Koulut kiinni ja heti!
Keväällä onnistui etäopetukseen siirtyminen lyhyessä ajassa. Voiko joku kertoa miksi nyt ei tehdä samoin?
Perheessä on useita lapsia, joiden on pakko käydä koulua. Lapsilta on otettu kaikilta jo kolme koronatestiä, onneksi negatiivisia, mutta kouluissa on ollut useita altistumisia. Lapset ovat joutuneet olemaan kotona testituloksia odotellessaan, samoin vähäisissä flunssaoireissa. Tunteja ei ole voinut pitää etänä edes silloin.
On riskiryhmäläiset vanhemmat ja isovanhemmat. Me vanhemmat emme käy missään, olemme olleet maaliskuusta asti etätöissä. Kaupassa ffp3 maski naamassa.
Lapset eivät haluaisi mennä kouluun, etäkoulu sujui keväällä jopa paremmin. He pelkäävät ja stressaavat saavansa koronan ja tuovansa sen vanhemmilleen, joka toisi ahdistusta, pelkoa ja todennäköisesti johtaisi vanhempien menetykseen.
Päättäjät!!!! Miksi?!!!
Kommentit (234)
Meidän viiden hengen perhe ei ole vuosiin ollut näin terve kun nyt. Lapsillakaan ei ole maaliskuun jälkeen ollut nuhaa, yskää, ei niin mitään kertaakaan. Täytyyhän tämän käsien jatkuva peseminen, etätyöt, maskit ja turvavälit vaikuttaa siihen ettei paljon pikkuflunssiakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos poissaoloja ei ole enempää kuin normaalisti, ei ihme että korona leviää ja koulualtistuksia on jatkuvasti.. Ne on sitten varmaan ne tunnolliset oppilaat jotka tulee kouluun kun on vaan pikkunuha.
Tämäpä juuri. Monet lapset myös oireettomia vaikka olisi koronaa ja tätä tartutetaan sitten joko opettajaan tai vanhempiin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tohdin kuitenkin puuttua siihen, että ei se koronatartuntakaan kyllä onneksi ”todennäköisesti vanhempien menetykseen”, jos nyt siis puhutaan kouluikäisen vanhemmista, vaikka olisivat riskiryhmää - todennäköisyys on pieni, mutta toki mahdollinen. Oli nyt vaan pakko oikaista tämä ajatusharha, koska viimeaikaisten tutkimusten valossa alle 50v riskiryhmäläisillä perussairaudet eivät juurikaan nostaneet kuoleman riskiä, sairaala- ja tehohoitoon joutumisen riskiä kyllä sitten muistaakseni nostivat.
Muutoin olen samaa mieltä AP:n kanssa, meillä myös riskiryhmää kotona, ja ärsyttää ja turhauttaa tämä tilanne.
Koululaisten vanhemmat eivät ole alle 50v. Varsinkin miehet voi olla jopa 70v, jos lukiolaisen isä ollu vaikka 50-55v lapsen syntyessä.
Se aito riskiryhmä on kuitenkin 82y ja näillä vielä lisäksi suurimmalla osalla useampi kuin yksi pitkäaikaissairaus.
380 koronaan kuolleeksi merkitystä ei ole kuollut kuin noin 20 koronaan. Muut ovat kuolleet PITKÄAIKAISSAIRAUTEESA, koronan heikentäminä. Se tulee esille ihan THL sivustolta kuitenkin.
Korona on todellakin ihan aidosti jotain todella sellaista, jonka vuoksi kannattaisi nousta ylös ja siihen liittyvää pelolla hallitsemista, riistämistä, ja loisimista vastaan. Se nouseminen kannattaa tehdä palstoilla ja myös tehdä muutenkin eri tavoilla selväksi jokaiselle. Ihan ns. vallassakin oleville......
Ottakaa lapset kotikouluun. Paras ratkaisu, jos kerran etäkoulukin sujui.
Mä jotenki luulen, että jos täällä ei olis oppimisvelvollisuutta, niin etäkoulu olisi helpompi. Nythän kaikki nämä ns. Lusmut, joita ei pysty paimentamaan etäkoulussa tippuu ja heidän vanhemmillaan ei ole monesti mitään resursseja auttaa/tukea lasta. Myös lasten mielenterveysongelmat eristäytymisestä varmasti mietityttää.
Mun ystävä on opettaja, niin se sano, että kyl ihan ne hyvätkin oppilaat alkoi näyttämään laiskistumisen merkkejä etäkoulussa. (Jos sun lapsi ei kuulu tähän ja on niin etevä, niin ota kotikouluun.)
Kotiopetukseen siirtyminen ei vaadi muuta kuin sen, että vanhemmat ilmoittavat koulun rehtorille, että lapsi siirtyy kotiopetukseen. Ei tarvitse anoa lupaa mistään eikä ilmoituksia koulutoimistoon. Ja me olemme sopineet rehtorin kanssa, että lapsi saa palata kouluun sitten, kun niin haluamme.
Kotiopetus vaatii kyllä kovasti töitä. Joka tunnin olen kirjannut ylös, mitä lapsi on tehnyt. Jonkin verran jouduin hankkimaan kirjoja ja käsitöihin välineistöä. Mutta saimme pitää jo koulusta saadut kirjat. Meillä ekaluokkalainen on nauttinut kotiopetuksesta. Ei kaipaa kouluun yhtään. En tiedä onko se hyvä vai huono juttu. Töitä lapsi on kuitenkin joutunut paiskimaan kovin, sillä mamma ei siedä laiskottelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tohdin kuitenkin puuttua siihen, että ei se koronatartuntakaan kyllä onneksi ”todennäköisesti vanhempien menetykseen”, jos nyt siis puhutaan kouluikäisen vanhemmista, vaikka olisivat riskiryhmää - todennäköisyys on pieni, mutta toki mahdollinen. Oli nyt vaan pakko oikaista tämä ajatusharha, koska viimeaikaisten tutkimusten valossa alle 50v riskiryhmäläisillä perussairaudet eivät juurikaan nostaneet kuoleman riskiä, sairaala- ja tehohoitoon joutumisen riskiä kyllä sitten muistaakseni nostivat.
Muutoin olen samaa mieltä AP:n kanssa, meillä myös riskiryhmää kotona, ja ärsyttää ja turhauttaa tämä tilanne.
Koululaisten vanhemmat eivät ole alle 50v. Varsinkin miehet voi olla jopa 70v, jos lukiolaisen isä ollu vaikka 50-55v lapsen syntyessä.
Se aito riskiryhmä on kuitenkin 82y ja näillä vielä lisäksi suurimmalla osalla useampi kuin yksi pitkäaikaissairaus.
380 koronaan kuolleeksi merkitystä ei ole kuollut kuin noin 20 koronaan. Muut ovat kuolleet PITKÄAIKAISSAIRAUTEENSA, koronan heikentäminä. Se tulee esille ihan THL sivustolta kuitenkin.
Korona on todellakin ihan aidosti jotain todella sellaista, jonka vuoksi kannattaisi nousta ylös ja siihen liittyvää pelolla hallitsemista, riistämistä, ja loisimista vastaan. Se nouseminen kannattaa tehdä palstoilla ja myös tehdä muutenkin eri tavoilla selväksi jokaiselle. Ihan ns. vallassakin oleville......
Ja kannattaa huomata, että se koronan heikentävä vaikutus voi monessa tapauksessa olla ja onkin jopa mitätön niihin perussairauksiin verrattuna. Sekin vielä muun lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla valinnanvapaus etäkoulun ja paikalla olon välillä.
Miten tän käytännössä järjestettäisiin? Aiheuttaa opettajille hirveän määrän lisätyötä järjestää etäkoulu sen päälle, että osa oppilaista käy paikan päällä koulussa.
No kas kun et osaa lukea etkä ajatella yhtään.
Olipas asiallinen vastaus ja hirveän hyvin perusteltu.
Lue.
Kun jo nyt on koko ajan joka tapauksessa iso osa kotona.
Etkö tajua? Ta-ju-a?
Tää on ihan höpöä, ei ole mikään iso osa kotona. Olen pk- seudulla isossa koulussa opettaja eikä poissaoloja ole mitenkään älyttömästi.
Ei onnistu mitenkään molempien pyöritys, sekä lähi- että etäkoulun. En itse toivo etäkoulua, heikoimmat oppilaat tipahtaa siinä ihan kyydistä.Juu niin varmaan olet. Vaikket edes lukea osaa.
Hoet nyt kahdelle eri ihmiselle tuota "et osaa lukea" -mantraasi. Osaan lukea ihan hyvin ja kirjoittaakin, kiitos vaan. Äidinkielestä kirjoitin laudaturin. Asiallisen argumentaation harjoittelu voisi tehdä sinulle ihan hyvää.
Olen opettaja alakoulussa, tällä hetkellä opetan tokaluokkaa sekä aineenopettajana vitosluokkalaisia. Pienet eivät tule menemään etäkouluun missään tilanteessa, ja se onkin ainoa oikea ratkaisu. Kevät esti monen oppimista siihen malliin, että tänä syksynä aloitettiin mm. sanojen kirjoittaminen ja peruslaskutoimitukset 0-100 alueella monen kanssa ihan alusta.
Vitosluokkalaisten kohdalla etäkoulu tai hybridimalli (välillä etänä, välillä läsnä) on ollut puheissa. En kannata tätä kuin aivan ääritilanteessa ja väliaikaisesti. Käytännössä etäviikoille ei voisi suunnitella mitään etenemistä asioissa, pelkkää kertausta.
Se, että osa samasta vitosten englanninryhmästä olisi kotona etäopetuksen ääressä, on sula mahdottomuus. Koulussa mm. leikimme, teemme pariharjoituksia ja digitehtäviä älytaululta toiminnallisesti, teemme ryhmätöitä ja postereita, harjoittelemme sanoja ja kappaleita draaman avulla. Kirjallisia tehtäviä teemme harvoin, ne tehdään sitten kotona. Mitä hyötyä tätä olisi livestreamata kotiin? Nykykoulu ei ole sitä, että puhuva pää selittää ja lapset tekevät muistiinpanoja ja kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tän käytännössä järjestettäisiin? Aiheuttaa opettajille hirveän määrän lisätyötä järjestää etäkoulu sen päälle, että osa oppilaista käy paikan päällä koulussa.
Lue.
Etkö tajua? Ta-ju-a?
Tää on ihan höpöä, ei ole mikään iso osa kotona. Olen pk- seudulla isossa koulussa opettaja eikä poissaoloja ole mitenkään älyttömästi.
Ei onnistu mitenkään molempien pyöritys, sekä lähi- että etäkoulun. En itse toivo etäkoulua, heikoimmat oppilaat tipahtaa siinä ihan kyydistä.Juu niin varmaan olet. Vaikket edes lukea osaa.
Hoet nyt kahdelle eri ihmiselle tuota "et osaa lukea" -mantraasi. Osaan lukea ihan hyvin ja kirjoittaakin, kiitos vaan. Äidinkielestä kirjoitin laudaturin. Asiallisen argumentaation harjoittelu voisi tehdä sinulle ihan hyvää.
Oma "argumenttisi" on se että eisitänytkään ja heikottippuu ja diipadaapa.
Vierailija kirjoitti:
En kerta kaikkiaan ymmärrä että miksi pitää edetä sen heikoimman ja tyhmimmän aineksen mukaan???
Hekö sitten Suomen nostaa tästä suosta? Niinkö?
No ei meille yhteiskuntana kovin hyvin käy, jos "heikoin aines" tippuu kelkasta jo oppivelvollisuusiässä. Se on valtava kuluerä, jos näitä ihmisiä ei saada integroitua osaksi yhteiskuntaa. Sitten täällä haukutaan heitä, kun loisivat toisten rahoilla. Kuitenkaan et haluaisi antaa heille mahdollisuutta oppia ja itse elättää itseään.
Vierailija kirjoitti:
Et kai sinä nyt oikeasti kuvittele, että kaikki kouluikäisten vanhemmat ovat alle 50-vuotiaita. Kyllä löytyy suuri joukko esim noin 10-19 -vuotiaita lapsia, joiden vanhemmat yli 50v. Astma, diabetes ym ovat hyvin yleisiä sairauksia paljon nuoremmillakin. Esimerkiksi täällä pohjoisemmassa noin 40-vuotiaita joutunut sairaalahoitoon ja tehohoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kerta kaikkiaan ymmärrä että miksi pitää edetä sen heikoimman ja tyhmimmän aineksen mukaan???
Hekö sitten Suomen nostaa tästä suosta? Niinkö?
No ei meille yhteiskuntana kovin hyvin käy, jos "heikoin aines" tippuu kelkasta jo oppivelvollisuusiässä. Se on valtava kuluerä, jos näitä ihmisiä ei saada integroitua osaksi yhteiskuntaa. Sitten täällä haukutaan heitä, kun loisivat toisten rahoilla. Kuitenkaan et haluaisi antaa heille mahdollisuutta oppia ja itse elättää itseään.
He tippuu joka tapauksessa.
Nyt vaan sitten hukataan sen kirkkaimman kärjen tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue.
Etkö tajua? Ta-ju-a?
Jos vaikka lopetetaan tämä jankutus nyt. Missään en ole sanonut, että heikot tippuu. En ymmärrä, mistä puhut. En vastaa sinulle enää.
Oma yläkoululaiseni on ollut tänä syksynä pois koulusta 11 päivää koska olemme noudattaneet ohjeita ja kotiin on jääty pienistäkin oireista. Normaalitilanteessa poissaolopäiviä olisi tullut todennäköisesti yhteensä maksimissaan kolme tai neljä näillä oireilla. Mahdollisuus osallistua tunneille etänä olisi ollut näiden poissaolojen aikana erittäin hyvä juttu, muutama koe meni huonosti kun jäi ilman opetusta, itseopiskelu ei ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue.
Etkö tajua? Ta-ju-a?
Jos vaikka lopetetaan tämä jankutus nyt. Missään en ole sanonut, että heikot tippuu. En ymmärrä, mistä puhut. En vastaa sinulle enää.
Loistavaa. Nyt se argumentaatiosi on tasoa "mäenleikisunkaaenää"... Jep, jep, "opettaja", juu-u.
Vierailija kirjoitti:
Lukiolaisen vanhempi voi olla lähes tai 60 v, yläasteikäisen yli 55v.
Että ei kannata ajatella, että koululaisten vanhemmat on nuoria.
Tätyän kohta 57 ja mieheni on jo 57.
Lapsi on lukiolainen.
Meidän kuopus on 16, minä olen 60 ja mies 62.
Ei kaikki yläkoululaisten ja lukiolaisten vanhemmat ole Suomessa "nuoria työikäisiä", vaikka viranomaiset ja poliitikot kuinka jauhaisi sitä mantrana.
Toki mielelläni tulen luonnehdituksi "nuoreksi työikäiseksi", mutta se ei vain ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tänään Hesarissa hyvä mielipidekirjoitus juuri tästä, että lapset jatkuvasti kotona testien takia, mutta etäopetusta ei vaan saa.
Kuka sitä etäopetusta antaisi jos ope opettaa koulussa?
Jos poissaoloja ei ole enempää kuin normaalisti, ei ihme että korona leviää ja koulualtistuksia on jatkuvasti.. Ne on sitten varmaan ne tunnolliset oppilaat jotka tulee kouluun kun on vaan pikkunuha.