polikliininen synnytys(kätilöopistolla)
Onko täällä jollakulla kokemusta polikliinisesta synnytyksestä? Olen kuukauden päästä menossa kättärille eikä osastolla makoilu kiinnosta. Haluaisin kuulla kokemuksia,koska esim.vauvan pitäisi syntyä,että pääsee pian pois?
Kommentit (14)
Ei ole kokemuksia, mutta olen joskus lukenut jotain aiheesta. Googlettamalla löytänet tietoa. Muistaakseni kriteereitä ovat ainakin se, että kyseessä ei ole ensisynnyttäjä, raskaus ei ole riskiraskaus, vauva on täysaikainen ja synnytys menee normaalisti.
Hei! Mulla toisen lapsen synnytys käynnistettiin aamulla klo 8, kun painoarvion mukaan oli niin iso. Lapsi syntyi klo 11.30 ja voi hyvin, ei ollutkaan mikään ihan jätti. Mullakin oli loisto-olo ja aloin heti puhua että haluan kotiin. Lääkäri tutki molemmat ja kotiin päästiin lähtemään saman päivän sisällä. Piti kyllä seuraavana päivänä käyttää vielä vauvaa siellä näytillä, en enää muista miksi. Mutta näin siis meillä. Asuttiin tosin siihen aikaan Käpylässä, joten lyhyt matka olisi ollut tulla takaisin jos jotain olisi sattunut kotona.
Sen perusteella, mitä olen lukenut, polikliiniseen synnytykseen kuuluu ihan normaalisti tuo, että lasta käytetään lastenlääkärillä näytillä seuraavana päivänä tai parin päivän päästä. Se on sama juttu kuin lastenlääkärin kotiutumistarkistus ei-polikliinisessa synnytyksessä.
2
Itsellä ei kokemusta mutta tunnen muutaman jotka ovat polikliinisesti synnyttäneet. Juuri nuo ylemmät kriteerit tulee täyttyä. Samoin vauva ei saa olla pieni tai suuri, muistaakseni ei alle 3 kg eikä yli 4,5 kg.
Itsellä ei kokemusta mutta tunnen muutaman jotka ovat polikliinisesti synnyttäneet. Juuri nuo ylemmät kriteerit tulee täyttyä. Samoin vauva ei saa olla pieni tai suuri, muistaakseni ei alle 3 kg eikä yli 4,5 kg.
Ap asuu myös lähellä,joten helppo tulla takaisin. Ilmeisesti vauvan pitäisi syntyä päivällä/aamulla jotta pääsee pois samana päivänä
Hei! Ilmeisesti tuolla syntymä ajallakin on merkitystä, kun meidän vauva syntyi iltäpäivällä neljältä niin päästiin kotiin seuraavanma aamuna. Kätilö totesi synnytyksen jälkeen että tunnit ei riitä, eli piti ilmeisesti olla joku tuntimäärä syntymästä ennen lääkärin tarkastusta Lääkäri tutki vauvan ennen kotiin lähtöä ja sitten käytiin vielä parinpäivän päästä uudelleen tarkastuksessa.
Siis mitä tarkoittaa polikliininen synnytys?
T. Tyhmä
Olisin saanut ensisynnyttäjänä lähteä kotiin samana päivänä. Kaikki oli hyvin, olo mainio, lapsi söi hyvin rintaa ja kättärillä ruuhkaa. Halusin kuitenkin olla vielä yhden yön, epävarma kun vielä vähän olin.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 08:45"]
Ei ole kokemuksia, mutta olen joskus lukenut jotain aiheesta. Googlettamalla löytänet tietoa. Muistaakseni kriteereitä ovat ainakin se, että kyseessä ei ole ensisynnyttäjä, raskaus ei ole riskiraskaus, vauva on täysaikainen ja synnytys menee normaalisti.
[/quote]
Ei nuo kriteerit käytännössä merkitse mitään. Toki ne ovat suosituksia, mutta ihan kuka tahansa voi häipyä sairaalasta heti kun siltä tuntuu. Ei se henkilökunta voi oikeasti pakottaa ihmisiä jäämään.
Itse toki kannatan noita suosituksia ja muutenkin pitäisin järkevämpänä pysyä osastolla vauvan lääkärintarkastukseen asti. Ihan vain varmuuden vuoksi ja ettei tarvitsisi esim. keltaisuuden takia palata sairaalaan.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 09:50"]
[/quote]
Ei nuo kriteerit käytännössä merkitse mitään. Toki ne ovat suosituksia, mutta ihan kuka tahansa voi häipyä sairaalasta heti kun siltä tuntuu. Ei se henkilökunta voi oikeasti pakottaa ihmisiä jäämään.
Itse toki kannatan noita suosituksia ja muutenkin pitäisin järkevämpänä pysyä osastolla vauvan lääkärintarkastukseen asti. Ihan vain varmuuden vuoksi ja ettei tarvitsisi esim. keltaisuuden takia palata sairaalaan.
[/quote]
Ei kyllä voi. Jos vaarantaa äidin terveyden, voidaan tehdä pakkohoitopäätös. Synnytyksen jälkeen esimerkiksi lapsivuodepsykoosin epäily on syy.
Siten voi lähteä omalla vastuullaan, riskit kantaa sitten itse.
Jos vauvan katsotaan tarvitsevan vielä hoitoa tai tarkkailua, voi äiti häipätä ja vauvaa jää sairaalaan. Ei sitä saa mukaansa vain oman halunsa vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 09:50"]
[/quote]
[/quote]
Ei kyllä voi. Jos vaarantaa äidin terveyden, voidaan tehdä pakkohoitopäätös. Synnytyksen jälkeen esimerkiksi lapsivuodepsykoosin epäily on syy.
Siten voi lähteä omalla vastuullaan, riskit kantaa sitten itse.
Jos vauvan katsotaan tarvitsevan vielä hoitoa tai tarkkailua, voi äiti häipätä ja vauvaa jää sairaalaan. Ei sitä saa mukaansa vain oman halunsa vuoksi.
[/quote]
Normaalitapauksessa, jos vauva ja äiti voivat hyvin, ei mitään pakkohoitopäätöstä kyllä tehdä, vaikka lääkäri olisikin sitä mieltä että olsii hyvä vielä sairaalaan jäädä. Minä synnytin kolmannen lapseni 5 kk sitten, ja lähdin sairaalasta 2 tuntia synnytyksestä. Yöksi olisi kuulemma pitänyt jäädä, mutta sanoin etten jää. Eipä ne sille mitään voineet, kun ei ollut erityistä lääketieteellistä syytä pitää lasta tarkkailussa.
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Vastasyntynyt
Linkissä tietoa mm. vastasyntyneen adaptaatiovaiheesta, joka ehkä selventää, miksi haluavat seurata vauvaa sairaalassa/ tehdään kotiutumisen jälkeen vielä lääkärintarkastus.
Sairaalassa tulee olla 6 tuntia synnytyksen jälkeen, jonka jälkeen voi lähteä kotiin. Siis oletuksena tietenkin, että kaikki on mennyt synnytyksessä hyvin ja molempien (vauvan ja äidin) kunto sen mahdollistaa. Lääkäri myöntää lähtöluvan ja myöhäisin lääkärikierros on noinkuin 18-19.00.