Mitenkähän te suvirren pois haluajat pystyisitte elämään
esim. Englannissa jonka kansallislaulussa on "God save the Queen" tai USA:ssa jossa seteleissä lukee "In God we trust"?
Kommentit (17)
Ei ne varmaan pystykään tai sitten ne on kielitaidottomia.
Jumala suojahas
Jumala, suojahas
sulkeos armossas
kuningatar!
Kansaamme hallitkoon,
onnehen ohjatkoon,
kunniaan saattakoon
kuningatar!
Kuninkaan hallitessa lauletaan
Jumala, suojahas,sulkeos kuningas,varjele hän!Kansaamme hallitkoon,onnehen ohjatkoon,kunniaan saattakoon,varjele hän!Eli lauletaan suomennettuna noin :)
Mutta pystyisitkö sinä elämään maassa jossa ei tuputeta Jumalaa lainkaan?
Entäs tuo meidän lippu? Olisiko aika tehdä uusi ettei vaan vahingossakaan kukaan siitä rististä loukkaannu?
Millainen olisi maailma ilman tylsiä provoja ja turhaa kiihkoilua?
Mulla ei ole ennen ollut mitään Suvivirttä vastaan, mutta nyt olen kyllästynyt siihen loppuiäkseni. Töissäkin kaikki kahvitauot on suurin piirtein veisattu sitä.
Ja kukaan noista virren vaatijoista ei kuitenkaan myönnä olevansa uskovainen. Tuohon ulkokohtaiseen perinteen vaalimiseen asti saa Suomessa mennä, mutta annapas jos alat yhtään enemmän uskovaisuutta edistää. Ja huom. en ole uskovainen. Tämä tapauskovaisuus vain ärsyttää. Tulkaa edes reilusti uskoon! Niin, ja käyttäytykää sitten myös sen mukaisesti.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 16:19"]
Ja kukaan noista virren vaatijoista ei kuitenkaan myönnä olevansa uskovainen. Tuohon ulkokohtaiseen perinteen vaalimiseen asti saa Suomessa mennä, mutta annapas jos alat yhtään enemmän uskovaisuutta edistää. Ja huom. en ole uskovainen. Tämä tapauskovaisuus vain ärsyttää. Tulkaa edes reilusti uskoon! Niin, ja käyttäytykää sitten myös sen mukaisesti.
[/quote]Mä olen uskovainen. Helpottiko?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 15:55"]
[/quote]
Kuulostaa taivaalliselta! Totta kai!
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 15:46"]
esim. Englannissa jonka kansallislaulussa on "God save the Queen" tai USA:ssa jossa seteleissä lukee "In God we trust"?
[/quote]
Se että jotkut ovaqt sekopäitä ei tarkoita että kaikkien pitää olla. Yhdysvalloissa ei tosin joudu istumaan uskonnontunneilla eikä kuuntelemaan pakollisia virsiä
Entäs tämä lippuvala, joka hyvin yleinen USA:ssa koulujen aamunavauksissa?
Englanninkielinen teksti: "I pledge allegiance to the Flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Virallista käännöstä suomeksi ei ole. Epävirallinen suomennos: "Vannon uskollisuutta Amerikan Yhdysvaltojen lipulle ja sille tasavallalle, jota se edustaa, yhdelle, jakamattomalle, Jumalan johtamalle kansakunnalle, joka antaa vapauden ja oikeuden kaikille."
En minä laula Suomen kansallislauluakaan tai muita nationalistisia luikutuksia.
Mä en nyt erityisen aktiivisestä "halua suvirreä pois", mutta jos nyt viittaat tähän virsikeskusteluun, niin kyllä mulle sopisi hyvin, ettei kouluopetusta ja uskontoa sekoitettaisi keskenään. Koulu kouluna ja uskonnolliset saarnat ja virret kirkoissa niille, jotka haluavat kuunnella.
Englannissa ja USA:ssakin pystyisin varmasti elämään ihan hyvin. Nuorena asuinkin pari vuotta Lontoossa ja myöhemmin muutaman vuoden New Yorkissa, eikä kummassakaan ollut erityisiä vaikeuksia, oli hyvä kielitaito, asunto ja työ.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 15:55"]
[/quote]
Esimerkiksi Neuvostoliitto oli tällainen valtio.
Muuttakaa tiukkapipot pohjois-Koreaan, saatte elää täysin vapaasti ilman ylimääräisiä hengellisiä hömpötyksiä.
USA:ssa pystyi elämään oikein hyvin ateistina, ei häirinnyt pätkääkään setelit eikä lippuvalat. Maassa maan tavalla oli meidän periaate. Eikä uskonnollisuus häiritse täälläkään, Suvivirsi kuuluu niin perinteisiin, että sen saisi kyllä säilyttää kouluissa :)
Hyvin, en ole ikinä ymmärtänytkään perinteitä. Pienenäkin kuvittelin juhlien olevan samanlaisia, vain koska koska opettajat ei muutakaan keksinyt niin mentiin "samalla kaavalla". Onhan ennen vanhaan ollut perinne että kaikki ei käy koulua? miksi sitä perinnettä ei vaalittu? Sitäpaitsi ei töissäkään virsiä hoilata.
Virren tilalle muu kaunis laulu, josta voi tehdä sitten perinteen jos ihmiset pysyvyyttä kaipaavat. Joulujuhlankin voisi vaihtaa talvijuhlaksi, jossa iloittaisiin syyslukukauden lopusta.