Lapsilisä on tarkoitettu lapsen käyttöön eikä
tilille säästöön. Siksi siitä on huomattu olevan varaa leikata, olettaisiin.
Kommentit (68)
Lapsista tehtävä verovähennys hillitsisi lapsiperheiden köyhtymistä, sanovat lapsiasiavaltuutettu ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteeri.
Viime aikoina lapsiperheitä ovat MLL:n mukaan köyhdyttäneet ruuan kallistuminen sekä tasaverot.
Hallitus päätti lisäksi kehysriihessä, että arvonlisäveroa ja valmisteveroja korotetaan.
MLL:n pääsihteeri Mirjam Kallandin ja lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aulan mukaan köyhyys kasaantuu yksinhuoltajaperheisiin ja monilapsisiin perheisiin. Myös alle kolmevuotiaiden lasten perheissä on paljon köyhyyttä.
Kalland kuvaa, että lapsilisän ostovoima ensimmäisestä lapsesta on pudonnut vajaassa 20 vuodessa noin viidenneksen. Toisesta lapsesta se on pudonnut liki kolmanneksen.
Verovähennys lapsista poistettiin vuonna 1994. Jos lapsivähennys palautettaisiin, Kalland arvioi, että osa siitä palautuisi valtiolle. Rahaa palautuisi muiden verojen kautta, ja lisäksi lapsiperheiden kulutus lisäisi kotimaisen työn kysyntää etenkin palvelualoilla.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:11"]Ehdottomasti lapsilisiin tuloraja yli 50 tuhatta tienaavalta perheeltä lapsilisät kokonaan pois?..
[/quote]
hmmm...miten käytännössä tätä rajaa tarkkailtaisi ettei meno syö tuottoa.
[/quote]
Villi veikkaus, että valtio tietää meistä aika paljon ja kun ne tiedot on ihan varmasti saatavilla, ei muuta kuin exel taulukkoon autom. päälle ja sieltä se syntyy tilasto, josta saadaan selville ne joille kuuluu tai ei kuulu.
[/quote]
Onko ihmisten tulot sitten vuodesta toiseen samat ja eikö näiden tietojen käsittely vaadi käsittelijää...niin eihän esim verotietoja ketään käsittele...automaatti laskee palkat yms :D
[/quote]
Ne lapsilisät voidaan ihan hyvin laskea edellisen vuoden tulojen mukaan, ketä haittaa?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:11"]Ehdottomasti lapsilisiin tuloraja yli 50 tuhatta tienaavalta perheeltä lapsilisät kokonaan pois?..
[/quote]
hmmm...miten käytännössä tätä rajaa tarkkailtaisi ettei meno syö tuottoa.
[/quote]
Villi veikkaus, että valtio tietää meistä aika paljon ja kun ne tiedot on ihan varmasti saatavilla, ei muuta kuin exel taulukkoon autom. päälle ja sieltä se syntyy tilasto, josta saadaan selville ne joille kuuluu tai ei kuulu.
[/quote]
Onko ihmisten tulot sitten vuodesta toiseen samat ja eikö näiden tietojen käsittely vaadi käsittelijää...niin eihän esim verotietoja ketään käsittele...automaatti laskee palkat yms :D
[/quote]
Ne lapsilisät voidaan ihan hyvin laskea edellisen vuoden tulojen mukaan, ketä haittaa?
[/quote]
Kun ne verotiedot on joka tapauksessa koottu jollekin ohjelmalle, ei tarvita montaa IT henkilöä lisäämään sinne tuon kohdan ja sieltä se sitten tulla tupsahtaa.
Aika hyvä vastaveto http://www.kauppalehti.fi/etusivu/talokauppias+korvaa+leikatut+lapsilisat/201403664528
Käytännössä se lapsilisä menee kuitenkin siihen että iskä käy kaljalla.
Kyllä meillä meni ne lapsilisät elämiseen ja tarpeeseen tulivat. Juuri ja juuri tultiin toimeen. Asiamme kohentuivat vasta aivan hiljattain, juuri ennen kuin lapsi täytti 17, jolloin saatoin laittaa viimeiset puoli vuotta rahat lapsen tilille, mistä hän sitten saattoi itse maksaa bussilippunsa ja koulutarvikkeensa. Katsokaapa tuolta, miten köyhää on tässä maassa kyykytetty jo yli 20 vuotta, ja meno vaan jatkuu yhtä hilpeänä eikä tämä kansa edelleenkään tajua mistään mitään. Rikkaiden ahneudella ei ole mitään rajaa, eikä näköjään kansan tyhmyydellä. Äänestäkää vain edelleenkin Kokoomusta, sitä saa mitä tilaa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:46"]
Ei ihme, ettei kaikille kerry varallisuutta, kun osa ihmisistä on asenteiltaan noin säästämisvastaisia kuin ap. Kaikki olisi pantava haisemaan.
[/quote]
Nimenomaan näin.
Ei ole minunkaan perheeni tulot suuren suuret, ja lapsilisät tulevat ruokakaupassa tarpeeseen joka kuun lopussa. Silti palkkapäivänä minä laitan 1300 euron nettopalkastani satasen kummankin lapsen tilille säästöön. Lopuilla maksan pari laskua tai ostan vaatetta lapsille, mitä nyt on tarvis. Mies maksaa asumisen ja auton kulut.
