Alapäässä haavauma, millä sitä parantelisin?
Olen raskaana ja mulla tulee niin paljon valkovuotoa, että alapään limakalvot ärsyyntyy. Viime raskaudessa oli sama juttu ja haavauma tuli samaan paikkaan, klitoriksen yläpuolelle ulomman häpyhuulen poimuun. Millä ihmeellä mä sitä parantelisin?
Kommentit (17)
Ota housut pois ja anna sen tuulettua.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:28"]
[/quote]
En tarkene oleskella ilman housuja.
Ap
Joo Bepanthen voide/salva on hyvä. Ja sitten mulla on käytössäkaikkeen mahdolliseen vaivaan Aloe vera geeliä! Sitä voi surutta laittaa ihan limakalvoillekin ja hoitaa myös hiivaa kuulemma.
Oletko varma ettei kysymyksessä ole herpes?
Ei auta Bepanthen, vaikka se kyllä helpottaa vähän oloa. Aloe vera geeliä mulla on, ja voin sitä kokeilla.
Ap
Ceridal-öljy ja ihan se perusöljy, ei tarvi intiimiöljy-nimikkeellä olevaa. Sama tavara, eri hinta :)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:32"]
Oletko varma ettei kysymyksessä ole herpes?
[/quote]
Olen.
Ap
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:32"]
Ceridal-öljy ja ihan se perusöljy, ei tarvi intiimiöljy-nimikkeellä olevaa. Sama tavara, eri hinta :)
[/quote]
Mä oon käyttänyt kookosöljyä, mutten ole havainnut mitään vaikutusta. Voin tietty kokeilla tuota Ceridal-öljyäkin.
Ap
Se on vähän hankalassa paikassa kyllä. Tuulettuuko kuitenkin ilman housuja? Voisit nukkua alasti ja oikeasti vaikka makailla välillä peiton alla telkkaria katsellen jalat levällään.
Muista pestä usein, joka vessassakäynnin jälkeen huuhtele vedellä ja kuivaa taputtelemalla paperilla.
Joskus voi olla, että se Bebanthen hauduttaa vaan lisää intiimialueilla, ja talkki voi olla parempi ratkaisu. Talkki myös liukastaa hiertymäkohtaa sitten kun se on parantunut. Mitään ei kannata laittaa kuin pesun jälkeen - voide/talkkikerroksen alla herkästi jää bakteerit muhimaan ilman pesua.
Oikeasti tuo Bebanthen on hyvä kuiville alueille, sekä jos on B-vitamiininpuutosta, muutenhan se vaikuttava aine ei niin hyödyksi ole. Mutta tosiaan, joskus sen teho intiimi ym. kosteilla alueilla ei ole hyvä.
Ja mitä tuohon hiivan mahdollisuuteen tulee, niin jos ei aloet auta, kannattaa kokeilla kyllä ihan salvaa apteekista. Minä en usko aloen ihmetaipumuksiin, kai se olisi on reseptillä jos näin olisi. Yksittäinen kipeä haavauma ei kyllä sinänsä hiivalta kuulosta.
Jos se ei parane, ja alkaa osoittaa tulehduksen merkkejä, niin hae antibioottisalva.
Ceridal on hyvin yksinkertaista perusöljyä, hyvää intiimialueille mutta eipä sillä taida olla merkittävää eroa muihin rasvaisiin voiteisiin tai öljyihin. Ennaltaehkäisevänä toimii kyllä!
Mä nukun aina alasti kyllä.
Talkkia en uskalla avohaavaan laittaa. Olen kyllä pessyt jonkin verran, mutta peseminenkin taas kuivattaa limakalvoja. Hiivaa ei ole, ei kutise ym. Tää valkovuodon määrä ja ongelman oli sama viime raskaudessa.
B-vitamiinia oon nyt alkanutkin syödä. Aloella on kyllä ihan tutkitusti antibakteerisia ominaisuuksia!
Ap
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:42"]
Ceridal on hyvin yksinkertaista perusöljyä, hyvää intiimialueille mutta eipä sillä taida olla merkittävää eroa muihin rasvaisiin voiteisiin tai öljyihin. Ennaltaehkäisevänä toimii kyllä!
[/quote]
Itselläni hiiva aiheuttaa haavaumia. Bepanthenia niihin aikoinaan sivelin ja kyllähän ne haavaumat ajastaan sitten lähtivät. Joku terveydenhoitaja muistaakseni tuota öljyä suositteli, siinä ei kuulema bakteerit viihdy, niin auttaa. Ja omalla kohdallani muutaman päivän öljyäminen, useamman kerran päivässä siis, on saanut haavaumat häviämään tai ainakin niin, että eivät juurikaan häiritse.
Se öljyvinkin laittanut jatkaa
Seiska jatkaa.. Eli kyllä sinuna ihan lääkäriltä hakisin jonkun kunnon lääkerasvan mikäli kuitenkin olet jo aika paljon kotikonsteilla koittanut pärjätä. Mutta aloe vera suosin silti:)
Pese nyt vaan, se on ensimmäinen ja tärkein haavojen hoito, koska lika hidastaa ja joskus estääkin paranemista.
Tiedän nuo aloe-tutkimukset, mutta ei se mikään lääkeaine ole. Antibakteerinen ja antibiootti on vähän eri asioita :) Mut kokeile toki! Mobilattia älä herranjestas kokeile.
Petipotilaan alakerran alueiden haavaumissa toimii todella hyvin Sorbact-taitos, se on bakteereja hylkivää, liukasta kangasta, jota saa apteekista. Käytän melkein aina kuin on mahdollista, niin osana haavojen hoitoa. Sitä en tiedä, miten hyvin se pysyy sulla liikkuvalla ihmisellä, itse varmaan kokeilisin jos on kovin haastava ja hitaasti paraneva. Esimerkiksi yöllä.
Mutta jotain sun on tehtävä sittenkin, kun se paranee, jotta ihoärsytystä ei enää tulisi. Jatkuvasti esim. se Ceridal voi olla hyvä.
Bepanthenilla tietenkin. Sehän on se nivusrasva ; )