Nyt on todella hyvät neuvot kalliit! Olen elänyt yli varojeni ja talous täytyisi saada hallintaan pikaisesti
Siis aivan pohjalla olen! Ulosottoa 10 vuotta ja velkajärjestelymahdollisuus olisi nyt tarjolla. Kuinka katkaista velaksi elämisen kierre?
Olen impulsiivinen, enkä osaa säästää mutta nyt on pakko. Saa antaa neuvoja ja haukkua heikkolahjaiseksi, se ei haittaa, mutta jos teillä on jotain hyviä käytäntöjä säästämisen suhteen, kuulisin ne mielelläni.
Budjetteja olen kokeillut tehdä, mutta kyllästyin kun ne eivät ikinä pitäneet.
Kommentit (50)
Älä osta mitään uutta, jos ei ole pakko.
Käy vaatekaupassa UFFissa tai katsele kirpputorilta. Älä vilkaisekaan vaatekauppoihin päin ennen kuin saat velkoja vähän maksettua.
Netti ja puhelin on nykyaikana pakko olla, mutta tyydy vähään. Älä osta jatkuvasti hienompaa puhelinta, tablettia jne. Kaikki operaattorit mainostavat näitä nyt viikoittain, mutta ei ole pakko ostaa. Pienistäkin osamaksuista tulee nopeasti iso velka.
Jos pystyt, vaihda halvempaan netti/puhelinliittymään.
Älä mene vähään aikaan leffaan/teatteriin/konsertteihin.
Älä matkusta ulkomaille.
Syö mahdollisimman harvoin ulkona, ja mahdollisimman halvalla.
Älä käy baareiss.
Niin kauan kuin itselläsi on raha-asiat huonosti, älä lahjoita rahaa mihinkään.
Äläkä lainaa kavereille, koska niitä rahoja ei useinkaan saa takaisin.
Suoratoistoja ovat monet tässä kieltämässä, mutta itselle ne ovat usein päivän pelastus, kun ei ole varaa lähteä mihinkään. Ne siis auttavat kuitenkin säästämisessä.
Suosittelen Amazon Primea, joka maksaa vain 6 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Nordeassa on ns. säästöpossutoiminto, jolloin jokaisesta korttitapahtumasta menee itse määräämäsi summa toiselle tilille säästöön. Minulla summa pyöristyy aina seuraavaan 5€:oon. Eli 6€ maksavasta ostoksesta menee 4€ säästötilille. Baari-illat on oikein hyviä säästäjiä, kun tulee paljon korttitapahtumia. Vuodessa kertyy 1200-1500€ tuolla taktiikalla.
Tietääkö kukaan onko op:lla tätä?
Juu, löytyy Säästölipas-toiminto. Voi itse määrittää lisäsumman joka siirtyy säästötilille jokaisesta korttiostoksesta.
Onko sulla olemassa DVD-soitin? Jos on, voit suoratoistojen sijaan lainata kirjastosta DVD:itä. Löytyy leffoja ja sarjoja moneen makuun.
Samoin kirjat kirjastosta, älä osta mitään kirjoja uutena.
Seuraa Facebookissa oman alueesi Roskalava-ryhmiä, joissa ihmiset antavat tavaraa ilmaiseksi. Sieltä voi löytyä hyväkuntoista tavaraa, joka on jollekin tullut turhaksi.
Ei tietenkään budjetti pidä kun sitä ei noudata. Sehän sun ongelmasi on, haluat hetikaikensullesinnenyt. Emme me voi sille tehdä mitään, sun itsesi o päätettävä ettet käytä rahaa miten sattuu. Eihän sulla muuten ois raha-asiat sekaisin. Koita nyt tajuta että jos sulla ei ole varaa ostaa käteisellä jotain, sulla ei ole varaa siihen.
Ainoa tapa millä saat raha-asiasi kuntoon on se että joku ulkopuolinen päättää sun puolesta paljonko voit käyttää mihinkin asiaan eikä rahaa kertakaikkiaan tipu muualta.
Suosittelen hakeutumaan ADHD-testiin tuon impulssikontrollin puutteen vuoksi. ADHD:hen on olemassa lääkitys.
Tarpeellista: asunto, ruoka, halvin mahdollinen netti/puhliittymä,kotivakuutus, sähkö, siisti vaatekerta tai pari, kengät kelin mukaan, ulkotakki eri säihin ja pakolliset hygieniatarvikkeet sekä mahdolliset lääkkeet. Lisäksi julkisen liikenteen kk-kortti mikäli ei pääse töihin tai asioimaan kävellen tai pyörällä.
Tarpeetonta: jokaikinen kuukausittain veloitettava striimauspalvelu/äänikirjapalvelu , kahvilakäynnit, impulssishoppailu.
Ihan sama. Paras tapa säästää on jättää baari-illat kokonaan väliin.
Ajattele vaan aina, että sulla ei ole rahaa eikä varaa ostaa mitään koskaan. Sitten eräänä päivänä huomaat, että onkin. Hyvä tapa on myös maksaa kaikki laskut heti kun tili tulee. Siis seuraavaan tilin tuloon asti kaikki odottavat laskut maksat heti pois. Ja käytät käteistä. Jaat käteisen eri kukkaroihin, niin että kuukauden joka viikolle on omat rahat. Ja lopetat kaikki turhat palvelut, kuten netflixit yms. Lopetat myös ulkonakahvittelut yms. Mikäli mahdollista, pyydät rahakkaammilta sukulaisilta ja kavereilta heidän käytettyjä tavaroitaan, jos tarvitset jotain. Teet vaikka itsestäsi tuttavapiirisi "kaltevan mäen", jolta kysytään, ennen kuin heitetään mitään pois. Vältät kauppoja, myös kirppareita ja nettikauppoja. Erityisesti et mene isoihin kauppoihin. Niistä tarttuu aina jotain mukaan. Muistat, että hölmöä jymäytetään aina eli lähes kaikki on tehty koukuttamaan. Useimmat tavarat ovat myös epäeettisiä eli tehty orjuudessa ja saatavat sisältää haitallisia aineita, kuten halpisvaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin. Työpaikkaan jossa ei käsitellä rahaa ollenkaan vaan päivät on pitkiä niin ei ehdi kuluttamaan.
Toimisiko?
Olen kyllä töissä, ihan kokoaikaisesti. Mutta ulosoton jälkeen raha on tiukassa kahden teinin yksinhuoltajana.
Itse olen lopettanut kokonaan seuraavat:
-uusien laitteiden ostaminen osamaksulla
-hienojen vaatteiden ostelu
-sisustaminen (huonekalut uusitaan kun on pakko)
-kauneushoitolat, kalliit meikit ja kynsilakat jne.
-baareissa ja kahviloissa notkuminen
-kalliit ravintolat
-kallis kuntosalijäsenyys
-teatterit, leffat, konsertit, festarit jne
-ulkomaanmatkat
-kampaajalla käyminen (tähän vaaditaan toki tuttava, joka osaa laittaa hiukset)
-auton käyttö
-turhien appien ja kk-maksullisten palvelujen käyttö
Opettele laittamaan itse hyvää ruokaa kotona, niin ei tule kiusausta syödä ulkona koko ajan. Netti on pullollaan vinkkejä kotikokille, jonka pitää venyttää penniä. Jos menet ulos syömään, valitse joku halpa paikka.
Keitä omat kahvit ja leivo pullaa/kakkua kotona. Vie joskus leipomuksia työpaikalle ja ilahduta työkaverit.
Kutsu kaverit vaihteeksi kotiisi baarin sijasta ja ostakaa Alkosta juomat. Voi oikeasti olla jopa hauskempaa kuin baari-ilta.
Jos asut kaupungissa, kannattaa kiinnittää huomiota ilmaistapahtumiin, niin voit kokea jotain kodin ulkopuolella ilman rahaa.
Kävele tai pyöräile, jos pystyt. Bussin kuukausikortti tulee kaupungissa halvemmaksi kuin auton huolto ja bensat. Tosin jos asut maalla, tämä ei onnistu.
Jumppaohjeita löytyy netistä vaikka millä mitalla, esim. YouTube on täynnä kuntoiluvideoita, ei ole mikään pakko maksaa personal trainerille.
Suosittelen YouTubea - nimenomaan ilmaisversiota - moneen tarkoitukseen. Löytyy musiikkia, tv-sarjojen jaksoja, leffoja, sketsiviihdettä, dokumenttia, kuntoilua, ruokaohjeita, terveysvinkkejä jne, ilman kuukausimaksua.
Kiitos kannustavista viesteistä! Kaikki kanavapaketit on irtisanottu, joitain en pysty irtisanomaan määräaikaisuuden vuoksi. Telialta ei myöskään ole mahdollista saada halvempia liittymiä. Teinien ja oma liittymät täytyisi olla internet ominaisuudella olevia. Olen taistellut telian kanssa näistä määräaikaisuuksista, mutta en pääse niistä eroon. :(
Teineille täytyy myös ostaa vaatteita säännöllisesti, etenkin pojalle joka kasvaa, mutta kirpparilta olen kyllä jotain löytänyt. Kengät ovat kalliita. Itselleni en ole ostanut pitkään aikaan mitään.
Adhd testit olisivat varmasn paikallaan. Pojalla on adhd. Pääsisinköhän työterveyden tai terveyskeskuksen kautta testiin?
Niin ja ilta-alen olen ottanut jo käyttöön!
Ap
Pummaa rahaa vanhemmilta/sukulaisilta/kavereilta.
Näpistele kaupasta ruokaa.
Hengaile kaduilla keskellä yötä ja ryöstä ihmisiltä rahat.
Väärennä rahaa.
Onhan näitä keinoja, jos uskallat jättää sovinnaisuuden taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Nordeassa on ns. säästöpossutoiminto, jolloin jokaisesta korttitapahtumasta menee itse määräämäsi summa toiselle tilille säästöön. Minulla summa pyöristyy aina seuraavaan 5€:oon. Eli 6€ maksavasta ostoksesta menee 4€ säästötilille. Baari-illat on oikein hyviä säästäjiä, kun tulee paljon korttitapahtumia. Vuodessa kertyy 1200-1500€ tuolla taktiikalla.
Tietääkö kukaan onko op:lla tätä?
On. Itselläni menee jokaisesta korttimaksusta 2 euroa säästötilille. Nyt siellä on säästettynä 1900 euroa, jotka sijoitan mahdollisesti myöhemmin osakkeisiin. Noin säästämällä ei edes huomaa säästävänsä.
mitä kaikkea olet sitten ostellut?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kannustavista viesteistä! Kaikki kanavapaketit on irtisanottu, joitain en pysty irtisanomaan määräaikaisuuden vuoksi. Telialta ei myöskään ole mahdollista saada halvempia liittymiä. Teinien ja oma liittymät täytyisi olla internet ominaisuudella olevia. Olen taistellut telian kanssa näistä määräaikaisuuksista, mutta en pääse niistä eroon. :(
Teineille täytyy myös ostaa vaatteita säännöllisesti, etenkin pojalle joka kasvaa, mutta kirpparilta olen kyllä jotain löytänyt. Kengät ovat kalliita. Itselleni en ole ostanut pitkään aikaan mitään.
Adhd testit olisivat varmasn paikallaan. Pojalla on adhd. Pääsisinköhän työterveyden tai terveyskeskuksen kautta testiin?
Niin ja ilta-alen olen ottanut jo käyttöön!
Ap
Nykyään ei pärjää ilman nettiliittymää, joka on tietysti oltava kaikilla perheenjäsenillä. Siitä en murehtisi. Operaattorit kyllä yrittävät nylkeä viimeisetkin pennit asiakkaalta, ja tarjota koko ajan lisäpalveluja, joten tuo on vähän hankala juttu.
Opeta teinitkin siihen että käydään UFFilla tai kirpparilla ostamassa vaatteita ja kenkiä. Facebook-ryhmistä voi hakea myös halvalla vaatteita. Teinit eivät ehkä ymmärrä mitä oikeasti tarvitsee, valta on sinulla opettaa heille, että kaikkea ei tarvitse saada uutena.
ADHD-diagnoosin saaminen on valitettavasti aikuisena vaikeaa. Itse en päässyt edes tutkimuksiin, koska lääkäri oli sitä mieltä että en täytä riittävästi kriteerejä, että kannattaisi aloittaa prosessi. Siihen pitää sitten käydä läpi kaikki vanhat todistukset, vanhempien kanssa keskustelut yms. ADHD ilmenee naisella eri tavoin kuin miehellä, joten tutkiminen on vähän vaikeampaa.
Itselläni havaittiin sitten kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka lääkitys on auttanut. Sua tuntematta en osaa sanoa, voisiko olla siitä kyse, mutta kun mulla loppui maniat, niin loppui samalla tuhlaaminenkin.
Mene lääkäriin ja keskustele näistä asioista, mitä he ovat mieltä. Jos sulla on varaa yksityiseen psykiatriin, saat sieltä kyllä parempaa palvelua, mutta hintakin on suolainen.
Saatko lapsistasi täysimääräiset elarit? Saatko muita tukia Kelasta lapsilisien lisäksi? Jos et palkkasi, elarien, lapsilisien jälkeen saa jätettyä tarpeeksi käyttörahaa, asut liian kalliisti. Vaihtoehtoja kyllä löytyy, kun on pakko etsiä halvempaa kämppää. Auto on hirvittävä rahanreikä eli jos se löytyy, kannattaa luopua. Ihminen pärjää yllättävän vähällä, kun ei vertaa jatkuvasti mainosten ja somen kulutusjuhliin muilla , fiktiivisillä, ihmisillä. Monella on raha-asiat oikeasti rempallaan, vaikka ei ulospäin näytä siltä. Lapsille on tehtävä selväksi, ettei voi elää luksuselämää persaukisena. Jos sukulaisiin on yhteydet, voivat ostaa lahjoja jouluksi ja synttäreille.
Vierailija kirjoitti:
mitä kaikkea olet sitten ostellut?
No lähinnä olen velkaantunut nyt niin että kun olen ollut ulosotossa, olen antanut ”ylimääräisten” laskujen ( kaikki muu paitsi aivan välttämättömyys) mennä ulosottoon koska rahaa laskujen maksamiseen ei vain ole ollut. Jotain lehtitilauksis ja koulukuvia vuodelta 2016 tai jotain, poliklinikkamaksuja jne. Olen ollut ERITTÄIN tyhmä, mutta masentuneena ja luovuttaneena näin kävi.
Nyt haluan muuttua ja pystyä maksamaan kaikki pakolliset laskut ajallaan ja irtisanoutumaan kaikista ylimääräisistä turhista menoista.
Jos pääsen velkajärjestelyyn, en halua antaa enää minkään mennä ulosottoon, mutta pelottaa että jollain perintätoimistolla on joku vanha vaade, joka menee ulosottoon, enkä voi asialle mitään..
Täällä neuvotaan ulosotossa olevaa ihmistä olemaan ostamatta mitään uutta osamaksulla. Ettekö te tiedä, että ulosotossa olevalla ei ole luottotietoja, ja että luottotiedoton ei saa mitään osamaksulla?
Jonkun toisen nimissä tietenkin saa, mutta omalla nimellä ei.
velkajärjestelyyn heti. elämä opettaa, miten elää vähällä.
Lotto, Eu-jackpot, hedelmäpelikoneet jne. ovat vaivaton tapa hoitaa rahaongelmat, jos vain onni suosii. Aina kannattaa yrittää.
Up