Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIksi uskot, että Raamattu on totta?

Vierailija
25.03.2014 |

?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Raamatun tarinat eivät sellaisiaan ole totta, mutta niiden opetukset ovat totisinta totta. Minulle se ei ole historiankirja, vaan ohjekirja.

Vierailija
2/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle monet raamatun asiat ovat vertauskuvallisia. Kyseisestä teoksesta voi ajatella mitä tahansa, mutta sieltä löytyy todella paljon erittäin hyviä moraalisia opetuksia ja vertauskuvia vaikkakin toki myös kehoituksia, joita en allekirjoita todeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät osaa Raamattua. Teologiaa yhtään lukeneet tai siitä kiinnostuneet ymmärtävät, että Raamattu on niin täynnä symboliikkaa ja on lähinnä vaarallinen ihmisten käsissä jotka ottavat sen kirjaimellisesti. Kuinka moni luomiskertomusta halveksuva esim. tietää, että Aatami ja Eeva eivät olleet kaksi ihmistä vaan kansakuntia/useita ihmisiä? Veikkaanpa että harva tietää. Vastaavia tarinoita on opus täynnä. Jos jotain hyvää aikanaan kirkon vallassa oli niin se, että Raamattua saivat opettaa vain sitä ymmärtävät. Harmi vaan että kusahti sekin homma kun valta nousi päähän. Yhtä typerää kuin on uskoa kaikki Raamatun tarinat sellaisinaan, on tuomita sen kertomukset ilman että edes ymmärtää mitä tarinoilla tarkoitetaan.

Vierailija
4/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 10:43"]

Ihmiset eivät osaa lukea Raamattua. Teologiaa yhtään lukeneet tai siitä kiinnostuneet ymmärtävät, että Raamattu on niin täynnä symboliikkaa ja on lähinnä vaarallinen ihmisten käsissä jotka ottavat sen kirjaimellisesti. Kuinka moni luomiskertomusta halveksuva esim. tietää, että Aatami ja Eeva eivät olleet kaksi ihmistä vaan kansakuntia/useita ihmisiä? Veikkaanpa että harva tietää. Vastaavia tarinoita on opus täynnä. Jos jotain hyvää aikanaan kirkon vallassa oli niin se, että Raamattua saivat opettaa vain sitä ymmärtävät. Harmi vaan että kusahti sekin homma kun valta nousi päähän. Yhtä typerää kuin on uskoa kaikki Raamatun tarinat sellaisinaan, on tuomita sen kertomukset ilman että edes ymmärtää mitä tarinoilla tarkoitetaan.

[/quote]

Lisätty tuo lukea-kohta. :)))

Vierailija
5/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai vertauskuvallista... Hyvä on sitten. Millä perusteella uskotte, että Raamattu on kokoelma vertauskuvallisia elämänohjeita, jotka ihmiskunnalle on välittänyt seemiläisen paimentolaiskansan luojajumala?

Vierailija
6/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:47"]

Vai vertauskuvallista... Hyvä on sitten. Millä perusteella uskotte, että Raamattu on kokoelma vertauskuvallisia elämänohjeita, jotka ihmiskunnalle on välittänyt seemiläisen paimentolaiskansan luojajumala?

[/quote]

Eiköhän muutama vuosi teologian opintoja ihan aluksi auta ymmärtämään. Kun unohtaa sen silmät ummistavan skeptisyyden tai fundamentalistisuuden, voi ymmärtääkin jotain. Niin ja teologi ei ole sama asia kuin pappi, ennen kuin joku yrittää julistaa.

Vierailija
7/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon Jumalaan, mutta Raamattuun en aivan kirjaimellisesti. Se on kuitenkin ihmisten kirjoittama ( vaikkakin Jumalan vaikutuksella) ja tulkitsema vanha, monien kirjoittajien yhteinen tuotos. 

Minua ihmetyttää se että uskovia pidetään monesti täysin höyrähtäneinä. Toki jokaiselle mielipiteensä sallittakoon....mutta jos ei osaa kunnioittaa muiden ihmisten vakaumuksia, niin se kertoo lähinnä sen ihmisen omasta huonosta olosta ja tarpeesta todistella olevansa parempi ja älykkäämpi kun ei usko. Minulla ei ole tarvetta haukkua ketään. Toki uskon että kristinusko on se ainoa oikea, mutten silti tuomitse ateisteja enkä muita uskontokuntia. Tuon omaa uskoani esille kantamalla ristiä kaulassani ja toki myös juttelen mielelläni uskonasioista jos se tuntuu luontevalta.

Koen olevani tavallinen ja järkevä ihminen, ihan seison omilla jaloillani ja ajattelen omilla aivoillani. Silti, on niin huojentavaa kun voin turvata Jumalaan, rukoilla ja kiittää kaikesta hyvästä mitä olen saanut. Ylitysmusiikki ja virret antaa jotain sellaista mitä "maallinen" musiikki ei voi koskaan tarjota, niiden kautta voi tuntea Pyhän Hengen kosketuksen. En väheksy maallista musiikkia tai muita taidemuotoja, harrastan niitä tsekin, ne vain kertovat ihmiselämästä ja hengellinen musiikki kertoo yleensäihmisen yhteydestä Jumalaan.

-ev.lut äippä 35v.

Vierailija
8/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen saanut useita rukousvastauksia. Koska koen ihan konkreettisesti, että Raamatun sana on totta. Olen saanut niin monta todistusta siitä asiasta, että en voi epäillä. Raamattua lukemalla saa viisautta, ymmärrystä, rauhaa ja lohtua elämään.

Vierailija
9/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska äo:ni on n. 70 ja sain vaivoin pelkkiä vitosia ja kutosia kaikista tiedeaineista, peruskoulussa.

Vierailija
10/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjellä ajateltuna en voisi uskoa raamattuun. Mutta uskon kautta Pyhähenki on minulle kirkastanut raamatuntekstiä sillätavalla,että ymmärrän raamatun olevan totta. Kun luen Johanneksen ilmestyskirjan osuutta raamatusta tunnen aina pelkoa ,että

säilynköhän elämäni loppuun saakka uskomassa. Ja kuitenkin tunnen Jumalaa

kohtaan suurta kiitollisuutta siitä ,että saan

olla uskomassa ja hän on luvannut kuuliaiset

lapsensa hyvästi siunata. Täytyy myös

tunnustaa ,että Jumala on minun elämääni

siunannut enemmän kuin olen osannut

pyytää. Koettelemuksien ja vaikeuksien

jälkeen olen iloinnut siitä ,että Jumala on

vetänyt minua niiden kautta lähemmäs

itseään. -VL

Vierailija
11/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mistään muualta en saa sellaista rauhaa ja lepoa sydämeeni kui. Raamatun sanasta.

Vierailija
12/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mistään muualta en saa sellaista rauhaa ja lepoa sydämeeni kui. Raamatun sanasta.

Vierailija
13/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät osaa Raamattua. Teologiaa yhtään lukeneet tai siitä kiinnostuneet ymmärtävät, että Raamattu on niin täynnä symboliikkaa ja on lähinnä vaarallinen ihmisten käsissä jotka ottavat sen kirjaimellisesti. Kuinka moni luomiskertomusta halveksuva esim. tietää, että Aatami ja Eeva eivät olleet kaksi ihmistä vaan kansakuntia/useita ihmisiä? Veikkaanpa että harva tietää. Vastaavia tarinoita on opus täynnä. Jos jotain hyvää aikanaan kirkon vallassa oli niin se, että Raamattua saivat opettaa vain sitä ymmärtävät. Harmi vaan että kusahti sekin homma kun valta nousi päähän. Yhtä typerää kuin on uskoa kaikki Raamatun tarinat sellaisinaan, on tuomita sen kertomukset ilman että edes ymmärtää mitä tarinoilla tarkoitetaan.

[/quote]

"Kuinka moni luomiskertomusta halveksuva esim. tietää, että Aatami ja Eeva eivät olleet kaksi ihmistä vaan kansakuntia/useita ihmisiä?"

Kerro ihmeessä lisää.

Vierailija
14/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on tosi vaikea selittää, Raamattu on todellakin "täyttä hepreaa" ellei Pyhä Henki sitä lukijalle avaa. Silti voi alkaa lukea esim. Johanneksen evankeliumista.

Vierailija
15/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 15:41"]

[/quote]

"Kuinka moni luomiskertomusta halveksuva esim. tietää, että Aatami ja Eeva eivät olleet kaksi ihmistä vaan kansakuntia/useita ihmisiä?"

Kerro ihmeessä lisää.

[/quote]

En kylläkään halveksi luomiskertomusta. Uskon siihen. Mutta tuollaista tulkintaa en kyllä ole ennen kuullut.

Vierailija
16/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:47"]

[/quote]

Koska se nyt vain tuntuu omalta. Valitsen uskoa Jumalaan, vaikka tiedän etten luultavasti olisi sitä valintaa tehnyt syntyessäni muualle. En myöskään osaa perustella ammattivalintaani muulla kuin sillä, että se nyt vain tuntui oikealta.

Olen FM, pääaineena kemia eli kemistiksikin haukutaan. Kemia, fysiikka ja matikka eli ns kovat tieteet ovat iso osa elämääni ja uskon tieteellisiin menetelmiin. Koska usko tuo minun elämääni positiivisia asioita en todellakaan koe järkeväksi kyseenalaistaa sitä. Annan sen olla. 

Jos joku haluaa pitää minua uskoni takia typeränä niin aivan vapaasti. Sitä en kuitenkaan ole mikäli asiaa älykkysosamäärällä mitataan.

Vierailija
17/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen itse mm. ollut todistamassa ihmeparanemisia. Olen myös itse parantunut yliluonnollisella tavalla. Raamattua ei voi verrata oikein mihinkään muuhun kirjoitettuun, se ravitsee kun sitä lukee. Se on täynnä elämää. Se on täynnä viisautta mikä toimii normi elämässä. Pakkokan minun on uskoa että Yahushua (Jeesus) on herra kun itse olen monesti nähnyt ja kokenut. (Hänhän on koko Sana, lihaksi tullut, joka meidän puolesta kuoli avaten tien takaisin Yahuveh`n (Jumala) luokse, kun itse emme hanskanneet asiaa. Verensä kautta pääsemme takaisin kotiin, jos sitä häneltä pyydämme).

Vierailija
18/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 12:57"]

Koska olen itse mm. ollut todistamassa ihmeparanemisia. Olen myös itse parantunut yliluonnollisella tavalla. Raamattua ei voi verrata oikein mihinkään muuhun kirjoitettuun, se ravitsee kun sitä lukee. Se on täynnä elämää. Se on täynnä viisautta mikä toimii normi elämässä. Pakkokan minun on uskoa että Yahushua (Jeesus) on herra kun itse olen monesti nähnyt ja kokenut. (Hänhän on koko Sana, lihaksi tullut, joka meidän puolesta kuoli avaten tien takaisin Yahuveh`n (Jumala) luokse, kun itse emme hanskanneet asiaa. Verensä kautta pääsemme takaisin kotiin, jos sitä häneltä pyydämme).

[/quote]

Ymmärrätkö että juuri tuollaisten tekstien takia ihmiset tyrmäävät koko Raamatun? Miksei Raamatusta osata puhua objektiivisesti vaan aina sotketaan siihen joku henkiparannus? Raamattu olisi helpommin lähestyttävä teos jos kiihkouskovaiset eivät olisi omineet sitä itselleen. Nyt se jää lukematta niin monilta koska sitä käytetään julistamiseen.

Vierailija
19/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 12:57"]

[/quote]

Ymmärrätkö että juuri tuollaisten tekstien takia ihmiset tyrmäävät koko Raamatun? Miksei Raamatusta osata puhua objektiivisesti vaan aina sotketaan siihen joku henkiparannus? Raamattu olisi helpommin lähestyttävä teos jos kiihkouskovaiset eivät olisi omineet sitä itselleen. Nyt se jää lukematta niin monilta koska sitä käytetään julistamiseen.

[/quote]

Hai kuule sinä. Siitä on puhe, mistä on kyse. ;)

Vierailija
20/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden plus monien muiden kommenttien perusteella sanoisinkin, että nyt en ihmettele miksi pidän raamattua mielikuvutuskirjana ja uskovaisia sekopäinä.