsen tuntee. Kun lapsi sitten saavutta vuoden iän niin kummasti on jo olemassa riittävät taidot pärjätä omillaan isossa vieraassa lapsiryhmässä ilman läheistä aikuista joka auttaisi ymmärtämään maailmaa tukemaan oman itsen ja maailman hallintaa. Kyllä meidän systeemissä jätetään taaperot aika tyhjän päälle.
Eli täällä kyllä ollaan lähtökohtaisesti hyvinkin joustavia ja otetaan yksilölliset tarpeet huomioon. Lapsia myös valokuvataan joka päivä ja haettaessa kuvat on jo liimattu kirjaan selostusten kera, että voi vanhemmat lukea mitä on tehty sen päivän aikana. Vauva ryhmässä kirjataan jokainen kakkavaippa ja syömiset ja nukkumiset ylös...
[/quote]
Onko se joku ihme, kun vanhemmat eivät kerran ole näkemässä lastensa ensiaskeleita, noin nuorena kun pitää aloittaa..
Ap:n esimerkit voi kertoa 21 lapsella/perheellä. Ja sitten jokainen voi realistisesti miettiä kuinka kohtuullisia nämä "toiveet" ovat. Kyse on kuitenkin päiväkotihoidosta joka on laitoshoitoa vaikka sen miten kääntäisi. Lapsia hoidetaan ja kasvatetaan ryhmässä. On selvää ettei tällöin nykyisillä henkilömitoituksilla voida hoitaa kovin montaa henkilökohtaista toivetta. Eikä pidä. Jos haluaa parempaa palkkaa kotiin hoitajan.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:57"]
Ap:n esimerkit voi kertoa 21 lapsella/perheellä. Ja sitten jokainen voi realistisesti miettiä kuinka kohtuullisia nämä "toiveet" ovat. Kyse on kuitenkin päiväkotihoidosta joka on laitoshoitoa vaikka sen miten kääntäisi. Lapsia hoidetaan ja kasvatetaan ryhmässä. On selvää ettei tällöin nykyisillä henkilömitoituksilla voida hoitaa kovin montaa henkilökohtaista toivetta. Eikä pidä. Jos haluaa parempaa palkkaa kotiin hoitajan.
[/quote]
Puhutko päiväkodin hoitjana tai vanhempana?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 10:25"]Kyllä lapsen tarpeista on huolehdittava, muuten mielestäni toiveet ok paitsi aapiset ja erikseen nukuttaminen.
Kyllä kurahousut on puettava kunnolla, ja ulkona on katsottava lasten perään etteivät ole yksin yms. Ja jos on vilustumassa tai toipilaana ei mennä turhaan sateella ulos. Ja kyllä on päiväkodin hygieniassa puutteita jos sukista tulee mustat!
Ihmettelen näitä väheksyviä kommentteja, kyse on kuitenkin paikasta jossa lapset viettävät merkittävän määrän aikaa.
[/quote]
Päiväkotiin ei voi mennä, jos ei ole ulkoilukunnossa. Kukas sitä toipilasta vahtii sisällä, kun muut ulkoilevat sateellakin?
Lapset juoksentelevat eteisessä, johon lasten vanhemmat tulevat itse kuraisilla
kengillään. Pitäisikö erikseen palkata joku eteissiivooja näiden "mä vaannopeastihilpasentuomaanlapsen" -tyyppien jälkiä putsaamaan, kun eivät voi riisua kenkiään tai käyttää niitä suojia?
Mikään noista "ehdotuksista" ei ole kohtuullinen päiväkodissa. Kotona kyllä tai yksittäiselle lastenhoitajalle kyllä, muuten ei.
[/quote]
Mielenkiintoista olisi kuulla oletko itse päiväkodissa töissä?