Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka suivaannuitte lapsilisän laskemisesta!

Vierailija
26.03.2014 |

Jos lapsen elätys ylipäätänsä on pelkän lapsilisän varassa (oli se sitten suuruudeltaan mitä hyvänsä), kannattaisi ehkä miettiä kahteen kertaan ennen kuin lisääntyy.

Itsekään en periaatteesta tälläisia leikkauksia tietenkään kannata,
mutta vähän ihmetyttää tämä haloo kun keskustelupalstoilla kuvaillaan kuinka nyt on pari päivää pidempään tili tyhjä ennen tukienmaksu
päivää. Kuka haluaa tehdä lapsia sellaiseen ympäristöön, jossa kirjaimellisesti jokainen sentti täytyy laskea perustarpeiden turvaamiseen, harrastuksista ja muista puhumattakaan?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä näkyykö tuollainen 7 euroa edes missään, vaan periaatteesta. Lapsien ei tulisi olla se, jolta otetaan pois kun on tiukka paikka ja silti rahaa mällätään vaikka mihin Guggenheimeihin.

Vierailija
2/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin just. Periaatekysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kirjoitin itsekin, että nimenomaan samasta syystä olen itse korotusta vastaan enkä sitä missään muodossa kannata. Mutta ihmettelen näitä ihmisiä, ketä ovat sitä vastaan siitä syystä että se todella vetää heiltä taloudellisesti maton pois jalkojen alta.

Vierailija
4/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän perheessä ainakaan lapsilta vähene senttiäkään, minä vähennän omaa kulutustani sen verran.

Vierailija
5/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vain sellaisten joilla on varaa tilanteessa kuin tilanteessa (myös työttömyyden, sairastelun tai puolison kuoleman sattuessa) elättää lapsiaan saisivat niitä hankkia. Niinkö?

Vierailija
6/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:47"]

Lapsien ei tulisi olla se, jolta otetaan pois kun on tiukka paikka ja silti rahaa mällätään vaikka mihin Guggenheimeihin.

[/quote]

Lapsilisät maksetaan vanhemmille, ei lapselle.

Vierailija
7/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:52"]

Eli vain sellaisten joilla on varaa tilanteessa kuin tilanteessa (myös työttömyyden, sairastelun tai puolison kuoleman sattuessa) elättää lapsiaan saisivat niitä hankkia. Niinkö?

[/quote]

Näitä varten on erilaisia tarveharkintaisia tukia ja turvaverkostoja. Huono-osaiset kuitenkin lisääntyvät myös silloin, kun heillä ei siihen ole varaa.

Vierailija
8/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä on ollut ainoa raha millä lapsiperheitä on tuettu ja nyt sekin ajetaan alas.

Vierailija
9/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:53"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:47"]

Lapsien ei tulisi olla se, jolta otetaan pois kun on tiukka paikka ja silti rahaa mällätään vaikka mihin Guggenheimeihin.

[/quote]

Lapsilisät maksetaan vanhemmille, ei lapselle.

[/quote]kukahan ne lapset huolehtii? Vittu mikä tollo....

Vierailija
10/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spekuloin aluksi päässäni että ne luultavasti nipistää noista tuista ehkä kolmanneksen, sitten vaikutusta kyllä olisi. Nyt kun se onkin vain 7%, niin eihän tuo nyt ole edes vuodessa merkittävä summa.

Toinen näkökulma on että se on kuitenkin 1450€ koko 17 vuoden ajanjaksolta.

Vierailija
11/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:54"]

Lapsilisä on ollut ainoa raha millä lapsiperheitä on tuettu ja nyt sekin ajetaan alas.

[/quote]

Koulutus? Terveyspalvelut? Kirjastolaitos?

Maksatteko te nämä lapsenne puolesta, vai maksetaanko ne yhteiskunnan varoista?

Vierailija
12/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse monellakaan kyse olekaan siitä, että tämä -7% leikkaus nyt veisi ruoan pöydäsä kokonaan. Vaahtoaminen johtuu siitä, että säästökohde rokottaa liikaa niitä, jilla ei paljoa ole muutenkaan,ja säästökohteita olisi tofdellakin ollut joutavanpäiväisemmistäkin asioista. esim. ihan valtion johdosta, näistä sikamaisista monien kerrosten pomojen palkoista, ja ennenkaikkea kulttuuripuolelta.

Jos nyt huudellaan, että elättäkää lapsenne itse, sanoisin samaa, että eläköön kulttuuriväki sillä samalla rahalla, joita itse tuotoksistaan ansaitsevat. valtion tuet on täysin ylimitoitettuja sillä saralla siihen olemattomaan hyötyyn nähden, joka sitäpaitsi koskettaa vaan pientä osaa kansasta. Kultuurin ylitukeminen ei tuo hyvinvointia lapsille ja nuorille,kun peruspohjakaan ei ole kunnossa sosiaali-ja terveyspuolella. 

Lapsilisien leikkaus on silkka jo asiana hyökkäys ja iso loukkaus .

Vierailija
13/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö, että kaikki ihmiset eivät ole saaneet lapsiaan eilen? Ymmärrätkö, että kukaan ei pysty ennustamaan tulevaisuutta? Ymmärrätkö, että jos vanhemmilta vaaditaan kykyä selviytyä yksin, ilman yhteiskunnan apua tilanteesta kuin tilanteesta, vain kourallinen ihmisiä saisi lisääntyä ja seuraavalla sukupolvella olisikin edessään valinta sukurutsan tai sukupuuton väliltä?

Vaikka olisi tehnyt lapset terveenä, onnelliseen avioliittoon, jossa molemmilla vanhemmilla on hyvät työpaikat ja velaton koti, voi silti joutua kasvattamaan lapsensa köyhänä yksinhuoltajana, jolla on vakavia terveysongelmia ja elättää perheensä työttömyystuella ja lapsilisillä. 

Meidän perheeltämme lähtee yli 600€ vuodessa tuon uudistuksen vuoksi ja voin kertoa, että kyllä sillä on merkitystä ja paljon.

Vierailija
14/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en kans jaksa enää ajatella muista ihmisistä mitään hyvää. Kiitos tämän palstan. Mikä siinä on ettei niitä lapsia tehdä jos ei ole rahaa niistä huolehtia? Miksi?! Sitten märistään joidenkin tyhjänpäivästen tukien perään kun ollaan persaukisina porsittu ja nyt on hankalaa.

Itse en aio tehdä lapsia ellen oo satavarma, että saan ne itse huolehdittua kunnialla. Jos niin ei käy niin hyväksyn sen. Silloin lapsilla ei olisi ollut hyvä syntyä köyhyyteen ja huono-osaisuuteen. En tahdo huonoa elämää lapsilleni joten pitäisin haarat visusti kiinni. Miksi te vänkääjät ette tee niin?

Itku siitä, että ollaan sairaita, työttömiä, eletään ties millä tonnin ansioilla ja kysytään eikö oo oikeutta lapsiin? Mitä oikeutta? sinun oikeutta saada lapsia? Ajattelitko lapsen oikeutta saada hyvä koti, joka tarjoaa onnen eikä köyhyyttä?

Lapsilisä on hyvä asia. Sillä tuetaan perheitä. Sillä ei makseta lapsia, tienata tai eletä. Mielestäni jokaisesta lapsesta tulisi saada sama pieni summa, esim. 90€.

Vierailija
15/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ymmärrätkö, että kaikki ihmiset eivät ole saaneet lapsiaan eilen? Ymmärrätkö, että kukaan ei pysty ennustamaan tulevaisuutta? Ymmärrätkö, että jos vanhemmilta vaaditaan kykyä selviytyä yksin, ilman yhteiskunnan apua tilanteesta kuin tilanteesta, vain kourallinen ihmisiä saisi lisääntyä ja seuraavalla sukupolvella olisikin edessään valinta sukurutsan tai sukupuuton väliltä?"

Mitä haittaa siitä olisi, että vain "kourallinen" ihmisiä saisi lisääntyä?!?!?! Ja tuo sukurutsaus oli ihan hatusta heitettyä. Jos huonot ihmiset ei lisääntyisi, väkiluku kyllä pienenisi, mutta ei täällä ihan ketä tahansa silti tarvitsisi pökkiä.

Mikä oletus tuo edes on, että täällä ylipäätään kenenkään pitäisi lisääntyä vai oletko jokin lestadiolainen? Mies?

Luonnossakin heikot kaatuu elon tiellä.

14

Vierailija
16/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:15"]

Itse en aio tehdä lapsia ellen oo satavarma, että saan ne itse huolehdittua kunnialla. Jos niin ei käy niin hyväksyn sen. Silloin lapsilla ei olisi ollut hyvä syntyä köyhyyteen ja huono-osaisuuteen. En tahdo huonoa elämää lapsilleni joten pitäisin haarat visusti kiinni. Miksi te vänkääjät ette tee niin?

[/quote]

Sangen naiivia kuvitella että pystyt ennustamaan loppuelämäsi elämäntilanteet ja niiden mahdolliset muutokset....

Vierailija
17/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:54"]

[/quote]

Unohdit kenties äitiys- ja vanhempainpäivärahat, kotihoidontuen, subjektiivisen päivähoidon ja voimakkaasti subventoidut päivähoitomaksut, ilmaisen peruskoulun ja neuvolajärjestelmän jne...

Lapsiperheet ovat yhteiskunnassamme reilusti saamapuolella. Miettikää, mitä noiden palveluiden hinta olisi yksityisellä puolella!

Vierailija
18/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:23"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:15"]

[/quote]

Sangen naiivia kuvitella että pystyt ennustamaan loppuelämäsi elämäntilanteet ja niiden mahdolliset muutokset....

[/quote]

No etkö tuota parempaa kommenttia keksinyt? Menit siihen, että minun ajatukseni olla tekemättä lapsia jos tulevaisuus näyttää köyhältä, ovat naiveja? Oot joku halpa lihava juntti amispatja. Hyi mua oksettaa tuollaiset köyhät. "teen kakaroita, koska niistä saa rahaa ja kuka meistä tietää mitä huominen tuo, huhhei"

Vierailija
19/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aloitusviestissä totesin, en itse ole leikkauksen kannalla. Ihmettelen vaan sitä, että ilmeisen monen perheen kohdalla kyse ei ole siitä periaatteesta että ''viedään sieltä missä tarve on suurin'' jne, vaan todellakin siitä että uudistuksen myötä joudutaan olemaan enemmän huolissaan taloudellisesta pärjäämisestä.

Äkillisen katastrofin kohdatessa (ero, sairaus) jne on erilaisia tukiverkostoja olemassa. Kuitenkin valitettavasti näitä perheitä löytyy, että työttömänä (parhaassa tapauksessa kummatkin vanhemmat) aletaan lapsia hankkia kun se ihmisen perusoikeuksiin kuuluu ja ajatellaan että taloudellinen vastuu kuuluu valtiolle.

''Minulla on oikeus lisääntyä, minulla on oikeus perheeseen, minäminä''.. entäs lapsen oikeudet tavalliseen elämään, köyhyysrajan yläpuolella?

-ap

Vierailija
20/67 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:45"]

Jos lapsen elätys ylipäätänsä on pelkän lapsilisän varassa (oli se sitten suuruudeltaan mitä hyvänsä), kannattaisi ehkä miettiä kahteen kertaan ennen kuin lisääntyy.

Itsekään en periaatteesta tälläisia leikkauksia tietenkään kannata,
mutta vähän ihmetyttää tämä haloo kun keskustelupalstoilla kuvaillaan kuinka nyt on pari päivää pidempään tili tyhjä ennen tukienmaksu
päivää. Kuka haluaa tehdä lapsia sellaiseen ympäristöön, jossa kirjaimellisesti jokainen sentti täytyy laskea perustarpeiden turvaamiseen, harrastuksista ja muista puhumattakaan?

[/quote]

"jos lapsen elätys on lapsilisän varassa, kannattaa miettiä kahteen kertaan ennen kuin lisääntyy"

Tartun tuohon.

Sain molemmat lapseni työskennellessäni Salossa Nokian matkapuhelintehtaalla. Tulot olivat todella hyvät, niin minulla kuin miehellänikin, onneksemme olimme sen verran laiskoja ettemme lähteneet rakentamaan Tupuriin kalliilla kallista ja yli-isoa taloa, tai ostaneet valtavan kallista lukaalia. Ostimme keskihintaisen ja tarpeisiimme passelin talon.

Elämä hymyili, maksoimme lainaa pois ja kävimme töissä. Sitten sairastuin leikkauksessa tapahtuneen hoitovirheen takia ja jouduin olemaan pitkään sairauslomalla, tipahdin kelan rahoille. Samaan aikaan Nokia alkoi jälleen kerran vähentämään henkilöstöään eikä aikaakaan kun meistä kumpikin oli saanut irtisanomislapun käteen. 

Rahatilanne kiristyi pikkuhiljaa, säästöt hupenivat, tuli kaikkea riitaa ja lopulta ero. Tervehdyin ja sain töitä toiselta paikkakunnalta jonne muutin lasten kanssa. Talosta saatiin juuri sen verran että siitä ja lainoista päästiin eroon. 

Tuon jälkeen olen elänyt lasten kanssa keskenään hyvin niukoilla rahoilla, ex-mies on töissä mutta huomattavasti pienemmällä palkalla joten elaritkaan eivät päätä huimaa. Ne kattavat juuri sen minkä tarvitseekin; nykyään jo teini-iässä olevien lasten vaatteet, harrastusvälineet ja vapaa-ajan kulut. Omat palkkatuloni, sekä lapsilisät, menevät asumiskuluihin, ruokaan jne. 

En kirjoita valittaakseni, vaan ihan vaan muistuttaakseni että se, jos NYT on kaikki hyvin, se ei riitä esim. 10 vuoden päähän välttämättä, koska elämällä on tapana heitellä. Ja meillä on suurin piirtein kaikki hyvin, tulot riittävät tarpeelliseen mutta käytännössä hyvin harvoin on varaa laittaa säästöön oikein yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän