Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka suivaannuitte lapsilisän laskemisesta!

Vierailija
26.03.2014 |

Jos lapsen elätys ylipäätänsä on pelkän lapsilisän varassa (oli se sitten suuruudeltaan mitä hyvänsä), kannattaisi ehkä miettiä kahteen kertaan ennen kuin lisääntyy.

Itsekään en periaatteesta tälläisia leikkauksia tietenkään kannata,
mutta vähän ihmetyttää tämä haloo kun keskustelupalstoilla kuvaillaan kuinka nyt on pari päivää pidempään tili tyhjä ennen tukienmaksu
päivää. Kuka haluaa tehdä lapsia sellaiseen ympäristöön, jossa kirjaimellisesti jokainen sentti täytyy laskea perustarpeiden turvaamiseen, harrastuksista ja muista puhumattakaan?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:52"]

Miksi kaikki tarttuvat tuohon, että ''ei voi ennustaa vuosien päähän''? Itsekin laitoin jo tuonne ylemmäs, että en tarkoita aloituksellani nyt tälläisiä äkillisen katastrofin kohtaamia perheitä, vaan niitä ns. elämäntapatyöttömiä ketkä eivät peruskoulun jälkeen ole tehneet mitään muuta kuin niitä lapsia.

Mielummin tälläisissa tapauksissa lapsilisistä kuin esim opintotuesta pois - kouluttautuvat opiskelijat kun tulevat luultavasti tulevaisuudessa olemaan parempaa osto- ja työvoimaa kuin nämä elämäntapahoitovapailijat.

-ap

[/quote]

Tässäpä onkin se pikku juttu, että sun kuvailemat "elämäntapahoitovapailijat" ja ne, jotka tekevät töitä ja ovat silti vähävaraisia, tai ne jotka eivät enää lapsia tee mutta ovat lapsellisia, ja NE KAIKKI ovat samassa veneessä. Siinä ei jaotella ap:n kuvailemaa paremmuusjärjestystä ja sitä, kenellä olisi oikeus (heja heja Aadolf, toi ajatusmaailma ap:lla on kovin siihen menevää) lisääntyä.

Vierailija
42/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka eivät kykene työelämään eivät varmaan kykene lapsienkaan hoitoon ja kasvatukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä periaateessa vastustan leikkausta, mutta olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä siitä, että oikeasti kenenkään talous ei voi (tai ainakaan saisi) kaatua siihen pariin kymppiin kuukaudessa.

Totta puhuen mun mielestä olisi ollut fiksuinta leikata lapsilisää vaikka niin, että kaikista lapsista saisi saman tuen, ei niin että tuki nousee lapsiluvun myötä. Tai vaikka jokaisesta lapsesta pyöreät 100e, niin silloin leikkaus koskisi myös ksilapsisia perheitä ihan tasapuolisuuden vuoksi. Maailmassa on muutenkin ihan liikaa ihmisiä, eikä ketään pitäisi kannustaa lisääntymään sillä verukkeella, että useammasta lapsesta nettoaa enemmän...

Vierailija
44/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:25"]

Ne, jotka eivät kykene työelämään eivät varmaan kykene lapsienkaan hoitoon ja kasvatukseen.

[/quote]

Minä elätän itse lapseni eikä leikkaus tunnu meidän taloudessa missään, mutta tässä olen eri mieltä. Nykyinen työelämä on niin raakaa, että sitä jaksaakseen pitää olla aikamoinen robotti.

Vierailija
45/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:47"]

Kyse ei ole siitä näkyykö tuollainen 7 euroa edes missään, vaan periaatteesta. Lapsien ei tulisi olla se, jolta otetaan pois kun on tiukka paikka ja silti rahaa mällätään vaikka mihin Guggenheimeihin.

[/quote]

Eikös lapsilisät ole kelan rahaa, eli valtiolta? Eikös guggigsen halua helsinki, eli kaupunki?

Vierailija
46/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:52"]

Ei meidän perheessä ainakaan lapsilta vähene senttiäkään, minä vähennän omaa kulutustani sen verran.

[/quote]

Niinhän juuri pitääkin tehdä. Rahan takiako niitä kakaroita tehdään? Miksi ylipäätään pitää maksaa lapsilisiä ollenkaan? Jos lapsia haluaa tehdä niin siitä vaan omalla kustannuksella.

Vierailija
47/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän perheessä ainakaan lapsilta vähene senttiäkään, minä vähennän omaa kulutustani sen verran.

[/quote]

Niinhän juuri pitääkin tehdä. Rahan takiako niitä kakaroita tehdään? Miksi ylipäätään pitää maksaa lapsilisiä ollenkaan? Jos lapsia haluaa tehdä niin siitä vaan omalla kustannuksella.

Vierailija
48/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:21"]

"Ymmärrätkö, että kaikki ihmiset eivät ole saaneet lapsiaan eilen? Ymmärrätkö, että kukaan ei pysty ennustamaan tulevaisuutta? Ymmärrätkö, että jos vanhemmilta vaaditaan kykyä selviytyä yksin, ilman yhteiskunnan apua tilanteesta kuin tilanteesta, vain kourallinen ihmisiä saisi lisääntyä ja seuraavalla sukupolvella olisikin edessään valinta sukurutsan tai sukupuuton väliltä?"

Mitä haittaa siitä olisi, että vain "kourallinen" ihmisiä saisi lisääntyä?!?!?! Ja tuo sukurutsaus oli ihan hatusta heitettyä. Jos huonot ihmiset ei lisääntyisi, väkiluku kyllä pienenisi, mutta ei täällä ihan ketä tahansa silti tarvitsisi pökkiä.

Mikä oletus tuo edes on, että täällä ylipäätään kenenkään pitäisi lisääntyä vai oletko jokin lestadiolainen? Mies?

Luonnossakin heikot kaatuu elon tiellä.

14

[/quote]

Oletko provo vai yksinkertainen. Huoltosuhde. Huoltosuhde. Huoltosuhde.

Vierailija
49/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:55"]

Kuinkahan paljon muka on elämäntapatyöttömiä, jotka eivät peruskoulun jälkeen ole tehneet muuta kuin lapsia. En tunne yhtään. Kuka tekisi lapsia saadakseen raha! Rahaa menee ja menettää. 

[/quote]

Joo, muakin huvitti tää suuresti. Jos haluaa löysäillä ja netota ilmaista rahaa, on lasten tehtaileminen aika helkkarin huono bisnes siihen. Täytyy tosiaan olla lapseton, jos kuvittelee, että lapsista olis muuta kuin persnettoa. Lapsilisä kattaa aika pienen osan niistä kustannuksista. Ja kyllä, en myöskään tunne ketään kouluttamatonta köyhää, joka olisi vaan kotona tekemässä lapsia. Köyhiä ihmisiä tunnen kyllä, ja ovat kyllä hyvin yritteliäitä, ja kovilla. Ei käy kateeksi yhtään.

Vierailija
50/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No keneltä sitten viedään? Koulutuksesta? Päivähoidosta? Sairaanhoidosta? Vanhuksilta? Olisi hirveää olla valtionvarainministeri, kun joka suunnasta ojentuu käsiä ''anna rahaa'', ''anna rahaa''. Ihmiset ajattelevat vain ''minä minä minä'' ja ''MINUN oikeudet'' ja ''MINUN rahat''.

Mikseivät ihmiset voi kantaa vastuutaan yhteiskunnasta, vaikka ihan pienillä teoilla? Omiin tekoihini kuuluu mm. se, etten nosta koko korvattavuusosaa elintärkeästä lääkkeestäni, vaan maksan sen lähes itse. Olen lahjoittanut pienen summan lastensairaalalle. Pieni rahamäärä, mutta jos kaikki suomalaiset jne...

Lapsilisä on jäänne 1940-luvulta, suurien ikäluokkien ajalta, kun kansa yritettiin saada sikiämään. 

Terveisin köyhä, mutta Suomessakin löytyy varmasti monta minua huono-osaisempaa.

Vierailija
51/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:47"]

Eniten tuntuu pahalta, että leikkaukset kohdistuu niihin, joilla jo muutenkin lasketaan euroja.

[/quote]

Tukia ja etuuksia maksetaan pääsääntöisesti vain ihmisille, jotka joutuvat laskemaan euroja. Niinhän sen pitääkin olla. Ei keskituloisilla kuulukaan olla mitään sellaisia tukia, joita voisi leikata.

Vierailija
52/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:48"]

[/quote]

[/quote]

Mikseivät lapsettomat vietä eläkepäiviään omalla kustannuksellaan, vaan maksattavat ne lapsiperheiden lapsilla? Maksavat eläkemaksuja saman verran kuin lapsiperheet, vaikka eivät tuota yhteiskuntaan eläkkeidensä maksajia. Kukin tuottakoon eläkkeilleen maksajan tai eläköityköön omalla kustannuksellaan. Miltäpä kuulostaisi?

Vierailija
53/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:20"]

[/quote]

Huoltosuhdetta ei voi korjata kannustamalla ihmisiä lisääntymiseen. Suuret ikäluokat ovat kerta kaikkiaan liian suuria ja ikärakenne liian vinoutunut. Ellemme pystytä raiskaus- ja synnytysleirejä Kainuun korpiin olemme työperäisen maahanmuuton varassa.

Vierailija
54/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiinhan lapsilisään tuli indeksikorotus. Ei se siis seitsemää euroa putoa.

Vierailija
55/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:20"]

[/quote]

Huoltosuhdetta ei voi korjata kannustamalla ihmisiä lisääntymiseen. Suuret ikäluokat ovat kerta kaikkiaan liian suuria ja ikärakenne liian vinoutunut. Ellemme pystytä raiskaus- ja synnytysleirejä Kainuun korpiin olemme työperäisen maahanmuuton varassa.

[/quote]

No nimenomaan lisääntymisen kustannuksia loiventamalla ja perheiden tukemisella kun lapset on pieniä (perhevapaat, lapsilisät, päivähoito) eli lisääntymään kannustamalla huoltosuhdetta voi korjata paremmaksi. Tämähän on toistaiseksi toiminut hyvin, sillä joustavien perhevapaiden takia jopa akateemiset perheet tekevät nykyään paljon lapsia ja Suomen syntyvyystilanne on parempi kuin muiden länsimaiden. Se vaan tekee elämän helpommaksi, että lasten pikkulapsiaikana on joustoa niin talouden kuin työelämänkin kannalta. Se, että ihmiset ovat tuolloin suht riippuvaisia tuista, ei tee heitä taloudellisesti kyvyttömiksi vanhemmiksi. Taloudellinen tilanne kohenee yleensä pikkulapsiaikojen jälkeen. Ilman elämäntilanteeseen sidottua tukea ihmiset lykkäisivät lapsentekoa vielä pidemmälle kuin nykyään ja se laskisi syntyvyyttä ilman muuta.

Vai mitenkä sinä ajattelisit huoltosuhdevinoumaa korjata? Niittämällä suuria ikäluokkia ennenaikaiseen hautaan? Vaiko tuomalla Afrikan liikaväestöalueilta lukutaidottomia ja aliravittuja lapsia Suomen väestövajetta korjaamaan? Vai heitetäänkö kirves vaan kaivoon?

Vierailija
56/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:50"]

No nimenomaan lisääntymisen kustannuksia loiventamalla ja perheiden tukemisella kun lapset on pieniä (perhevapaat, lapsilisät, päivähoito) eli lisääntymään kannustamalla huoltosuhdetta voi korjata paremmaksi. 

[/quote]

Ei voi korjata. Katso numeroita. Eroa ei pysty enää ottamaan kiinni syntyvyyttä lisäämällä, vaan tarvitaan maahanmuuttoa.

Lisäksi lapsilisillä ei ole vaikutusta siihen, hankkivatko ihmiset lapsia vai eivät. Sen kannustinvaikutus on todella huono.

Vierailija
57/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon muka on elämäntapatyöttömiä, jotka eivät peruskoulun jälkeen ole tehneet muuta kuin lapsia. En tunne yhtään. Kuka tekisi lapsia saadakseen raha! Rahaa menee ja menettää. 

[/quote]

En tunne minäkään yhtä ainuttakaa. Olisko joku urbaanilegenda. Joku kohde, johon saa purettua oman pahan olonsa?

Vierailija
58/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tukien vähentämisellä tai poistolla on tietty signaalivaikutus, joka vähentää luottamusta yhteiskunnan turvaverkkoihin ja sitä kautta tekee ihmiset helposti varovaiseksi. Toki lapsentekoikään vaikuttaa moni tekijä. Monet rakenteelliset tekijät kuten naisalojen pätkätyöt nostavat lapsentekoikää ja sitä kautta laskevat syntyvyyttä. Työllistymisongelmien kompensaatioksi tiettyjä yhteiskunnan signaaleja, kuten lapsilisiä tarvitaan. Toki työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan ja tullaan tarvitsemaan, mutta syntyvyyden laskuun ei ole varaa eikä siirtolaisilla pystytä korvaamaan koko yhteiskuntaa. Eipä tämä ole muutenkaan kovin houkutteleva yhteiskunta korkean osaamisen siirtoväelle: alhainen palkkataso ja korkeat elinkustannukset.

Vierailija
59/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 18:08"]

[/quote]

En tunne minäkään yhtä ainuttakaa. Olisko joku urbaanilegenda. Joku kohde, johon saa purettua oman pahan olonsa?

[/quote]

Valitettavasti tiedän monia, omia entisiä luokkakavereita ja myös mieheni sukulaisia. Kun tulee raskaaksi esim. 17-vuotiaana, niin sittenhän saa kunnalta asunnon, huonekalut, lastentarvikkeet ym. Sitten  osa on ollut jo 20 vuotta miehineen työttöminä ja napisevat jos joskus joutuvat tukitöihin, kurssille ym. Jos jotain töitä olisi joskus tarjolla, niin eivät ota kun tuet menisivät, ihan sanovat suoraan.

Kiva paahtaa itse töissä kun toiset vaan loikoilee vuodesta toiseen.

Vierailija
60/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tuohtunut siitä, miten epäreilulla tavalla tämä leikkaus tehtiin.

Tuolla rokotetaan jo muutenkin suomen päähänpotkituinta ihmisryhmää, pienipalkkaisia työssäkäyviä, joilla se lapsilisä on oikeasti välttämätön lisätulo, jolla saadaan maksettua osittain vuokrat ja ostettua ruokaa. Sossun eläteillä muut tuet nousevat kun lapsilisää leikataan, joten heitä yhdestä tuesta leikkaaminen ei kirpaise. Mutta itsensä nykyisillä surkeilla työmarkkinoillakin elättämään pyrkivälle perheelle se on ollut tähän asti ainoita kädenojennuksia yhteiskunnalta. Hyvä- tai keskituloisille taas lapsilisä on vaan kiva ylimääräinen lisäraha, jota ilmankin hyvin pärjättäisiin.

Olisiko mun pitänyt köyhyyden lisäksi kärsiä loppuikäni vielä lapsettomuudestakin sen vuoksi, että alallani on aivan riistohuonot palkat enkä ole rikasta miestäkään löytänyt elättäjäksi (luulin, että elämme 2010-luvulla, jossa naisen ei tarvitsisi miettiä tällaisia)?

Koska lapsilisän käsittämättömiin sisaruskorotuksiin ei kuitenkaan puututtu, elämäntapakotihoidontukilaiset saavat edelleen kasvattaa perheitään veronmaksajien laskuun. Tämä on minusta se kaikista suurin epäreiluus tässä leikkauksessa. Minusta tuo sisaruskorotus olisi ollut kaikista ilmeisin ensimmäinen leikkauskohde, jos lapsilisään on pakko koskea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi