Sinä vähävarainen
Hei!
Minua kiinnostaisi kovasti, mitä sinä tarkoitat kun sanot olevasi pienituloinen/vähävarainen, tai kun puhut että rahat ovat vähissä tai rahat ovat tiukilla jne jne, miten sen nyt sitten ilmaisetkaan.
Minun perheeni (minä, mies ja lapsi) on pienituloinen ja jatkuvasti saa pihistellä, jos tulee jokin isompi meno olemme totisesti pulassa. Olen kuitenkin huomannut, juurikin esim facebookissa, että moni ystäväni/tuttuni/sukulaiseni valittaa usein kuinka rahaa ei ole, kuinka on köyhää ja voi voi. Silti näillä kaikilla on a)omistusasunto (iso omakotitalo) b)yksi tai useampi auto, useimmilla kaksi c) varaamatkustella ulkomaille d) varaa käydä shoppailemassa/ostosreissuilla e) käydä ulkona syömässä f)monta lasta
Ja listaa voisi jatkaa vielä, mutta tuossa nyt nuo, mitkä eniten herättäneet huomiota.
Ja en ymmärrä tuota ollenkaan. Mielestäni tuollaiset ihmiset ovat kaukana köyhästä, eikä mielestäni heillä kyllä tee rahallisesti tiukkaa.
Me asumme vuokralla (liian ahtaassa meille) asunnossa. Emme saisi asuntolainaa. Meillä on auto, vanha ja pieni, jonka juuri ja juuri pystymme pitämään. Emme pysty matkustelemaan emmekä edes käymään kesällä vaikkapa huvipuistossa. Emme käy koskaan 'shoppailemassa', itse ostan jotain pakon edessä kun edelliset vaatteet hajoavat, esim tänä talvena jouduin säästämään useamman kk että pystyin ostamaan talvitakin. Käytän rahan mieluummin lapsen tarpeisiin, hänellä kyllä on kaikki tarpeellinen, tosin kirpparilta ostetaan suurin osa vaatteista.
Oletteko te muut 'oikeasti vähävaraiset' huomanneet koskaan samaa ilmiötä? Oletteko koskaan sanoneet mitään näille muka-köyhille? Vai onko sinulla toisenlainen käsitys asiasta? Mielipiteitä kiitos!
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:52"]
Joo mä koitan olla ottamatta kovin tosissaan ens kerralla ku mietin kaupassa viimeisen euroni kanssa ostanko maidon vai kaurahiutaleita.
[/quote]
Katkeruutesi tekee hallaa vain itsellesi, ei toisille. Sinun rahatilanteesi ei myöskään parane yhtään sillä, että kiukuttelet toisten harmittomaksi tarkoitetuista kommenteista. Enkä tarkoita tätä nyt mitenkään vittuilumielessä...
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:01"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:52"]
Joo mä koitan olla ottamatta kovin tosissaan ens kerralla ku mietin kaupassa viimeisen euroni kanssa ostanko maidon vai kaurahiutaleita.
[/quote]
Katkeruutesi tekee hallaa vain itsellesi, ei toisille. Sinun rahatilanteesi ei myöskään parane yhtään sillä, että kiukuttelet toisten harmittomaksi tarkoitetuista kommenteista. Enkä tarkoita tätä nyt mitenkään vittuilumielessä...
[/quote]
Mä tiedän, enkä ees oikeesti ole noin katkera. Mulla on kaikkea mitä tarvitsen rahojen vähyydestä huolimatta. :)
Tästä päivästä lähtien jokaista hyvin toimeentulevaa katsotaan pitkin hampain. Enää se hieno auto, asunto ja työpaikka eivät ole ylpeyde aihe, vaan se katsotaan häpeäksi kun muilla menee niin huonosti sekä koko maalla.
Olen kuulunut oikeasti vähävaraisiin ja nyt niihin, jotka sanovat, etttä on tiukkaa ja rahat ei riitä, vaikka varallisuutta onkin. En huijaa jälkimmäisessäkään tapauksessa.
mä olen siis ollut niin köyhä, että ei mulla ollut varaa ostaa vaatteita edes kirpputorilta, koska joku euro siitäkin olisi pitänyt maksaa. Yritin vaan sitkeästi korjata vanhaa ja sukulaisilta saatua ja ompelin itselleni vanhoista verhoista yms vaatteita, joihin väitin pukeutuvani vapaaehtoisesti. Ruokaostokset piti suunnitella etukäteen, viikonloppuna ostettiin paremmaksi ruoaksi pakastesseitia. Kun lapsen piti viedä kouluun 5 euroa nokkahuilun ostamista varten, mun piti olla viikko syömättä lounaita. Olin ensin opiskelija ja sitten työtön, mies pienipalkkainen duunari.
no nyt on sitten omissusasuntoa ja autoa (ei mitään luksudta, mutta sellaista parinkymmenen tuhannen autoa) ja pala maatakin. Pointti onk uitenkin siinä, että vaikka varallisuutta on, sitä ei voi haukata kulmasta, eikä siitä voi myydä pientä nurkkaa saaadakseen rahat johonkkin tilbehööriin, mitä melkein tarvitsee. Edelleenkään en osta vaatteita joka kuussa, enkä istu baarissa, vaikka voinkin joskus köydä ulkona syömässä. Vaikka varallisuutta on, käteinen raha, likviditeetti, ei riitä mihin tahansa. On valittava, mitä eniten tarvitsee ja haluaa. Muun kohdalla on vain todettava, että ei riitä tuohon. Vaikka sitä on enemmän kuin köyhimpänä aikana, ei rahaa nytkään ole rajattomasti.