Nuo säästettävät 200 euroa voisimme helposti laittaa kulutukseenkin, ei siitä ole kysymys, mutta me haluamme säästää. Ei se joka vuosi kaikkina 12 kuukautena onnistu, mutta enimmäkseen onnistuu. Olen laskenut että kun me vanhemmat emme juo emmekä polta, tuo raha kertyy jo siitä. Mielelläni säästäisin enemmänkin, mutta en pysty.
No eikö ne ole lapsen käyttöön, jos ne ensin sijoitetaan niin että lapsella on opiskelujen ajaksi mukava pesämuna käytössä? Osinkotuloilla pärjää kesän yli, jos ei kesätöitä löydy. Pysyypähän poissa sossun luukulta.
Mistä ajatus että 50 000 vuodessa tienaava pariskunta olisi hyvätuloinen? Sehän tekee vaan 25 000 bruttona per henkilö, siitä sitten verot sun muut pois. Kyllä ne on keskituloiset jotka maksaa ehdottomasti eniten kaikesta Suomessa.
Minusta lapsilisä ei ole tarkoitettu lapsen käyttöön, vaan vanhemmille lapsen elättämiseen.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:55"]
Minusta lapsilisä ei ole tarkoitettu lapsen käyttöön, vaan vanhemmille lapsen elättämiseen.
[/quote]
Eikö lapsi ole vanhempiensa lapsi aina? Silloinkin kun parikymppisenä opiskelee? Eikö tuollaisen isomman lapsen tukeminen ole lapsen elättämistä myös, siitä huolimatta onko kulloinkin käytettävä raha pantu säästöön 13 vuotta sitten, vain äidin eilen tienaamaa?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:14"]
Lapsilisä harkintavaraiseksi niin poistuu nämäkin ongelmat. Löysä raha pois yhteiskunnasta.
[/quote] Tuohon nyt ei kokoomuslaiset suostuisia iän kuuna päivänä. :D
[/quote]
Aivan. Se toisi niin paljon byrokratiaa lisää että tappiolle jäätäisiin.
Onneksi kokoomuslaiset osaavat ajatella hiukan laajemmin, toisin kun vasurit joille on tärkeää varakkaampien suoranainen kiusaaminen.
Lapsiperheet panevat lapsilisät rahastoihin tai lasten tileille. Hyvätuloisilta lapsilisät pois, vain niille joilla on pienet tulot on maksettava lapsilisää. Lapsilisä on tarkoitettu elämiseen, ei sijoitustarkoitukseen.
Lapsilisät tulisi lakkauttaa kaikilta kokonaan, koska lisääntyminen on vapaaehtoista. Tämän perusteella olettaisin, että lisääntymishommiin alkava tiedostaa tai pitäisi itse tiedostaa silloin lapsen kasvattamisesta aiheutuvat kustannukset ja hänen tulisi maksaa ne itse. Lisäksi pitäisi tiedostaa sekin asia, että eihän niitä lapsia rahasta tehdä.
Vuoteen 1948 asti Suomessa EI maksettu lapsilisiä. Mutta siltipä näytti sen ajan vanhemmilta lastenkasvatus onnistuvan ja lapsiluku oli tuolloin perheissä vielä huomattavasti nykypäivää suurempi.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:02"]Lapsiperheet panevat lapsilisät rahastoihin tai lasten tileille. Hyvätuloisilta lapsilisät pois, vain niille joilla on pienet tulot on maksettava lapsilisää. Lapsilisä on tarkoitettu elämiseen, ei sijoitustarkoitukseen.
[/quote]
Me säästäisimme ja sijoittaisimme lastemme tulevaisuuteen ilman lapsilisiä. Onko se väärin myös? Pitäisikö se solidaarisuuden nimissä kieltää?
Mä ihmettelen kuka on niin köyhä ettei saa säästöön lapsilisiä? Sehän on vaan noin 100e/kk. En edes muista paljon se on. Menee lapsen tilille, kun hän on teini, saa ostaa itselleen vaatteet, matkan tms. tarpeellista.
Mä olen kaupankassa ja mies on rekkakuski, ei olla rikkaita. Asutaan pks, ei perintöjä tai muuta.
Rikkaat maksaa lapsilisänsä veroina joren mun mielestä turha tehdä muutoksia. Paitsi että ekasta pitäis saada eniten ja sitten vähenevästi, nythän on toisinpäin mitä en ymmärrä. Eka tulee kalliiksi, loput ei. T: ison perheen äiti
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:56"]Mä ihmettelen kuka on niin köyhä ettei saa säästöön lapsilisiä? Sehän on vaan noin 100e/kk. En edes muista paljon se on. Menee lapsen tilille, kun hän on teini, saa ostaa itselleen vaatteet, matkan tms. tarpeellista.
Mä olen kaupankassa ja mies on rekkakuski, ei olla rikkaita. Asutaan pks, ei perintöjä tai muuta.
[/quote]mitä tienaat kassalla? Juuri katsoin myyjän pamin palkkataulukkoja. Kun olet koko elämäsi ollut erikoismyyjänä ryhmässä D eli oarhaiten palkattu, saat 14 e. Tavallinen myyjä ei juurikaan tienaa.
Hippasen alle 12e/tunti plus lisät tietty.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:08"]
On ihanaa elää kun tietää, että säästötilillä oottaa melkein nelinumeroinen summa pahanpäivän varalle.
[/quote]
No äkkiä huomaat ettei se vajaa tonni ole raha eikä mikään...