Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikksi etäkoulua vastustetaan

Vierailija
21.11.2020 |

Meidän 16v ainakin nautti etäkoulusta. Päivässä säästyi 1,5h, kun ei koulumatkoihin mennyt aikaa. Sai siis nukkua pidempään. Meidän nuorella ainakin numerot nousi etäkoulussa. Ja shän on hyvä asia.

Kommentit (164)

Vierailija
81/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä oli keväällä etäkoulu sitä, että Wilmaan tuli vaan tehtävät, mitkä piti tehdä. Ei mitään opetusta. Ehkä kerran viikossa sitten etäyhteys opettajaan, missä lähinnä kyseltiin kuulumisia. Läksyjä ei tarkastettu. Toki minä sitten opetin sen mitä tarvitsi, mutta ei se kaikissa perheissä onnistu tai ei välitetä. Lisäksi lapset näkivät paljon vähemmän isäänsä, koska tämä oli töissä. Yksin päiviä eivät olisi pärjänneet, pikkukoululaiset. Normaalisti viikko ja viikko tapaamiset vaihtui siihen että viikot minun luona, viikonloput isällä. Minulle tämä ei ollut ongelma, kun koronan takia työttömänä. Lapsille ja heidän isälle vaan kurjaa.

Lisäksi koen vähän ylimitoitettuna täällä nyt etäkoulun, jos tässä maakunnassa tartuntoja n. 15/100 000.

Vierailija
82/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulut ja lukiot pitäisi laittaa etäopetukseen. Alakoulut pienempi riski ja tarvitsevat enemmän perään katsomista, jota vanhemmat eivät ehdi.

Ope

Mikä sinä olet sanomaan mitä vanhemmat eivät ehdi. Iso määrä vanhempia ehtii, osaa ja haluaa hoitaa pienenkin koululaisen etäkoulun hyvin ja kunnialla.

Nämä lapset voisivat jäädä etäkouluun ja antaa lähikoululaisille väljyyttä ja opettajan huomiota, mitä he tarvitsevat.

Etäkoululaiset ja heidän oppiminen on myös opettajan vastuulla. Varmasti järkevämpää opettaa joko etänä tai lähellä kuin molempia yhtä aikaa.

Huoh. Kyse on opettajan valmiuksista. Eihän niitä voi olla, jos opettajien koulutuksessa panostetaan vsin lähiopetukseen.

Miksei etäopettajia erityisesti kouluteta etäopettakiksi. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Viimeisiä paperilehtiä jaellaan ja KAIKKI päivälehtiä myöten on sähköisessä muodossa. Mutta niiden käyttöä ei voi voida opettaa etänä. MIKSI?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset selvästi omaksuvat ja oppivat asioita nopeasti ja helposti, joten sikäli ei ongelmaa. Mutta en todellakaan ole innostunut siitä, että keväällä molemmat käyttivät ylimääräisen aikansa ( myös oppituntien aikana) pelaamiseen, Tiktokiin jne.

Eikä meillä puolison kanssa ole työpäivän aikana aikaa ruveta vahtimaan lasten ajankäyttöä.

Vierailija
84/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täällä oli keväällä etäkoulu sitä, että Wilmaan tuli vaan tehtävät, mitkä piti tehdä. Ei mitään opetusta. Ehkä kerran viikossa sitten etäyhteys opettajaan, missä lähinnä kyseltiin kuulumisia. Läksyjä ei tarkastettu. Toki minä sitten opetin sen mitä tarvitsi, mutta ei se kaikissa perheissä onnistu tai ei välitetä. Lisäksi lapset näkivät paljon vähemmän isäänsä, koska tämä oli töissä. Yksin päiviä eivät olisi pärjänneet, pikkukoululaiset. Normaalisti viikko ja viikko tapaamiset vaihtui siihen että viikot minun luona, viikonloput isällä. Minulle tämä ei ollut ongelma, kun koronan takia työttömänä. Lapsille ja heidän isälle vaan kurjaa.

Lisäksi koen vähän ylimitoitettuna täällä nyt etäkoulun, jos tässä maakunnassa tartuntoja n. 15/100 000.

Luku on ehdottoman väärä, koska keväällä testattiin vain vakavat tapaukset, eikä esim. joukkoliikenteen kuljettajia.

Testauksen lisääntyessä se on keskittynyt sotehenkilökunnan testaamiseen. Jos tämä selvensi asiaa.

Vierailija
85/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset selvästi omaksuvat ja oppivat asioita nopeasti ja helposti, joten sikäli ei ongelmaa. Mutta en todellakaan ole innostunut siitä, että keväällä molemmat käyttivät ylimääräisen aikansa ( myös oppituntien aikana) pelaamiseen, Tiktokiin jne.

Eikä meillä puolison kanssa ole työpäivän aikana aikaa ruveta vahtimaan lasten ajankäyttöä.

Tuohon varmaan löytyy ratkaisu laturi-, operaattori- tai virussuojausohjemiston kautta rajoittaa käyttö tiettyyn tarpeeseen?

Vierailija
86/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on, jos olen kotona etätöissä (palavereitä palaverin perään), ei pienten lasten etäopetusta vain ehdi valvomaan. Samoin ruokailu ja muu ohjaus.

Se etätyö on helpompi toteuttaa, jos alakoululaiset ( ja uskoakseni sama juttu useimman yläkoululaisenkin kohdalla)  ovat koulussa.

Vierailija
87/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon varmaan löytyy ratkaisu laturi-, operaattori- tai virussuojausohjemiston kautta rajoittaa käyttö tiettyyn tarpeeseen?

Itse en ole keksinyt mikä sellainen olisi, koska varsinkin etäkoulussa käytetään materiaalia aika monipuolisesti. Toistaiseksi lapset ovat aina keksineet jonkun kiertoreitin myös vapaa-ajan huveilleen. Mutta jos on vinkkejä antaa, niin otan vastaan.

Vierailija
88/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi tai hänen perheenjäsenensä kuuluu riskiryhmään, lapsella on oikeus etäopetukseen Opetushallituksen mukaan. Koululla ei ole oikeutta perheenjäsenen terveystietoihin, eli ilmoitus riittää. Lisätietoa minedu.fi tai google korona riskiryhmä etäopetus.

Vierailija
89/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on, jos olen kotona etätöissä (palavereitä palaverin perään), ei pienten lasten etäopetusta vain ehdi valvomaan. Samoin ruokailu ja muu ohjaus.

Se etätyö on helpompi toteuttaa, jos alakoululaiset ( ja uskoakseni sama juttu useimman yläkoululaisenkin kohdalla)  ovat koulussa.

Etäkoulu on ongelma vain pienten ja erityisoppilaiden kanssa.

Yläkoulu ja lukio pitäisi saada etäopetukseen Helsingissä.

Vierailija
90/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat opettaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetusministeri pelkää, että vanhemmat jättävät lapset heitteille ja kodit pelkäävät, että joutuvat olemaan omien lastensa kanssa. Minulle opettajana kävisi etäopetus loistavasti.

Sinunkaltaiselleai opettajalle etäopetus onkin parempi vaihtoehto. Sosiaaliset taidot eivät näytä olevan vahvuutesi. Onko sinulla käynyt mielessä, että ehkä etäkoulua vastustavat vanhemmat tekemät tulosvastuullista työtä periaatteella tulos tai ulos ihan normaalistikin 8-10 h päivä. Vuosiloma on 5 viikkoa. Sinulla taitaa olla lomia kolminkertainen määrä vuodessa. Sen lisäksi työpäivät ovat lyhyitä. Miksi siis sinun kuuluisi saada palkka työstäsi, jonka vanhemmat tekevät oman pitkän työpäivänsä ohella. Me myös maksamme runsaasti veroja. Siksi yhteiskunnan on toimittava poikkeusoloissakin.

Hyvä, kun joku uskaltaa jo nostaa kissan pöydälle. Etäkoulu on ihan viimeinen vaihtoehto. Ja opettajat, jotka muuta väittää, eivät ole sopivia enää jatkamaan tehtävässään.

Vierailija
91/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaapa rehellisiä kun ylistätte etäkoulua, syy on OPPIMISTULOKSET

Vierailija
92/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska yhtä tärkeitä kouluarvosanojen lisäksi on sosiaaliset taidot.

Ja nehän sitten kehittyy teho-osastolla tai orpona?

Kouluikäisten lasten vanemmat eivät ole yli 80-vuotiaita riskiryhmäläisiä kuin AV:lla.

Kyllä sinne teho-osastolle on joutunut ihan lapsiakin ja tuöikäisiä.

Entinen työkaverini oli teholla kuusi viikkoa. Edelleen toipilaana.

Ja toinen kuoli.

Minkä ikäisiä ja millaisia perussairauksia heillä oli? 

THL:n tilasto kertoo, että yksikään alle 20-vuotias ei ole kuollut ja alle 50 vuotiaita kuolleita on korkeintaan 12.

