Lapsilisistä sietääkin leikata
Lasten hankkiminen on elämäntapavalinta, josta yhteiskunnalla ei ole varaa maksaa erityistä bonusta. Meillä on jo verorahoin kustannettu julkinen terveydenhuolto, maksuton koulutus ja muita palveluita. Syntyvyyskin on Euroopan huippua, joten lapsilisän kannustinvakutus on hyvin kyseenalainen.
On ihan selvää, että leikkausten tulee kohdistua myös lapsiperheisiin, koska lapseton työssäkäyvä ihminen ei saa mitään tukia, joista leikata. Itse olen vapaaehtoisesti lapseton ja pärjään taloudellisesti ihan hyvin, pärjäsin jokin aikaa leikatulla toimeentulotuellakin. Leikkauksista valittavien kannattaisi ennemmin ottaa vastuuta omasta elämästään ja omasta lisääntymisestään.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:52"]
Ihmisen tärkein tehtävä on lisääntyä.
[/quote]
Niinkö ne siellä Rauhanyhdistyksen kokouksissa sanoivat? -ap
Jaa, rauhanyhdistuksestä en tiedä mitään. Kun en agnostikkona kuulu mihinkään kirkkoon. Mutta tieteelliseltä ja biologiselta kannalta lisääntyminen on suht tärkeää?
Mua ihmetyttää myös tämä lapsilisistä vouhkaaminen. Lapsilisä ei ole missään tapauksessa mikään iso raha, joten jos niitä verotetaan, se pois lähtevä siivu ei ole kovin iso perhettä kohden. Onko jollakin oikeasti niin tiukkaa, että kymppi kuussa merkitsee niin paljon kuin tämä vouhotus antaa olettaa?
Joo olisihan niitä kohteita muitakin, joista voitaisiin tinkiä. Lapsiperheisiin kohdistuvat säästöt on tietenkin aina ikäviä. Mutta omaan korvaani tämä verotus ei kuulosta pahimmalta mahdolliselta vaihtoehdolta.
Mulla oli toi sama skeptinen asenne lisääntymiseen kun ei ollut vielä äijää löytynyt. Mutta kummasti mieli muuttui kun tuli mahdolliseksi alkaa lisääntyä, mukava isäehdokas rinnalla;) tsemppiä palstan vanhoille piioille.
Eikö nyt voitaisi ottaa käyttöön taas "kannuste vähennyksiä" kuten edellisessä lamassa. Eli kun ei ollu töitä, niin työttömien etuuksia huononnettiin.
Nyt voitaisiin ottaa käyttään "lapsettumuus lisä". Jos henkilöllä ei ole lasta huollettavan, niin hänen verotusta lisättäisiin lapsilisän suuruisella määrällä kuukausittain.
Tämä leikkaus toteutettiin väärin. Yhä edelleen ne kouluttamattomat päihteidenkäyttäjät voivat tehdä ansaintatarkoituksessa 10 lasta, koska lapsilisä siis kuulemma nousee aina seuraavan lapsen kohdalla. Edellämainittu ryhmä myös tuottaa keskimääräistä enemmän eri tavoin vammaisia lapsia, koska sitähän se päihteidenkäyttö ja/tai heikkolahjaisuus saa aikaan.
Ei se ongelma ole lapsilisät, vaan kaikkien korotusten ja leikkausten summa. Minulle kolmen lapsen äitinä olisi ihan sama muutamalle kympille kuukaudessa, jos eläminen ei muuten olisi näin järkyttävän kallista! Asumiskustannukset, ruoka ja muut pakolliset kustannukset nielevät lähes kaikki tulot. Loput menevät puolipakollisiin, kuten vaatteet, puhelin ja lääkkeet... Hurvitteluun on tähän mennessä käytetty n. 30e/kk mutta säästyypä sekin vaiva tulevaisuudessa! Ja kyllä, käymme molemmat töissä. Alan tosin kallistua sille kannalle, ettei se taida matalapalkka-aloilla oikein kannattaa enää...
Ihmisen tärkein tehtävä on lisääntyä. Ja lopulta ainoa? Eihän koko elämässä muuten ole mitään järkeä. Ei ole elämää ilman lisääntymistä. Tai ainakin se loppuu lyhyeen.
Mutta minulle henk koht läpsilisillä ei ole ollut suurta merkitystä. Ilmankin olisi pärjätty. Sinne ne on muksujen tilille jemmattu pesämunaksi tulevaisuutta varten. Lienee avuksi siinä vaiheessa kun rahaa ei vielä ensimmäiseen omaan kotiin muuttajalla liiemmin ole.
Mutta tiedän monta perhettä missä tuokin 7 prosenttia jo tuntuu. monella tutulla lisät menevät samantien ihan elämiseen.