Missä vaiheessa ihmisillä on alkanut tuo väärällä puolella tietä kävely?
Nykyään joutuu lähes päivittäin kissa hiiri-tilanteeseen, kun vastaankävelijöitä tulee samaa reunaa pitkin, jota itse kävelen. Ja minä kävelen oikeaa laitaa pitkin ja en väistä. Jos väärää puolta vastaantulevakaan ei osoita väistämisen merkkejä, niin pysähdyn ja pakota vääräpuoleisen kävelijän ohittamaan minut. Ärsyttäviä väärämielisiä nämä väärän puolen kulkijat.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Joskus kasarilla opetettiin aina kävelemään vasenta laitaa ja pyöräilemään oikeaa. Joskus 10 v sitten kehotettiin aina noudattamaan oikeanpuoleista liikennettä selkeyden vuoksi, kun kuitenkin potkukelkkailijat, rullalautailijat, hiihtäjät ja siis myös rullahiihtäjät rinnastetaan jalankulkijoihin. Nykyään kai jalankulkija saa kulkea mielensä mukaan millä puolen hyvänsä tai vaikka keskellä.
Omalla asuinpaikkakunnallani kaikki tuntuu kävelevän vasemmanpuoleisesti, mutta itse suosin aina oikeanpuoleista liikennettä kävellessäkin.
Tästä asiasta täytyisi kyllä liikennevalistaa, kun ihmisillä on niin paljn eri aikakausien laeista ja suosituksista periytyviä erilaisia näkemyksiä.
Alamäkeä tulee sitten alamäessä vauhdilla vastaan pyöräilijä oikeanpuoleisesti ja rullahiihtäjä vasemmanpuoleisesti ja toisesta suunnasta kävelijää ja pyöräilijää ja keskellä koiranulkoiluttaja, joka aina kulkee tiestä etäänpää laitaa, mutta koira nuuskii kuitenkin tienpuoleista laitaa ja talutusnaru on yli koko väylän.
Kun menen kauppaan lasten kanssa rattaita työntäen, käytän mennessä oikeaa laitaa ja takaisin tullessa vasenta. Tuo kevyen liikenteen väylä on niin leveä, että siinä mahtuisi ajamaan kaksi autoa rinnan ja parissa pikku pätkässä se onkin pihaan ajavien autojen kulkuväylä.
Käytän aina tuota yhtä ja samaa laitaa, joka on kauimpana vilkkaasti liikennöidystä tiestä. Sen ja kevyenliikenteen väylän rajana on välillä vain reunakivi, välillä pieni ruohokaistale. Kaikista ärsyttävimpiä liikkujia siellä on jotkut pyöräilijät, jotka soittelevat kelloa jokaisen sadan metrin välein kulkevan kävelijän takana. Mitään tarvetta tuohon kellonsoittoon ei ole, kun tilaa on ohittaa metrien päästä ja vastaantulevia pyöräilijöitä eikä kävelijöitä ole. Kukaan ei sinne hyppää eteen, toisin kuin kuulleessaan hirveän kilistelyn selkänsä takaa.
Kulkuneuvo (auto, mopo, polkupyörä yms.) tai sitä taluttava kulkee oikeaa laitaa, jalankulkija vasenta laitaa, ajoradalla. Muuten asiaa ei ole säännelty valitettavasti.
Isomman oikeudella mennään. Kun se kaksimetrinen jääkaappipakastin kävelee kävelytien vasenta reunaa, vastaantulijat väistävät minne haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Virallisesti jalankulkijat saavat kävellä kummassa laidassa tahansa. Oikeaoppisesti se tulisi kävellä vasemmassa laidassa. Tämä on peruja taajaman ulkopuolisesta liikenteestä, jolloin kävelijä pystyy varautumaan vastaantulevaan autoon yms.
Eikö ole jo aika siirtyä pyöräteillä kulkemaan kuten autot, oikeaa reunaa niin ei tule näitä törmäyksiä.
Taajamissa on kevyenliikenteen väylät.
En katso sitä ihmistä joka yrittää kävellä "väkisin" päin, väistän vain, hän on kuin ilmaa. Kohteliaille olen kiitollinen, jotka eivät yritä tulla päälle tai liian läheltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelytiellä tai kevyenliikenteenväylällä ei kai jalankulkijalle ole määrätty puolta?
Suurin osa näyttää silti viipottavan oikeassa reunassa ja nämä vastarannankiiskit sitten jostain syystä vedättävät vasemmassa reunassa. Ikään kuin eivät muka havaitsisi, että valtaosa on toisessa reunassa. 90-luvulla ei vielä ollut tätä ongelmaa. Ap
Voin sanoa, että itsekin kannatan kävely- ja pyöräilytiellä oikeanpuoleista liikennettä, mutta oma äitini kävelee aina vasenta laitaa, koska sekoittaa siihen, että autotien vieressä kulkiessa pitää kävellä vasenta. Joillain muilla voi olla sama ongelma, että aina pitäisi sitten vasemmalla puolella kulkea, kun siellä tien laidassa kuljetaan. Loput vastarannankiiskit eivät sitten välitä.
Mun kotimatkallani kevyen liikenteen väylä on vain toisella reunalla tietä. Niinpä riittäisi vain kapea polku kerrostalojen nurmikon reunassa, koska niin menijät kuin tulijatkin pyrkivät käyttämään sitä reunaa. Ne jotka tykkäävät normaalisti kulkea vasenta puolta käyttävätkin kotiini päin mennessään oikeaa reunaa, koska se on kauimpana ajoradasta. Oikeanpuoleista liikennettä käytettäessä tätä ongelmaa ei olisi, sillä silloin ajoradan viertä kulku tapahtuisi siten että ajoradan liikenteen näkisi edessään. Takanahan sitä ei voi nähdä, jos kulkisi autojen kanssa vierekkäin samaan suuntaan.
Eli ei kelpaa silloin vasen 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://finlex.fi/fi/esitykset/he/1996/19960251#idp448080128
Vuodelta 1996 on tämä idioottimainen lakimuutos, jossa jalankulkija saa valita jomman kumman reunan kevyenliikenteenväylällä. Sitä ennen piti kävellä oikeaa reunaa ja kun kaikki noudatti tuota, niin ongelmia ei ollut. Nyt sitten haahuillaan kuka missäkin.
Enpäs tiennytkään tästä lakimuutoksesta ja noin vanha juttu jo!
Mulle on taottuna selkäytimeen että kevyenliikenteen väylällä kävellään oikeaa reunaa ja maantiellä vasenta (ja heijastin kiinnitetään vaatteisiin oikealle puolelle vartaloa).
Sama täällä. Nyt saa nähdä vaikka minkälaista vaaratilannetta. Välillä ihmiset jähmettyvät keskelle väylää tai singahtavat arvaamatta reunaan tai toiseen, jos pyöräilijä tulee takaa ja soittaa kelloa. Ennen sentään tiesi että väistävät oikeaan reunaan, jos oli tarvetta.
Ja ihan turha höpistä että koiran ulkoiluttajat valitsevat aina saman reunan. Olen nähnyt vain kerran ulkoilutettavan koiraa ajoradan puolella. Yleensä koirat menevät nurmialueen puolella jos kulkuväylä on kiinni ajoradassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://finlex.fi/fi/esitykset/he/1996/19960251#idp448080128
Vuodelta 1996 on tämä idioottimainen lakimuutos, jossa jalankulkija saa valita jomman kumman reunan kevyenliikenteenväylällä. Sitä ennen piti kävellä oikeaa reunaa ja kun kaikki noudatti tuota, niin ongelmia ei ollut. Nyt sitten haahuillaan kuka missäkin.
Enpäs tiennytkään tästä lakimuutoksesta ja noin vanha juttu jo!
Mulle on taottuna selkäytimeen että kevyenliikenteen väylällä kävellään oikeaa reunaa ja maantiellä vasenta (ja heijastin kiinnitetään vaatteisiin oikealle puolelle vartaloa).
Sama täällä. Nyt saa nähdä vaikka minkälaista vaaratilannetta. Välillä ihmiset jähmettyvät keskelle väylää tai singahtavat arvaamatta reunaan tai toiseen, jos pyöräilijä tulee takaa ja soittaa kelloa. Ennen sentään tiesi että väistävät oikeaan reunaan, jos oli tarvetta.
Ja ihan turha höpistä että koiran ulkoiluttajat valitsevat aina saman reunan. Olen nähnyt vain kerran ulkoilutettavan koiraa ajoradan puolella. Yleensä koirat menevät nurmialueen puolella jos kulkuväylä on kiinni ajoradassa.
Ennen ei toisaalta ollut tapana soitella pyöränkelloa, jos edelläkulkija ei ollut tiellä. En ihmettele tuota singahtelua, koska monille se kellon kilinä tarkoittaa sitä, että joku on ajamassa päälle. Asiallisesti oikeassa reunassa kävelevä ihminenkin helposti singahtaa säikähtäessään keskelle tietä, kun joku yhtäkkiä soittaa selän takana kelloa. Jos pyöräilijän on ihan pakko sillä kellolla ilmoittaa olevansa tulossa, niin se pitäisi tehdä hyvissä ajoin eikä juuri sillä hetkellä kun on saapumassa jalankulkijan kohdalle. Itse soitan kelloa vain jos ei muuten mahdu ohi.
Tämä on syy siihen miksi kävelen yhdistetyllä pyörä- ja kävelytiellä vasenta reunaa. En halua, että pyöräilijä on yhtäkkiä takanani tai ohittamassa vaarallisesti. Pelkällä kävelytiellä kävelen siinä kohtaa missä on hiekkaa tai tie on aurattu tms. Kurakelillä kävelen kauempana autoista olevaa reunaa ja keväisin koirankakkojen ilmestyessä lumen alta tienpuoleista reunaa.