Ahdistava työ/ilmapiiri
Meille tuli viime vuonna uusi pomo (mies). Tämän jälkeen ovat miehet saaneet edetä urallaan, miehet pääsevät seminaareihin/koulutuksiin tms. alan tuulia haistelemaan, mutta naiset joutuvat perustelemaan kantansa jopa ihan konkreettisesti työtehtäviin liittyviin koulutuksiin liittyen. Miehet istuvat ryhmäpäivillä saunassa keskustelemassa tai pomon huoneessa, mutta naiskollegoille ei edes kerrota keskustelun aihetta. Kun esimieheni haluaa tietää jotain tehtäväalueeseeni liittyen, hän menee oman (mies)alaiseni juttusille kysymään mielipidettä, mutta ei kysy minulta tai muilta (nais)alaisiltani. Alkaa pikkuhiljaa jurppia. Meiltä on tässä alle vuoden aikana jo 2 naiskollegaa ollut jaksamisensa takia saikulla useamman kuukauden vuoronperään, koska heitä otti niin nuppiin se, että heidän kouluttamansa mieskollegat etenevät vaikka he ovat tulleet taloon aiemmin. Esimies on akateeminen kuten me hänen alaisensakin, hänellä ykkösenä menee munat pöksyissä, kakkosena verkostoituminen ja "alan tuulien haistelu", kolmosena onko väitellyt (vaikkei työtehtävät edes edellytä maisterin tutkintoa enempää) ja nelosena mielistelykyky. Sillä ei ole väliä saako hommat pyörimään, eteneekö projektit, saako tulosta aikaan, pyöriikö ne rutiinihommat moitteetta (jonkun pitää niitäkin tehdä ja kehittää, eikä vain haistella tuulia)...
Tulin vain sanomaan, että ottaa pannuun. Ensi viikolla on kehityskeskustelu, enkä tiedä mitä sanoa ihmiselle, joka on moneen asiaan itse syypää. Eli mielistelenkö vai sanonko suoraan ja saan vihat niskaani ja voin vilkuttaa vähäisillekin uran etemishaaveille...
Työelämä on nykyisin kamalaa. Tehtävät kivoja, ilmapiiri ei. Ei muuta. :(
Kommentit (3)
Ikävä kuulla tällaisesta meinigistä työpaikalla. :( Itsellä oli myös pomo, joka suhtautui naisiin vähätellen. Lisäksi hän kuului hyväveli-verkostoon.
Ei tällaiselle tyypille varmaan kannata suoraan sanoa asioista kehityskeskusteluissa, itse sain ehkä osaksi suoran sanomisen vuoksi potkut yt:issä. Ei välttämättä osaa suhtautua kritiikkiin.
Toki olen jo ilmaissutkin, että haluan edetä. Eikä siinä mitään, viihdyn nykyisissäkin tehtävissä. Mutta jurppii tuo, että kaikki on nykyisin vain miehille. Varsinkin kun itse olen opettanut uusille kollegoilleni tietyt hommat ja nyt tämä uusi esimies onkin antanut näille miehille meriittiä heidän osaamisestaan. Palaverissa vitutti niin perkeleesti kun kuulin asiasta. Mutta ala siinä sitten miesten keskellä märisemään, että minähän heille nuo hommat opetin. Siinä saa aikaiseksi itselleen vain v-mäisen ämmän maineen.
Menetettävää on se, että joudun silmätikuksi. Sellaiseksi, joka laittaa hanttiin tai joka on hankala alainen. Silloin ei ainakaan edetä.
ap
Sanot töissä, että haluat edetä. Kerrot mielipiteesi kysymättä. Mitä menetettävää?