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

Tässä syy omaan mielipiteeseeni. Olen ihmetellyt mihin on yhtäkkiä hävinnyt "lapset ensin" asenne mitä moni vielä jokin aikaa sitten liputti. Nyt on vain "minä ensin". Vanhemmat panikoivat ja laittavat oman pelkonsa lasten hyvinvoinnin edelle. Koronan ei ole todettu olevan vaarallinen lapsille, miksi heidän pitäisi kärsiä? Lapsuudesta tai nuoruudesta vuosikin on pitkä aika. Mun mielestä se on lapsuuden varastamista jos omaan pelkoonsa vedoten vaatii kaikkia jäämään etäkouluun. Jos sinä olet riskiryhmässä ja/tai pelkäät niin miksi et luovu omasta elämästäsi, miksi oletat sitä muilta, omilta lapsiltasi jopa? Eristäydy itse niin mikään tauti ei pääse iskemään.

Ennakoin perustelujasi vähän... En voi olla töistä pois - kyllä voit, yhtälailla voit olla palkattomalla kuin vaadit esim. yrittäjiä luopumaan tuloistaan, En voi olla erossa perheestäni - kyllä voit, yhtälailla kuin vaadit heitä, jotka eivät asu samassa taloudessa, olemaan erossa rakkaistaan, En voi olla erossa lapsistani - sama kuin äskeinen, Muut riskeeraavat terveyteni - sinä itse riskeeraat omien lastesi kehityksen ja psyykkisen terveyden vaatimuksillasi.

Meillä etäkoulu sujui hyvin keväällä. Mulla on kolme eri ikäistä lasta ja he kaikki hoiti koulun hyvin kotona. Nuorimman kanssa oli alkuun vähän hankaluuksia oppia uusia teknisiä laitteita. En toiminut opettajana, olin itse päivät töissä, mutta he ovat jo ennen tätä saaneet sellaisen kasvatuksen, että osaavat ottaa vastuuta itsestään. Yllätyin oikeasti miten hyvin kaikki meni. Silti kaikki olivat tyytyväisiä, kun etäkoulu loppui.

Koen, että meidän on huolehdittava kaikkien lasten hyvinvoinnista. Ei vain omistamme. Millainen aikuinen ihminen, vanhempi, kirjottaa pilkkaavaan sävyyn (edes provotakseen?), että koska jotkut lapset tarvitsevat koulusta lämpimän ruoan ja kontrollin, niin ollaan nyt tässä tilanteessa? Nuoruus on muutakin kuin kouluaineita. Nuoren eristäminen kavereista on ihan verrattavissa tuohon mitä jo mainitsin, että itse muuttaisitte eristyksiin omista puolisoistanne. Ehkä jopa pahempaa, kehityksen kannalta ajateltuna. Jos vaihtoehtona olisi itselle korona tai tuo, että joku, vaikka vieras, lapsi kärsii, niin ottaisin ilman muuta itselleni koronan.

Koulujen sulkeminen, ja muutenkin rajoitukset lapsiin, pitäisi olla ihan se viimeinen vaihtoehto!

Tuossa voimaintunnossa varmasti ottaisit koronan. Mutta entä jos olisit perussairas, hieman vanhempi vanhempi, yksinhuoltaja tms, jonka lapset voivat jäädä orvoiksi, jos kuolet. Esität niin empaattista että. Mutta olet kaukana siitä.

Vierailija
93/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluikäisten lasten vanemmat eivät ole yli 80-vuotiaita riskiryhmäläisiä kuin AV:lla.

Ja toinen kuoli.

THL:n tilasto kertoo, että yksikään alle 20-vuotias ei ole kuollut ja alle 50 vuotiaita kuolleita on korkeintaan 12.

Tässä syy omaan mielipiteeseeni. Olen ihmetellyt mihin on yhtäkkiä hävinnyt "lapset ensin" asenne mitä moni vielä jokin aikaa sitten liputti. Nyt on vain "minä ensin". Vanhemmat panikoivat ja laittavat oman pelkonsa lasten hyvinvoinnin edelle. Koronan ei ole todettu olevan vaarallinen lapsille, miksi heidän pitäisi kärsiä? Lapsuudesta tai nuoruudesta vuosikin on pitkä aika. Mun mielestä se on lapsuuden varastamista jos omaan pelkoonsa vedoten vaatii kaikkia jäämään etäkouluun. Jos sinä olet riskiryhmässä ja/tai pelkäät niin miksi et luovu omasta elämästäsi, miksi oletat sitä muilta, omilta lapsiltasi jopa? Eristäydy itse niin mikään tauti ei pääse iskemään.

