Luitteko Hesarin jutun masentuneesta lapsesta
Mitä ajatuksia herätti. Omasta itkusta ei meinannut tulla loppua...
http://www.hs.fi/elama/Lupaatko+%C3%A4iti+etten+kuole/a1395808132191#kommentit
Kommentit (62)
Aloin miettiä, että kovasti on mielenterveysongelmaa kasautunut samaan perheeseen.
Mua ihmetytti, että niitä masentuneita lapsia ei kuitenkaan kiusattu koulussa.
Niinhän tuo äiti sanoi, että masennus sairastuttaa lopulta koko perheen, jos pääsee vaikeaksi :( Ihanaa, että lapsia ei oltu kiusattu! Oli kyllä koskettava juttu ja hyvin kirjoitettu.
Juttu on oivallinen linkitettävä kaikille niille, jotka väittävät mielenterveyden ongelmien olevan silkkaa typeryyttä ja mielen heikkoutta tai niille, joiden mielestä työtön on automaattisesti laiska nahjus.
Luin jutun juuri äsken. Tyhjä olo jäi. Perheelle on kyllä kasaantunut kohtuuttomasti vaikeuksia. Onneksi koko perhe on saanut nyt apua.
EIhän tuon lkeminen tunnuksia vaadi.-..? Ei ainakaan mulla. Kannattaa lukea!
Eikö teille jäänyt sellainen fiilis, että jotakin jäi todellakin kertomatta?
Itku tuli minultakin :((( Taustalla on pakko olla geneettistä, taipumus masennukseenhan on jossain määrin perinnöllistä. Nyt molemmat vanhemmat taipuvaisia ja sitten tuollaiset vastoinkäymiset sen laukaisseet. Mutta yhtä kaikki, ihan hirveää :(
Tuli itku, kohtuutonta että kaikki tuo tapahtuu yhdelle perheelle..kaikkea hyvää heille
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:38"]
Juttu on oivallinen linkitettävä kaikille niille, jotka väittävät mielenterveyden ongelmien olevan silkkaa typeryyttä ja mielen heikkoutta tai niille, joiden mielestä työtön on automaattisesti laiska nahjus.
[/quote]
Mä tunnistin oman perheeni HYVIN PIENESSÄ mittakaavassa tuosta. Meillä oli siis pieni stressaava vaihe perheessä, jossa kolmesta lapsestamme vanhin ja nuorin olivat huomion keskipisteessä. Keskimmäinen oli juuri kuin tuon perheen isommat lapset, urhea, hymyileväinen, ja näytti ettei hänellä ollut mitään ongelmaa minkään kanssa, vaikka eli itsekin keskellä muutosta.
Mä kuitenkin heräsin itse tilanteeseen ja vein yksi ilta lapsen ( silloin 5-v ) kahvilaan mun kanssa kahdestaan, ja sanoin, että olen huomannut hänen olevan tosi reipas ja "ongelmaton", ja kerroin hänelle, että hänellä on oikeus myös ilmaista tunteensa. No siitähän ne padot aukesi, lapsen huutoitkusta ei meinannut tulla loppua, ja periaatteessa n. 2 vuotta tuon kuitenkin melko lyhyen ajanjakson jälkiä korjailtiin.
Ymmärrän, että tuolla perheellä tilanne oli 100 kertaa pahempi, ja siksi eivät kenties tajunneet pojan alkaessa oireilla ottaa sitä tyttöä saman tien myös "käsittelyyn". Ja jotenkin tuntuu pahalta, että eivät tunnu tajuavan niiden kaksosten tulevan seuraavaksi perässä. Ei niitä mikään päiväkoti auta, jos koko perhe on aivan romuna, vaan myös heidät pitää saada hoidon piiriin.
Mutta ylipäätään oppituntina aikuisille: jos perheessä on vaikea tilanne puhukaa, puhukaa, puhukaa!!! niiden lasten kanssa!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:41"]
EIhän tuon lkeminen tunnuksia vaadi.-..? Ei ainakaan mulla. Kannattaa lukea!
[/quote]
viiden jutun jälkeen se vaatii.
No kylläpäs vaan vaatii tunnukset. Pitäisi 14,90e maksaa että saisi lukea jutun. En ymmärrä miksi sitä pitää vielä alapeukuttaa.
Minusta tuntui pahalta se kohta, jossa sanottiin masentuneen lapsen sairastuttavan koko perheen. Eiköhän sen lapsen masennuskin jostain johtunut eikä saisi ainakaan häntä syyllistää muun perheen sairauksista.
Oiva esimerkki siitä, että vammaisten ja pitkäaikaissairaiden lasten perheitä pitäisi tukea enemmän esim. kotiavun ja perhetyön keinoin. Luultavasti ajoissa annettu tuki olis estänyt tilannetta menemästä näin pahaksi.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:52"]
No kylläpäs vaan vaatii tunnukset. Pitäisi 14,90e maksaa että saisi lukea jutun. En ymmärrä miksi sitä pitää vielä alapeukuttaa.
[/quote]
No ei vaadi, testasin juuri. Vaatii ainoastaan jos on jo lukenut 5 ilmaista juttua, mutta kyllä sinä sen normiälyisenä osaat kiertää.
Miksi piti tehdä neljä lasta, jos ei ole rahkeita ensimmäiseenkään? Säälittää nuo sisarukset, ei ole tulossa helppo elämä kenellekään.
Siinähän on koko perhe masentunut, ei vain lapsi on :(