Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luulin, että ansiosidonnaisella tulee toimeen, olin todellakin väärässä!

Vierailija
27.03.2014 |

Olen korkeakoulutettu, jouduin yllättäen työttömäksi työstä, jossa palkkani oli noin 2500 euroa/kk, joista verot. Ansiosidonnaista olen saanut 900 euroa verojen jälkeen. Menot/kk; asuminen vie 500 euroa, opintolainan lyhennys 100 euroa, visan lyhennys 100 vähintään, puhelinlasku 50 euroa/kk. eli käteen jää ruokaan, lääkkeisiin, bensaan ja muihin menoihin noin 200-250 euroa/kk. Joku tällä palstalla valitti, että 200 euroa pitäisi riittää kahdeksi viikoksi, vähän perspektiiviä asiaan. En enää halua ikinä työttömäksi tämän kokemuksen jälkeen. Ja en puhu nyt kelan perustyöttömyysturvalla olijoista mitään, koska itse olen maksanut liittoon jäsenmaksua vuosia ja hankkinut korkeakoulututkinnon ,että kyse ole siitä etten haluaisi tehdä töitä.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen tässä ketjussa niitä, joilla työttömyysetuuden veroprosentti on pienempi kuin 20. Mä yritin saada omaani pienemmäksi, mutta verotoimistossa olivat ehdottomia tuon suhteen, eivätkä suostuneet alentamaan.

Oli halvatun tiukka tuo työttömyysvuosi, mutta sainhan sitten reilusti palautusta seuraavana vuonna.

Olisikin kiva tietää, millä perusteilla toiset saavat pienemmän prosentin ja rahat käyttöönsä heti!

Vierailija
62/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 20:55"]mutta 30 sekunnin googletus ja siinä se seisoo, vero.fi ja asiosidonnaisenpäivärahan ennakonpidätysprosentti on aina vähintään 20%,

[/quote]

Ei ole. Jos hankkii verokortin etuutta varten, on ennakonpidätys tasan se, mitä kortissa lukee, minulla esim 18%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta ja minun tulot oli noin 1800 e/kk bruttona. Jäin työttömäksi ja sain ansiosidonnaista nettona noin 1070 euroa/kk. Aika hullulta tuntuu että 700 e isommalla liksalla saisi noin paljon vähemmän, vaikka lapsia se yksi vähemmän onkin.

Vierailija
64/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 21:06"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 20:55"]mutta 30 sekunnin googletus ja siinä se seisoo, vero.fi ja asiosidonnaisenpäivärahan ennakonpidätysprosentti on aina vähintään 20%,

[/quote]

Ei ole. Jos hankkii verokortin etuutta varten, on ennakonpidätys tasan se, mitä kortissa lukee, minulla esim 18%.

[/quote]

Juuri näin. Ei se vaadi kuin, että laskettaa (netissä) itselleen verokortin etuutta varten.  Esim. 1500e/kk etuustulolla (ansiosidonnainen) veroprosentti on 18,5% Helsingissä, jos kuuluu kirkkoon eikä ole mitään vähennyksiä. Tämä siis jos saa koko vuoden vain tuota ansiosidonnaista.

Vierailija
65/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oletko lähettänyt kassaan verokortin? Jos et niin kipin kapin vero.fi ja teet muutosverokortin etuutta varten ja sen lähetät kassaan. Mä olen näin tehnyt ja prosentti on alle 20. Saan myös 900 käteen kassasta, mutta mun palkka oli n. 1600€ kuussa.

Vierailija
66/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli suomennetaan hieman tuota verottajan suhteellisen sekavaa sanamuotoa netissä.

Jos palkkaverokorttisi prosentti on 25%, ansiosidonnaista verotetaan 27% tai 29%, jos korotettu ansio-osa tai muutosturvan ansio-osa.

Jos käytät palkkaverokorttia, pidätys on aina vähintään 20%, vaikka kortissa lukisi 12%

Jos käytät erityistä verokorttia etuutta varten, pidätetään tasan se mitä kortissa lukee, joka siis voi olla hyvinkin alle 20%.

Vierailija
67/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 21:12"]

[/quote]

[/quote]

Juuri näin. Ei se vaadi kuin, että laskettaa (netissä) itselleen verokortin etuutta varten.  Esim. 1500e/kk etuustulolla (ansiosidonnainen) veroprosentti on 18,5% Helsingissä, jos kuuluu kirkkoon eikä ole mitään vähennyksiä. Tämä siis jos saa koko vuoden vain tuota ansiosidonnaista.

[/quote]

Helsinki, ortodoksi, vuonna 1980 syntynyt, ei lapsia, 18000€/a, veroprosentti 23.

http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Tyottomyys

Ja jos nyt hieman viilataan lisää:

Ansiopäiväraha verotetaan ansiotulona

Ansiopäivärahan myöntää oma työttömyyskassasi. Työttömyyskassa tekee ansiopäivärahasta ennakonpidätyksen. Ennakonpidätysprosenttina työttömyyskassa käyttää palkkatulon verokortin veroprosenttia, jota korotetaan 2 prosenttiyksikköä. Jos sinulle maksetaan ansiopäivärahan korotettua ansio-osaa tai muutosturvan ansio-osaa, ennakonpidätysprosenttia korotetaan 4 prosenttiyksikköä. Ansiopäivärahan ennakonpidätysprosentti on kuitenkin aina vähintään 20 %. Työttömyyskassa saa tiedon palkkatulon veroprosentista suoraan Verohallinnosta.

Työttömyyskassa käyttää verokortin mukaista ennakonpidätysprosenttia, jos olet hakenut ansiopäivärahalle uuden verokortin.

Vierailija
68/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 20:39"]

Ei kait se nyt ihan oikeesti noin vaikeaa ole? Vai onko? Kokeillaan, YTJ:n päivärahalaskurista 2500€/kk ansioilla saadaan 1500€/kk päivärahaa. Mennään seuraavaksi veroprosenttilaskuriin ja syötetään sinne asumiskunnaksi esim. Akaa ja arvioidaan, että et kuulu kirkollisverovelvollisiin ja ei lapsia ja seuraava, syötetään sitten koko vuoden bruttoansiot, esim. 3kk töissä ja 9kk työttömänä tmv. ja siitä saadaan yhteensä 21000€, eikö?? Nooh otetaan hieman varmaan päälle ja arvioidaan koko vuoden tuloiksi 25000€. Ja taas seuraava, sitten ollaankin jo viimeisellä sivulla, josta voidaan katsoa perusprosentti ja tadaaaa, 17% tässä tapauksessa. Ja jos olet koko vuoden työttömänä 1500€/kk päivärahalla ja arvioidaan vuositulot lähemmäsi totuutta eli 18000€, niin samoilla tiedoilla perusprosentiksi tulee ruhtinaalliset 10,5%. Yhden laskurin mukaan tuohon ei tule päälle enää mitään muita maksuja, joten lasketaan tuolla 10,5% verolla sinulle nettopäiväraha, 1500€-165€, joo tiedän, vero on laskettu 11% ja taas tadaaa, summaksi saadaan 1335€/kk. Oliko vaikeaa?? Jos oli, niin olet syystäkin työttömänä.

[/quote]

Et voi laskea palkkatuloja ja sosiaalietuuksia yhteen. Sosiaalietuuksille on oma lokeronsa. Ei ihme, että työelämässä tehdään niin paljon virheitä, kun yksinkertaisiakaan asioita ei osata ja vielä moititaan muita, vaikka itsekään ei osaa. (minä olen töissä, mutta osaan tämän homman). 

Vierailija
69/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 21:22"]

Ja jos nyt hieman viilataan lisää:

Ansiopäiväraha verotetaan ansiotulona

Ansiopäivärahan myöntää oma työttömyyskassasi. Työttömyyskassa tekee ansiopäivärahasta ennakonpidätyksen. Ennakonpidätysprosenttina työttömyyskassa käyttää palkkatulon verokortin veroprosenttia, jota korotetaan 2 prosenttiyksikköä. Jos sinulle maksetaan ansiopäivärahan korotettua ansio-osaa tai muutosturvan ansio-osaa, ennakonpidätysprosenttia korotetaan 4 prosenttiyksikköä. Ansiopäivärahan ennakonpidätysprosentti on kuitenkin aina vähintään 20 %. Työttömyyskassa saa tiedon palkkatulon veroprosentista suoraan Verohallinnosta.

Työttömyyskassa käyttää verokortin mukaista ennakonpidätysprosenttia, jos olet hakenut ansiopäivärahalle uuden verokortin.

[/quote]

Ja huomaathan sitten viimeisen lauseen "Työttömyyskassa käyttää verokortin mukaista ennakonpidätysprosenttia, jos olet hakenut ansiopäivärahalle uuden verokortin." eli jos olet hakenut ansiopäivärahalle verokortin etuutta varten, kassa käyttää sen prosenttia ennakonpidätykseen ilman mitään minimirajoja.

Vierailija
70/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa se todellinen palkkasi ja katso työttömyyskassan päätöksestä miten suureen tuloon/kk päivärahan suuruus perustuu. Yksinkertaista eikö totta.

Kaikista kassoista saa saman verran riippumatta mihin liittoon kuuluu. YTK on pelkkä työttömyyskassa ja minä kuulun siihen.

Minulla oli edellisessä tarkastelujaksossa palkka 2432/kk ja sain päivärahaa sain 75,55€/päivä siinä tosin oli kaksi lapsikorotusta ilman sitä olisi ollut 62,62 €/päivä.

1511 bruttona/4 vko=20 päivää, jos ei lapsia niin 1262€/4 viikkoa.

Kannattaa käydä verotoimistossa virkailijan luona laskettamassa oikea pidätysprosentti.

Ilmoittiko aloittaja palkkansa liian suureksi? Päivärahan bruttomäärä kiinnostaisi tietää.

Vierailija
71/73 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen tässä ketjussa niitä, joilla työttömyysetuuden veroprosentti on pienempi kuin 20. Mä yritin saada omaani pienemmäksi, mutta verotoimistossa olivat ehdottomia tuon suhteen, eivätkä suostuneet alentamaan.

Oli halvatun tiukka tuo työttömyysvuosi, mutta sainhan sitten reilusti palautusta seuraavana vuonna.

Olisikin kiva tietää, millä perusteilla toiset saavat pienemmän prosentin ja rahat käyttöönsä heti!

[/quote]

Mulla on kadehdittavan pienet prosentit, nyt peruspäivärahalla ja ennakonpidätys 1%. En mene minnekään verovirastoon tietenkään verokortin perään kyselemään, vaan tilaan sen verokortin netistä. Hyvällä tuurilla sen saa itse printattua suoraan, huonolla tuurilla se menee jonkun virkailijan syynättäväksi ja tulee sitten postissa.

Minä olen ihan tarkoituksella räätälöinyt ennakonpidätysprosenttini pieneksi. Laskin tarkkaan, kuinka paljon saan tänä vuonna ansiosidonnaista ja kuinka paljon peruspäivärahaa ja molemmille tilasin omat kortit. Lisäksi arvioin ansiotuloille 2000-3000€, saman minkä viime vuodelle.

Minulla on asuntolainaa, josta menee korkoja. Lisäksi saan osinkotuloja, joista peritään ennakonpidätys, joka otetaan veroprosentissa huomioon. Lisäksi laitan yleensä 5000€ vuodessa PS-tilille ja tämäkin on verokortissa otettu huomioon. Tulot on siis minimissä ja vähennykset tapissa (asuntolainan korot, PS-talletukset) ja tästä päästään pieneen ennakonpidätysprosenttiin.

Voihan olla, että pääsen töihin ennen vuoden loppua ja sitten menee verolaskelmat uusiksi ja ansiotuloverokorttiin tulee paljon korkeampi prosentti. Se on sitten sen ajan murhe. Nyt on tulot minimissä ja verokortti on laskettu katastrofiskenaarion mukaan. Jos pääsen töihin, makselen korkeampia veroja ihan mielelläni. Nyt peruspäivärahallakin maksan mielelläni tuon 1% veroja, mutta en enempää :-)

Vierailija
72/73 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ainakin kiva saada "pieni jouluyllätys" sitten veronpalautuksina ;) Olen aina tehnyt niin, töissä tai työttömänä :)

Vierailija
73/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tuo ansiosidonnainen onkin sitten jännä juttu, kun minä saan bruttona n.1400€/kk ansiosidonnaista ja veroja maksan siitä 24.5% Töissä ollessa bruttotuloni oli n.1900€/kk ja vero% 11. Lapsia minulla on 3.

Miehellä loppui juuri työt ja töissä ollessa tienasi n.3800€/kk ja vero% oli 28. Nyt hän saa bruttona n. 1900€ ja veroja menee 24.5%. (Hänellä siis myös 3 lasta, joista tulee korotus)

Ihmeteltiin kuinka voi olla vain n.55% bruttotuloista. Sitten selvisi, että mitä suuremmat tulot sitä pienempi on ansiosidonnaisen laskenta prosentti.

Onneksi molemmille on töitä tiedossa. Näillä tuloilla ei kauaa pärjättäis.