Luulin, että ansiosidonnaisella tulee toimeen, olin todellakin väärässä!
Olen korkeakoulutettu, jouduin yllättäen työttömäksi työstä, jossa palkkani oli noin 2500 euroa/kk, joista verot. Ansiosidonnaista olen saanut 900 euroa verojen jälkeen. Menot/kk; asuminen vie 500 euroa, opintolainan lyhennys 100 euroa, visan lyhennys 100 vähintään, puhelinlasku 50 euroa/kk. eli käteen jää ruokaan, lääkkeisiin, bensaan ja muihin menoihin noin 200-250 euroa/kk. Joku tällä palstalla valitti, että 200 euroa pitäisi riittää kahdeksi viikoksi, vähän perspektiiviä asiaan. En enää halua ikinä työttömäksi tämän kokemuksen jälkeen. Ja en puhu nyt kelan perustyöttömyysturvalla olijoista mitään, koska itse olen maksanut liittoon jäsenmaksua vuosia ja hankkinut korkeakoulututkinnon ,että kyse ole siitä etten haluaisi tehdä töitä.
Kommentit (73)
Saman asumistuen saa vuokra- ja omistusasuntoon. Lainan lyhennyksiin ei , mutta velat otetaan huomioon. Asumismuoto ei sitä määrää vaan koko ja vuokran/vastikkeen määrä yms.
Miten sinulla ap voi olla noin pieni ansiosidonnainen päiväraha? Mulla on ollut pienemmällä palkalla paljon isompi summa verojen jälkeen. Erona, että minulla 2 lasta. Kaikki laskuritkin antaa isiomman summan.
ilmeisesti liitto sen määrittelee mitä maksetaan. toisessa liitossa saisin enemmän? ap
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:37"]
ilmeisesti liitto sen määrittelee mitä maksetaan. toisessa liitossa saisin enemmän? ap
[/quote]
Ei se liitto mitään maksa. Jos kuulut Talentiaan, työttömyyskassasi on Erko. Silloin antamasi summa ei voi pitää paikkaansa.
Paljonko sun ansiosidonnaainen on brutto? Ja kerro myös, että onko se kuukaudessa vai 4:ssä viikossa.
Vaihda ainakin kännykkäliittymää. 50e/kk ei maksa mikään liittymäpaketti.
Ei se liitto päivärahan suuruuteen vaikuta. Ennen ainakin sai muutosturvalisää tms jos on irtisanottu tuta-syistä. Lapselliset saa lapsikorotukset.
Ootteko ajatelleet ottaa lainasta lyhennysvapaata?
Tyj.fi laskuri antaa 2500 euron palkalla ilman lapsia tai muita korotuksia 1464 euroa brutto.
Kyllä Erko on työttömyyskassa, mutta Talentia on liitto. mitä tuo muutosturvalisä on? Ilmoitin varmaan sekavasti tuon summan. eli palkkani oli lähes 2500, josta verojen jälkeen jäi käteen noin 1800. ja tuo summa liitosta 900 euroa on verojen jälkeen. ap
Ensinnäkin...
50 euron puhelinlasku on hurjan kallis. Siitä on varaa tiputtaa ainakin 40 euroa.
Lisäksi, sinullahan on varaa maksaa omaa kämppää ja vielä tuhlatakin 100 euroa kuussa (= visalasku, johonkinhan se raha on käytetty). Opintolainan saa lyhennysvapaalle, samoin asuntolainan. Eli suurelta osin tilanne on itseaiheutettu. Lopeta puhelimessa asuminen ja pistä lainat lyhennysvapaalle, ja leikkaa visa kahtia ettet enää jatkossa mene haksahtamaan ostelemaan lainalla tavaroita. Ei työttömyysturvalla ole tarkoituskaan pystyä kustantamaan asunnon ostoa ja kulutusluottoja!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:48"]
Tyj.fi laskuri antaa 2500 euron palkalla ilman lapsia tai muita korotuksia 1464 euroa brutto.
[/quote]
Ja kyse on 900 euroa/kuukausi. itsekin laskin laskurilla suuremmaksi, mutta tilille tulee joka kuukausi vain tuo 900 euroa. ap
asunto on vasta viime kesänä ostettu, joten miksi se heti laitetaan lyhennysvapaille. lisäksi toinen osapuoli ei ikinä suostuisi siihen,että se heti laitetaan lyhentämättä. ja miten tämä on itse aiheutettua? asuimme aiemmin vuokralla saunallisessa kaksiossa, jossa vuokra melkein 800 euroa/kk. miten tämä olisi auttanut meitä sen enempää?
No millaisen päätöksen olet saanut päivärahasta? Kiinnostaa nyt tuo brutto. Koska jos brutto on oikein, maksat jostain syystä veroja ihan älyttömästi.
Jos on ollut töissä niin säästössäkin pitäisi olla jotakin, millä elää. Jos haluaa asua kalliisti, siihen pitää olla myös varaa työttömyyden sattuessa.
Tuo ansiosidonnaisesi ei vaan voi pitää paikkansa. Itse kuulun Erkoon, palkka oli n. 1700€ brutto ja työttömyyskorvausta jäi nettona käteen n. 1000 €. Nyt vaadit tarkistuslaskelmia, mullakin oli ensin tehty virhe (toiseen suuntaan tosin), mutta huomasin itse ja pyysin korjausta.
Kyllä tuo voi pitää paikkaansa! Kuulun itsekin Talentiaan (työttömyyskassa Erko) ja saan n. 900e/kk ansiosidonnaista tällä hetkellä. Brutto oli myös täällä n. 2500e, kun olin työelämässä. Meille on tulossa esikoinen, eli sinänsä tilanne on pitkälti sama.
- Meri
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 19:13"]
Kyllä tuo voi pitää paikkaansa! Kuulun itsekin Talentiaan (työttömyyskassa Erko) ja saan n. 900e/kk ansiosidonnaista tällä hetkellä. Brutto oli myös täällä n. 2500e, kun olin työelämässä. Meille on tulossa esikoinen, eli sinänsä tilanne on pitkälti sama.
- Meri
[/quote]
Lohduttavaa kuulla, että jollain muulla on sama tilanne. t: ap
Ansiosidonnainen on vitsi ja sen vitsin verotus v***n kova. Palkkani oli 2445€, ansiosidonnainen tästä 69,15/pv eli 1383€/kk, veroprosentti 24%, käteen jää 1051,08€, asumistukea 53€ eli nippa nappa 1100€ käteen. Veroprosentin olisi pitänyt olla vielä prosentin korkeampi, mutta luotan siihen että loppu vuonna viimeistään saan työtä. Eipä uskoisi että ansiosidonnaista verotetaan kovemmin kuin palkkatyötä.
Kuulun Talentiaan ja aion erota heti, kun olen taas työelämässä. Tästä liitosta ei ole ollut mitään muuta kuin harmia. Tehy sentään ajaa jäsentensä asiaa ja sairaanhoitajien palkatkin nousi, kun liitto sitä asiaa niin kovasti ajoi.