Nyt on todella hyvät neuvot kalliit! Olen elänyt yli varojeni ja talous täytyisi saada hallintaan pikaisesti
Siis aivan pohjalla olen! Ulosottoa 10 vuotta ja velkajärjestelymahdollisuus olisi nyt tarjolla. Kuinka katkaista velaksi elämisen kierre?
Olen impulsiivinen, enkä osaa säästää mutta nyt on pakko. Saa antaa neuvoja ja haukkua heikkolahjaiseksi, se ei haittaa, mutta jos teillä on jotain hyviä käytäntöjä säästämisen suhteen, kuulisin ne mielelläni.
Budjetteja olen kokeillut tehdä, mutta kyllästyin kun ne eivät ikinä pitäneet.
Kommentit (50)
Jos käytät alkoholia, niin valmista itse omat juomasi. Kotiviiniä tai kotiolutta. Miksi ei vaikka korpikuusen kyyneliä. Jos oppii hyvin tekemään, niin voi myös myydä kavereille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita itselles vapaaehtoinen luottotietojen menetys. Ja sit käytä vain käteistä rahaa. Nosta joko päivittäin tai viikottain budjetoimasi rahat. Sitten ei vaan oo rahaa kun olet ne käyttänyt.
Kiitos! Luottotiedot on jo menneet.
Mutta käteinen kuulostaa fiksulta.
Olen myös pohtinut että kumpa joku ottaisi raha-asiani holhouksen alaiseksi.
Ap
Seurakunnalla on säätiö joka auttaa, ota yhteyttä diakoniin!
Vierailija kirjoitti:
Siis Ap jo 10 vuotta ulosotossa ja nyt iski hätä? Ap sä olet jo YLI 10 vuotta myöhässä!
Miksi lyöt jo lyötyä? Älä ole kova, huomenna voit itse olla vaikeuksissa, näitä kokee yhä useampi koko ajan. Anna hyviä neuvoja.
Kun nettiin pääset, suosittelen kokkausta.
Löydät ohjeet verkosta, kokata voit mitä tahansa. Ehkä perinteisin on máripelto ullakolle / kellariin, mutta jos kokkaat kunnon tavaraa voit päästä alueesi parhaille tuloille.
Sinä päätät millainen kokki olet, ja tuloja tulee oman panoksen mukaan.
Kokki tienaa hyvin eikä ole syytä myydä kadunkulmassa tai periä velkoja, voit ulkoistaa kaiken.
Lisäksi kokki on arvostetumpi kuin velkapummi ulosotossa
Minua auttoi impulssiostojen vähentämisessä nämä:
En vastaa numeroihin joita puhelimeeni ei ole tallennettu. En osaa sanoa puhelinmyyjille ei, joten tämä on ainoa ratkaisu.
Jos kauppakeskuksissa tms. on näitä myyjiä/esittelijöitä niin menen eri ovesta sisään ja esitän puhuvani puhelimeen.
Postilaatikossa on Ei mainoksia eikä ilmaisjakelua. Ei tule enää "tarpeita" ostaa jotain.
En katso telkkaria, syy sama kuin edellä. Katson Netflixiä. Enkä kuuntele mainosradioita.
Somessa skippaan mainokset suoraan. Joskus on Youtubesta pakko antaa niiden hetki pyöriä, katselen puhelinta ja hoidan jonkun asian sinä aikana.
On helpottanut paljon, äkillisiä impulsseja tulee paljon vähemmän kuin ennen kun ärsykkeitä on vähemmän. Pelkästään tällä kuukaudessa kuluu n. 50-100 € vähemmän. Mutta toki itse olen mainonnalle herkkä.
Vierailija kirjoitti:
Siis Ap jo 10 vuotta ulosotossa ja nyt iski hätä? Ap sä olet jo YLI 10 vuotta myöhässä!
Koskaan ei ole myöhäistä muuttua, jos itsellä vain on halua ja voimaa muutoksen tuulille.
Mitä vanhemmaksi tulee, sitä hankalampaa on muuttaa jo pinttyneitä tapoja uusiksi ja toimiviksi, mutta yrittämättä jättäminen se vasta kaikista typerintä typeryyttä onkin!
Maltti on tässäkin asiassa valttia - kaikki turha pois ja jäljelle jää vain välttämätön. Kuvittele tilanne niin kuin olisit Feenix-lintu, joka ensin palaa poroksi ja lopulta nousee tuhkistaan entistä ehompana. Muista kuitenkin pitää ihmissuhteet kunnossa, jos sellaisia löytyy.
Hyvää lähipiiriä ei voi korvata rahallakaan!
Vierailija kirjoitti:
Saatko lapsistasi täysimääräiset elarit? Saatko muita tukia Kelasta lapsilisien lisäksi? Jos et palkkasi, elarien, lapsilisien jälkeen saa jätettyä tarpeeksi käyttörahaa, asut liian kalliisti. Vaihtoehtoja kyllä löytyy, kun on pakko etsiä halvempaa kämppää. Auto on hirvittävä rahanreikä eli jos se löytyy, kannattaa luopua. Ihminen pärjää yllättävän vähällä, kun ei vertaa jatkuvasti mainosten ja somen kulutusjuhliin muilla , fiktiivisillä, ihmisillä. Monella on raha-asiat oikeasti rempallaan, vaikka ei ulospäin näytä siltä. Lapsille on tehtävä selväksi, ettei voi elää luksuselämää persaukisena. Jos sukulaisiin on yhteydet, voivat ostaa lahjoja jouluksi ja synttäreille.
Saan toisesta lapsesta elarit, eli 150€/kk (exällä 0 sopimus) ja lisäksi lapsilisän yksinhuoltajakorotuksella 150€/ kk, eli yhteensä 300€.
Toisesta teinistä, joka on lukiossa, en saa elatustukea enkä lapsilisää. Hän saa opintotukea 120€/kk mutta hän tarvitsee itse ne rahat ihan opintoihin.
Minä en omista autoa, eikä asuta kalliisti. Vuokra on 485€/kk. Vesimaksu on 25x3, eli yhteensä 75€ ja sähkölasku n 40-50€/kk.
Minulla on lääkityksiä ja samoin nuorimmaisella, ja meillä tulee vuodessa kelakatto lähes täyteen/täyteen.
Ehkä voisin yrittää myydä kirpputorilla vanhoja pieniksi jääneitä vaatteita ja tavaroita.
Omasta ruokailusta olen valmis pihistämään myös.
Kiitos kaikille vastanneille, sain paljon ajattelemisen aihetta ja hyviä näkökulmia.
Ap
Mitä olet 10 vuoden aikana ostellut, voisko niitä alkaa myydä?
Mitä vähemmän kohtaat tyrkytystä, sitä helpompaa on impulssien hallinta.