Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No niin, korona leviää hoitokodeissa. Oletteko nyt tyytyväisiä?

Vierailija
23.11.2020 |

Kiitos teille, jotka ette piittaa muista ihmisistä.

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa tämä kaikkien virustautien kohdalla. On mahdotonta tietää kenellä tauti on just puhkeamassa ja virustaudit tarttuvat eniten juuri silloin, kun taudin kantajalla ei ole tauti päällä. Eli jokainen on potentiaalinen tartuttaja. Esimerkki Influensassasta.

Kauan sitten sairastuin influenssaan. Yövuoro klo 21.15 ja menin terveenä töihin. Kaksi tuntia työn alkamisesta nousi kuume kuin raketti, sen tunsin ja mittaus näytti 39,5. Mitään muuta oiretta ei vielä ollut.

Olin työssä koko yövuoron ja otin kuumetta alentavaa lääkettä, alkoi myös päänsärky. Ketään ei olisi saatu tilalle, joten oli pakko tehdä työvuoro loppuun, jakaa kaikki lääkeinfuusiot, tipat ym lääkkeet. Kirurginen akuuttihoito- osasto ja yövuorossa on lisäkseni kaksi lähihoitajaa.

Tietysti tartutin kaksi iltavuorossa raportilla ollutta hoitajaa.

Vierailija
82/83 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa tuttavapiirissäni olen ihmetellyt nimenomaan hoiva-alan ihmisten käytöstä. Tuttavissa siis on yksi kehitysvammaisten laitoksessa työskentelevä, yksi kotihoidossa työskentelevä ja yksi vanhusten palvelutalossa työskentelevä. Näistä kolmesta yhdelläkään ei tunnu olevan minkäänlaista yritystä elää niin, että tartunnan mahdollisuus minimoituisi. Käydään treeneissä harrastamassa lajia, jossa parikymmentä ihmistä oikeasti hikoilee ja hengästyy pienessä tilassa ja käyttää samoja välineitä, päivittävät someen milloin mitäkin tyttöjen reissua Himokselle ja kavereiden kanssa vietettyä kivaa, alkoholinhuuruista iltaa, ravatataan ostareissa ostoksilla ja muutenkin eletään kuin korona ei millään tapaa koskettaisi. Luulisi, että näissä paikoissa jo työnantajat antaisivat tarkemmat ohjeet henkilökunnalle, mitä kaikkea tulee välttää. Mutta vielä enemmän luulisi, että edes jonkin tasoisen alan koulutuksen saanut ihminen nihan itse ymmärtäisi, että hänen pitää olla erityisen varovainen ja välttää turhia kontakteja vielä tarkemmin, koska oikeasti voi omalla käytöksellään pahimmillaan aiheuttaa kymmenien ihmisten kuoleman. Olen ollut todella onnellinen siitä, että ketään omia läheisiä ei tällä hetkellä ole missään hoivalaitoksessa, kun on nähnyt, miten itsekeskeisiä ja ajattelemattomia kyseisten paikkojen työntekijät (tai ainakin osa heistä) ovat.

Sinä vaiheessa kun työnantajan halutaan säätelevän ihmisen yksityiselämää, ollaan tiettyjen ongelmien äärellä. Jos vapaa-ajasta ei saa itse oman mielensä mukaan päättää, se ei ole vapaata. Jos on vaikkapa tisurissa (eli päivystysvuorossa), siitä pitää maksaa erillinen varallaolokorvaus koska henkilö ei voi vaikkapa vetää kännejä tai lähteä kalaan ilman puhelinta vaan on koko ajan valmiudessa.

Jos hoitohenkilökunnan halutaan rajoittavan elämäänsä jotenkin erityisesti koronan takia, heille pitäisi maksaa siitä. Muuten heillä on oikeus elää ihan samojen sääntöjen mukaan kuin meillä muillakin.

Ja ei, en itse ole hoitoalalla. Joskus kävin hoivakodissa siivoamassa ja suurimmalle osalle niistä asukkaista on pelkkä helpotus päästä pois täältä.

Eli sulle on ihan ok, että makaat sairaalassa Syöpähoitojen heikentämänä ja lääkäri & hoitaja tulee suoraan baarista hoitamaan sinua.

Kyllähän koronan varjolla työnantaja pyrkii puuttumaan jo työntekijöiden vapaaseen ja se ei ole oikein. Olen laikkarina sairaalassa ja tiukkasävyistä sähköpostia on heilahtanut miten meidän jokaisen olisi varottava vapaa-ajalla ja ohjeistettu mitä saa tehdä ja mitä ei. Sitten lähiesimies kysellyt mitä tehty vapaapäivinä eli ovatko jotkut esimerkiksi käyneet Helsingin suunnalla tai liikkuneet ilman maskia vaikkapa kauppakeskuksessa. Omalta kohdaltani kieltäydyin vastaamasta ja sanoin etten ole myynyt vapaa-aikaani työantajalle enkä kerro tekemistä periaatteesta. Ei ole toista kertaa enää kysellyt. 

Etkö koe, että maapallon asukkaana sinunkin pitäisi kantaa vastuusi oli työaika tai ei?

Ei näillä lähäreillä taida oikeasti aivotoiminta riittää siihen, että osaisivat hahmottaa kokonaisuuden oman navan tuijottamisen sijaan. Minä, minä, kun minulla on oikeus, kuolkoon mummot ja papat ihan rauhassa, kunhan minä saan tehdä ihan mitä vain minä haluan.

Ninhän te olette täällä vuosia hoitajia haukkuneet ja kertoneet kuinka siinä on maailman tyhmimmät ihmiset ja mitään vastuuta työssä ei ole. No, nyt saatte mitä tilasitte. Työhän ei sisällä kuulemma mitään vastuuta mistään, siitä ei pidä maksaa palkkaa, vuorolisätkin jotkut haluaa kateuksissaan poistaa jne - ja samaan hengenvetoon vaaditaan hoitajat vielä vapaa-ajallaankin ajattelemaan vain ja ainoastaan työtä ja asiakkaita. Kummallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eikö se nyt ole sama, mikä tauti sinne menee. Elämä on lopussa joka tapauksessa. Kaksi läheistä kuollut hoitokodista vuoden sisällä. Kuolinsyy oli varmaan joku flunssa/keuhkokuume. Kuka niitä tutkii. Kun kroppa on lopussa, se on lopussa. Kuolemaa useimpien hoitokotiasukkaiden kohdalla odotetaan jo lähipiirissäkin. Ei se mitään elämää ole, kun työnnetään pyörätuolilla, nukutaan koko päivä, kroonikkovaipat jalassa ja ruokaa lapataan toisten toimesta suuhun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan