Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gluteenittomasta ruokavaliosta

Vierailija
25.03.2014 |

Heips!

Olen aikonut aloittaa gluteenittoman ruokavalion ja yritän karsia ylimääräisiä herkkuja ja sokereita sisältäviä elintarvikkeita pois ruokavaliostani. En kuitenkaan aio olla täysin ilman sokeria, mutta vähentää reilulla kädellä herkuttelua.

Olisko teillä vinkkejä mitä syödä aamuisin, välipalalla ennen varsinaista ruokaa ja iltapalalla kun on tottunut syömään näillä aterioilla aina leipää, karjalanpiirakoita, patonkia ja muita vehnäjauhohöttöjä?

Pari päivää olen syönyt riisikakkuja, joihin laitan paljon vihanneksia ja juustoa päälle mutta aika puulta maistuu. Gluteenittomia sämpylöitäkin olen joskus koittanut syödä, mutta ei uppoa oikein minuun.

Ruokapuoli on helppo muuttaa gluteenittomaksi, mutta kun ennen on ollut leivän suurkuluttaja niin se tuottaa hankaluuksia ja tuntuu että nälissään pitää päivät aloittaa ja lopettaa ;)

Eli vinkkejä kaipaillaan!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritätkö gluteenitonta vai viljatonta dieettiä? On paljon gluteenittomia leipiä ja piirakoita yms ja niitä voi leipoa itsekin.

Vierailija
2/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyjä tai voissa paistettuja kananmunia/lihaa/kalaa/juustoa, kasviksia ja manteleita/pähkinöitä, ehkä joku hedelmä, jos tekee makeaa mieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljatonta. Tai puhdasta kauraa suon itselleni, mutta muut viljat kielletyllä listalla.

Vierailija
4/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jogurttia, marjoilla

itse syön turkkilaistajogurttia, kermaa, mantelilastuja ja vadelmia

Vierailija
5/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomien hyllystä löytyy luomu maissimuroja, corn flakeseja. Ovat täysin sokeroimattomia ja gluteenittomia.

Semper sivustolla on hyviä erilaisia leipäohjeita. Kannattaa kokeilla.

Vierailija
6/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on keliakia ja syön aamupalaksi tattaripuuroa, smoothieta, hedelmäsalaattia, soijajukurttia jonka kanssa gluteenitonta muromysliä.. Paljon on vaihtoehtoja! (:

Vierailija
7/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutki netistä paleoruokavaliota, useita ruokablogejakin löytyy aiheesta ja ihan suomeksi.

Vierailija
8/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön kaurapuuroa, raejuustoa, maitorahkaa marjoilla, smoothieta, hedelmiä, pähkinöitä yms.

Vierailija
9/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aika usein munakokkelia. Kätevä ruoka, kun sekaan voi heittää kaikkea ylimääräistä kaapista löytyvää mm. kasviksia, juustonjämiä, kinkkua ym. Välillä tosin keitänkin munia, sen kaverina on yleensä raejuustoa ja kasviksia. En ole koskaan ollut liiemmin leipien ystävä, mutta gluteenitonta näkkäriä tulee silloin tällöin syötyä. Rainbown tattarinäkkäri on edullista ja hyvää, itse kun en kaurasta pahemmin välitä, mutta makuasia tämäkin!

Vierailija
10/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän nämät alapeukut näissä viesteissäni? :D Kiinnostaisi tietää.

Mä yritän tätä ruokavaliota vain ja ainoastaan oman vatsani hyvinvoinnin takia. Olen kohta 6v kärsinyt (eli melkein koko aikuisikäni) kärsinyt vatsaongelmista! Keliakia- ja kaikenmaailman maitoallergiakokeissa olen käynyt moneen otteeseen mutta mitään allergioita tai vastaavia mulla ei ole todettu. Ilmeisesti vatsani ei vain pidä viljoista. Tai nyt viimeisenä konstina koitan tosissani tätä, jos tämä ei tepsi niin sitten en enää tiedä mitä pitäisi tehdä että vatsa toimisi niin kuin pitäisi.

Vierailija
11/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkaan vatsa ei pidä viljoista, varsinkaan vehnästä. Täyskauraleipää saa aika monelta valmistajalta nykyään, mutta tuoteselosteet pitää lukea. Pikavälipaloina olen syönyt esim. porkkanaa dipattuna hummukseen (tosin kikherneet isoina annoksina saavat myös mahan sekaisin), jugurtteja, hedelmiä, jne. Oletko tutustunut FODMAP-dieettiin? Siitä on postauksia esim. Reijo Laatikaisen blogissa pronutritionist.net Lisäksi esim. ravitsemusterapeutti Anette Palssa (pullapoliisi) on kirjoittanut vinkkejä - ks. esim. erilaisia puuroversioita täältä: http://pullapoliisi.blogspot.fi/2014/02/ibsilaisen-aamupala.html

Vierailija
12/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syönyt luontaisesti gluteenittomana aamuisin esim. maissimuroja, salaattia tai entiseen tapaan leipää. Gluteenitonta vuokaleipää on nopea leipoa itsekin. Itse olen tykästynyt hirssi-, riisi- ja maissijauhoihin ja sekaan siemeniä/pähkinöitä. Mutta jos ihan kokonaan haluat viljattomaksi niin tuo ei tietenkään auta. Kaupoista löytyy myös monenlaisia luontaisesti gluteenittomia pakasteita esim. riisipiirakoita ja pasteijoita erilaisilla täytteillä. Samoin on esipaistettuja sämpylöitä. Jos olet joskus muinoin syönyt gluteenittomia sämpylöitä niin väittäisin, että nykyään on paljon parempia saatavilla. Näkkäreitäkin on montaa eri sorttia ja oma suosikkini on maissinäkkäri (maistuu ihan maissinaksuilta, joihin on lisätty suolaa) ja monet muutkin näkkärit uppoaa hyvin. Ja tosiaan itse leipomalla saa tehtyä vaikka ja mitä, netti on pullollaan ohjeita. Pelkkä gluteenittomuus ei nykyvalikoimilla tarkoita sitä, että joutuisi jostain oleellisesta luopumaan.

Vierailija
13/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kyllä ihan viljatonta ruokavaliota. Tuossa gluteenittomassa kun ei ole mitään järkeä, jos mahaongelmista kärsit.

Vierailija
14/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset syö kaurapuuroa? Kaura on gluteenitonta. Tavallinen eloveena käy sulle ihan hyvin. Keliaakikolle Se ei käy, koska samassa rakennuksessa käsitellään muita viljoja.

Jos haluat vehnää ja sokeria välttää, niin normaalit gluteenittomat tuotteet eivät ole kovin hyviä, koska ne tyypillisesti sisältävät sekä vehnätärkkelystä että sokeria. Siis gluteenittomat jauhoseokset sisältävät kumpaakin.

tällöin kannattaa käyttää luontaisesti gluteenittomia viljatuotteita jos haluaa kuitenkin viljaa käyttää. Tällöin esim tattari tai hirssi ovat vaihtoehtoja. Se on kuitenkin sanottava, että monien luontaisesti gluteenittomien jauhojen leivonta-ominaisuudet eivät ole kovin hyviä. Sitä voi parantaa jonkin verran käyttämällä leivonnassa lisäaineena ksantaania tai psylliumia.

Vierailija
15/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset syö kaurapuuroa? Kaura on gluteenitonta. Tavallinen eloveena käy sulle ihan hyvin. Keliaakikolle Se ei käy, koska samassa rakennuksessa käsitellään muita viljoja.

Jos haluat vehnää ja sokeria välttää, niin normaalit gluteenittomat tuotteet eivät ole kovin hyviä, koska ne tyypillisesti sisältävät sekä vehnätärkkelystä että sokeria. Siis gluteenittomat jauhoseokset sisältävät kumpaakin.

tällöin kannattaa käyttää luontaisesti gluteenittomia viljatuotteita jos haluaa kuitenkin viljaa käyttää. Tällöin esim tattari tai hirssi ovat vaihtoehtoja. Se on kuitenkin sanottava, että monien luontaisesti gluteenittomien jauhojen leivonta-ominaisuudet eivät ole kovin hyviä. Sitä voi parantaa jonkin verran käyttämällä leivonnassa lisäaineena ksantaania tai psylliumia.

Vierailija
16/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy vaan asennoitua siihen leivättömyyteen eikä yrittää tehdä "leipiä"riisikakuista. Juustot ja makkarat voi laittaa vaikka munakkaaseen.

Vierailija
17/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 10:35"]

Suosittelen kyllä ihan viljatonta ruokavaliota. Tuossa gluteenittomassa kun ei ole mitään järkeä, jos mahaongelmista kärsit.

[/quote]

Minulla kyllä on auttanut mahaongelmiin luontaisesti gluteeniton ruokavalio. En siis syö myöskään kauraa, joka aiheuttaa heti mahaongelmia vaikka vehnä onkin pahin.

Gluteenittomissa jauhoseoksissa + esipaistetuissa leivissä yms. on myös luontaisesti gluteenittomia vaihtoehtoja pilvin pimein. Täytyy olla vain tarkkana ja lukea tuoteselosteet ostohetkellä. Eikä jauhoseoksia ole hankala itsekään tehdä. Psylliumin tai ksantaanin lisääminen leipoessa ei ole minusta suurikaan vaiva, joten turha pelotella gluteenittomien jauhojen huonoilla leivontaominaisuuksilla.

Niin ja kannattaa muistaa se, että gluteeniton ei tarkoita suoraan sokeritonta tai hiilaritonta kuten monet ajatuksissaan tuntuvat yhdistävän. Ihan yhdenlailla sitä tulee gluteenittomanakin mätettyä herkkuja. Hieman enemmän se toki vaatii viitseliäisyyttä kun täytyy itse leipoa jos ei kaupan pakastealtaasta satu löytymään sopivia.

Vierailija
18/18 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle tiedoksi, että kaupoista löytyy muitakin osastoja kuin leipäosasto. Syötävää siis riittää ilman leipääkin välipaloille ja aamulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä