Hyväosaisten ihmisten "huolet ja ongelmat"
Itseäni elämä on kolhinut rajusti. Isäni kuoli, kun olin 17 ja sairastuin vakavaan masennukseen. Tämän jälkeen olen ollut 3 kertaa väkivaltaisessa parisuhteessa, saanut 2 keskenmenoa, jättänyt koulut kesken ja viimeisimpänä menettänyt orastavan parisuhteen ja työni.
Ystäväni taas: Kaunis, tasapainoisessa parisuhteessa, käynyt yliopiston, hyvin palkatussa työssä. Elämän murheet ovat tyyliin "voi, että pöytäliinassa on tahra" tai "se on taas se aika vuodesta, kun pitäisi ostaa joulahjat, on se raskasta".
Ihmiset eivät käsitä, millaista toisten elämä on ja kuinka etuoikeutettuja he ovat.
Millaisia "huolia" ja "ongelmia" teidän hyväosaisilla läheisillänne tai tuttavillanne on?
Kommentit (88)
Uima-altaan vesi on liian viileää.
Hyväosaisilta puuttuvat kaikki ne huolet jotka voi rahalla hoitaa. Saa myös apua ja helpotusta kotihommiin jos haluaa. Suuri osa elämän stressitekijöistä on poissa.
Köyhällä on samat huolet kuin hyväosaisillakin ja lisäksi rahanpuutteesta johtuvat huolet ja ahdistukset.
Köyhä ei säästy yhtään miltään huolilta, rahahuolien lisäksi, sen enempää kuin hyväosainenkaan.
Yksi sukulainen joka valittaa tälläisistä asioista: voivoi kun paketti Kiinasta myöhästyi (ei tullut lahjaksi) ja voivoi kun piti vielä maksaakin siitä, aikaisemmin osti tyyliin uuden puhelimen joka viikko toisten rahoilla.
Tytäreni on nuori lääkäri, pian tohtori, mutta ei osaa vielä päättää, mille lääketieteen alalle erikoistuu. Voi voi.
Kyllä hyväosaisilla ja varakkaillakin on haasteita ja ongelmia. Sydänsuruja, onnettomia parisuhteita, pettämistä, henkistä väkivaltaa, alkoholismia, burnout, sairauksia, läheisen ihmisen kuolemia, onnettomuuksia ja tapaturmia jne. He eivät vain välttämättä kerro niistä sinulle.
Jotenkin naiivia olettaa, että toisella ei olisi ollut elämässään vastoinkäymisiä ja jollain tapaa ylimielistä ajatella, että olet ainoa jota elämä on potkinut päähän, vaikka elämäsi rankalta kuulostaakin. Kehotan olemaan armollisempi ihmisiä kohtaan. Et voi koskaan tietää mitä he ovat kokeneet tai kokevat sillä hetkellä.
Olen lähtöisin ok-tuloisesta duunariperheestä jossa ei ollut mistään pulaa. Nykyään olen naimisissa, yhden lapsen äiti ja asumme omakotitalossa. Mun ja miehen tulot ihan hyvää tasoa. Jotkut varmaan pitää meitä hyväosaisina.
Mutta... Taustalla itsellä vuosien köyhyys pienen lapsen yksinhuoltajana. Kaksi kertaa sairastettu syöpä. Lapsen vakava sairastuminen joka vaati leikkauksen. Keskenmeno. Miehen vakava onnettomuus josta jää varmaan pysyvä vamma eikä tiedä pystyykö enää tekemään työtään. On niin monta kertaa tullut vastoinkäymisiä, että on käynyt monta kertaa mielessä, että miksi taas minä. Aina kun elämä hymyilee ja kaikki menee hyvin, niin tulee kyllä se palautus maanpinnalle ja isku vasten kasvoja. Enkä edes luetellut kaikkea mitä on ollut.
Ulkoiset puitteet ei kerro siitä mitä kaikkea voi toisten elämässä olla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihanaa kun tulee pieniä huolia. Tänään isoin ongelma oli että minkälaisen maton ostan keittiöön, ja seisoin monta tuntia eri huonekalukaupoissa ratkaisten tätä isoa ongelmaa. Tämmöisten ongelmien ratkomisesta tulee raukea ja rentoutunut olo. En tiedä osaavatko koko elämänsä hyväosaisuudessa viettäneet arvostaa miten kauniita pienet mitättömät ongelmat edes ovat.
t. alkoholistiperheessä väkivallan keskellä kasvanut
Samaistuin jotenkin tähän. Oli omituisella tavalla piristävää tajuta pystyvänsä voivottelemaan niinkin typerää asiaa kuin poikien tylsemmän vaatemallistot kaupassa. Samaan aikaan oli meneillään avioero ja oikeudenkäynti huoltajuuskiistoineen väkivaltaista ex-miestä kohtaan.
Tämä on oikeastaan hyvä kirjoitus. Ensin ajattelin, että ärsyttävä, mutta muuton mieleni. Hauskaa syksyä sinne!