Ennakoin perustelujasi vähän... En voi olla töistä pois - kyllä voit, yhtälailla voit olla palkattomalla kuin vaadit esim. yrittäjiä luopumaan tuloistaan, En voi olla erossa perheestäni - kyllä voit, yhtälailla kuin vaadit heitä, jotka eivät asu samassa taloudessa, olemaan erossa rakkaistaan, En voi olla erossa lapsistani - sama kuin äskeinen, Muut riskeeraavat terveyteni - sinä itse riskeeraat omien lastesi kehityksen ja psyykkisen terveyden vaatimuksillasi.

Meillä etäkoulu sujui hyvin keväällä. Mulla on kolme eri ikäistä lasta ja he kaikki hoiti koulun hyvin kotona. Nuorimman kanssa oli alkuun vähän hankaluuksia oppia uusia teknisiä laitteita. En toiminut opettajana, olin itse päivät töissä, mutta he ovat jo ennen tätä saaneet sellaisen kasvatuksen, että osaavat ottaa vastuuta itsestään. Yllätyin oikeasti miten hyvin kaikki meni. Silti kaikki olivat tyytyväisiä, kun etäkoulu loppui.

Koen, että meidän on huolehdittava kaikkien lasten hyvinvoinnista. Ei vain omistamme. Millainen aikuinen ihminen, vanhempi, kirjottaa pilkkaavaan sävyyn (edes provotakseen?), että koska jotkut lapset tarvitsevat koulusta lämpimän ruoan ja kontrollin, niin ollaan nyt tässä tilanteessa? Nuoruus on muutakin kuin kouluaineita. Nuoren eristäminen kavereista on ihan verrattavissa tuohon mitä jo mainitsin, että itse muuttaisitte eristyksiin omista puolisoistanne. Ehkä jopa pahempaa, kehityksen kannalta ajateltuna. Jos vaihtoehtona olisi itselle korona tai tuo, että joku, vaikka vieras, lapsi kärsii, niin ottaisin ilman muuta itselleni koronan.

Koulujen sulkeminen, ja muutenkin rajoitukset lapsiin, pitäisi olla ihan se viimeinen vaihtoehto!

Kenelle oikein mahdoit vastata?

Pinnisteles vähän niin pysyt ehkä kärryillä

Eri

Vierailija
94/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Vanhan liiton kuntavetoisessa systeemissä pisa-tulokset jatkaa laskuaan... jo ennen koronaa.

Vierailija
95/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä tääkin virke muka tarkoitta? Ei päätä ei häntää.

Vierailija
96/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei keskiluokkaiset ja hyväosaiset ymmärräkään tätä, miksi etäkoulusta voisi olla haittaa. Oppivelvollisuus on myös niillä, joiden vanhemmat eivät voi jäädä etätöihin katsomaan lapsen perään ja auttamaan läksyissä. Lukiolaisten siirtymistä etäopetukseen en vastusta ollenkaan, puhun nyt alakoululaisista. 

Vierailija
97/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minkään valtakunnan tietoa siitä että etäkoulu olisi vähentänyt oppmistuloksia.

Sen sijaan siitä on jo paljon näyttöä, että tässä ns lähikoulussa Helsingissä opetus ei etene enää ollenkaan.

Vierailija
98/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varmaan harvinainen perhe, kun kaikki lapset käyvät mielellään koulua ja viihtyvät siellä. Tietääkseni ketään ei ole koskaan kiusattu, ja kavereita riittää. Kotikoulukin sujui hyvin, mutta se juna meni jo, ja nyt haluan lasten saavan opetusta koulussa normaaleilla kuvioilla. Lasten pitää saada opiskella omaa tulevaisuuttaan varten, eikä homehtua kotona pyjama päällä eristyksissä.

Vierailija
99/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole keksinyt mikä sellainen olisi, koska varsinkin etäkoulussa käytetään materiaalia aika monipuolisesti. Toistaiseksi lapset ovat aina keksineet jonkun kiertoreitin myös vapaa-ajan huveilleen. Mutta jos on vinkkejä antaa, niin otan vastaan.

Luulisi että on ihan oman ketjunsa ansainnut!

Vierailija
100/164 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi ihminen asialla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toinen kuoli.

Tuossa voimaintunnossa varmasti ottaisit koronan. Mutta entä jos olisit perussairas, hieman vanhempi vanhempi, yksinhuoltaja tms, jonka lapset voivat jäädä orvoiksi, jos kuolet. Esität niin empaattista että. Mutta olet kaukana siitä.

Mikä siinä on vaikea ymmärtää, että meillä on oma elämä ja sulla tuo omas, josta valitat jo useamman viestin verran. Koeta itse nähdä asioita välillä muiden silmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi