Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selvennystä kvtes:iin?

Vierailija
27.03.2014 |

Selailin uutta kvtes opusta jokin aikaa sitten, ja mieltäni jäi vaivaamaan siitä yksi seikka, eikä minulla ole itselläni sitä opusta, joten osaisiko joku selventää. Luin siitä, oman lapsen sairastamis kohdasta, että jos sairasloma alkaa pe, on kolme palkallista vapaata pe, la ja su (huolimatta siitä, olisiko la ja su normaalisti työpäiviä), ja vapaapäivät tällöin olisi se pe, sekä ma ja ti. Oikeestiko näin, voisko joku fiksumpi tarkistaa opuksesta kohdan, KIITOS!

nimim. Pph (muttei omassa kodissa, vaan lasten kotona)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos olet kuukausipalkalla (niinkuin pph:t ovat). Jos lapsi sairastuu perjantaina ja olet sillon palkallisella vapaalla ja lapsi on edelleen sairaana maanantaina, et saa palkkaa enää maanantailta, koska oletus on että lapsi on sairastanut koko viikonlopun ja olet hoitanut häntä kotona. tyhmältähän se tuntuu, kun ei töissä olisi kuitenkaan mutta näin se vain on.

Muut hoitaisivat asian niin, että toinen vanhempi jäisi sitten maanataina kotiin hoitamaan sairasta lasta, mutta kuinkas sen teet pph:na kun työskentelet kotona, etkä tietenkään voi ottaa hoitolapsia, kun kotona sairastetaan. Olisikohan silloin mahdollista mennä hoitolasten kanssa esim ryhmikseen päiväksi? (Tämä kiinnostaa ihan siksi, että harkitsen itsekin pph:Na toimimista, jotta voin olla oman lapseni kanssa kotona pidempään, olen siis lto, joten sen puolesta pätevä pph). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Eli tarkoittaako se sitten sitä, kun mainittiin, että ne vapaat ois pe, ma ja ti, että ma ja ti "saa" olla sit viel palkattomalla?

-ap

Vierailija
4/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:02"]

Kyllä, jos olet kuukausipalkalla (niinkuin pph:t ovat). Jos lapsi sairastuu perjantaina ja olet sillon palkallisella vapaalla ja lapsi on edelleen sairaana maanantaina, et saa palkkaa enää maanantailta, koska oletus on että lapsi on sairastanut koko viikonlopun ja olet hoitanut häntä kotona. tyhmältähän se tuntuu, kun ei töissä olisi kuitenkaan mutta näin se vain on.

Muut hoitaisivat asian niin, että toinen vanhempi jäisi sitten maanataina kotiin hoitamaan sairasta lasta, mutta kuinkas sen teet pph:na kun työskentelet kotona, etkä tietenkään voi ottaa hoitolapsia, kun kotona sairastetaan. Olisikohan silloin mahdollista mennä hoitolasten kanssa esim ryhmikseen päiväksi? (Tämä kiinnostaa ihan siksi, että harkitsen itsekin pph:Na toimimista, jotta voin olla oman lapseni kanssa kotona pidempään, olen siis lto, joten sen puolesta pätevä pph). 

[/quote]

Läheskään kaikissa kunnissa ei pph voi olla palkallisesti tilapäisellä hoitovapaalla. Asia on myös niin, että puolisolla ei ole oikeutta jäädä hoitamaan sairasta lasta, jos toinen on kotona töissä. Eli siis pph hoitaa omat sairaat lapsensa ilman palkkaa. Ei nyt ollut vastaus kysymykseesi, mutta näin se menee.

Vierailija
5/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän nuo venkurat, että puoliso ei saa jäädä kotiin sairaan lapsen kanssa, jos minä työskentelen kotona (mikä on ihan hanurista), siksi mainitsinkin, että en nyt työskentele omassa kodissani, vaan lasten kodissa, lapset siis eivät tule minun luokseni, vaan minä menen heidän luokseen. :)

-ap

Vierailija
6/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän nuo venkurat, että puoliso ei saa jäädä kotiin sairaan lapsen kanssa, jos minä työskentelen kotona (mikä on ihan hanurista), siksi mainitsinkin, että en nyt työskentele omassa kodissani, vaan lasten kodissa, lapset siis eivät tule minun luokseni, vaan minä menen heidän luokseen. :)

-ap

Vierailija
7/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:54"]

-ap

[/quote]

"Vastasinkin" tuolle lto:lle. - 5

Vierailija
8/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kvtes:in mukaanhan palkallista on lapsen sairastumispäivä plus kolme päivää. Jos lapsen sairastumispäivä on perjantai, on maanantai vielä palkallinen. Sairastumispäivä on siis se ratkaiseva.

Vierailija
9/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuo jäi minulta kirjoittamatta, että ei ole mahdollista jäädä kotiin, jos toinen puoliso työskentelee kotona. Mietin myös siltä kannalta, että mitäs jos se puoliso onkin sairas, eihän silloinkaan voi ottaa lapsia hoitoon.

Eikös pph pitäisi koskea ihan samalla lailla kvtes kun muitakin eli pitäisi pystyä olemaan palkallisesti vapaalla hoitamassa sairasta lasta?

-se 5 lto

Vierailija
10/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta tuohon palkalliseen  vapaaseen ei ole oikeutta edes kvtes:n mukaan, jos työskentelee kotona. Joissakin kunnissa kuitenkin pph:ia kohdellaan samalla tavalla kuin muitakin työntekijöitä.

Vierailija
11/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 19:33"]Niin tuo jäi minulta kirjoittamatta, että ei ole mahdollista jäädä kotiin, jos toinen puoliso työskentelee kotona. Mietin myös siltä kannalta, että mitäs jos se puoliso onkin sairas, eihän silloinkaan voi ottaa lapsia hoitoon.

Eikös pph pitäisi koskea ihan samalla lailla kvtes kun muitakin eli pitäisi pystyä olemaan palkallisesti vapaalla hoitamassa sairasta lasta?

-se 5 lto

[/quote]työehtosopimuksissa on mahdollista hoitaa lasta kotona kolme tai neljä päivää hoidon järjestämistä varten. Ei siis oleteta että kukaan saa sairaalle lapselle hoidon ppäivässä, mutta kolmessa saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi