Mistä johtuu, että melkein jokainen väittää olleensa joskus narsistin uhri
Vaikka varsinaisia narsistisesta persoonallisuushäriöstä kärsiviä on jotain 1% väestöstä? Jotkut ovat tavanneet jopa useammankin narsistin elämänsä aikana kuin vain yhden. Tällä otannalla varmaan 50% väestöstä olisi narsisteja. Jos minä itse tapaan k-päisen ihmisen, en kutsu häntä heti ja automaattisesti narsistiksi, vaan ihan rehellisen k-päiseksi persoonaksi. Nykyään kaikki veemäisyys leimataan, että se on narsismia tai psykopatiaa. En tiedä, pitäskö itkeä vai nauraa, mutta tuo narsistin leima kokee ja kokenutkin melkoisen inflaation ainakin omassa käsitysmaailmassa, koska melkein jokainen on joskus ollut omasta mielestään narsistin kanssa tai uhri. Uskottavuus mennyt jo. Mielipiteitä, ajatuksia?
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raivokohtaukset eivät pelkästään ole muutenkaan kerro vielä narsismista mitään. Niitä kun voivat saada muutkin tunnesäätelyltään puutteelliset ihmiset.
Kaikki voivat saada raivokohtauksia jos aihetta on, mutta narsismiin raivokohtaukset liittyvät olennaisesti ja narsisti voi olla myös fyysisestikin väkivaltainen raivonsa ohessa, ja narsisti voi saada raivokohtauksia pikkuasioistakin. Jokainen narsisti on väkivaltainen.
Mutta kaikki narsistit eivät ole fyysisesti väkivaltaisia, ja henkinen väkivaltakin voi olla hyvin piiloteltua ja manipulatiivistä.
Mitä mieltä olet patologisesti valehtelevasta narsistista joka leikkii netissä olevansa ammattimuusikko ja soitonopettaja ja yrittää päteä Wikipediatiedoilla ja Google-linkeillä?
Ensimmäinen ajatukseni on, että hänellä on varmaan tylsä elämä. Ja seuraava on se, että onneksi hän vuodattaa pahaa oloaan tänne, toivottavasti ihmiset IRL säästyvät. En tiedä, kenestä puhut kylläkään.
Ei "vuodata pahaa oloaan" vaan valehtelee koko ajan ja leikkii erilaisia roolileikkejään, ja väittelee Wikipedia-tiedoin ja Google-linkein sellaisistakin asioista ammattilaisten kanssa joista ei yhtään mitään tajua. Vaikea ymmärtää sellaiselle käytökselle mitään järkevää motiivia, lähinnä tulee vain mielisairaan käytös mieleen.
Valtaosa suomalaisista ei siedä kunnianhimoisia, lahjakkaita ja menestyviä poikkeusyksilöitä, jotka vähemmän kyvykkään enemmistön toimesta on viime vuosina keksitty leimata narsisteiksi. Äärimmäisen valitettavaa tämän maan tulevaisuuden kannalta, ja tulokset ovat jo tälläkin hetkellä nähtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla on varmaan oikein narsistidiagnoosi.
Miten voisikaan olla. Narsistia kun ei saa yleensä menemään hoitoon, koska hän ei koe olevansa sairas, vaikka säännöllisesti riehuu väkivaltaisesti perheensä keskuudessa ja ajaa läheisensä psykiatriseen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa suomalaisista ei siedä kunnianhimoisia, lahjakkaita ja menestyviä poikkeusyksilöitä, jotka vähemmän kyvykkään enemmistön toimesta on viime vuosina keksitty leimata narsisteiksi.
Narsistit harvoin ovat kovinkaan lahjakkaita tai menestyviä. Lähinnä ovat vain pelkkiä keskinkertaisuuksia, jotka toki itse kuvittelevat olevansa merkittäviäkin poikkeusyksilöitä, vaikka mikään ei sitä väitettä puolla, eikä todista. Aamusta iltaan jatkuvat erilaiset roolileikit ja valehtelu netissä milloin mistäkin ei ole merkittävä todiste menestyksestä tai lahjakkuudesta. Kunnianhimoa tietysti on paljonkin, mutta himoksi se jääkin suurimmalla osalla narsisteja, kun ei taidot riitä kunnianhimon tyydyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavimpia/turhauttavimpia ovat nämä joidenka ihan kaikki exät, pomot sekä anopit ja koirat ovat narsisteja, mulkkuja ja ties mitä mutta peiliin ei koskaan katsota itse ja tarinoista kuulee vain yhden puolen. Mitä jos ongelma onkin niiden jatkuvasti narsistien uhrien kohdalla se, että onkin sellainen itse?
Ja pakko nyt oheen vielä sanoa, että tämä jatkuva narsismi huutelu sekä iltapas*kan "tästä tiedät narsistin" bla bla mediamässäily hankaloittaa niitä, jotka ihan aidosti ja oikeasti ovat narsistin uhrina. Moni ei ota enää vakavissaan ja uhria syyllistetään tai ei uskota. Sama ilmiö kävi vuosia sitten kun masennuksesta tuli muotisairaus joka ihan kaikilla median mukaan on. Ne oikeasti masentuneet kärsivät siitäkin ja oireiden ja peräti koko sairauden vähättely alkoi.
Läheisriippuva päätyy helposti suhteisiin narsististen ihmisten kanssa.n, jotka kiinnostuvat juuri liian kilteistä ihmisistä. Läheisriippuvalla myös on epäselvät rajat ja hän ei osaa pitää puoliaan. Siinä missä terve häipyisi, läheisriippuva selittää toisen huonon käytöksen parhain päin.
Olen kuullut sanottavan, että läheisriippuva on narsisti, joka on mennyt terapiaan. Eli molemmilla on ongelmia itsetunnon ja oman persoonan rajojen suhteen. Koen tämän ajatuksen olevan totta yleensä ja omalla kohdallani.
Narsisti ei ole aina sama kuin kusipää koska hän uskoo asiaansa täysin, hän on loukattu itkevä yksinäinen lapsi, joka katsoo oikeudekseen viedä toiselta tarvitsemansa. Hän ei aina käsitä tekevänsä väärin vaan katsoo että se on hänen oikeutensa.
En ole ikinä ollut narsistin uhri, koska en sellaiseksi alkanut, sen sijaan tiedän yhden pesunkestävän narsistin, joka yritti saada jalansijaa elämässäni, koska tunsin ihmisiä joita lähelle hän olisi halunnut päästä. Kiinnostui minusta siinä viaheesa kun sai tietää kuka olen, ja arveli minun esittelevän ja johdattelevan hänet lähelle hänelle mieluisia ihmisiä, jotka auttaisivat häntä hänen "urallaan". Tää ei ihan onnistunut :D
Tämä henkilö on ihan jotain muuta kuin perus kusipää, hän on katkera toisille ihmisille heidän tunteistaan, siitä että toisia ihmisiä rakastetaan, ja häntä ei koskaan kukaan rakasta sillä tavalla, eikä hän voi ikinä itse rakastaa. Mielellään repisi kaiken tällaisen rikki ettei tarvitsisi nähdä sitä, koska kateuden määrä on jotain sellaista mihin ei normikateellisuudella voi edes päästä. Narsistin pyrkimykset ovat onttoja, ja perustuvat ainoastaan siihen että hän haluaa ihailua, koska muuta ei voi saada. Kaksijakoista hommaa se, koska hän itsekin tietää että häneen kohdistettu ihailu on onttoa, eikä hän ole sitä ansainnut, joten hän pyrkii aina vain enemmän ihailluksi, ja jokainen joka tielle osuu, huomaa kyllä jossain vaiheessa tämän muutoksen narskussa. Ihanasta ja välittävästä ihmisestä hirviöksi.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei ole aina sama kuin kusipää koska hän uskoo asiaansa täysin, hän on loukattu itkevä yksinäinen lapsi, joka katsoo oikeudekseen viedä toiselta tarvitsemansa. Hän ei aina käsitä tekevänsä väärin vaan katsoo että se on hänen oikeutensa.
Kyllä olisi pakkohoidon paikka, jossa narsistille kerrottaisiin ja opetettaisiin paremmat käytöstavat kuin vain riehuminen tavoitteidensa saavuttamiseen, koska sellainen käytös ei ole terveen ihmisen käytöstä. Narsistihan on valmis ottamaan tarvitsemansa vaikka väkivalloin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun narsistipuolisoni hakeutui terapiaan ihan vapaaehtoisesti, toki aika rankka herätys siihen tarvittiin. Valitettavasti terapia ei vain ole saanut juuri mitään muutosta aikaiseksi.
Minkälainen oli tämä "rankka herätys"?
Vierailija kirjoitti:
Täytän kohta 66 vuotta enkä ole eläissäni törmännyt narsistiin.
Kyllä olet, mutta et ole törmännyt riittävän läheisesti, että olisit saanut asiasta jotain kokemusta raivokohtausten muodossa, ja näin tajunnut heidän olevan narsisteja. Aivan jokainen on tavannut narsisteja, monet jopa valitettavan läheisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun narsistipuolisoni hakeutui terapiaan ihan vapaaehtoisesti, toki aika rankka herätys siihen tarvittiin. Valitettavasti terapia ei vain ole saanut juuri mitään muutosta aikaiseksi.
Sellainen, missä kaikki elämän tukipilarit sortuvat yhdellä kertaa. Suuri kriisi siis. En viitsi sen tarkemmin kuvailla. Mutta tyypillisesti narsistit tällaisissa tilanteissa hakeutuvat hoitoon, kun ei muita keinojakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, missä kaikki elämän tukipilarit sortuvat yhdellä kertaa. Suuri kriisi siis.
Keksi nyt jotain. Vedät vaan hatusta sen "suuren kriisinkin".
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole esimerkiksi opettajaa, joka ei olisi joutunut narsistin uhriksi. Olen opettanut noin tuhatta teiniä, joilla on ollut yhteensä noin 2000 vanhempaa. Sopii laskea siitä, kuinka monta narsistia siellä on joukossa. Lisäksi on psykopaatteja noin prosentti.
Asiakaspalvelijat, poliisit, opettajat, lääkärit, sairaanhoitajat kohtaavat ainakin jatkuvasti näitä ns. hankalia ihmisiä, joiden kanssa on aivan mahdoton tulla toimeen. Jos asuu ikänsä kerrostaloissa, erittäin todennäköisesti joskus kohtaa kiusaavan, vaikean naapurin, joka hyvinkin voi olla narsisti. Narsisti pyrkii usein esimieheksi ja heillä on satoja alaisia uransa aikana. Lähes kaikilla on helposti ainakin sata luokkakaveria peruskoulussa ja toisella asteella. Aina siellä seassa pari narsistia on. Moni paatunut koulukiusaaja kuuluu heihin.
Tokikaan kaikki kiusaajat ja vaikeat ihmiset eivät ole narsisteja. Mutta suuri osa heistä on. Lisäksi monet ovat rajatapauksia.
Itse olen aivan vakuuttunut, että ainakin ihminen, jolla on opintojen ja työn puolesta paljon ihmiskontakteja, varmasti kohtaa narsisteja.
Lisäähän listaan kollegat! Lääkärit, opettajat ja poliisit ovat reippaasti yliedustettuina, kun tarkastellaan narsistien sijoittumista työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos he eivät tiedä, mitä tekevät, narsisti hyvin äkkiä loukkaantuu, raivostuu ja lopettaa terapian.
Kuvitteletko, että narsisti saadaan terapiaan? Hahaa, you are very funny!
En kuvittele, vaan tiedän, että narsisteja on terapiassa. Se on toki harvinaista, mutta joskus saatuaan narsistisen kolhun ja narsistisen kulissin romahdettua narsistikin saattaa tiensä terapiaan löytää. Joskus myös perheenjäsenen painostus tai jokin muu psyykkinen häiriö vievät narsistin terapiaan (terapeuttien mukaan näin). Käy katsomassa You Tubesta esimerkiksi kanavat Psychology In Seattle ja Dr. Daniel Fox. Molemmat ovat psykotetapeutteja, joilla on narsistipotilaita. Tuskin ne mitään mielikuvitushenkilöitä heille ovat.
Ei myöskään ole aivan niin, etteikö narsisti koskaan voisi toipua häiriöstään. Vastoin vanhaa uskomusta se on mahdollista, vaikkakin harvinaista. Se toki vaatii sen, että ihminen tiedostaa narsisminsa, mitä ei usein tapahdu, ja on valmis muuttumaan. Vaatii myös terapeutilta erityistä ammattitaitoa työskennellä narsistin kanssa. Sen sijaan antisosiaalisen persoonallisuushäiriön kärjistymät (psykopatia ja sosiopatia) katsotaan edelleen häiriöiksi, joita ei voi hoitaa. Näitä häiriöitä terapia voi pahentaa, koska psykopaatti oppii terapiassa vain uusia keinoja manipuloida.
Mäå tiedän narsistin joka käy terapiassa, koska terapeutti on ainoa joka on aina hänen puolellaan, uskoo hänen tarinansa ja krokotiilinkyyneleensä, eli terapeuttia käytetään vahvistamaan narsismia silloin, kun sitä mitä janotaan ei ole kukaan uhri antamassa.
Ehkä vain he puhuvat, ja me jotka emme ole kokeneet kauheuksia ollaan hiljaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva-palstalla käytetään herkästi narsismi-sanaa, vielä kun tietäisi, millä asiantuntijataidoilla näitä diagnooseja tehdään :)
https://www.narsisminuhrientuki.fi/
Narsistien sairas käytös on kaikilla niin samanlaista, että diagnoositkin on helppo tehdä kun on asiaan riittävän läheisesti joutunut perehtymään vaikkapa muutaman vuosikymmenen. Harva psykiatri tai lääkäri on koskaan itse nähnyt narsistin psykoottistasoista raivokohtausta, joita narsisti läheisilleen tarjoilee.
Narsistin toki tunnistaa herkästi, jos tietää, mistä on kyse. Varmaa diagnoosia ei toki voi tehdä kuin ammattilainen. Ammattilaisen ei tarvitse nähdä narsistin raivokohtauksia diagnosoidakseen hänet.
Narsistin tosiaan tunnistaa herkästi jos aiheesta on kokemusta, eikä siihen ammattilaista tarvita. Jos taas ammattilaiset näkisivät kuinka sekaisin narsisti voi olla kun saa jopa psykoottistasoisen ja väkivaltaisen raivokohtauksen, narsistien pakkohoito olisi jo arkipäivää.
Kyllä ne ammattilaiset sen tietää. Heillä on kyllä koulutuksensa puolesta tietoa siitä, kuinka narsisti käyttäytyy ja etenkin narsisteja hoitavien terapeuttien on oltava hyvin tarkasti perillä narsistin käyttäytymis- ja ajattelumalleista. Jos he eivät tiedä, mitä tekevät, narsisti hyvin äkkiä loukkaantuu, raivostuu ja lopettaa terapian.
Hyvin harva ammattilainen on nähnyt kun narsisti saa väkivaltaisen ja psykoottistasoisen raivokohtauksen perheensä keskuudessa.
Miksi jankkaat tätä? Ei sitä raivokohtausta ole pakko nähdä tietääkseen, että sellaisia he saavat ja tunnistaakseen narsismia muista sille ominaisista piirteistä.
Yksikin kunnon väkivaltainen raivokohtaus narsistilta ihan itse koettuna opettaa paljon enemmän kuin aihealueen kirjat ja kovinkaan aiheesta lukeminen.
Sehän on sitten helppo koulu. Turhaan terapeutit opiskelevat vuosikausia, jos kerran yhden raivokohtauksen nähtyään tietää narsismista kaiken ja osaa hoitaa narsismia. Jos kerran aiheesta niin paljon tiedät, niin kerro, miten narsismi kehittyy. Minua kiinnostaa tämä. Miten, miksi ja missä ikävaiheessa? Mitkä tekijät siihen vaikuttavat? Miten se ilmenee käyttäytymisessä? Millainen on narsistin sisäinen maailma? Mitä hän kokee, tuntee ja ajattelee? Miten narsismia voidaan hoitaa?
Olen eri, mutta vauvaiän traumastahan tuon sanotaan syntyvän. Esimerkki: vauva jätetään itkemään itsensä öisin uneen talon toisessa päässä, ilman että kukaan käy katsomassa, lohduttamassa, sylittämässä, vaihtamassa märkiä vaippoja, syöttämässä. (Ja tämä oli ihan hyväksytty kasvatusmetodi aikoinaan.) Vauva kokee kuitenkin tulleensa hylätyksi ja jätetyksi yksin pimeään kuolemaan, ja tämä toistuu joka yö. Traumatisoituneella vauvalla ei ole muuta konstia, kuin itse heijata itse itsensä uneen. Kun vauva näin ratkaisee itse ongelman, syntyy vauvalle kaikkivoipaisuuden kuvitelma.
Wikipediasta (Narsismi):
"Jos lapsi hyvin varhaisessa vaiheessa kokee vaikeita pettymyksiä äitisuhteessaan eikä hänen tunteisiinsa vastata, hänelle voi alkaa kehittyä epäterve itseriittoisuuden ja kaikkivoipaisuuden tunne, jossa hän ei tarvitse ketään eikä mitään vaan hallitsee itse kaikkea.[8] Jorma Myllärniemen mukaan narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä ei koe normaalisti masennusta. Masennus syntyy vain silloin kun hauras persoona hajoaa, itseriittoisuuden ja kaikkivoipaisuuden tunne menetetään. Tällöin ihminen romahtaa. Vertauskuvallisesti ilmaisten narsisti ei taivu vaan taittuu.[8] Tähän masennukseen liittyy itsetuhoisuutta.[13]
Gustav Schulmanin mukaan narsistisen persoonallisuushäiriön hoidossa pyritään tietoisesti auttamaan potilasta ymmärtämään, että suojautuessaan narsistisin keinoin hän vahingoittaa paitsi toisia myös itseään, sillä hänen käytöksensä pilaa hänen maineensa ja lisäksi hän saa osakseen muiden ihmisten vihan ja häntä aletaan vältellä. Narsistinen suojarakenne pyritään hoidon avulla purkamaan ja häntä autetaan kestämään alta paljastuvaa masennusta.[13] Schulmanin mukaan hoito on varsin vaativaa ja se useimmiten epäonnistuu.[9]"
Narsisti on siis pohjimmiltaan jo vauva-aikana traumatisoitu ja masentunut, mutta masennus on niin kovan suojakuoren alla, että siihen on vaikea päästä käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva-palstalla käytetään herkästi narsismi-sanaa, vielä kun tietäisi, millä asiantuntijataidoilla näitä diagnooseja tehdään :)
Narsistien sairas käytös on kaikilla niin samanlaista, että diagnoositkin on helppo tehdä kun on asiaan riittävän läheisesti joutunut perehtymään vaikkapa muutaman vuosikymmenen. Harva psykiatri tai lääkäri on koskaan itse nähnyt narsistin psykoottistasoista raivokohtausta, joita narsisti läheisilleen tarjoilee.
Narsistin toki tunnistaa herkästi, jos tietää, mistä on kyse. Varmaa diagnoosia ei toki voi tehdä kuin ammattilainen. Ammattilaisen ei tarvitse nähdä narsistin raivokohtauksia diagnosoidakseen hänet.
Narsistin tosiaan tunnistaa herkästi jos aiheesta on kokemusta, eikä siihen ammattilaista tarvita. Jos taas ammattilaiset näkisivät kuinka sekaisin narsisti voi olla kun saa jopa psykoottistasoisen ja väkivaltaisen raivokohtauksen, narsistien pakkohoito olisi jo arkipäivää.
Kyllä ne ammattilaiset sen tietää. Heillä on kyllä koulutuksensa puolesta tietoa siitä, kuinka narsisti käyttäytyy ja etenkin narsisteja hoitavien terapeuttien on oltava hyvin tarkasti perillä narsistin käyttäytymis- ja ajattelumalleista. Jos he eivät tiedä, mitä tekevät, narsisti hyvin äkkiä loukkaantuu, raivostuu ja lopettaa terapian.
Hyvin harva ammattilainen on nähnyt kun narsisti saa väkivaltaisen ja psykoottistasoisen raivokohtauksen perheensä keskuudessa.
Miksi jankkaat tätä? Ei sitä raivokohtausta ole pakko nähdä tietääkseen, että sellaisia he saavat ja tunnistaakseen narsismia muista sille ominaisista piirteistä.
Yksikin kunnon väkivaltainen raivokohtaus narsistilta ihan itse koettuna opettaa paljon enemmän kuin aihealueen kirjat ja kovinkaan aiheesta lukeminen.
Sehän on sitten helppo koulu. Turhaan terapeutit opiskelevat vuosikausia, jos kerran yhden raivokohtauksen nähtyään tietää narsismista kaiken ja osaa hoitaa narsismia.
Hoitaa? Ei sellaista ole missään mainittu, että narsismia voi hoitaa ja oppii hoitamaan jos kokee ensin narsistin psykoottisia ja väkivaltaisia raivokohtauksia. Eli nyt aloit taas vääristelemään asioita.
No jos tiedät narsismista enemmän kuin asiantuntijat, osaat luonnollisestikin myös hoitaa sitä ja tiedät, kuinka sitä hoidetaan, mutta en ala kanssasi asiasta tämän enempää väitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole esimerkiksi opettajaa, joka ei olisi joutunut narsistin uhriksi. Olen opettanut noin tuhatta teiniä, joilla on ollut yhteensä noin 2000 vanhempaa. Sopii laskea siitä, kuinka monta narsistia siellä on joukossa. Lisäksi on psykopaatteja noin prosentti.
Asiakaspalvelijat, poliisit, opettajat, lääkärit, sairaanhoitajat kohtaavat ainakin jatkuvasti näitä ns. hankalia ihmisiä, joiden kanssa on aivan mahdoton tulla toimeen. Jos asuu ikänsä kerrostaloissa, erittäin todennäköisesti joskus kohtaa kiusaavan, vaikean naapurin, joka hyvinkin voi olla narsisti. Narsisti pyrkii usein esimieheksi ja heillä on satoja alaisia uransa aikana. Lähes kaikilla on helposti ainakin sata luokkakaveria peruskoulussa ja toisella asteella. Aina siellä seassa pari narsistia on. Moni paatunut koulukiusaaja kuuluu heihin.
Tokikaan kaikki kiusaajat ja vaikeat ihmiset eivät ole narsisteja. Mutta suuri osa heistä on. Lisäksi monet ovat rajatapauksia.
Itse olen aivan vakuuttunut, että ainakin ihminen, jolla on opintojen ja työn puolesta paljon ihmiskontakteja, varmasti kohtaa narsisteja.
Lisäähän listaan kollegat! Lääkärit, opettajat ja poliisit ovat reippaasti yliedustettuina, kun tarkastellaan narsistien sijoittumista työelämään.
Laitapa linkkiä tutkimukseen. Ei tule löytymään. Narsistin äärimuoto on psykopaatti. Heitä on poikkeuksellisen vähän esimerkiksi lääkäreinä (poikkeuksena kirurgi) ja opettajina. Luuletko, että joku opettajan työ hivelee narsisteja riittävästi? Rehtoreina on jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa suomalaisista ei siedä kunnianhimoisia, lahjakkaita ja menestyviä poikkeusyksilöitä, jotka vähemmän kyvykkään enemmistön toimesta on viime vuosina keksitty leimata narsisteiksi. Äärimmäisen valitettavaa tämän maan tulevaisuuden kannalta, ja tulokset ovat jo tälläkin hetkellä nähtävissä.
Ei narsistit ole menestyviä, muuta kuin omasta mielestään. Joku pikkupomo huudattamassa tyttösiä vaatekaupassa on omasta mielestään menestyjä, muiden mielestä siihen tarvitsee vähän enemmän. Narsisti ei ole kunnianhimoinen, vaan ihailuntarpeinen. Hän ei vain itse erota näitä kahta asiaa toisistaan. Kunnianhimoinen ei tarvitse muiden hyväksyntää, vaan menee eteenpäin. Narsisti taas koko ajan odotta kiitosta muilta. Siksi narsisti ei etene kovin pitkälle. Kunnianhimoinen voi olla luonteleltaan aika kusipää, mutta todella harvoin, jos koskaan, narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on sitten helppo koulu. Turhaan terapeutit opiskelevat vuosikausia, jos kerran yhden raivokohtauksen nähtyään tietää narsismista kaiken ja osaa hoitaa narsismia. Jos kerran aiheesta niin paljon tiedät, niin kerro, miten narsismi kehittyy. Minua kiinnostaa tämä. Miten, miksi ja missä ikävaiheessa? Mitkä tekijät siihen vaikuttavat? Miten se ilmenee käyttäytymisessä? Millainen on narsistin sisäinen maailma? Mitä hän kokee, tuntee ja ajattelee? Miten narsismia voidaan hoitaa?
Olen eri, mutta vauvaiän traumastahan tuon sanotaan syntyvän. Esimerkki: vauva jätetään itkemään itsensä öisin uneen talon toisessa päässä, ilman että kukaan käy katsomassa, lohduttamassa, sylittämässä, vaihtamassa märkiä vaippoja, syöttämässä. (Ja tämä oli ihan hyväksytty kasvatusmetodi aikoinaan.) Vauva kokee kuitenkin tulleensa hylätyksi ja jätetyksi yksin pimeään kuolemaan, ja tämä toistuu joka yö. Traumatisoituneella vauvalla ei ole muuta konstia, kuin itse heijata itse itsensä uneen. Kun vauva näin ratkaisee itse ongelman, syntyy vauvalle kaikkivoipaisuuden kuvitelma.
Wikipediasta (Narsismi):
"Jos lapsi hyvin varhaisessa vaiheessa kokee vaikeita pettymyksiä äitisuhteessaan eikä hänen tunteisiinsa vastata, hänelle voi alkaa kehittyä epäterve itseriittoisuuden ja kaikkivoipaisuuden tunne, jossa hän ei tarvitse ketään eikä mitään vaan hallitsee itse kaikkea.[8] Jorma Myllärniemen mukaan narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä ei koe normaalisti masennusta. Masennus syntyy vain silloin kun hauras persoona hajoaa, itseriittoisuuden ja kaikkivoipaisuuden tunne menetetään. Tällöin ihminen romahtaa. Vertauskuvallisesti ilmaisten narsisti ei taivu vaan taittuu.[8] Tähän masennukseen liittyy itsetuhoisuutta.[13]
Gustav Schulmanin mukaan narsistisen persoonallisuushäiriön hoidossa pyritään tietoisesti auttamaan potilasta ymmärtämään, että suojautuessaan narsistisin keinoin hän vahingoittaa paitsi toisia myös itseään, sillä hänen käytöksensä pilaa hänen maineensa ja lisäksi hän saa osakseen muiden ihmisten vihan ja häntä aletaan vältellä. Narsistinen suojarakenne pyritään hoidon avulla purkamaan ja häntä autetaan kestämään alta paljastuvaa masennusta.[13] Schulmanin mukaan hoito on varsin vaativaa ja se useimmiten epäonnistuu.[9]"
Narsisti on siis pohjimmiltaan jo vauva-aikana traumatisoitu ja masentunut, mutta masennus on niin kovan suojakuoren alla, että siihen on vaikea päästä käsiksi.
Asioita olisi helpoin käsitellä pakkohoidossa, jonne narsisti toimitetaan läheisiinsä kohdistamien väkivaltaisten kohtausten takia, koska sellainen käytös ei ole terveen ihmisen käytöstä.
Aika harvalla on varmaan oikein narsistidiagnoosi, mutta vahvoja narsistisia piirteitä on hyvin monella ihmisellä! Se itsekkyys, hyväksikäyttö, k*sipäisyys ja tahallinen toisten alistaminen ja lyttääminen ei mielestäni ole normaalipäisen ihmisen tapa elää ihmissuhteissa.