Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luulin, että ansiosidonnaisella tulee toimeen, olin todellakin väärässä!

Vierailija
27.03.2014 |

Olen korkeakoulutettu, jouduin yllättäen työttömäksi työstä, jossa palkkani oli noin 2500 euroa/kk, joista verot. Ansiosidonnaista olen saanut 900 euroa verojen jälkeen. Menot/kk; asuminen vie 500 euroa, opintolainan lyhennys 100 euroa, visan lyhennys 100 vähintään, puhelinlasku 50 euroa/kk. eli käteen jää ruokaan, lääkkeisiin, bensaan ja muihin menoihin noin 200-250 euroa/kk. Joku tällä palstalla valitti, että 200 euroa pitäisi riittää kahdeksi viikoksi, vähän perspektiiviä asiaan. En enää halua ikinä työttömäksi tämän kokemuksen jälkeen. Ja en puhu nyt kelan perustyöttömyysturvalla olijoista mitään, koska itse olen maksanut liittoon jäsenmaksua vuosia ja hankkinut korkeakoulututkinnon ,että kyse ole siitä etten haluaisi tehdä töitä.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista että saat noin vähän? Minä saan 959;- käteen ja palkkani oli alle 2000;- Kyllä tuolla pärjää oikein, kun päälle tulee vielä asumistuki 350;-

Vierailija
2/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole kyse muusta kuin tietämättömyydestä. Ansiosidonnaisen laskentakaava löytyy oman liittosi sivuilta, samoin monessa muussa paikassa. Jos ei viitsi siihen perehtyä, saa syyttää vaan itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita muutosverokortti sisään niin saat vähän enempi rahaa käteen.

Mut ei työttömillä tarviskaan olla rahaa bensaan ja visalaskuun.

Vierailija
4/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko velattomassa omistuskämpässä? Silloin juu et saa asumistukea. Eikä sossuun ole mitään asiaa silloin. 

Vierailija
5/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se vaan on ollut, että mulle ei tule muuta kuin tuo 900 euroa. asumistukea en saa lainkaan.

Vierailija
6/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:02"]

Laita muutosverokortti sisään niin saat vähän enempi rahaa käteen.

Mut ei työttömillä tarviskaan olla rahaa bensaan ja visalaskuun.

[/quote]

Ansiosidonnaisesta verotetaan aina 23 %. Ei auta muutosverokortit (joutuu muuten maksaa mätkyjä myöhemmin)

Vierailija
7/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeutettu ainakin asumistukeen jos asut vuokralla, ja myös toimeentulotukeen.

Vierailija
8/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se vaan on ollut, että mulle ei tule muuta kuin tuo 900 euroa. asumistukea en saa lainkaan.

[/quote]

Eli asut velattomassa omistuskämpässä. Maksat vain yhtiövastikkeen?

Vierailija
9/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tarkistanut, olisitko oikeutettu asumistukeen?

Ja jos Visan lyhennys on vähintään 100€, niin sehän tarkoittaa että olet siinä kuussa ostanut jotain sadalla eurolla. Mekin maksetaan kaikki ruuat luottokortilla, mutta en minä laske niitä ruokamenoja kahteen kertaan. Ne ruokaostokset näkyy siinä luottokorttilaskussa, joka maksetaan pois. 

Samaten se verokortti kannattaa tarkistaa, sen voi tehdä netissä. Itse saan peruspäivärahaa ja yhdestä lapsesta korotuksen, jotain 815€/kk. Tuosta minulta menee veroa 1% ja käteen jää vielä karvan verran yli 800€/kk. 

Vierailija
10/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on omistusasunto. ap

Vierailija
11/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne aikoo noista olemattomista ansiosinnaisista vielä leikata jotain, niin siitä seuraa jotain sellaista mikä ei ole hyvää. Ammattiyhdistykset ovat jo murahdelleen niihin koskemisesta ja jos niitä lasketaan, niin turha enää ikinä kuvitella mitään tuporatkaisuja.

Lapsilisistä ja yms. voidaan leikata ja niille tehdä mitä tahansa, mutta ei eduille mitkä suuret ja mahtavat järjestöt ovat neuvotelleet. Jos niihin kosketaan, alkaa päitä putoilee ja tulee todellinen poliittinen myllerrys.

Vierailija
12/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:05"]

[/quote] omistusasuntoonkin voi saada asumistukea

Vierailija
13/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:04"]

[/quote]

Eli asut velattomassa omistuskämpässä. Maksat vain yhtiövastikkeen?

[/quote]

Ei, kun mieheni maksaa myös 500 euroa. eli 1000 euroa= yhtiövastike ja lainanlyhennys. lisäksi mieheni joutui myös yllättäen lomautetuksi, ollut nyt 4 kk. meillä on vielä lapsikin. en olisi uskonut tätäkään, että joudumme yhtä aikaa työttömäksi ja lomautetuksi, mutta näinkin voi käydä. Molemmat olemme korkeakoulutettuja.

Vierailija
14/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sama täällä. Ansiosidonnaisella velattomassa omistuskämpässä. Ei asiaa sossuun, ei oikeutta asumistukeen eikä toimeentulotukeen. Asumismeno (=yhtiövastike) myös noin 500 euroa kuukaudessa.

Asutko ap yksin vai onko työssäkäyvä puoliso?

Vierailija
15/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 17:57"]

Olen korkeakoulutettu, jouduin yllättäen työttömäksi työstä, jossa palkkani oli noin 2500 euroa/kk, joista verot. Ansiosidonnaista olen saanut 900 euroa verojen jälkeen. Menot/kk; asuminen vie 500 euroa, opintolainan lyhennys 100 euroa, visan lyhennys 100 vähintään, puhelinlasku 50 euroa/kk. eli käteen jää ruokaan, lääkkeisiin, bensaan ja muihin menoihin noin 200-250 euroa/kk. Joku tällä palstalla valitti, että 200 euroa pitäisi riittää kahdeksi viikoksi, vähän perspektiiviä asiaan. En enää halua ikinä työttömäksi tämän kokemuksen jälkeen. Ja en puhu nyt kelan perustyöttömyysturvalla olijoista mitään, koska itse olen maksanut liittoon jäsenmaksua vuosia ja hankkinut korkeakoulututkinnon ,että kyse ole siitä etten haluaisi tehdä töitä.

[/quote]

Miksi käytät Visaa?

Vierailija
16/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:08"]

[/quote] omistusasuntoonkin voi saada asumistukea

[/quote]

Ei saa, mikäli on työssäkäyvä puoliso, joka tienaa edes 1500 euroa bruttona. Silloin ei tasan saa yhtään mitään.

Vierailija
17/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni saa lomautettuna ollessaan 1200 euroa verojen jälkeen, ja hänellä on työssä ollessaan yli 3000 euron palkka. laskurilla kun laskin, niin emme saa asumistukea.

Vierailija
18/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:07"]

Jos ne aikoo noista olemattomista ansiosinnaisista vielä leikata jotain, niin siitä seuraa jotain sellaista mikä ei ole hyvää. Ammattiyhdistykset ovat jo murahdelleen niihin koskemisesta ja jos niitä lasketaan, niin turha enää ikinä kuvitella mitään tuporatkaisuja.

Lapsilisistä ja yms. voidaan leikata ja niille tehdä mitä tahansa, mutta ei eduille mitkä suuret ja mahtavat järjestöt ovat neuvotelleet. Jos niihin kosketaan, alkaa päitä putoilee ja tulee todellinen poliittinen myllerrys.

[/quote]

Paitsi että ne järjestöt eivät maksa niitä tukia vaan valtio. Joten valtio päättää

Vierailija
19/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miten noista vielä supistetaan? niin, että tulee 100 eurolla/kk toimeen pakollisten menojen jälkeen?

Vierailija
20/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudon pieneltä vaikuttaa ap:n päiväraha. Minä saan ansiosidonnaista bruttona noin 1500 kun palkka ollut sama. Verojen jälkeen jää käteen huomattavasti enemmän kuin 900 euroa. Mihin työttömyyskassaan ap kuulut? Selvästikään siihen ei kannata kuulua.