Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vihannekset "pakko" huuhtoa ennen syömistä?

Vierailija
27.03.2014 |

En yleensä viitsi pestä vihanneksia ennen syömistä, ellei niissä ole jotakin näkyvää likaa, multaa tai ötököitä. :D Useimmin vihanneksista syön näitä: kurkku, paprika, lehtivihannekset, kesäkurpitsa, porkkana. Suosin kotimaista, mutta en ihan aina. Mietinkin, että koituuko pesemättömien rehujen syöminen kohtalokseni ja saanko niistä jotain vaarallisia pöpöjä tai torjunta-aineita... Hedelmät ovat sitten eri juttu, joskus tuontihedelmien pinnalla on semmoinen tomukerros (en tiedä onko se torjunta-aineen jämiä vai kuljetuksen aikana tullutta pölyä) ja sen huuhtaisen yleensä pois, mutta ostan kyllä muutenkin aika vähän ulkomailta tuotuja hedelmiä ja suosin enemmän itse metsästä kerättyjä marjoja. Niissäkin kyllä voi olla vaikka mitä, tsernobylin laskeuman jämiä tai ketunpissaa :DD 

Kananttaisko mun kuitenkin alkaa pesemään niitä rehuja? 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. PAKKO!!!

Vierailija
2/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kannattaa huuhtoa. Tiedä kuka niitä on käpälöinyt kakkasilla käsillä ja sitten ne torjunta-aineet, niitä ei kannata laiskuuttaan niellä. Kotimaisille varmaan riittää pelkkä vesihuuhtelu mutta ulkolaiset kannattaa pestä jollain pesuaineella tai soodalla. Puhdasta on kivempi syödäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pakkohan ei ole, mutta ootko koskaan ajatellut, millaiset klähmäkäpälät niitä ovat voinee pidellä jo kasvitarhalla, pakatessa, kuljetuksen aikana ja kaupassa! Yhtään ei tiedä, milloin ne on viimeksi pesseet käsiään ja onko käsissä räkää vai paskaa.

Vierailija
4/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 14:25"]

Kyllä ne kannattaa huuhtoa. Tiedä kuka niitä on käpälöinyt kakkasilla käsillä ja sitten ne torjunta-aineet, niitä ei kannata laiskuuttaan niellä. Kotimaisille varmaan riittää pelkkä vesihuuhtelu mutta ulkolaiset kannattaa pestä jollain pesuaineella tai soodalla. Puhdasta on kivempi syödäkin.

[/quote]

ja säilöntäaineet...vai onko se sama asia kuin torjunta-aine. Anyway.

Vierailija
5/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 14:25"]

[/quote]

Ja ne kakkabakteeritko vesihuuhtelulla irtoavat? Pesuaineen jäämiä jää kiinni kasviksiin, vaikka ne huuhtelee. Poistaako sooda bakteereja, voisin kokeilla?

Vierailija
6/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huuhdon enkä todellakaan käytä mitään pesuaineita (?!), vaikka asunkin ulkomailla.

Vierailija
7/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 14:35"]

Minä huuhdon enkä todellakaan käytä mitään pesuaineita (?!), vaikka asunkin ulkomailla.

[/quote]

No sulle ne on tietysti kotimaisia ne vihannekset jotka on siellä kasvatettu ja myyty. Tänne kun niitä tuodaan, niin laitetaan myrkyt pintaan että kestää kuljetuksen ja säilömisen.

Vierailija
8/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaineella? Siis ihan oikeesti?

Vierailija
9/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaineella? Siis ihan oikeesti?

Vierailija
10/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon ollut heviosastolla duunissa, ja sen jälkeen kyllä on tullut tasan tarkkaan pestyä kaikki vihannekset, ja sen lisäksi hedelmät jotka syödään kuorineen. Ei ollu ihan yks tai kaks kertaa, kun niitä on pyörinyt siellä kaupan lattiolla. Ja kun on ollut vielä pari kaveria tukussa duunissa, niin kuullut heiltäkin juttuja siitä hygienian tasosta. Suosittelisin kyllä pesemään, myös ne kotimaiset.

Vierailija
11/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sairastunut, en ole pöpöpelkuri.

Vierailija
12/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pesen kasvikset, koska ällöttää kun näkee miten varsinkin vanhemmart naiset hypistelee ja lähmii kaikki paskasilla näpeillään kun valikoivat parasta reriisiä.

Vierailija
13/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota suuhuni mitään likaista

Vierailija
14/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:01"]

En ole sairastunut, en ole pöpöpelkuri.

[/quote]

Varmasti olet jonkun flunssan tai mahataudin joskus sairastanut. Mistäs tiedät ettei ne ole tulleet jostain vihanneksesta, jota on joku lähminyt noroisilla tai räkäisillä käsillä.

Vierailija
15/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On!mieluiten vessanpöntössä tai ojassa.

Vierailija
16/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätävarjelun liioittelua ehkä, mutta olen kuullut, että jotkut pesevät hedelmät tiskiaineella! Ja ainakin ensin kuumalla ja sitten vielä kylmällä vedellä. Kotimaiset omenat syön kuorineen, mutta ulkomailta tuodut kuorin, Juurekset kuorin myös lähes aina.

Vierailija
17/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvällä onnella saat vain peruspöpöjä, joihin vastustuskykysi puree. Mutta niissä on myös vaarallisempia, kuten eColi. Ja se riittää että käytetyssä kasvien kasteluvedessä on tuota kolibakteeria.

Juurihan oli Hesarissa juttua kun yksi pikkulapsi oli saanut huonosti pestyistä (ilmeisestikin) viinirypäleistä jonkun bakteerin, olikohan juuri tuo koli ja halvaantunut sen vuoksi.

Ja tuusulassako oli se porkkanaraaste-epidemia kun multaporkkanoiden pesu oli jäänyt heikolle niin koko koulu sairastui vakavaan vatsatautiin?

Oma on valintasi. Eipä se minulle kuulu :)

Vierailija
18/18 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä te pesetette niitä vihanneksia? Mä lasken tulikuumaa vettä viinirypäleille ja kääntelen niitä, mutta en esim. omenan kanssa jaksa nähdä sellaista vaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi